Extern BluRay dyker inte upp i Windows

Permalänk
Medlem

Extern BluRay dyker inte upp i Windows

Min burk saknar 5,25" platser, så när jag behöver använda optisk media använder jag en extern bluray-brännare via USB. Har funkar felfritt tills rätt nyligen. Uppgraderade till Win10 och strulet började ungefär i den vevan, även om den har funkat i win10 nån enstaka gång. När jag ansluter hör man att den startar och låter lite, men kommer aldrig igång och det dyker aldrig upp nån ny enhet i Windows. Jag hör ett "pling pong" så den känner ju av att den ansluts.

- Jag installerade Win10 via den, så då gick det felfritt.
- Den har rullat minst en gång i windows 10 efter installation
- När det började strula bytte jag USB-port, då dök den upp fint i windows, men endast en gång. När anslutningarna på framsidan av burken slutat lira så anslöt jag den bak direkt till moderkortet, samma sak där: Funkade nån enstaka gång.
- Andra vanliga USB-minnen funkar
- Ibland får jag felmeddelande från appar att den inte kan läsa från skivan som sitter i. Vanligen nån film (köpt, ingen bränd kopia eller så)
- Den funkar felfritt om jag ansluter den till min macbook, så själva enheten är nog inte trasig. Då låter den också annorlunda, man hör att den spinner upp på ett annat sätt. Den verkar liksom "piggare".

Jag är rätt kass på windows, försökte leta runt i loggen i Event Viewer, men hittar inget som kan kopplas till detta. Tips, nån?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Hittar Windows enheten alls?

Jag har också en extern bluray-spelare, en Asus SBC-06D2X-U, och den spökar ibland men då är det att den inte hittas. Drar ut sladden och in igen så hittas den. Tror det har att göra med brist på drivrutiner från i mitt fall Asus. Den funkar oftast så jag har inte orkat bry mig mer.

Permalänk
Medlem

Har en extern Asus som brukar krångla men kommer tyvärr inte ihåg den exakta lösningen.
Gå in i Device Manager - finns den där?
Om den gör det kan du testa att avinstallera drivrutinerna och sedan koppla in den igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt vilken modell är det? Har den egen strömförsörjning? Annars kan det vara överbelastning av USB-portarna och sviktande spänning/ström.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Modell: ASUS SBC-06D2X-U. Ström via USB-kabeln. I övrigt är tangentbord/mus och högtalare anslutet via usb.

Den syns inte i device manager. Däremot refreshas listan när jag ansluter/tar bort enheten, men jag kan inte se att någon enhet läggs till eller tas bort. Jag har aldrig installerat några drivers för den manuellt, det är väl USB-controllern som behöver drivers och som ska tas bort isf. Känns inte som rätt väg att gå.

EDIT: kopplade ur de övriga USB-sakerna och testade, blev ingen skillnad.

vidare felsökning
Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

Vet inte om det jag kommer föreslå låter som en logisk sak att testa men skulle du inte kunna dra hem Ubuntu på en USB sticka och pröva att koppla in din Blu Ray när du är inne i Ubuntu för att se om den hittas där? Om Ubuntu hittar den och du kan spela upp innehåll så kan man åtminstone komma fram till att där inte är något fel på själva spelaren och i så fall är det snarare något med Windows 10 eller så kan du testa den i en annan dator.

EDIT: Så den funkar i din macbook? Borde vara något med Windows då.

Här är någon som verkar ha haft liknande problem med samma Blu Ray spelare:

Detta är för Windows 8.1

http://superuser.com/questions/893101/asus-sbc-06d2x-u-blu-ra...

Detta är för Windows 10

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-h...

Kanske kan fungera om du prövar detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Yes, det funkar klockrent på macen. Jag har även en extern DVD, från apple. Den poppar upp som en enhet, men det går inte sätta i en skiva. Den ska ta emot skivan när man trycker in den en bit, men den reagerar inte. Även den funkar fint när den är kopplad till mac.

EDIT: Nice länk, Swedish Berserk! Snacka om spot-on. Bytte driver till USB mass storage, funkade fint då!

Löst!
Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature