750 TI DirectX 11.2 vs R7-250 DirectX 12

Permalänk

750 TI DirectX 11.2 vs R7-250 DirectX 12

Hej

Ska bygga ny HTPC med passivt kylt grafikkort och hade siktat in mig på ett 750 TI från Palit men såg att det bara har DirectX 11.2
Det bästa kortet med directX12 verkar vara ett R7-250, iallafall vad jag kan se hos prisjakt.
750:an är enligt Passmark ca 3,5 gånger snabbare än R7-250 så blev jag lite ställd.
Tester verkar ju peka på att directX 12 gör ganska stor skillnad.
Frågan är vilket kort man ska satsa på om man nu inte ska vänta o se om det dyker upp något nytt passivt kylt kort som har directX12 och har en prestanda som är bättre eller i närheten av 750 TI

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

750TI är ju Maxwell gen1 och stöder helt klart DX12.
Inte med 100% stöd, men vad jag vet så är det inget grafikkort idag som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Hej

Ska bygga ny HTPC med passivt kylt grafikkort och hade siktat in mig på ett 750 TI från Palit men såg att det bara har DirectX 11.2
Det bästa kortet med directX12 verkar vara ett R7-250, iallafall vad jag kan se hos prisjakt.
750:an är enligt Passmark ca 3,5 gånger snabbare än R7-250 så blev jag lite ställd.
Tester verkar ju peka på att directX 12 gör ganska stor skillnad.
Frågan är vilket kort man ska satsa på om man nu inte ska vänta o se om det dyker upp något nytt passivt kylt kort som har directX12 och har en prestanda som är bättre eller i närheten av 750 TI

Jag hade tagit det som drar minst ström eftersom det är en HTPC du ska ha det till!

HD6450 har en TDP på 18w & är väldigt bra till en HTPC.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

750 Ti har stöd för DX12. Söker du ett strömsnålt grafikkort med relativt sett bra prestanda så är 750 Ti ett givet val.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

750Ti har högre prestanda med en budgetprocessor än vad 270X har tack vare mycket effektivare drivrutiner. med en highendprocessor kommer resultatet vara skevat till 270X fördel, med marginal, men med tex en core i3 kommer 750ti prestera högre framerate, all other things being equal.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Hej

Jag läste en review av Palit 750 kortet, tror det var Guru3D, och där står det att det stöder directX 11.2 och likadant står det i prisjakts information, som man kanske inte helt ska lite på.
En stund efter att jag skrivit innlägget kollade jag för skoj skull vad som stod på Palits hemsida och där står att det stöder dierctX 12.
Har kortet uppgraderats på något sätt, hårdvara/mjukvara, för att numer stöda directX 12?
Ok tror jag förstår nu kortet stöder directX 12 men inte fullt ut.
Tänkte förrästen satsa på en 6700T.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Varför inte broadwell ? Betydligt lägre strömförbrukning, värme och med den kraftfullaste igpun för desktop cpuer.

Igpun är bättre än 7850k igpun och 7850k igpu presterar som ett 250ddr3 men kan såklart tweakas samt överklockas osv för att ligga på 250 gddr5 prestanda.

Det går även med broadwell dock lär broadwell vara snabbare dock.

Kanske är värt att tänka på?:)

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Hej

Jag läste en review av Palit 750 kortet, tror det var Guru3D, och där står det att det stöder directX 11.2 och likadant står det i prisjakts information, som man kanske inte helt ska lite på.
En stund efter att jag skrivit innlägget kollade jag för skoj skull vad som stod på Palits hemsida och där står att det stöder dierctX 12.
Har kortet uppgraderats på något sätt, hårdvara/mjukvara, för att numer stöda directX 12?
Ok tror jag förstår nu kortet stöder directX 12 men inte fullt ut.
Tänkte förrästen satsa på en 6700T.

Alla kort i nVidia 500/600/700/900-serierna stöder DX12. Eller var det också 400-serien?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Hej

Jag läste en review av Palit 750 kortet, tror det var Guru3D, och där står det att det stöder directX 11.2 och likadant står det i prisjakts information, som man kanske inte helt ska lite på.
En stund efter att jag skrivit innlägget kollade jag för skoj skull vad som stod på Palits hemsida och där står att det stöder dierctX 12.
Har kortet uppgraderats på något sätt, hårdvara/mjukvara, för att numer stöda directX 12?
Ok tror jag förstår nu kortet stöder directX 12 men inte fullt ut.
Tänkte förrästen satsa på en 6700T.

Detta har jag funderat på med, vad gör att ett kort stödjer viss directx? Lr det är så att tillverkaren inte fixar drivrutiner för äldre kort så de stödjer nytt directx för folk ska köpa nya lr de ej tycker det är lönt om kortet är för gammalt?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Alla kort i nVidia 500/600/700/900-serierna stöder DX12. Eller var det också 400-serien?

Är väl så att äldre gpu'er inte har helt stöd för DX12 utan bara vissa delar utav det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Detta har jag funderat på med, vad gör att ett kort stödjer viss directx? Lr det är så att tillverkaren inte fixar drivrutiner för äldre kort så de stödjer nytt directx för folk ska köpa nya lr de ej tycker det är lönt om kortet är för gammalt?

Inte helt hundra men tror de är en kombo utav mjukvara+hårdvara som kan ge stöd?

Om de har stöd för 11.2 så kanske de kommer stödja dx12 genom en uppdatering eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Varför inte broadwell ? Betydligt lägre strömförbrukning, värme och med den kraftfullaste igpun för desktop cpuer.

Igpun är bättre än 7850k igpun och 7850k igpu presterar som ett 250ddr3 men kan såklart tweakas samt överklockas osv för att ligga på 250 gddr5 prestanda.

Broadwell har iaf inte i ett enda modernt spel utav SC's tester högre iGPU prestanda än 7870k, det enda det leder lite i är Skyrim som kör en relativt röten motor. I alla andra titlar ligger 7870k bättre till även om det inte är jätte mycket i alla titlar. Nu säger jag inte att han inte bör införskaffa Broadwell, men påståandet att t.ex. i5 5675C har högre iGPU prestanda än 7870k stämmer inte. (7870k är ju bara en marginellt högre klockad 7850k.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Alla kort i nVidia 500/600/700/900-serierna stöder DX12. Eller var det också 400-serien?

Från AMD: Allting med GCN arkitektur
Från NVIDIA: Allting med Fermi, Kepler eller Maxwell.

pga. rebrands/refreshes och dylik så ska man hålla sig borta från att säga "alla kort från generation X". Vissa kort, om än få, i t.ex. 600 serien är Fermi trots att majoriteten är Kepler.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Broadwell har iaf inte i ett enda modernt spel utav SC's tester högre iGPU prestanda än 7870k, det enda det leder lite i är Skyrim som kör en relativt röten motor. I alla andra titlar ligger 7870k bättre till även om det inte är jätte mycket i alla titlar. Nu säger jag inte att han inte bör införskaffa Broadwell, men påståandet att t.ex. i5 5675C har högre iGPU prestanda än 7870k stämmer inte. (7870k är ju bara en marginellt högre klockad 7850k.)

5775c mot 7850k tänkte jag och i de tester jag har sett så är i7 snabbare .. Kan ju vara att ipcn är mkt bättre med likvärdig igpu jämfört mot 7850k

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

5775c mot 7850k tänkte jag och i de tester jag har sett så är i7 snabbare .. Kan ju vara att ipcn är mkt bättre med likvärdig igpu jämfört mot 7850k

5775C och 5675C har en iGPU klock på 300MHz medans 7870k har 866MHz, så tekniskt sett har den högre IPC men det gör ju inte att den är kraftfullare. Frekvens på GPU's är ju rätt irrelevant iom arkitektur skillnader. 5675C har alltså samma iGPU prestanda som 5775C, varav iaf i SC's tester 7870k vinner över. Det enda testet SC gjorde som är rent iGPU prestanda var Firestrike där 7870k plockade hem 1884 poäng och Iris Pro Graphics 6200 1742.

7850k har däremot iGPU klock på 720MHz istället. (Glömde att det skiljde så mycket i iGPU frekvens, ursäkta mitt förhastade uttalande.) Så ja, du har nog rätt med att Iris Pro 6200 är bättre än 7850k, den är däremot sämre än 7870k vilket är vad är aktivt idag.

Nu till råd för TS rörande iGPU:
Ska man bara spela med iGPU så anser jag 7870k är mycket smartare än Broadwell, snarlik spel prestanda men väldigt mycket billigare. Inte mycket prestanda att hänga i granen fortfarande hur som helst. Har du däremot en processor redan så bör man gå på externt grafikkort, eller om han vill ha mer prestanda än vad iGPU erbjuder.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Är väl så att äldre gpu'er inte har helt stöd för DX12 utan bara vissa delar utav det?

Alla kort har stöd för DX12, men det gäller att skilja mellan API och "feature levels". DX12 är APIt och har feature level 11_0, 11_1, 12_0 och 12_1.
T.ex. är Nvidia Fermi och Kepler (400-700) tydligen feature level 11_0, medan Maxwell är feature level 12_1.

Det är likt hur spel kunde använda endast DX11 men ändå fungera på DX9 och DX10/10.1-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Alla kort har stöd för DX12, men det gäller att skilja mellan API och "feature levels". DX12 är APIt och har feature level 11_0, 11_1, 12_0 och 12_1.
T.ex. är Nvidia Fermi och Kepler (400-700) tydligen feature level 11_0, medan Maxwell är feature level 12_1.

Det är likt hur spel kunde använda endast DX11 men ändå fungera på DX9 och DX10/10.1-kort.

Jaså, då förstår jag

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det är så viktigt med DX12 stöd det är efterallt bara en HTPC,

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vad hade du tänkt att göra med datorn och vad ligger din budget på?

har du tajt budget så är nog amds apuer något att tänka på som folk har rekommenderat.

Permalänk
Skrivet av criscros:

Vad hade du tänkt att göra med datorn och vad ligger din budget på?
har du tajt budget så är nog amds apuer något att tänka på som folk har rekommenderat.

Ska ha den till lite allt möjligt så jag vill bygga med bra prestanda men tyst .
Budget är inga problem, en gräns finns ju såklart. Har räknat på en variant och den hamnar på ca 13000:-.
Jo jag vet att det är overkill för en HTPC men lite kul ska man väl få ha.
Det viktigaste är att den är knäpp tyst, får inte höras överhuvudtaget på en meters avstånd. Fläktar styr jag med speedfan så att de inte hörs.
Därför blir det en 6700T som borde gå att kyla ljudlöst med en 3:e partskylare, är ju bara på 35w.
Samt passivt kylt grafikkort och passivt kyld PSU.
Skulle iofs kunna tänka mig en CPU med Iris pro 580 men när kommer den och vilken TDP ligger de på, finns någon info om detta ännu?

Visa signatur

/GannTrader