Permalänk
Medlem

Dator semidöd efter kylarinstallation

Jag installerade precis en Thermalright Macho Rev B på min Sandy Bridge i5 2500K. När jag försökte sätta på datorn igen efteråt gick det inte så bra.. Det verkade som att systemet fick ström i pulser, fläktar och lampor gick igång i ca 0.5sek, för att sedan stängas av, och så upprepades det tills att jag drog ur sladden.

Nu är såklart min fråga vad som kan ha hänt, och om det går att fixa? Tyder symptomen på att något på moderkortet har rykt, eller själva CPU'n?

Lite mer info: Fläkten till kylaren fick inte riktigt plats vid minnena, så den närmaste minnesmodulen fick flexa en aning för att fläkten skulle kunna kilas in. Sen var det sjukt tajt mellan kylaren och ljudkortet, men inget fick kontakt vad jag kunde se. Jag installerade backplaten åt fel håll (90 grader felroterat), och hann skruva åt ganska hårt innan jag upptäckte det och ändrade. Det var dock inget som satt i vägen.

Försök till att fixa: Jag tog bort fläkten, och kopplade ur den från sin strömsupply, samt pluggade ur ljudkortet ur sin PCI plats (men tog inte bort strömmen till den). Även om jag inte har någon överklockning så försökte jag resetta moderkortet (MSI). Inget hjälpte dock, och symptomen var desamma.

Är väldigt försiktig av mig, och har en hel del vana av att skruva och fixa med känslig elektronik. Höll hela tiden i chassit för att hålla samma potential. Kom inte åt några komponenter vad jag vet. Kan jag ha skruvat åt för hårt och knäckt något internt?

Kan skicka foton om det kan hjälpa.

EDIT: Ok, jag är en idiot. Det var en kabel till moderkortet jag glömde återansluta... Det KAN ha något med saken att göra Men det verkar som att jag måste ta bort kylaren för att komma åt.. suck. Återkommer!

EDIT 2: Med den glömda kabeln ansluten blir det annorlunda men samma. Skillnaden är att datorn nu får vara igång i ca 5 sekunder, allting snurrar upp etc, men kommer inte till BIOS utan startar om av sig självt. Alla "CPU lampor" på moderkortet tänds upp innan allting slås av igen. Nu har jag fläkten ikopplad för att datorn inte ska tro att CPU'n riskerar att bli överhettad.
Kan det ha något att göra med att jag har ett flashat BIOS, och gjorde en reset på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Fläkten till kylaren fick inte riktigt plats vid minnena, så den närmaste minnesmodulen fick flexa en aning för att fläkten skulle kunna kilas in. Sen var det sjukt tajt mellan kylaren och ljudkortet, men inget fick kontakt vad jag kunde se. Jag installerade backplaten åt fel håll (90 grader felroterat), och hann skruva åt ganska hårt innan jag upptäckte det och ändrade. Det var dock inget som satt i vägen.

Du kanske känner att du är FÖR van och tar genvägar och slarvar nu? Allt handlar inte om ESD.
Böja elektronik som installerade minnesmoduler eller dylikt är aldrig bra. Lödningar och andra monteringar är ju statiska och ska inte flexas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Du kanske känner att du är FÖR van och tar genvägar och slarvar nu? Allt handlar inte om ESD.
Böja elektronik som installerade minnesmoduler eller dylikt är aldrig bra. Lödningar och andra monteringar är ju statiska och ska inte flexas.

Hm, jo kanske. Nu var det verkligen inte mycket, men inte bra såklart.

Jag installerade den glömda kabeln nu, och det blev en mycket längre power on, men den går fortfarande av och på i cykler. Men nu är den på i ca 5 sek, men kommer aldrig till BIOS.

Kan jag ta ut den närmaste minnesmodulen, eller måste de sitta i en viss ordning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael07:

Hm, jo kanske. Nu var det verkligen inte mycket, men inte bra såklart.

Jag installerade den glömda kabeln nu, och det blev en mycket längre power on, men den går fortfarande av och på i cykler. Men nu är den på i ca 5 sek, men kommer aldrig till BIOS.

Kan jag ta ut den närmaste minnesmodulen, eller måste de sitta i en viss ordning?

Testa att rensa cmos genom att dra ur nätkabeln och ta bort batteriet ur mobot, tryck på powerknappen ett par ggr för att få ur all ström, vänta i ca 10 sek och därefter sätter du tillbaka allt igen. Testa med en enda minnes sticka och börja med det första slot. Kollat så att du har 4/4 pins bredvid cpun?

Permalänk
Medlem

Datorn igång som den ska med bara en minnesmodul ipluggad!

Testade båda moduler på plats 3 (tidigare hade jag plats 1 och 3 fyllda), och datorn går igång med båda, så minnet i sig är inget fel på. (plats 1 är den närmast kylaren då)

Så antingen har jag böjt sönder sockeln på plats 1, eller så är det något som inte får kontakt när den är i böjt läge. Ska testa med att ta lös fläkten och se om det fungerar. Funkar det då är det bara att plocka fram filen..