Bluetooth-headset, dåligt stöd för output+input?

Permalänk
Medlem

Bluetooth-headset, dåligt stöd för output+input?

Köpte ett par BT-headset här om dan: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2760823.

Den kör BT 3.0 med protokollet High Fidelity Playback (A2DP), vilket ger kanonljud o.s.v. Men när jag vill använda micken på hörlurarna t.ex. om jag ska sitta på skype eller liknande vid datorn så måste jag använda protokollet Telephony Duplex (HSP/HFP) vilket ger ett horribelt ljud.

Är det så det är helt enkelt vilket är en stor nackdel till BT? Finns det andra alternativ så att man kan få samma kvalité på BT-headset som vanliga sladd-headset? Är inte så insatt i BT, men ser att senaste BT-versionen är 4.0???

Permalänk
Medlem

Ska följa denna tråd med intresse, men du skulle ju kunna felsöka genom att koppla headsetet till en telefon istället för att se om det inte är sändaren i datorn som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

men du skulle ju kunna felsöka genom att koppla headsetet till en telefon istället för att se om det inte är sändaren i datorn som är problemet.

Headsetet fungerar utmärkt med en mobil. När man lyssnar på musik så använder den sig utav A2DP, vilket ger ett kanonljud. Men när någon ringer så aktiveras automatiskt HSP/HFP vilket inte ger en så stor kvalitetsskillnad som man är van vid när man pratar i telefon.

Detta är dock annorlunda om man använder headesetet framför en dator och kanske spelar/lyssnar på musik och samtidigt sitter på skype/teamspeak, då låter det förjävligt i lurarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Headsetet fungerar utmärkt med en mobil. När man lyssnar på musik så använder den sig utav A2DP, vilket ger ett kanonljud. Men när någon ringer så aktiveras automatiskt HSP/HFP vilket inte ger en så stor kvalitetsskillnad som man är van vid när man pratar i telefon.

Detta är dock annorlunda om man använder headesetet framför en dator och kanske spelar/lyssnar på musik och samtidigt sitter på skype/teamspeak, då låter det förjävligt i lurarna.

Wait, jag menade ju givetvis skype/teamspeak/etc över mobilen med. Är det samma sak där? Nyare telefoner brukar väl ha bra bt prylar tänkte jag.

//edit med lite expertgooglande hittade jag denna tråd:
http://community.skype.com/t5/Windows-archive/Skype-turns-hig...
(det är inte enbart ditt headset, det är hur bt fungerar)

En bit ner hittar man förklaringen och även en variant på lösning:
"I solved the issue for some time now! Just remove the bluetooth microphone and monospeaker in control pannel!"

Problematiken verkar ligga i antalet kanaler som används vid hög kvalitet kontra dubbelriktad trafik (som med mick + ljud)

Det här var föresten väldigt irriterande, detta innebär ju att om man faktiskt kör med trådlöst headset och spelar vanliga spel med ingame-kommunikation, så får man dålig kvalitet på spelljudet? Det grusade ju mina planer på blåtandsheadset... hmm, kanske kan vara anlendingen till att typ creative/logitech verkar ha sina egna specialdonglar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

(det är inte enbart ditt headset, det är hur bt fungerar)

En bit ner hittar man förklaringen och även en variant på lösning:
"I solved the issue for some time now! Just remove the bluetooth microphone and monospeaker in control pannel!"

Problematiken verkar ligga i antalet kanaler som används vid hög kvalitet kontra dubbelriktad trafik (som med mick + ljud)

Så för att sammanfatta BT i nuläget är inget vidare som t.ex gaming headset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Så för att sammanfatta BT i nuläget är inget vidare som t.ex gaming headset?

Jag fick ju läsa på här... rätt intressant faktiskt, om grejerna stöder något som heter APTX så går det utmärkt (?).
https://en.wikipedia.org/wiki/AptX

Astro A38 hade stöd för detta (ett par lurar jag provat där jag inte kunde komma ihåg det minsta lilla kvalitetsproblem), vilket kanske förklarade saken, eller?

Verkar finnas i vissa (rätt billiga) donglar... kanske är jättekänt det här.
http://www.24.se/datortillbehor/datortillbehor/bluetoothir/bl...