Verkar som att Windows 10 fortsätter ändå skicka data till MS

Permalänk
Medlem

Verkar som att Windows 10 fortsätter ändå skicka data till MS

Även fast man stänger av att skicka data så verkar det ändå skickas data till Microsoft.

"Unfortunately for privacy advocates, these controls don't appear to be sufficient to completely prevent the operating system from going online and communicating with Microsoft's servers."

"This is consistent with what we saw (there is no query or search data transmitted), but also likely to run counter to most people's expectations; if Web searching and Cortana are disabled, we suspect that the inference that most people would make is that searching the Start menu wouldn't hit the Internet at all. But it does."

Detta var bara två citat från texten. För den som är mer intresserad så är källan länkad här nedanför. De går igenom lite djupare på hur de hittade detta och lite sånt.

Källa: http://arstechnica.co.uk/information-technology/2015/08/even-...

Det verkar i alla fall inte vara den viktigaste informationen som skickas när man stängt av den inställningen men kan ju vara intressant att veta att det ändå skickas information i någon form till Microsoft ändå.

Tänkte att detta kanske kan vara intressant att veta för oss paranoida och integritet förespråkare.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Intressant artikel, jag tycker precis som författaren, om man stänger av en funktion som t.ex. web search eller live tiles så förväntar man sig att Windows inte skickar data till Microsoft. TDet är på tok för många frågetecken kring Windows 10 i dagsläget så jag kommer att vänta med att uppgradera tills vidare.

Tyvärr tror jag också att detta beteende i OS:et kommer bli värre i senare versioner då "Big Data" är en guldgruva för företag som Microsoft så de lär knappast sluta skicka olika användardata för analys.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara blockera ssw.live.com och andra adresser?

http://init.sh/?p=236
http://www.dslreports.com/forum/r30222844-Stop-Windows-10-Fro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Varför inte bara blockera ssw.live.com och andra adresser?

http://www.dslreports.com/forum/r30222844-Stop-Windows-10-Fro...

Varför inte bara ha funktioner som är vad de hävdas vara?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Varför inte bara ha funktioner som är vad de hävdas vara?

Jo, det hade självklart varit önskvärt. Men jag har aldrig litat fullt ut på Windows. Hade önskat mig någon enkel brandvägg i stil med Hands Off! och Little Snitch som finns till OS X. Dvs gjorda för att stoppa program från att läcka data. Det farliga är inte vad som tar sig in i datorn via brandväggarna, utan vad som skickas ut!

Exempelvis stänger jag alltid av ett 10-tal services i Windows som är igång helt i onödan och filtrerar bort så mycket som möjligt mha hosts-filen.

Windows 10 känns väldigt trasigt i dagsläget, men mycket går att fixa med handpåläggning. Öppna Event logs och se på eländet

EDIT:
O&O ShutUp10 lär stoppa Windows 10 från att samla in data.
http://www.oo-software.com/en/shutup10

Permalänk
Skrivet av enbom:

Även fast man stänger av att skicka data så verkar det ändå skickas data till Microsoft.

"Unfortunately for privacy advocates, these controls don't appear to be sufficient to completely prevent the operating system from going online and communicating with Microsoft's servers."

"This is consistent with what we saw (there is no query or search data transmitted), but also likely to run counter to most people's expectations; if Web searching and Cortana are disabled, we suspect that the inference that most people would make is that searching the Start menu wouldn't hit the Internet at all. But it does."

Detta var bara två citat från texten. För den som är mer intresserad så är källan länkad här nedanför. De går igenom lite djupare på hur de hittade detta och lite sånt.

Källa: http://arstechnica.co.uk/information-technology/2015/08/even-...

Det verkar i alla fall inte vara den viktigaste informationen som skickas när man stängt av den inställningen men kan ju vara intressant att veta att det ändå skickas information i någon form till Microsoft ändå.

Tänkte att detta kanske kan vara intressant att veta för oss paranoida och integritet förespråkare.

Bra postat!!!

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

kör

Get-Service DiagTrack | Set-Service -StartupType Disabled
Get-Service dmwappushservice | Set-Service -StartupType Disabled

samt blockera

dns.msftncsi.com
ipv6.msftncsi.com
win10.ipv6.microsoft.com
ipv6.msftncsi.com.edgesuite.net
a978.i6g1.akamai.net
win10.ipv6.microsoft.com.nsatc.net
en-us.appex-rf.msn.com
v10.vortex-win.data.microsoft.com
client.wns.windows.com
wildcard.appex-rf.msn.com.edgesuite.net
v10.vortex-win.data.metron.life.com.nsatc.net
wns.notify.windows.com.akadns.net
americas2.notify.windows.com.akadns.net
travel.tile.appex.bing.com
www.bing.com
any.edge.bing.com
fe3.delivery.mp.microsoft.com
fe3.delivery.dsp.mp.microsoft.com.nsatc.net
ssw.live.com
ssw.live.com.nsatc.net
login.live.com
login.live.com.nsatc.net
directory.services.live.com
directory.services.live.com.akadns.net
bl3302.storage.live.com
skyapi.live.net
bl3302geo.storage.dkyprod.akadns.net
skyapi.skyprod.akadns.net
skydrive.wns.windows.com
register.mesh.com
BN1WNS2011508.wns.windows.com
settings-win.data.microsoft.com
settings.data.glbdns2.microsoft.com
OneSettings-bn2.metron.live.com.nsatc.net
watson.telemetry.microsoft.com
watson.telemetry.microsoft.com.nsatc.net"

så har man iallafall börjat begränsa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jo, det hade självklart varit önskvärt. Men jag har aldrig litat fullt ut på Windows. Hade önskat mig någon enkel brandvägg i stil med Hands Off! och Little Snitch som finns till OS X. Dvs gjorda för att stoppa program från att läcka data. Det farliga är inte vad som tar sig in i datorn via brandväggarna, utan vad som skickas ut!

Exempelvis stänger jag alltid av ett 10-tal services i Windows som är igång helt i onödan och filtrerar bort så mycket som möjligt mha hosts-filen.

Windows 10 känns väldigt trasigt i dagsläget, men mycket går att fixa med handpåläggning. Öppna Event logs och se på eländet

EDIT:
O&O ShutUp10 lär stoppa Windows 10 från att samla in data.
http://www.oo-software.com/en/shutup10

Det är klart det hade varit önskvärt, speciellt med tanke på att 99% av alla Windows användare, t ex tant agda 89 och kissie 25 inte kommer att stänga av tjänster och blockera ip:n i host filen.

Permalänk
Medlem

Någon som har kollat hur detta är med Win 7/8? För där har ju kommit både uppdateringar som lägger till liknande funktioner, och tex 8.1 har ju haft detta sedan tidigare. Är dessa "avstängd" eller måste vi börja lägga in Windows XP igen?

Ska själv titta på att lägga till block i utgående brandvägg för de som @lonewolfshade listat, tackar. Och @Huzzbutt håller med dig, men nu får man ju göra vad man kan för att få det under kontroll.
Resultatet blir ju att tex bing sökmotorn blir avstängd på många företag och div ställen, permanent istället, så det är otroligt dumt gjort av MS.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: windows 7 fick nyligen runt 15 uppdateringar som rör förberedelser för updatering till windows 10 samt telemetry.

Jag har avaktiverat alla jag hittat i mitt system. men känner nog att jag sätter mig med wireshark i helgen och kollar vad w7 skickar ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

kör

Get-Service DiagTrack | Set-Service -StartupType Disabled
Get-Service dmwappushservice | Set-Service -StartupType Disabled

samt blockera

dns.msftncsi.com
ipv6.msftncsi.com
win10.ipv6.microsoft.com
ipv6.msftncsi.com.edgesuite.net
a978.i6g1.akamai.net
win10.ipv6.microsoft.com.nsatc.net
en-us.appex-rf.msn.com
v10.vortex-win.data.microsoft.com
client.wns.windows.com
wildcard.appex-rf.msn.com.edgesuite.net
v10.vortex-win.data.metron.life.com.nsatc.net
wns.notify.windows.com.akadns.net
americas2.notify.windows.com.akadns.net
travel.tile.appex.bing.com
www.bing.com
any.edge.bing.com
fe3.delivery.mp.microsoft.com
fe3.delivery.dsp.mp.microsoft.com.nsatc.net
ssw.live.com
ssw.live.com.nsatc.net
login.live.com
login.live.com.nsatc.net
directory.services.live.com
directory.services.live.com.akadns.net
bl3302.storage.live.com
skyapi.live.net
bl3302geo.storage.dkyprod.akadns.net
skyapi.skyprod.akadns.net
skydrive.wns.windows.com
register.mesh.com
BN1WNS2011508.wns.windows.com
settings-win.data.microsoft.com
settings.data.glbdns2.microsoft.com
OneSettings-bn2.metron.live.com.nsatc.net
watson.telemetry.microsoft.com
watson.telemetry.microsoft.com.nsatc.net"

så har man iallafall börjat begränsa det.

Från en som funderar.. vart går man in för att blockera dessa?!

Är det via webbläsaren eller är det via cmd eller annat ?!

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av lenowin:

Från en som funderar.. vart går man in för att blockera dessa?!

Är det via webbläsaren eller är det via cmd eller annat ?!

Tack på förhand.

kör

Get-Service DiagTrack | Set-Service -StartupType Disabled
Get-Service dmwappushservice | Set-Service -StartupType Disabled

i cmd

blockera resten

dns.msftncsi.com
ipv6.msftncsi.com
win10.ipv6.microsoft.com
ipv6.msftncsi.com.edgesuite.net
a978.i6g1.akamai.net
win10.ipv6.microsoft.com.nsatc.net
en-us.appex-rf.msn.com
v10.vortex-win.data.microsoft.com
client.wns.windows.com
wildcard.appex-rf.msn.com.edgesuite.net
v10.vortex-win.data.metron.life.com.nsatc.net
wns.notify.windows.com.akadns.net
americas2.notify.windows.com.akadns.net
travel.tile.appex.bing.com
www.bing.com
any.edge.bing.com
fe3.delivery.mp.microsoft.com
fe3.delivery.dsp.mp.microsoft.com.nsatc.net
ssw.live.com
ssw.live.com.nsatc.net
login.live.com
login.live.com.nsatc.net
directory.services.live.com
directory.services.live.com.akadns.net
bl3302.storage.live.com
skyapi.live.net
bl3302geo.storage.dkyprod.akadns.net
skyapi.skyprod.akadns.net
skydrive.wns.windows.com
register.mesh.com
BN1WNS2011508.wns.windows.com
settings-win.data.microsoft.com
settings.data.glbdns2.microsoft.com
OneSettings-bn2.metron.live.com.nsatc.net
watson.telemetry.microsoft.com
watson.telemetry.microsoft.com.nsatc.net

via din brandvägg.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB