Felmeddelande vid Windows installation från USB minne

Permalänk

Felmeddelande vid Windows installation från USB minne

Jag ska i vanlig ordning installera om windows 7 ultimate som jag alltid gör från mitt bootbara USB minne.
Men denna gång kommer ett felmeddelande upp, aldrig fått detta förr. Minnet funkar fint på de andra datorerne i hemmet.

Såhär ser skärmen ut då jag bootar från minnet:

Någon som vet hur man åtgärdar detta?

Permalänk
Medlem

Ser ingen bild, vad står det i felmeddelandet?

//edit - nu såg jag, det där är inte boot från USB-minnet till installationsmedia. Dubbelkolla så du har gjort rätt där.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Skulle först kolla i moderkortets bios så det använder UEFI boot, står det på legasy/MBR så funkar det nog inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Default står det UEFI+Legacy. Har provat med det samt bara UEFI. Ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Normalt brukar man få tvinga bootmedia eller peka ut det, varför får du inte upp det i uefi? Syns inte stickan?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

förstår inte riktigt vad du menar. Jag får fram stickan i BIOS. Står vad den heter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av greddyfreddy:

förstår inte riktigt vad du menar. Jag får fram stickan i BIOS. Står vad den heter osv.

Då brukar man kunna få boota på den därifrån istället för att låta boot-order och bootgrejerna på mediat göra jobbet. Det du får upp där är som jag sa, inte installationsmediat utan ser ut som en vanlig uppstart som gått åt skogen/arc-sökvägar som inte stämmer.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Precis. jag fattar det så också. att den är den vanliga uppstarten som inte funkar. men trycker jag på esc så forsätter den lada windows som vanligt. ska kolla om det går att starta booten direkt från bios. MB= MSi Gaming 5

Permalänk

Såhär ser det ut i mitt bios. Boot option 1 är mitt usb minne. Just i denna bild har jag ändrat Boot mode select till bara UEFI. Default är som sagt Legacy+UEFI.

Permalänk
Medlem

Tryck F11 under start, välj usb-minnet om du inte hittar det i menyerna? (alltså, skippa att få rätt boot-order i bios)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Har nu testat det också. Har testat båda boot optionerna med USB minnet.

Permalänk
Medlem

Det där är ju skumt, säjer den att det inte är ett boot-device när du försöker starta där? (eller hinner du inte se felmeddelandet kanskte?)

Enligt denna: http://www.tomshardware.co.uk/forum/329871-30-bootable-window...

och sedan denna:
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1785438/bootable-win...

Så är tipset att byta till legacy och boota via det där, f11 -> etc som du har på sista skärmfotot

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Nu äntligen fick jag det att funka. Var ett enkelt "fel". Lite av en miss från min sida att inte testa det.
Som man ser på bilden finns det 2 varianter av USB minnet. Jag ändrade till Legacy i Bios, stoppade in minnet i en USB 2.0 port.
Sen valde jag det alternativet som inte Hette UEFI. Det som jag markerat på bilden. Nu fungerar det! Tack så mycket för hjälpen!