Varför har man simkort i olika storlekar???

Permalänk

Varför har man simkort i olika storlekar???

Hej! Jag har aldrig kunnat förstå vitsen med olika storlekar på simkort, så därför undrar jag om någon annan gör det. Har tillverkarna helt glömt bort ordet standard? Vad är det till exempel för skillnad på ett micro- och ett nanosimkort? Två millimeter, max. Skillnaden upp till standardsimkort är väl lite större, men jag har fortfarande svårt att se hur det skulle kunna skapa något utrymmesproblem.

Några idéer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Hej! Jag har aldrig kunnat förstå vitsen med olika storlekar på simkort, så därför undrar jag om någon annan gör det. Har tillverkarna helt glömt bort ordet standard? Vad är det till exempel för skillnad på ett micro- och ett nanosimkort? Två millimeter, max. Skillnaden upp till standardsimkort är väl lite större, men jag har fortfarande svårt att se hur det skulle kunna skapa något utrymmesproblem.

Några idéer?

Intressant fråga.
Det roliga är ju också att större telefoner har mindre simkort.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Nu bara spekulerar jag.
Men som du också är inne på skapa mer utrymme för annat samt lägre vikt, visst är det inga astronomiska värden men det gör säker sin sak.

Nanosim är väl snart numrera standard.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem

Korten har blivit allt mindre för varje simgeneration sedan de började användas så det är väl mest en fråga om normal teknikutveckling, nu är de väl så små de kan bli utan att bli totalt ohanterliga så nästa steg är väl mjukvarusim men det är ju en del bråk om hur det ska fungera i så fall, operatörerna är ju emot det då mjukvarusim ger dem mindre kontroll samtidigt som olika låsningar blir allt mer ovanligt och det fattas politiska beslut mot låsningar och priser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att spara plats så klart.
Kolla hur jävla mycket plats första korten tog (du får ju inte glömma hållare och kontaktyta). Klart det utvecklas till att bli mindre.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Korten har blivit allt mindre för varje simgeneration sedan de började användas så det är väl mest en fråga om normal teknikutveckling, nu är de väl så små de kan bli utan att bli totalt ohanterliga så nästa steg är väl mjukvarusim men det är ju en del bråk om hur det ska fungera i så fall, operatörerna är ju emot det då mjukvarusim ger dem mindre kontroll samtidigt som olika låsningar blir allt mer ovanligt och det fattas politiska beslut mot låsningar och priser.

Är ju så att man kan ju klippa sitt sim kort till mindre storlek (dock lite svårt med just nano sim då)

Sen har ju telefonbolagen rätt lite makt idag, är ju 1 månads uppsägningstid så kunder kan ju lämna fort ett företag. Så tycker inte steget till mjukvarusim är så långt, men risken är ju att dom i början kör med dumma låsningar (sen risken för hackningar är ju större än med ett simkort).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är väl till stor del Apple som ligger bakom. De försöker låsa sina kunder och göra det svårare att byta till en annan tillverkare.

Permalänk
Inaktiv

Man vill ha så mycket plats som möjligt över i telefonerna. På platsen som skiljer mellan ett SIM och ett nano Sim kan man få in både bluetooth och WLAN styrenhet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marzupilami:

Hej! Jag har aldrig kunnat förstå vitsen med olika storlekar på simkort, så därför undrar jag om någon annan gör det. Har tillverkarna helt glömt bort ordet standard? Vad är det till exempel för skillnad på ett micro- och ett nanosimkort? Två millimeter, max. Skillnaden upp till standardsimkort är väl lite större, men jag har fortfarande svårt att se hur det skulle kunna skapa något utrymmesproblem.

Några idéer?

Skillnaden mellan SIM och nano-SIM är ganska rejäl då SIM är stort som ett kreditkort. Mini-SIM är en annan historia

Permalänk
Medlem

Är pga 2 saker.

Kortens chipp har blivit mindre, och telefonerna vill använda allt utrymme till allt annat.

I första gen satte man in hela kortet (storlek kreditkort) i telefonen. Sen gick man över till de mindre simkorten (tror de heter mini). Dessa var på den tiden så små de var, och micro kort hade klippt själva SIM kretsen.

Men allt efter åren har gjort att man tillverkat mindre och mindre SIM chip, som sen bara fyllts ut med mer plast, så har tillverkarna tyckt att, om det inte behövs, varför ska vi ha dem större?
Så de gör dem mindre och mindre.
Ofta räcker det med ett verktyg: https://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefonitillbehor/ip...
För att klippa till micro/nano osv, så länge kortet is sig är modernt nog att vara den storleken i "faktiskt krets".

Men visst är nyttan värdelös när man går ner till nano nivå. micro räcker och blir över imho, det är inte många mm, utan ren dumhet av tillverkarna. Hade de kunde gjort 2mm större batterier istället... så hade jag förstått det, men det gör de inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

För att spara plats så klart.
Kolla hur jävla mycket plats första korten tog (du får ju inte glömma hållare och kontaktyta). Klart det utvecklas till att bli mindre.

Självklart är det så, men var nog mest att dom minsta vs dom näst minsta skiljer minimalt.. då känns det mest onödigt att bara hitta på en ny standard när det inte finns något behov, mest irritationsmoment för dom som köper en ny telefon och simkortet inte passar. Eller att det finns så man kan ta bort en bit plast och det blir en millimeter mindre.. men det är ju lagom kul när nya telefonen pajjar och man vill använda den gamla som reserv

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Skillnaden mellan SIM och nano-SIM är ganska rejäl då SIM är stort som ett kreditkort. Mini-SIM är en annan historia

Aha, visste inte ens att att det fanns simkort stora som kreditkort, men såg det när jag googlde nu Klart det blir otympligt att gå runt med kreditkort i telefonen, men i så fall tänker jag mer på dagens simkort, typ mini/micro och mindre. Känns ju som sagt lite onödigt och försvårande att minska storleken ännu mer än det.

Skrivet av anon81912:

Man vill ha så mycket plats som möjligt över i telefonerna. På platsen som skiljer mellan ett SIM och ett nano Sim kan man få in både bluetooth och WLAN styrenhet.

Platsen som skiljer mellan ett mini-SIM och ett nano-SIM då eller? Det var inte illa... Men om det ändå handlar om så små grejer så tror jag nog att man kan klämma in dem någon annanstans i telefonen, bara det innebär att man kan enas om en standard för simkort, säg micro. Eller vad tycker ni?

Visa signatur
Permalänk

Jag har aldrig fattat varför man ens behöver sim-kort. Borde ju räcka med någon identitetssträng man laddar in i telefonen. Eller finns det något magiskt med sim-kortet för identifiering.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem

Tror det var samsung som nu utvecklar en ersättare till Sim-kort tillsammans med några av de största leverantörerna (globalt) idag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hooloovoo:

Jag har aldrig fattat varför man ens behöver sim-kort. Borde ju räcka med någon identitetssträng man laddar in i telefonen. Eller finns det något magiskt med sim-kortet för identifiering.

Det går att sälja simkort och det ger både för och nackdelar med ett fysiskt kort som kan bytas som hänger ihop med tjänsterna, jag hade gärna sett en standardiserad mjukvarulösning som är lagreglerad, att släppa loss tillverkarna lär inte bli bra för konsumenterna och operatörerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett SIM-kort innehåller en egen cpu som kan leva ett eget liv utan insyn från användaren, varför tror ni operatörerna inte vill släppa detta ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Marzupilami:

Aha, visste inte ens att att det fanns simkort stora som kreditkort, men såg det när jag googlde nu Klart det blir otympligt att gå runt med kreditkort i telefonen, men i så fall tänker jag mer på dagens simkort, typ mini/micro och mindre. Känns ju som sagt lite onödigt och försvårande att minska storleken ännu mer än det.

Platsen som skiljer mellan ett mini-SIM och ett nano-SIM då eller? Det var inte illa... Men om det ändå handlar om så små grejer så tror jag nog att man kan klämma in dem någon annanstans i telefonen, bara det innebär att man kan enas om en standard för simkort, säg micro. Eller vad tycker ni?

Jag har får kreditkort än, men som går att bryta ner i mindre storlek (utstansat för det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ett SIM-kort innehåller en egen cpu som kan leva ett eget liv utan insyn från användaren, varför tror ni operatörerna inte vill släppa detta ?

vem tycker detta är ett bra inlägg?

Ja, sim-kort innehåller en processor. Men det är exakt samma sak som i ditt kreditkort med chip.

SIM erbjuder enorm frihet jämtemot hur det var förut innan sim-korten kom. På den tiden låstes telefonen till ett nät och du fick betala dyra avgifter för att portera till ett annat nät eller operatör. I usa var denna praxis kvar långt in på 201X-talet med CDMA operatörer.

sim låter dig byta operatör utan att slänga bort hela telefonen. SIM-låsning finns det också men även det har avskaffats i EU i stor grad.
du kan vara anonym med SIM det kan du inte om simkorten försvinner.

Om operatörerna fick bestämma skulle SIM-korten försvinna i förmån för ett integrerat simkort men då blir konsumenterna förlorarna då telefonen du köper för 7000kr inte går att använda på ett annat nät med ett enkelt byte av kort.

Lösningen vore nån slags oberoende operatörsportal där portering kan ske snabbt och enkelt - men då ska nån betala för detta också.

Permalänk
Medlem

Apple har mjukvaru SIM i Ipad Air 2 och som vanligt kommer andra att följa efter ganska snart. SIM kort kommer förmodligen att försvinna i framtiden.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Apple har mjukvaru SIM i Ipad Air 2 och som vanligt kommer andra att följa efter ganska snart. SIM kort kommer förmodligen att försvinna i framtiden.

du missförstår.

Det kommer ett sim-kort i paddan, men du får välja vilket nät den ska vara på när du börjar använda paddan och kortet. Om du mot förmodan väljer AT&T så kommer simkortet vara för evigt låst till detta nät och du måste beställa ett nytt från Apple.

Men likväl är det ett simkort.

Tror ingen annat än operatörerna vill se fasta "simkort". Eu lär ju aldrig acceptera detta då det försämrar konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

du missförstår.

Det kommer ett sim-kort i paddan, men du får välja vilket nät den ska vara på när du börjar använda paddan och kortet. Om du mot förmodan väljer AT&T så kommer simkortet vara för evigt låst till detta nät och du måste beställa ett nytt från Apple.

Men likväl är det ett simkort.

Tror ingen annat än operatörerna vill se fasta "simkort". Eu lär ju aldrig acceptera detta då det försämrar konkurrensen.

Ah, trodde allt var mjukvaru baserat. Men efter har läst mer om det, så måste man köpa nytt Apple SIM varje gång man skall byta operatör eller alt använda vanligt nano sim från annan operatör. när man byter.
Då är Apple SIM helt meningslöst och bara tillbringar mera pengar till redan rikaste snikna företag. -.-

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|