Köpråd systemkamera för nybörjare

Permalänk
Medlem

Köpråd systemkamera för nybörjare

Ska köpa en kamera till tjejen då hon lite väl ofta antytt att hon vill ha en sån, "en riktig kamera" om man ska ta henne ordagrant. Nu till problemet;

Jag kan noll, nada, inget om fotografering & tänkte därför be om råd om lämpliga alternativ av er kunniga därute i cyberspace.

Utan att veta alltför mycket om vad hon ska ha den till så får jag gissa att det är till vardagsfoto, natur, ögonblicksbilder, semesterbilder & liknande. Antar att de flesta kameror duger till dessa ändamål egentligen.

Så vad jag letar efter är alltså en bra allround kamera som hon kan pilla med & kanske rent av byta objektiv osv framöver om hon nu fastnar för det så att säga. Storleken borde inte spela nån stor roll, då hon inte lär ta med den på krogen etc.

Önskemål som jag lyckats utröna är;

"riktig kamera" - Som antagligen innebär "system kamera" ?

Går det att byta objektiv är ett plus

Nytt är det som gäller

Ska vi snacka budget så tänker jag mig att lägga ett par tusen ungefär, men det får gärna vara "bra instegsmodeller" utan att min plånbok blöder ihjäl, om det går dvs

Tackar redan nu för hjälpen!

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Kanske du kan fråga henne om hennes definition på "en riktig kamera" förutom att det skall vara en systemkamera man har flera objektiv till och vilka objektivbrännvidder, olika zoomar och fasta objektiv hon syftar på?

APS-C eller FF?
fetDSLR eller slank lätt spegellös?

Budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Kanske du kan fråga henne om hennes definition på "en riktig kamera" förutom att det skall vara en systemkamera man har flera objektiv till och vilka objektivbrännvidder, olika zoomar och fasta objektiv hon syftar på?

APS-C eller FF?
fetDSLR eller slank lätt spegellös?

Budget?

Börjar med att citera vad som står i första posten;

Så vad jag letar efter är alltså en bra allround kamera som hon kan pilla med & kanske rent av byta objektiv osv framöver om hon nu fastnar för det så att säga.

Kanske skulle jag ha formulerat det som såhär istället;

Är tillexempel

Nikon D3200 + 18-55/3.5-5.6 VR2 för ~3.4kkr

ELLER

Nikon D5200 + 18-55/3.5-5.6 VR2 för ~4.5kkr

något som passar för 1 nybörjare?

Om man bestämmer sig för att byta huset på nån av dom, passar objektiv till värre hus eller krävs det adaptrar eller rent av nya objektiv till nytt hus så att säga?

Hur pass bra är dessa objektiv samt kameror rent generellt, är dom dugliga till folk som är "semi-duktiga" med, eller är dom verkligen super basic-basic?

Smärtgränsen såhär i första skedet tycker jag ligger vid 5k, hus + objektiv, men gärna under.

Att du kastar dig med tekniska termer hjälper varken dig eller mig, då jag inte förstår vad nått av det innebär, tyvärr. Angående objektiv osv antar att jag att hon vill ha nått zoom-grej & kanske nått som tar bilder längre bort, typ? (dessa köps isåfall senare, ej med i denna budget ofc) Det jag har letat mig fram till är att FF går bort pga budgeten iaf (?)

Vad hade du köpt/rekommenderat till din 20åriga lillasyster med tveksamt intresse till fotografering?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Sony A6000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

Är tillexempel

Nikon D3200 + 18-55/3.5-5.6 VR2 för ~3.4kkr

ELLER

Nikon D5200 + 18-55/3.5-5.6 VR2 för ~4.5kkr

något som passar för 1 nybörjare?

Om man bestämmer sig för att byta huset på nån av dom, passar objektiv till värre hus eller krävs det adaptrar eller rent av nya objektiv till nytt hus så att säga?

Hur pass bra är dessa objektiv samt kameror rent generellt, är dom dugliga till folk som är "semi-duktiga" med, eller är dom verkligen super basic-basic?

[...]

Vad hade du köpt/rekommenderat till din 20åriga lillasyster med tveksamt intresse till fotografering?

Grejen är den att det finns ganska mycket olika saker att välja på och det är svårt att verkligen rekommendera något med så lite att gå på.
Både D3200 och D5200 är bra kameror. Objektivet som följer med i dessa paket är helt okej. Det är skarpt, men ljussvagt och lite plastigt. Det fyller ju dock sin funktion i att vara en grund att stå på och något att börja med.

Det finns ju även spegellösa kameror. Där är själva huset lite slimmare (men objektiven gör ju att de knappast är fickvänliga ändå). Dessa har antingen bara skärmen som sökare eller en elektroniskt sökare. Själv gillar jag inte elektroniska sökare, men för många funkar det.
Sony A6000 är en populär kamera bland de spegellösa.

Sedan finns det ju tämligen seriösa kameror som inte har utbytbart objektiv åxå. Sonys RX100-serie, Canon G7X eller G1X för att ta några exempel.

Om du inte kan fiska lite mer vad hon vill göra med kameran och vad hon tycker om storlek osv osv så går jag på vad JAG skulle kolla på.
Jag tycker att D3200 är ett bra val. Det är en relativt billig kamera som ändå är bra. Ska hon inte fota sport/action kommer den att räcka långt.
Pengarna som "blir över" går ju lätt till allehanda tillbehör såsom väska, minneskort, blixt, stativ osv. osv.
Kanske man ska spara undan lite av dessa pengar till att köpa en ljusstarkare normalzoom som tex. Sigma 17-50/2.8 HSM OS.

Permalänk

skulle säga att en begagnad Canon 600D är en väldigt bra kamera.
eller om det är nytt som gäller 1200D som är i stort sett samma som gammla 600D fast som instegsmodell och med lite avskalade funktioner men även förbättringar.

kombinera gärna dessa med antingen kitgluggen som är ganska smidig med sin variabla bränvidd om än lite ljussvag,
eller en fast 50mm f1.8 som är ett riktigt trevligt allroundobjektiv.

även en begagnad 650D eller 700/750D borde gå att få under 5000:- sträcket.

kan inget annat än rekommendera begagnat för nybörjare då man kan få äldre medel/top modeller som slutat säljas till priserna som instegsmodellerna går på med lite tur och letande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Ramsam:
De två största märkena med DSLR kameror är Nikon och Canon, båda har sina för- och nackdelar.

Nikon kamerorna har mycket bättre bildsensor än Canon om du jämför i samma prisklass, så jag skulle rekommendera t.ex en Nikon d3200 eller d3300 som budget, eller d5000-serien men de är lite dyrare.

Om du föredrar Canon Så skulle jag rekommendera 1200d som nämndes ovan. Men som sagt så tycker jag Nikon är bättre.

Edit.
När det kommer till objektivet så tycker jag det bästa för blandad fotografering är 18-55mm (ingår oftast som kit-objektiv).
För porträttfotografering är det ett fast objektiv som gäller och med så lågt bländartal som möjlig för bäst bilder.

Permalänk
Medlem

Min röst går oxo till Sony A6000. En lätt och enkelt att använda spegellös systemkamera med utbytbara objektiv.

Går dessutom att filma mycket bra med.

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

För mig innebär "riktig kamera" en kamera där fokus, bländare, slutartid och ISO går att ställa manuellt. Då har man alla grundverktyg som behövs för att ta riktigt bra bilder. Att kunna fotografera i råformat är ett annat krav från min sida.

Sen om man väljer en Canon S120, Sony RX100, Fujifilm X10, spegellös Sony (A6000) eller en DSLR från Canon/Nikon är en smaksak.

Jag upptäckte fotografi genom en väldigt kompetent kompaktkamera (Canon S45). Här är ett par bilder från den kameran (år 2003/2004):

Nu är inte dessa bilder superbra, men vill bara visa på att med rätt teknik fungerar även en kompaktkamera fint för fotograferande.

På min senaste semesterresa (Tokyo Aug -15), så lämnade jag systemkameran hemma och hade istället med mig en Canon S95 och ett Gorillapod-stativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

Ska köpa en kamera till tjejen då hon lite väl ofta antytt att hon vill ha en sån, "en riktig kamera" om man ska ta henne ordagrant. Nu till problemet;

Jag kan noll, nada, inget om fotografering & tänkte därför be om råd om lämpliga alternativ av er kunniga därute i cyberspace.

Utan att veta alltför mycket om vad hon ska ha den till så får jag gissa att det är till vardagsfoto, natur, ögonblicksbilder, semesterbilder & liknande. Antar att de flesta kameror duger till dessa ändamål egentligen.

Så vad jag letar efter är alltså en bra allround kamera som hon kan pilla med & kanske rent av byta objektiv osv framöver om hon nu fastnar för det så att säga. Storleken borde inte spela nån stor roll, då hon inte lär ta med den på krogen etc.

Önskemål som jag lyckats utröna är;

"riktig kamera" - Som antagligen innebär "system kamera" ?

Går det att byta objektiv är ett plus

Nytt är det som gäller

Ska vi snacka budget så tänker jag mig att lägga ett par tusen ungefär, men det får gärna vara "bra instegsmodeller" utan att min plånbok blöder ihjäl, om det går dvs

Tackar redan nu för hjälpen!

Hej
Jag gjorde den resan i förra vecka, min dotter på 12 gillar foto och skulle få en riktig kamera.

Köpte en canon EOS 1200D på siba 2900:- kommer med ett 18-55 objektiv. Till det köpte jag ett Beg Telezoom 70-300 på blocket för några hundra.

Glad och nöjd tjej fina bilder.

Har även beställt en del filter på ebay för någon hundring.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Sony A6000.

Skrivet av Tea42BBS:

Min röst går oxo till Sony A6000. En lätt och enkelt att använda spegellös systemkamera med utbytbara objektiv.

Går dessutom att filma mycket bra med.

Med vänlig hälsning Lazze

Sony A6000 är utan tvekan en väldigt bra kamera. Och jag är själv väldigt imponerad av den.

Men det passar inte alla.

Många vill ha ett hus med en sökare, och inte skärmen som sökare eller en elektroniskt sökare.
Och väldigt många trivs med ett större hus.

Och "en riktig kamera" säger ju allt.
Lycka till att komma hem med en spegellös till den bruden
I hennes ögon är det inte "en riktig kamera" p g a ren okunnighet.

Och när jag läser TS önskemål, så är det nog en APS-C/fetDSLR typ Nikon D3200 som passar bäst.

En sur kvinna är ett olyckligt hem för alla

Nikon D3200 är ett bra val! Jag lärde mig själv fota med en Nikon D3100!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kan ju låta henne testa. En mörk optisk sökare utan möjlighet att se ifall saker är i skärpa eller en rejäl evf full med information.

Imo,
Fram tills några veckor sedan tyckte jag både evf och ovf hade sin plats. Det gör jag inte längre. Brytpunkten är nådd och ovf är nu i princip Värdelöst jämfört med senaste generation evf.
För video har det såklart alltid varit så eftersom ovf i princip inte finns på videokameror, men nu gäller det även stillbild.

Att en redig DSLR kan vara skön att hålla i är jag med på. Den 5dii jag nyligen hade låg riktigt fint i handen. Sålde den pga ovf.

Permalänk
Medlem

Min första "riktiga kamera" var en lådkamera 6x9 cm. Min andra blev en italiensk (Galileo) Leica 3g kopia. Efter det en Edixa SLR. Sen en Canon Pellix, Canon FTb, Canon AE, Leica M4/M2, Canon A-1, Nikkormat...osv... Alla "riktiga kameror".

Så, vi har alla våra personliga preferenser/erfarenheter vad vi avser med en "riktig kamera" till skillnad från en "oriktig kamera" vad f..n nu det är? Allt som tar hyfsade bilder är väl "en riktig kamera", t.o.m. den inbyggda kameran i DumFånen är en "riktig kamera".

Tycker vi kan slakta uttryck som är intetsägande och leder till förvirring eller avslöjar illa maskerad okunnighet/dumhet. Ställ i stället konkreta frågor efter att ha Googlat och läst på innan.

De 2 mest grundläggande frågorna man har att hantera inför ett kameraköp är sensorstorleken, APS-C eller FF samt DSLR eller spegellös. Den som inte är bekant med dessa begrepp och inte ens orkar Googla utan hänvisar till att dessa begrepp är "tekniska termer" och därmed menar att såna kan man därför inte "begripa" avslöjar rätt mycket om sin egen attityd till saken.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Min första "riktiga kamera" var en lådkamera 6x9 cm. Min andra blev en italiensk (Galileo) Leica 3g kopia. Efter det en Edixa SLR. Sen en Canon Pellix, Canon FTb, Canon AE, Leica M4/M2, Canon A-1, Nikkormat...osv... Alla "riktiga kameror".

Så, vi har alla våra personliga preferenser/erfarenheter vad vi avser med en "riktig kamera" till skillnad från en "oriktig kamera" vad f..n nu det är? Allt som tar hyfsade bilder är väl "en riktig kamera", t.o.m. den inbyggda kameran i DumFånen är en "riktig kamera".

Tycker vi kan slakta uttryck som är intetsägande och leder till förvirring eller avslöjar illa maskerad okunnighet/dumhet. Ställ i stället konkreta frågor efter att ha Googlat och läst på innan.

De 2 mest grundläggande frågorna man har att hantera inför ett kameraköp är sensorstorleken, APS-C eller FF samt DSLR eller spegellös. Den som inte är bekant med dessa begrepp och inte ens orkar Googla utan hänvisar till att dessa begrepp är "tekniska termer" och därmed menar att såna kan man därför inte "begripa" avslöjar rätt mycket om sin egen attityd till saken.

Jag kunde inte sagt det bättre själv, men med tanke på att TS sökte en "systemkamera för nybörjare" så tror jag inte han är så sugen på att punga ut 10-15k för en fullformat, så då kommet det ju ner till antinge spegelreflex eller ej vilken är en ren smaksak.

När jag hör "Riktig kamera" så tänker jag direkt på en svart dslr kamera i ett stort kamerahus och rent historiskt är ju det en sådan kamera som är den rätta.

Edit.
Jag kom ihåg när jag var liten och grejjade med min morfars gamla lådkamera, de va goa tider de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Sony A6000.

Sony A6000 verkar onekligen intressant, men den ligger lite för högt i pris imho för något som riskerar att bli liggande i en byrålåda...

Skrivet av skog1s:

Sony A6000 är utan tvekan en väldigt bra kamera. Och jag är själv väldigt imponerad av den.

Men det passar inte alla.

Och "en riktig kamera" säger ju allt.
Lycka till att komma hem med en spegellös till den bruden
I hennes ögon är det inte "en riktig kamera" p g a ren okunnighet.

Och när jag läser TS önskemål, så är det nog en APS-C/fetDSLR typ Nikon D3200 som passar bäst.

En sur kvinna är ett olyckligt hem för alla

Nikon D3200 är ett bra val! Jag lärde mig själv fota med en Nikon D3100!

Haha indeed, få saker är så viktiga för husfriden som ett bra humör ;D

Jag tror att jag kör på en D3200 då den verkar kompetent nog & priset passar (mig )

Dessutom tror jag det är mer av en sån "modell" hon menar, utan att vara säker.
Lättast är väl att hon får kläma på den & bedöma storlek & om det är vad in förväntar sig osv, dock förstör det ju "överraskningsmomentet"... Å andra sidan är det väl mer hennes förslag på present än mitt egna när jag tänker efter, haha xD

Skrivet av macke0010:

Jag kunde inte sagt det bättre själv, men med tanke på att TS sökte en "systemkamera för nybörjare" så tror jag inte han är så sugen på att punga ut 10-15k för en fullformat, så då kommet det ju ner till antinge spegelreflex eller ej vilken är en ren smaksak.

När jag hör "Riktig kamera" så tänker jag direkt på en svart dslr kamera i ett stort kamerahus och rent historiskt är ju det en sådan kamera som är den rätta.

Håller med om "riktig kamera-begreppet" där

Sen var det aldrig meningen att reta någon med min okunnighet, men det finns faktiskt en anledning att jag inte vet nått om fotografering & det är helt enkelt inte något jag är vidare intresserad av & därför aldrig lagt tid på. När man sen läser & försöker jämföra kameror mot varandra så tycker jag allihop är likvärdiga men skiljer +- 10.000kr, antagligen inte utan anledning, men jag ser den inte i vilket fall.

När det dessutom är & ska vara en present så vill jag bara göra ett bra köp & sen vara nöjd med inköpet, det räcker för min del. Har en känsla av att jag nog kommer bli inblandad mer i användningen (eller ännu värre, motiv?) av kameran oavsett vad jag vill & därför är det smidigt med en relativt enkel kamera som är snabb att komma igång med än en som är super avancerad & svår att använda. Jag har alltså noll intresse av att bli ännu mer teknik-support åt hela släkten.

Vill tacka samtliga för toppen hjälp till en total amatör & vi kan nog alla finna njutning av att husfriden här hemma är bevarad ännu en tid framöver :')

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Även jag rekommenderar en Sony A6000, mycket kamera för pengarna (eller lite beroende på hur man ser på det, jämför t.ex. storlek med Nikon D5200). Stora DSLR-kameror anser jag vara föråldrade, och de enda av dem som det finns någon poäng med är de professionella kamerorna för dem som t.ex. absolut behöver den bästa autofokus-tekniken. Men det är väl förmodligen inte en alltför populär åsikt bland vissa här

Det skulle hur som helst kunna skrivas hur mycket som helst i denna tråd angående spegel eller inte, men i slutändan är det ju ändå din tjej som ska ha en kamera och inte vi. Ta med henne till t.ex. Elgiganten, MediaMarkt eller någon annan butik med ett stort utbud av kameror och låt henne känna på dem. Köp sen kameran som hon gillar mest.

Alla moderna kameror är ändå så pass bra att det inte skiljer nämnvärt i bildkvalité bland de billigare modellerna, så vilken av dem ni än väljer så kommer den duga utmärkt för en nybörjare. Blir hon riktigt intresserad så spelar det inte heller någon roll vilken ni köper nu, för det kommer i så fall troligtvis vara fel kamera för henne ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Min första "riktiga kamera" var en lådkamera 6x9 cm. Min andra blev en italiensk (Galileo) Leica 3g kopia. Efter det en Edixa SLR. Sen en Canon Pellix, Canon FTb, Canon AE, Leica M4/M2, Canon A-1, Nikkormat...osv... Alla "riktiga kameror".

Så, vi har alla våra personliga preferenser/erfarenheter vad vi avser med en "riktig kamera" till skillnad från en "oriktig kamera" vad f..n nu det är? Allt som tar hyfsade bilder är väl "en riktig kamera", t.o.m. den inbyggda kameran i DumFånen är en "riktig kamera".

Tycker vi kan slakta uttryck som är intetsägande och leder till förvirring eller avslöjar illa maskerad okunnighet/dumhet. Ställ i stället konkreta frågor efter att ha Googlat och läst på innan.

De 2 mest grundläggande frågorna man har att hantera inför ett kameraköp är sensorstorleken, APS-C eller FF samt DSLR eller spegellös. Den som inte är bekant med dessa begrepp och inte ens orkar Googla utan hänvisar till att dessa begrepp är "tekniska termer" och därmed menar att såna kan man därför inte "begripa" avslöjar rätt mycket om sin egen attityd till saken.

Förstår din frustration, men som duktig på området bör man kunna peka på en "bra" kamera enligt givna kriterier & önskemål utan att gå i taket.

Av infon i trådstarten & rubriken på tråden att döma låter det ju inte som att det ska fotas tidningsomslag & filmas naturdokumentärer i 4k direkt, så...

Ett produktnamn & några rader som förklarar skillnaden/fördelarna med det valet & det hade räckt för min del, då jag som tidigare nämnt flertalet gånger, inte kan något om fotografering. (av egen vilja dessutom)

Intressant kamera-historia, men det säger mig inget konkret förutom att det möjligen låter som att du är, ursäkta uttrycket, lastgammal

Vill ändå tacka för att du tog dig tid att skriva ett mycket bra inlägg

Kan tänka att såsom jag känner mig bland kameror såsom många kvinnor känner sig i bilhallar (För att beskriva känslan på ett ungefär )

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Även jag rekommenderar en Sony A6000, mycket kamera för pengarna (eller lite beroende på hur man ser på det, jämför t.ex. storlek med Nikon D5200). Stora DSLR-kameror anser jag vara föråldrade, och de enda av dem som det finns någon poäng med är de professionella kamerorna för dem som t.ex. absolut behöver den bästa autofokus-tekniken. Men det är väl förmodligen inte en alltför populär åsikt bland vissa här

Det skulle hur som helst kunna skrivas hur mycket som helst i denna tråd angående spegel eller inte, men i slutändan är det ju ändå din tjej som ska ha en kamera och inte vi. Ta med henne till t.ex. Elgiganten, MediaMarkt eller någon annan butik med ett stort utbud av kameror och låt henne känna på dem. Köp sen kameran som hon gillar mest.

Alla moderna kameror är ändå så pass bra att det inte skiljer nämnvärt i bildkvalité bland de billigare modellerna, så vilken av dem ni än väljer så kommer den duga utmärkt för en nybörjare. Blir hon riktigt intresserad så spelar det inte heller någon roll vilken ni köper nu, för det kommer i så fall troligtvis vara fel kamera för henne ändå

Mycket bra inlägg, tackar för input!

Måste erkänna att det verkar vara större storlekskillnad på dom 2 modellerna än vad jag trodde

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Även jag rekommenderar en Sony A6000, mycket kamera för pengarna (eller lite beroende på hur man ser på det, jämför t.ex. storlek med Nikon D5200). Stora DSLR-kameror anser jag vara föråldrade, och de enda av dem som det finns någon poäng med är de professionella kamerorna för dem som t.ex. absolut behöver den bästa autofokus-tekniken. Men det är väl förmodligen inte en alltför populär åsikt bland vissa här

Det skulle hur som helst kunna skrivas hur mycket som helst i denna tråd angående spegel eller inte, men i slutändan är det ju ändå din tjej som ska ha en kamera och inte vi. Ta med henne till t.ex. Elgiganten, MediaMarkt eller någon annan butik med ett stort utbud av kameror och låt henne känna på dem. Köp sen kameran som hon gillar mest.

Alla moderna kameror är ändå så pass bra att det inte skiljer nämnvärt i bildkvalité bland de billigare modellerna, så vilken av dem ni än väljer så kommer den duga utmärkt för en nybörjare. Blir hon riktigt intresserad så spelar det inte heller någon roll vilken ni köper nu, för det kommer i så fall troligtvis vara fel kamera för henne ändå

Nog för att kompakta (spegellösa) systemkameror är smidiga med sin lilla storlek, men en fullstor (med spegel) är mycket skönare att hålla i, speciellt när man kommer till tyngre objektiv. Balansen och ergonomin blir mycket bättre i en fullstor kamera, vilket generellt sett ger bättre bilder också (mindre skak osv).

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nog för att kompakta (spegellösa) systemkameror är smidiga med sin lilla storlek, men en fullstor (med spegel) är mycket skönare att hålla i, speciellt när man kommer till tyngre objektiv. Balansen och ergonomin blir mycket bättre i en fullstor kamera, vilket generellt sett ger bättre bilder också (mindre skak osv).

Visst balanseras en stor tung fetDSLR bättre av ett dito objektiv än en nätt liten smutt kompakt smidig spegellös med samma objektiv.

Det nya (för somliga) med de senaste spegellösa är att de har IBIS (In Body Image Stabilization) vilket innebär att du får stabiliserade bilder med i stort ALLA objektiv, nya som gamla. Därtill slipper du ev. oskärpa pga spegelskak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kan ju låta henne testa. En mörk optisk sökare utan möjlighet att se ifall saker är i skärpa eller en rejäl evf full med information.

Imo,
Fram tills några veckor sedan tyckte jag både evf och ovf hade sin plats. Det gör jag inte längre. Brytpunkten är nådd och ovf är nu i princip Värdelöst jämfört med senaste generation evf.
För video har det såklart alltid varit så eftersom ovf i princip inte finns på videokameror, men nu gäller det även stillbild.

Att en redig DSLR kan vara skön att hålla i är jag med på. Den 5dii jag nyligen hade låg riktigt fint i handen. Sålde den pga ovf.

Iom vilken kamera nåddes brytpunkten, anser du?
Jag har inte testat något värre än A7 tror jag, men den lider ju fortfarande av alla saker som alla andra EVF:er jag testat.

Sedan har jag aldrig förstått detdär med "mörk OVF". En OVF är ju, till skillnad från en EVF, faktiskt användbar utomhus, mitt i natten, med månen som enda ljuskälla. Dessutom förstör den inte mörkerseendet, utan man kan själv navigera obehindrat även efter att ha tittat i sökaren.

Skrivet av Ramsam:

Mycket bra inlägg, tackar för input!

Måste erkänna att det verkar vara större storlekskillnad på dom 2 modellerna än vad jag trodde

Det är ju en viss skillnad i storlek på själva kamerahuset, men med monterat objektiv så blir den praktiska skillnaden IMO inte så jättestor. Om man sedan tänker dra nytta av systemkamerans fördelar att kunna byta objektiv osv så är skillnaden i husets storlek försvinnande liten om man ser till hela kitet.
Men visst går det att få en rätt kompakt kombo om man sätter på ett pannkaksobjektiv på en spegellös kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Därtill slipper du ev. oskärpa pga spegelskak.

Spegelvibrationer kan man ju, på en del modeller, bli kvitt mha MLU eller mirror pre release.
Sedan orsakar ju slutaren fortfarande problem med vibrationer på en del spegellösa.
Så det är, IMO, en något förenklad bild av verkligheten du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nog för att kompakta (spegellösa) systemkameror är smidiga med sin lilla storlek, men en fullstor (med spegel) är mycket skönare att hålla i, speciellt när man kommer till tyngre objektiv. Balansen och ergonomin blir mycket bättre i en fullstor kamera, vilket generellt sett ger bättre bilder också (mindre skak osv).

Jag har aldrig förstått mig på det här argumentet, jag har aldrig haft problem med att fota med objektiv som väger mycket mer än kamerahuset. Det enda som händer är ju att kamerans masscentrum hamnar i objektivet, där man ändå stödjer med ena handen.

Skrivet av dumbo:

Sedan har jag aldrig förstått detdär med "mörk OVF". En OVF är ju, till skillnad från en EVF, faktiskt användbar utomhus, mitt i natten, med månen som enda ljuskälla. Dessutom förstör den inte mörkerseendet, utan man kan själv navigera obehindrat även efter att ha tittat i sökaren.

Jag var ute och promenerade på kvällen för länge sedan, och kunde inte se om det gick att gå där jag tänkte gå (p.g.a. att någon grävt där) eftersom det var för mörkt. Då drog jag bara upp min NEX-7:a och tittade i sökaren, där var det inga problem att se. Och mina A7:a är mycket bättre. Så för min del är i alla fall en bra EVF mer användbar i mörker eftersom den förstärker ljuset. Men har man extremt bra mörkerseende kanske man inte håller med.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det bästa tipset är nog att gå o testa kameror Jag är en stor Canon-vän, har en Canon 5d Mark II med ett gäng feta L objektiv. Nackdelen är att det är TUNGT. En dag på stan o du har puckelrygg. Frun vill inte ta kameran till barnens aktiviteter, då den är stor o kräver egen väska. Så den lilla Sonyn har snabbt blivit favorit. Kvalitetsmässigt så de båda "jättebra", men olika! Sonyn KAN om man vill hjälpa till o ta fantastiska bilder automatiskt, i lägena I och I+, men sen har man alla vanliga lägen, dvs AV för bländarförval och TV för tidsförval o P och M - för helt manuellt. EVF, funkar väldigt bra, även för mig med glasögon - enda gången då det är lite strul är när det är väldigt soligt, då måste man trycka sig mot musslan för att se. I det läget är optisk bättre. MEN, skall du fota Makro eller i obekväm vinkel, så är EVF / Vinklingsbar skärm toppen att ha, så att du slipper krypa som en mask

Hur som, lycka till med köpet! Berätta gärna vad det blev!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

En sista grej bara, stirra er inte blinda på testresultat i olika tidningar o sajter. 95% av alla vinkel/färgfel man får på lite billigare produkter, rättas upp i lightroom på under 30 sekunder. Så istället för att köpa gluggar för 10.000, så lägg 4-5 timmar på att lära sig lightroom istället!

// LZ

Permalänk
Medlem

Tänkte informera om att det blev en Nikon D3200 + 18-55/3.5-5.6 VR2, då jag tyckte Sony A6000 var något i överkant för budgeten. Hursom, efter att ha pillat lite på sony'n i butiken så verkade den minst sagt trevlig, så kanske senare framöver.

Frugan blev glad & jag tackar än en gång inblandade för att lugnet är bevarat ännu en stund här hemma

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

Tänkte informera om att det blev en Nikon D3200 + 18-55/3.5-5.6 VR2, då jag tyckte Sony A6000 var något i överkant för budgeten. Hursom, efter att ha pillat lite på sony'n i butiken så verkade den minst sagt trevlig, så kanske senare framöver.

Frugan blev glad & jag tackar än en gång inblandade för att lugnet är bevarat ännu en stund här hemma

Bra köp.

Nu ska du bara få henne att att plugga in hela fotoskolan! Och sist, men inte minst RTFM

Annars så kommer du bara få höra att det är en skitkamera

Var inte rädd att säga till henne, att det inte är kamerans fel, utan den som står bakom

Lycka till.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Håller med ovanstående säg åt henne att lära sig använda manuell fokus och det manuella läget.

Autoläget är inte mycket mer advancerat än på vilken sketen kompaktkamera som helst.

Vet inte om nikon har nån bok för att lära sig använda deras kameror eller så
vet att canon har då ja själv köpte den viket var väldigt trevlig läsning och gav bra grundlig förståelse för vad alla delar och inställningar gjorde men ändå inte för advanserat djupdyk utan mer typ systemkamera för dummies typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk