Köpa Windows 8.1 Pro nyckel för att använda till Win 10?

Permalänk
Medlem

Köpa Windows 8.1 Pro nyckel för att använda till Win 10?

Hej,

Jag har försökt läsa och söka mig till allt så gott jag kan. Vad jag förstår så kan man köpa en Windows 8.1 Pro nyckel, installera Win 8.1 och sen ladda ner Win 10 och uppgradera.
Läste på reddit att man kan köpa Win 8.1 Pro nycklar på eBay för under $30 som är helt äkta och lagliga.

Gjorde en sökning på eBay och hittade detta
http://www.ebay.com/itm/Windows-8-1-Pro-Retail-Multilanguage-...

Är det för billigt för att vara på riktigt?
Vill inte betala pengar och så visar det sig vara en gratis högskoleversion av Windows.

Finns det någon säker men billig källa till att köpa Win 8.1 Pro licenser?

Kan någon rekommendera?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

g2a tror jag är ett bra alternativ annars, inget jag själv använt dock..

https://www.g2a.com/windows-8-professional-32-64-bit-cd-key-g...

annars finns Kinguin, där har jag handlat och det var inga konstigheter

http://www.kinguin.net/category/13959/windows-8-1-professiona...

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Skrivet av Bazile:

Hur fungerar G2A, det är väl privatpersoner antar jag som säljer?

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Köp Win 7 Pro istället, billigare och uppgraderar till Windows 10 Pro utan problem.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealElwood:

Hur fungerar G2A, det är väl privatpersoner antar jag som säljer?

Yes det är privatpersoner.. Dock lämnar både Kinguin och g2a någon typ av garanti som jag förstått det.

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Köp Win 7 Pro istället, billigare och uppgraderar till Windows 10 Pro utan problem.

skiljer inte överdrivet mycket i pris, men absolut.. Win 7 går lika bra... Värt att tänka på är att OEM nycklar fungerar bara på en dator, byter du sedan moderkort så bryts OEM licensen.

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Windows 10 Home ESD – elektronisk licens http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3263494 (T.ex. Inet eller Microsoft Store är de enda riktiga återförsäljarna)

Windows 10 Pro ESD – elektronisk licens http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3263496

Windows 10 Home – retail (på USB, äkta) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230624

Windows 10 Pro – retail (på USB, äkta) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230651

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Windows 10 Home ESD – elektronisk licens http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3263494 (T.ex. Inet eller Microsoft Store är de enda riktiga återförsäljarna)

Windows 10 Pro ESD – elektronisk licens http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3263496

Windows 10 Home – retail (på USB, äkta) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230624

Windows 10 Pro – retail (på USB, äkta) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230651

Fråga är varför någon skulle lägga 1k+ för en home licens och 2k+ för en pro licens när det går precis lika bra att köpa en Win 7 och uppgradera gratis..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Fråga är varför någon skulle lägga 1k+ för en home licens och 2k+ för en pro licens när det går precis lika bra att köpa en Win 7 och uppgradera gratis..

För att han frågade om äkta licenser. Inte olovliga dreamspark eller MAK-nycklar. Windows 7 retail säljs inte längre. Windows 8.1 retail kostar lika mycket. Olovliga licenser är mot forumregel § 7 att diskutera. Det finns inte lagliga licenser billigare än via de officiella vägarna. Det rör sig om "stulna" nycklar och nycklar som inte får säljas vidare. Inte äkta licenser som passas vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

g2a tror jag är ett bra alternativ annars, inget jag själv använt dock..

https://www.g2a.com/windows-8-professional-32-64-bit-cd-key-g...

annars finns Kinguin, där har jag handlat och det var inga konstigheter

http://www.kinguin.net/category/13959/windows-8-1-professiona...

Detta har diskuterats många gånger här i forumet. Och det är knappast lagliga nycklar som säljs

Det kan vara studentlicenser eller volymlicenser, bla. Och Du riskerar att din billiga licens när som helst spärras av Microsoft.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1324797-kopa-windows-8-...

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1301945-kopa-win8-pa-g2...

Permalänk
Inaktiv

@jockebq: Det finns nackdelar med att köpa en äldre version av windows för att uppgradera till 10. När du uppgraderar så får du ingen ny Windows 10-nyckel, utan aktivering kommer att gå på någon sorts hårdvaru-ID istället. Det kan bli lite jobbigt när uppgraderingserbjudandet har gått ut och datorn inte känns igen längre på grund av hårdvaruuppgraderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För att han frågade om äkta licenser. Inte olovliga dreamspark eller MAK-nycklar. Windows 7 retail säljs inte längre. Windows 8.1 retail kostar lika mycket. Olovliga licenser är mot forumregel § 7 att diskutera. Det finns inte lagliga licenser billigare än via de officiella vägarna. Det rör sig om "stulna" nycklar och nycklar som inte får säljas vidare. Inte äkta licenser som passas vidare.

Om det är lagligt eller ej vågar jag inte svara på.. Men om jag är en OEM licens med Windows 7 på en dator, moderkortet rasar, jag får ett nytt moderkort på garanti och en oanvända Windows 7 nyckel i handen så väl det en fullt fungerande och laglig licens? Sen kanske det är olagligt att sälja den, det vet jag inget om.. Jag antog att det som såldes på Kinguin och g2a var legit eftersom det faktiskt säljs men har jag missuppfattat det och då även brutit mot forumregler så ber jag om ursäkt!

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Om det är lagligt eller ej vågar jag inte svara på.. Men om jag är en OEM licens med Windows 7 på en dator, moderkortet rasar, jag får ett nytt moderkort på garanti och en oanvända Windows 7 nyckel i handen så väl det en fullt fungerande och laglig licens? Sen kanske det är olagligt att sälja den, det vet jag inget om.. Jag antog att det som såldes på Kinguin och g2a var legit eftersom det faktiskt säljs men har jag missuppfattat det och då även brutit mot forumregler så ber jag om ursäkt!

De säljer inte licenser de köpt. De tömmer dreamspark-konton (licenser riktade mot studenter, som dessutom kräver en redan licensierad dator), eller säljer volymlicensnycklar (MAK) och liknande. Inget av det får säljas eller blir en äkta licens bara för att du har en nyckel du skriver in. Dreamspark ser ut som retailnycklar, men har du inget bevis på att det rör sig om något som folk köpt och det är för bra pris, så är det för bra pris för att vara sant. Köper man en äkta elektronisk licens så får man en nyckel från Microsoft direkt, mail/kvitto från Microsoft. De flesta köper däremot fysiska kopior om de köper äkta, och får man inte kortet/beviset med nyckeln och så vidare rör det sig knappast om äkta. Men som jag länkat kostar den nästan 2500kr. När folk säljer OEM-nycklar så är det inte använda nycklar, men du får inte sälja sådana licenser och de är knappast inköpta. Forumreglerna finns för att forumet inte bara ska användas för att diskutera piratkopior gissar jag. Andra ställen bryr sig inte.

Det är mycket pengar att betala för något som inte är lovligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De säljer inte licenser de köpt. De tömmer dreamspark-konton (licenser riktade mot studenter, som dessutom kräver en redan licensierad dator), eller säljer volymlicensnycklar (MAK) och liknande. Inget av det får säljas eller blir en äkta licens bara för att du har en nyckel du skriver in. Dreamspark ser ut som retailnycklar, men har du inget bevis på att det rör sig om något som folk köpt och det är för bra pris, så är det för bra pris för att vara sant. Köper man en äkta elektronisk licens så får man en nyckel från Microsoft direkt, mail/kvitto från Microsoft. De flesta köper däremot fysiska kopior om de köper äkta, och får man inte kortet/beviset med nyckeln och så vidare rör det sig knappast om äkta. Men som jag länkat kostar den nästan 2500kr. När folk säljer OEM-nycklar så är det inte använda nycklar, men du får inte sälja sådana licenser och de är knappast inköpta. Forumreglerna finns för att forumet inte bara ska användas för att diskutera piratkopior gissar jag. Andra ställen bryr sig inte.

Det är mycket pengar att betala för något som inte är lovligt.

Fast nu får du lugna ner dig lite! Jag har inte ifrågasatt några forumregler och förstår mycket väl behovet av dem, om jag sedan har misstolkat något och omedvetet brutit mot en regel så bör en ursäkta och det faktum att jag har förstått mitt misstag räcka.. Att MAK och Dreamspark är olagligt att sälja kan jag mycket väl förstå, men en OEM licens kan du ju få tag på laglig väg av flera anledningar och därför antog jag att dem var lagliga att sälja.. Köper jag en ny laptop som är bundlad med en Windows 8.1 OEM licens men sedan tidigare äger en Win 8.1 Pro Retail licens som jag föredrar att använda så är ju OEM licensen icke använd och lagligt införskaffad...

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon19434:

Det kan bli lite jobbigt när uppgraderingserbjudandet har gått ut och datorn inte känns igen längre på grund av hårdvaruuppgraderingar.

Det borde det inte bli. Windows 10 accepterar Windows 7/8.1 nycklar för inslagning, och det som händer är att den poppar upp dialogen om att man måste ringa och "prata" med supporten. Där får man en robot i örat, och får knappa in lite siffror, roboten "ser" att din nyckel är aktiverad för Windows 10, och spottar ut rätt siffror för att du ska kunna aktivera din nya installation. Exakt samma situation som sker i dagsläget, om de tycker att man gjort för många, och för stora hårdvaruförändringar med andra ord. Tar någon minut, och kostar om jag inte minns fel, som ett samtal till Telias fasta nät.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Fast nu får du lugna ner dig lite! Jag har inte ifrågasatt några forumregler och förstår mycket väl behovet av dem, om jag sedan har misstolkat något och omedvetet brutit mot en regel så bör en ursäkta och det faktum att jag har förstått mitt misstag räcka.. Att MAK och Dreamspark är olagligt att sälja kan jag mycket väl förstå, men en OEM licens kan du ju få tag på laglig väg av flera anledningar och därför antog jag att dem var lagliga att sälja.. Köper jag en ny laptop som är bundlad med en Windows 8.1 OEM licens men sedan tidigare äger en Win 8.1 Pro Retail licens som jag föredrar att använda så är ju OEM licensen icke använd och lagligt införskaffad...

OEM-licensen gäller för datorn den kom förinstallerad på. Som slutanvändare är inte OEM-licenser giltiga även om du kan köpa Systembuilder-pack i handeln, som är en variant av OEM för små systembyggare/datorbyggare. Enligt licensavtalet som ger dig rätt att använda mjukvaran måste det förinstalleras av annan part. Rent praktiskt så kan man inte aktivera dessa på hur många system som helst innan nyckeln blir låst. Hade de haft systembuilder-licenser liggandes hade de kunnat sålt dessa med kartongen/COA till t.ex. butiker. Självklart är det inte så de som säljer dussintals OEM-licenser kommit över nycklarna. Har du en överbliven retaillicens kan du sälja den med kartong/keycard.

Det borde framgå att de som säljer dessa nycklar inte skaffat de på laglig väg eller är officiella återförsäljare (Microsoft Partners). Det vet nog folk, de vill mest påstå annat för att rättfärdiga att de lägger pengar på det. Är det för bra pris att vara äkta vara så är det ju också för bra pris, och inte äkta vara det handlar om. Nu frågade trådskaparen om äkta licenser, och det är inte jag som upprätthåller forumreglerna eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

OEM-licensen gäller för datorn den kom förinstallerad på. Som slutanvändare är inte OEM-licenser giltiga även om du kan köpa Systembuilder-pack i handeln, som är en variant av OEM för små systembyggare/datorbyggare. Enligt licensavtalet som ger dig rätt att använda mjukvaran måste det förinstalleras av annan part. Rent praktiskt så kan man inte aktivera dessa på hur många system som helst innan nyckeln blir låst. Hade de haft systembuilder-licenser liggandes hade de kunnat sålt dessa med kartongen/COA till t.ex. butiker. Självklart är det inte så de som säljer dussintals OEM-licenser kommit över nycklarna. Har du en överbliven retaillicens kan du sälja den med kartong/keycard.

Det borde framgå att de som säljer dessa nycklar inte skaffat de på laglig väg eller är officiella återförsäljare (Microsoft Partners). Det vet nog folk, de vill mest påstå annat för att rättfärdiga att de lägger pengar på det. Är det för bra pris att vara äkta vara så är det ju också för bra pris, och inte äkta vara det handlar om. Nu frågade trådskaparen om äkta licenser, och det är inte jag som upprätthåller forumreglerna eller inte.

Att du orkar skriva, jag är imponerad... Du skulle ju bara kunna sammanfatta till.. Retail nycklar är dem ända som är lagliga att sälja

Men då kommer en följdfråga.. http://www.kinguin.net/category/13959/windows-8-1-professiona... är ju enligt försäljaren är retail licens. Är det enligt dig alltså fel att köpa den?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Att du orkar skriva, jag är imponerad... Du skulle ju bara kunna sammanfatta till.. Retail nycklar är dem ända som är lagliga att sälja

Men då kommer en följdfråga.. http://www.kinguin.net/category/13959/windows-8-1-professiona... är ju enligt försäljaren är retail licens. Är det enligt dig alltså fel att köpa den?

Det är ingen retail-licens om de inte ger bevis för detta. Dreamspark-nycklar fungerar precis som retail, därför säljer de dessa som "retail". Utan kartong, kvitto, produktkort osv så är inte licensen laglig. Du betalar inte för en retail-licens och du betalar inte för en laglig licens. Det handlar inte om överblivna licenser. Microsoft säljer inga för $5-25. Det är inte svårare än så. Jag har ingen anledning att uppmana till brott eller att få dig ge pengar till tvivelaktiga säljare. Microsoft har inte fått betalt till att börja med för några retaillicenser här, vill du ha en säker nyckel får du ju lov att använda de sätt Microsoft godkänner och anser äkta, oavsett vad jag tycker. Återigen trådskaparen efterfrågade lagliga licenser. Tråden handlar inte om något annat.

Permalänk
Medlem

Jag anser det inte vara värt att köpa win 8/win 7 nyckel för att få gratis win 10, hel enkelt för du behöver ändå köpa win 10 när du byter moderkort.

Satsa i så fall på en uppgraderingslicens, som är riktigt billiga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag anser det inte vara värt att köpa win 8/win 7 nyckel för att få gratis win 10, hel enkelt för du behöver ändå köpa win 10 när du byter moderkort.

Satsa i så fall på en uppgraderingslicens, som är riktigt billiga.

Nej, du behöver inte köpa en ny licens om du byter moderkort. Var har du hört det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Nej, du behöver inte köpa en ny licens om du byter moderkort. Var har du hört det?

Sitter du på OEM licens som många har idag så behöver du det? Win 10 nyckeln knyts till din hårdvara väl?

Note that the free Windows 10 upgrade (as well as OEM copies of Windows and pre-installed copies of Windows 10) can’t actually be transferred to a separate PC. They’re tied to a single PC’s hardware.

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Sitter du på OEM licens som många har idag så behöver du det? Win 10 nyckeln knyts till din hårdvara väl?

Note that the free Windows 10 upgrade (as well as OEM copies of Windows and pre-installed copies of Windows 10) can’t actually be transferred to a separate PC. They’re tied to a single PC’s hardware.

Fram till 29 juli kan du installera om ditt gamla operativsystem och uppgradera till 10an. Således kan du flytta den. Allt som behövs för tian är ett aktiverat operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fram till 29 juli kan du installera om ditt gamla operativsystem och uppgradera till 10an. Således kan du flytta den. Allt som behövs för tian är ett aktiverat operativsystem.

Hur fungerar det om man använder OEM licens menar du? Byter du moderkort så är ju licensen förbrukad?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För att han frågade om äkta licenser. Inte olovliga dreamspark eller MAK-nycklar. Windows 7 retail säljs inte längre. Windows 8.1 retail kostar lika mycket. Olovliga licenser är mot forumregel § 7 att diskutera. Det finns inte lagliga licenser billigare än via de officiella vägarna. Det rör sig om "stulna" nycklar och nycklar som inte får säljas vidare. Inte äkta licenser som passas vidare.

Vill lägga till att köpa OEM löst bryter mot EULA och är alltså en ogiltig licens och bryter isåfall mot samma regel.

Permalänk

Köpte en W8 key på aliexpress för typ 50kr för cirka ett år sedan, har fungerat kanon med uppdateringar osv och har även aktiverat den till Windows 10 så fort det gick.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Vill lägga till att köpa OEM löst bryter mot EULA och är alltså en ogiltig licens och bryter isåfall mot samma regel.

Du kan flytta OEM om det gamla moderkortet går sönder t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Nej, du behöver inte köpa en ny licens om du byter moderkort. Var har du hört det?

Efter 29 juli 2016 så är det inte möjligt att byta moderkort inte med uppgraderings win 10 i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Efter 29 juli 2016 så är det inte möjligt att byta moderkort inte med uppgraderings win 10 i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Har nån källa till det påståendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Hur fungerar det om man använder OEM licens menar du? Byter du moderkort så är ju licensen förbrukad?

Nu var det ju du som förordna att man ska köra MSDNAA/Dreamspark-licenser olovligen.

OEM går oftast att telefonaktivera flera gånger, så du kan byta moderkort. Sen är det t.o.m. inte tillåtet att själv installera OEM på sin egenbyggda dator (om det inte kom förinstallerat från tillverkare/butik) eller en dator som redan har en licens i grunden. Det går däremot fint att flytta OEM-licensen ett par gånger rent tekniskt som sagt. Det är bara licensmässigt den är förbrukad på en gång. Licensavtalet tillåter att man byter moderkort, men de större tillverkarna lägger in nyckeln i BIOS/UEFI så det är bara behjälpligt om du har systembuilder med CoA/licensetikett på maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Har nån källa till det påståendet?

Har du något som bekräftar motsatta?

Idag verkar erbjudandet gälla detta år och inte möjlig att uppgradera efter 29 juli även om du har tagit emot det idag.

Men MS kan ju ändra sig, men inget dom gått ut med i alla fall. Få se vad som händer efter 29juli.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar