Frågor runt en Clean Install av Windows 10

Permalänk
Medlem

Frågor runt en Clean Install av Windows 10

Tjo! Har lite frågor..

1. Jag undrar om mina filer som jag har liggandes på Disk E: (min lagringsdisk) kommer försvinna efter en 'clean install' av win10? Det finns inga system filer på den disken, bara filmer, serier, bilder och dylikt. Antar att chansen alltid finns att nått går fel vid en 'clean install' men då har jag en annan fråga.. Kan jag helt enkelt bara koppla ifrån E: disken innan jag gör 'clean installen', eller måste den vara inkopplad för att bli kompatibel med nya filer i windows 10?

2. hur gör jag för att skapa en återställningspunkt om något skulle gå fel, så att filerna finns kvar om nu något skulle gå snett?
3. Också hört att man borde säkerhetskopiera sina filer också, måste man ha en stor extern disk för att göra detta eller räcker det med en USB sticka?

4. Efter allt är installerat och klart, hur/vart får jag tag på en produkt nyckel(eller vad det heter)? Eller behöver jag ens en?

5. Vad behöver jag tänka på innan jag uppdaterar, och efter, kör en clean install? (Några viktiga faktorer man ska ha i åtanke innan/under installation dvs*)
Bättre att fråga så man vet vad man ger sig in på

Uppskattar alla svar!

Permalänk
Medlem

1. Inget kommer hända med E om du inte väljer att formatera den. Det kan dock vara bra att dra ut sata kabblen för att vara säker...

2: Öppna System genom att klicka på Start-knappen, högerklicka på Dator och sedan klicka på Egenskaper.

Klicka på Systemskydd till vänster. Administratörsbehörighet krävs Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

Välj fliken Systemskydd och klicka på Skapa.

Skriv en beskrivning i dialogrutan Systemskydd och klicka sedan på Skapa.

3: du behöver ha en enhet som rymmer det du ska säkerhetskopiera. Är det mycket grejer så behöver du kanske en stor hårddisk. Är der väldigt lite så kanske det räker med ett USB

4: innan du glr en clean installation så måste du uppdatera via Windows uppdate till win 10 från win8/7 om du inte redan gjort det. Vänta sedan några dagar så din produktnyckel hinner emigreras till en win 10 produktnyckel. Efter några dagar kan du då göra en clean installation. Du använder då samma produktnyckel som till ditt nuvarande win8/7...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganzah:

Tjo! Har lite frågor..

1. Jag undrar om mina filer som jag har liggandes på Disk E: (min lagringsdisk) kommer försvinna efter en 'clean install' av win10? Det finns inga system filer på den disken, bara filmer, serier, bilder och dylikt. Antar att chansen alltid finns att nått går fel vid en 'clean install' men då har jag en annan fråga.. Kan jag helt enkelt bara koppla ifrån E: disken innan jag gör 'clean installen', eller måste den vara inkopplad för att bli kompatibel med nya filer i windows 10?

2. hur gör jag för att skapa en återställningspunkt om något skulle gå fel, så att filerna finns kvar om nu något skulle gå snett?
3. Också hört att man borde säkerhetskopiera sina filer också, måste man ha en stor extern disk för att göra detta eller räcker det med en USB sticka?

4. Efter allt är installerat och klart, hur/vart får jag tag på en produkt nyckel(eller vad det heter)? Eller behöver jag ens en?

5. Vad behöver jag tänka på innan jag uppdaterar, och efter, kör en clean install? (Några viktiga faktorer man ska ha i åtanke innan/under installation dvs*)
Bättre att fråga så man vet vad man ger sig in på

Uppskattar alla svar!

1. Windows-installationen formaterar bara disken du väljer att den skall formatera, resten av diskarna lämnas orörda.

2. Eftersom du skall göra en clean install, alltså formatera hela din systemdisk så kan du inte göra en återställningspunkt. Det är om du klonar hela disken i så fall.

3. Det beror ju helt på storleken på dina filer samt storleken på ditt USB-minne, svårt för oss att svara på.

4. Eftersom du pratar på att göra en clean install så förutsätter jag att du köpt en ny kopia av Windows 10? Då skall väl nyckeln finnas med i förpackningen. Eller om du redan har gjort en uppgradering till Windows 10 från 7/8/8.1 och aktiverat Windows så skickas ditt HWID till Microsoft. Om det senare är fallet så välj bara skip under installationen så skall det gå att aktivera ändå.

5. Vet inte riktigt vad du menar med clean install, clean install kan du bara göra direkt om du har köpt en ny kopia av Windows 10. Skall du uppgradera din 7/8/8.1 så måste du först uppgradera och aktivera Windows 10, sen kan du göra en clean install. Se svar 4. Sen kan ett tips vara att i förväg ladda ner i alla fall drivrutinen till ditt nätverskkort, ifall Windows inte hittar den själv. Då kan du installera den och få ner resten av drivrutinerna.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Svarar bara på 4 då det var lite luddigt med övriga svar.
Du uppdaterar först efter att Windows blivit aktiverat vilken går i stort sett på en gång så kan du göra en cleen installation tex från USB sticka, någon nyckel ska INTE skrivas i något läge.

Enbart om du har köpt Windows 10 behöver nyckel skrivas.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, känns säkrare nu

Jag har en lagringsdisk på 2TB som är hyfsat full.. (min E: disk)

Ska först uppdatera till win10 sen instalera en full version (alltså formatera C: disken för att byta OSet), så antar att man kan tanka net gratis ISO för win10? Då min win 7 ultimate är äkta osv.. Eller är det bara uppdateringen som är gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Svarar bara på 4 då det var lite luddigt med övriga svar.
Du uppdaterar först efter att Windows blivit aktiverat vilken går i stort sett på en gång så kan du göra en cleen installation tex från USB sticka, någon nyckel ska INTE skrivas i något läge.

Enbart om du har köpt Windows 10 behöver nyckel skrivas.

Ahh okej tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganzah:

Tack för alla svar, känns säkrare nu

Jag har en lagringsdisk på 2TB som är hyfsat full.. (min E: disk)

Ska först uppdatera till win10 sen instalera en full version (alltså formatera C: disken för att byta OSet), så antar att man kan tanka net gratis ISO för win10? Då min win 7 ultimate är äkta osv.. Eller är det bara uppdateringen som är gratis?

Då skall du först gå igenom hela uppgraderingsprocessen, om du inte väntar orka på att få notifikation om att din uppgradering är klar (om du inte redan fått det) kan du ladda ner ISOn och uppgradera från den. Sedan använda samma ISO för att göra en clean install. Men viktigt är att du får konfirmerat att Windows 10 är aktiverat innan du blåser datorn.

Här kan du ladda ner ISO: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10IS...

Välj vanliga Windows 10. Eftersom du har Ultimate skall du välja Windows 10 Pro när du gör clean install (i installationen).

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Då skall du först gå igenom hela uppgraderingsprocessen, om du inte väntar orka på att få notifikation om att din uppgradering är klar (om du inte redan fått det) kan du ladda ner ISOn och uppgradera från den. Sedan använda samma ISO för att göra en clean install. Men viktigt är att du får konfirmerat att Windows 10 är aktiverat innan du blåser datorn.

Här kan du ladda ner ISO: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10IS...

Välj vanliga Windows 10. Eftersom du har Ultimate skall du välja Windows 10 Pro när du gör clean install (i installationen).

Notifikationen har jag fått(klar att uppdateras från win7 till 10) vill bara vara säker på hur jag går till väga innan man ger sig in i leken hehe. Måste också vänta på min beställning av USB så jag har nått att boota från.

Ah så win 10 pro, bra du sa det, var en sak jag också undrade över.