Får Tradera göra såhär?

Permalänk

Står tydligt att det kan kosta efter 100 osålda annonser. Är ju för att det inte ska samma med massa skitanonser som priset är för högt på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Står tydligt att det kan kosta efter 100 osålda annonser. Är ju för att det inte ska samma med massa skitanonser som priset är för högt på

Skickades från m.sweclockers.com

Du tycker alltså det är bättre idag med ett Tradera fullt med tiotusentals Kinaskit-fastprisannonser istället (maxtak på 500kr för osålda fastpris) än några överprisade auktioner från privatpersoner som hittar unika prylar i sina lador?

För övrigt är det komiskt att du stövlar in här och rättar när du själv inte vet vad som gäller. Det handlar alltså inte alls om 100 osålda innan avgifterna slår till, utan det totala antalet auktioner per månad oavsett sålt eller osålt. 99 sålda och 2 osålda = 10kr i osåltavgift.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fick svar från konsumentombudsmannen som säger att:

"Ni kan bestrida fakturan och säga att ni inte har avtalat om några kostnader. Det är företaget som ska visa att ni har det. Jag vet inte om ni klickat i någon ruta där det står att ni godkänt några villkor, men som sagt det är upp till företaget att bevisa."

Det godkännande som görs sker endast vid skapandet av ett konto på Tradera, när man skapar en annons godkänner man inga villkor. Det lär med andra ord inte inte ge något att bestrida fakturan som jag redan anade. När man skapar ett konto på sidan står det i användaravtalet:

"De avgifter vi tar ut för användning av våra Tjänster framgår av våra prislistor för privatpersoner och näringsidkare. Vi kan ändra våra avgifter från tid till annan genom att publicera ändringarna på Traderas webbplats eller skicka informationen med e-post 30 dagar i förväg. Genom att fortsätta använda Tjänsterna efter att de nya avgifterna börjar gälla godkänner du de nya avgifterna."

Alltså ger man detta godkännande i ett avtal som är ca 5 A4-sidor långt, dvs. knappt någon lär orka läsa det, och därefter får man endast en minimal indikation på att det "kan" komma en avgift med finstilt text utan vidare förklaring.

Sambon ringde och hörde med kundservicen och de skulle kontrollera avgiften som vi fått, det kan vara fel i den, men oavsett så tror jag att vi är färdiga med Tradera. Synd att vi inte kan ha ett ordentligt eBay i Sverige, så att vi kan få en vettig tjänst med köpgarantier och liknande istället för att dras med sån här skit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tommy:

Alltså ger man detta godkännande i ett avtal som är ca 5 A4-sidor långt, dvs. knappt någon lär orka läsa det, och därefter får man endast en minimal indikation på att det "kan" komma en avgift med finstilt text utan vidare förklaring.

Ja, tyvärr är det ju så att man bör läsa avtal innan man godkänner dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, tyvärr är det ju så att man bör läsa avtal innan man godkänner dem.

Ja visst, det är lätt att tycka det, men har du noggrannt läst igenom alla avtal du ingått, eller utgår man på något sätt ändå från att de flesta företag spelar med schysta kort och inte försöker mygla, speciellt lite större företag som Tradera och liknande? Det lär ju finnas en anledning till att Tradera förlorar massor med användare, även om de rent tekniskt har rätt på pappret i det de gör.

Permalänk
Medlem

Mina advokater brukar säga "Ja det som inte står fastställt i kontraktet/avtalet faller nästan alltid till din fördel i en rättegång" såvida du är den som inte utfärdat kontraktet"

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja visst, det är lätt att tycka det, men har du noggrannt läst igenom alla avtal du ingått, eller utgår man på något sätt ändå från att de flesta företag spelar med schysta kort och inte försöker mygla, speciellt lite större företag som Tradera och liknande? Det lär ju finnas en anledning till att Tradera förlorar massor med användare, även om de rent tekniskt har rätt på pappret i det de gör.

Kan bara säga att jag själv är mer noggrann med att läsa igenom avtal efter att ha sett vad vissa företag skriver in. Läser inte alltid ALLT såklart, men det kan vara värt det.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@Tommy: Jag tror att ebay köpte upp tradera, samma skitavgifter där om jag minns rätt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tommy:

Ja visst, det är lätt att tycka det, men har du noggrannt läst igenom alla avtal du ingått, eller utgår man på något sätt ändå från att de flesta företag spelar med schysta kort och inte försöker mygla, speciellt lite större företag som Tradera och liknande? Det lär ju finnas en anledning till att Tradera förlorar massor med användare, även om de rent tekniskt har rätt på pappret i det de gör.

Ja, tyvärr känner jag likadant. Jag har följt deras förehavanden rätt noga de 3-4 senaste åren, inklusive forumet och upprördheten över osåltavgifterna är bara en liten del av alla klavertramp Tradera lyckats med, därför är det tack och adjö för min del. Det enda som kan få mig att återvända är om ledningen byts ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@Cinder: Jag tror att ebay köpte upp tradera, samma skitavgifter där om jag minns rätt

Tradera är nu en del av Paypal.

Permalänk
Medlem

@Morgan:
Verkar som att ebay är ägare av båda
- On 24 April 2006, Tradera.com, along with its sister site Traderamotor.com, was acquired by eBay for 365 million SEK
- Established in 1998,[5] PayPal had its IPO in 2002, and became a wholly owned subsidiary of eBay later that year.[6][7] In 2014

Companies owned by eBay
eBay eBay Enterprise Half.com G-Market Kijiji Gumtree Loquo Magento Marktplaats.nl MicroPlace PayPal Bill Me Later Where.com Zong ProStores Shopping.com Epinions StubHub Tradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja visst, det är lätt att tycka det, men har du noggrannt läst igenom alla avtal du ingått, eller utgår man på något sätt ändå från att de flesta företag spelar med schysta kort och inte försöker mygla, speciellt lite större företag som Tradera och liknande?

"Läser du själv igenom alla kontrakt du skriver på?" må vara en av de sämsta argumentet i konsumenthistoria.

Jag läser absolut inte alla avtal som jag väljer att ingå, men självklart måste jag då stå för konsekvenserna för detta om det skulle uppstå en liknande situation, oavsett om jag tycker det var lurigt av företaget eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Fick svar från konsumentombudsmannen som säger att:

"Ni kan bestrida fakturan och säga att ni inte har avtalat om några kostnader. Det är företaget som ska visa att ni har det. Jag vet inte om ni klickat i någon ruta där det står att ni godkänt några villkor, men som sagt det är upp till företaget att bevisa."

Det godkännande som görs sker endast vid skapandet av ett konto på Tradera, när man skapar en annons godkänner man inga villkor. Det lär med andra ord inte inte ge något att bestrida fakturan som jag redan anade. När man skapar ett konto på sidan står det i användaravtalet:

"De avgifter vi tar ut för användning av våra Tjänster framgår av våra prislistor för privatpersoner och näringsidkare. Vi kan ändra våra avgifter från tid till annan genom att publicera ändringarna på Traderas webbplats eller skicka informationen med e-post 30 dagar i förväg. Genom att fortsätta använda Tjänsterna efter att de nya avgifterna börjar gälla godkänner du de nya avgifterna."

Alltså ger man detta godkännande i ett avtal som är ca 5 A4-sidor långt, dvs. knappt någon lär orka läsa det, och därefter får man endast en minimal indikation på att det "kan" komma en avgift med finstilt text utan vidare förklaring.

Sambon ringde och hörde med kundservicen och de skulle kontrollera avgiften som vi fått, det kan vara fel i den, men oavsett så tror jag att vi är färdiga med Tradera. Synd att vi inte kan ha ett ordentligt eBay i Sverige, så att vi kan få en vettig tjänst med köpgarantier och liknande istället för att dras med sån här skit.

5 A4-sidor är ju inget som tar speciellt länge att läsa igenom... installerar du ett spel/program/windows är det flera hundra sidor att läsa...

tror inte du vill veta allt du godkänner i de avtalen

Permalänk
Medlem

Så ts klagar först på att det knappt är någon information alls om avgifterna. Men det 5-sidiga avtalet är för långt ? Så med andra ord borde dom vara tydliga med exakt det du vill läsa, inget annat.

You cant have it all...

Bara att bita i det sura äpplet, thats life.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoster:

"Läser du själv igenom alla kontrakt du skriver på?" må vara en av de sämsta argumentet i konsumenthistoria.

Jag läser absolut inte alla avtal som jag väljer att ingå, men självklart måste jag då stå för konsekvenserna för detta om det skulle uppstå en liknande situation, oavsett om jag tycker det var lurigt av företaget eller inte.

Självklart får jag stå för konsekvenserna, men det gör inte Traderas tillvägagångssätt mindre dåligt för det. Det borde utan tvekan informeras tydligare och vid fler tillfällen om vad som kan komma att kosta, hur, och varför på deras sida. Jag skiljer ju bara på vad som är tekniskt rätt - det har Tradera, och vad jag anser är rättvist enligt sunt förnuft och god praxis, och därför kommer jag sluta använda Tradera eftersom de enligt mitt tycke verkar försöka vilseleda sina användare.

Skrivet av Viochee:

5 A4-sidor är ju inget som tar speciellt länge att läsa igenom... installerar du ett spel/program/windows är det flera hundra sidor att läsa...

tror inte du vill veta allt du godkänner i de avtalen

När har du sist läst igenom 5st A4-sidor eller mer i användarvillkor?

Skrivet av johan184:

Så ts klagar först på att det knappt är någon information alls om avgifterna. Men det 5-sidiga avtalet är för långt ? Så med andra ord borde dom vara tydliga med exakt det du vill läsa, inget annat.

You cant have it all...

Bara att bita i det sura äpplet, thats life.

Så det är konstigt att anse att ett företag bör vara väldigt tydliga med vad det är som kostar pengar i deras verksamhet? Det var något nytt för mig.

Visste inte att det var så många som läser användarvillkor på löpmeter, kanske bara är jag som inte har tid att göra det...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan184:

Så ts klagar först på att det knappt är någon information alls om avgifterna. Men det 5-sidiga avtalet är för långt ? Så med andra ord borde dom vara tydliga med exakt det du vill läsa, inget annat.

You cant have it all...

Bara att bita i det sura äpplet, thats life.

Men herregud, då kanske tradera inte borde skriva gratis överallt, och kanske istället för att det kommer att kosta?
Vad är det för fel med att vara tydlig? Man ska ju för i ************ inte behöva läsa ett 5sidigt avtal för att nyttja en tjänst som säger gratis gratis gratis gratis gratis överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Självklart får jag stå för konsekvenserna, men det gör inte Traderas tillvägagångssätt mindre dåligt för det. Det borde utan tvekan informeras tydligare och vid fler tillfällen om vad som kan komma att kosta, hur, och varför på deras sida. Jag skiljer ju bara på vad som är tekniskt rätt - det har Tradera, och vad jag anser är rättvist enligt sunt förnuft och god praxis, och därför kommer jag sluta använda Tradera eftersom de enligt mitt tycke verkar försöka vilseleda sina användare.

När har du sist läst igenom 5st A4-sidor eller mer i användarvillkor?

Så det är konstigt att anse att ett företag bör vara väldigt tydliga med vad det är som kostar pengar i deras verksamhet? Det var något nytt för mig.

Visste inte att det var så många som läser användarvillkor på löpmeter, kanske bara är jag som inte har tid att göra det...?

absolut inte, läser aldrig avtalen... men det blir som jobbigt att försvara sig med att man inte orkat läsa 5 sidor, 100 sidor kan man ju ha större förståelse med

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@Morgan:
Verkar som att ebay är ägare av båda
- On 24 April 2006, Tradera.com, along with its sister site Traderamotor.com, was acquired by eBay for 365 million SEK
- Established in 1998,[5] PayPal had its IPO in 2002, and became a wholly owned subsidiary of eBay later that year.[6][7] In 2014

Companies owned by eBay
eBay eBay Enterprise Half.com G-Market Kijiji Gumtree Loquo Magento Marktplaats.nl MicroPlace PayPal Bill Me Later Where.com Zong ProStores Shopping.com Epinions StubHub Tradera

Tradera är en av Sveriges största marknadsplatser med över 2 miljoner medlemmar (2015). Tradera grundades 1999 av Kaplans Auktioner, men köptes upp av den internationella E-handelskoncernen Ebay 2006. Under 2015 delades Ebay och Paypal upp i två fristående bolag, och Tradera ingår sedan våren 2015 i Paypal.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tradera

Permalänk
Medlem

Varför läggar man upp flera hundra annonser om man inte förväntar sig att sälja något, eller för den delen tror att det är kostnadsfritt ?

På blocket kostar väl en annons aldrig under 20 spänn ? Utan snarare 100 i vissa fall.. då snackar vi snart en månadslön i annonskostnad för samma mängd. En klocka borde ringa ?

Jag har inte sålt så mycket på tradera men kan inte påminna mig att jag missat denna avgift ..

Jag tycker det är rätt att tradera har denna gräns, för kollar man på deras listor med auktioner är det fullständigt spammat med skit för några kronor som ingen vill ha ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Varför är det sådan panik om osåltavgifterna?
Rätta mig om jag har fel, men när jag började använda tradera så var det osåltavgift på alla auktioner baserat på startbudet. Dvs ju högre startbud du satte och ej fick sålt varan ju högre osåltavgift fick du.

Nu har de höjt det till de osålda över 100 auktioner i månaden men vet ej om 10kr är billigt lr dyrt jämfört med vad det kostade förr.

Är jag helt ute o cyklar eller är det inte så att tradera avsevärt höjt trösklarna innan man ev blir drabbad av osåltavgift?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

När jag läser dettta kommer jag osökt att tänka på:

Tillbaka till TS: Tycker du är i en taskig situation, men som andra påpekat. Till viss del får man nog läsa kontrakt hos de tjänster man nyttjar. Ta det som lärdomspengar.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Jag undrar just om huruvida vissa i tråden riktigt har tänkt igenom sina kommentarer om att man får skylla sig själv och "5 sidor är väl inte så mycket" osv. Är ni på konsumentens sida, eller vill ni helt enkelt ha det så djävulskt byråkratiskt i konsumentens kontakt med företag att man rent ut måste läsa allt det finstilta och långa dokument med användarvillkor, skrivna av- och för jurister för det mesta - ELLER kan det vara rimligt att företag förväntas lägga fram sina villkor på ett vettigt och tydligt sätt vid användande av deras produkter och tjänster, dvs. visar goodwill? Jag röstar på det sistnämnda i alla fall. lappen81 uttryckte det rätt bra på ren svenska för övrigt.

Hyckleriet är rätt påtagligt när man säger att "det var ju bara att läsa villkoren" samtidigt som de som uttryckt sig garanterat inte har läst villkoren för tjänster som man själv brukar. Det är som bekant lätt att vara efterklok.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Jag undrar just om huruvida vissa i tråden riktigt har tänkt igenom sina kommentarer om att man får skylla sig själv och "5 sidor är väl inte så mycket" osv. Är ni på konsumentens sida, eller vill ni helt enkelt ha det så djävulskt byråkratiskt i konsumentens kontakt med företag att man rent ut måste läsa allt det finstilta och långa dokument med användarvillkor, skrivna av- och för jurister för det mesta - ELLER kan det vara rimligt att företag förväntas lägga fram sina villkor på ett vettigt och tydligt sätt vid användande av deras produkter och tjänster, dvs. visar goodwill? Jag röstar på det sistnämnda i alla fall. lappen81 uttryckte det rätt bra på ren svenska för övrigt.

Hyckleriet är rätt påtagligt när man säger att "det var ju bara att läsa villkoren" samtidigt som de som uttryckt sig garanterat inte har läst villkoren för tjänster som man själv brukar. Det är som bekant lätt att vara efterklok.

Håller med här, driver ett företag själv och håller på med en webbtjänst inom kommunikation, och i mina avtal så sammanfattar jag sektionerna för jag vet att kunder ofta inte läser avtalen på 5 A4 byråkratisk svenska så jag vill ändå informera dem kring vad som gäller. Det är synd att företag ska luras så här men det är ju deras inkomstkälla och tar inte hänsyn till enskilda personer som skadas av detta.

Det verkar vara rätt så hög efterfrågan på seriös konkurrens till Tradera, så då har jag en fråga till alla här i tråden. Det är nämligen så att jag och en kompis ska utveckla ett företag och då skapa en produkt som ett projekt i gymnasiet, och eftersom jag är väldigt duktig inom programmering så tänkte vi oss någon sorts webbtjänst. Skulle det finnas intresse för en ny auktionssida med rimligare villkor och bättre design som kan konkurrera med Tradera?

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Jag undrar just om huruvida vissa i tråden riktigt har tänkt igenom sina kommentarer om att man får skylla sig själv och "5 sidor är väl inte så mycket" osv. Är ni på konsumentens sida, eller vill ni helt enkelt ha det så djävulskt byråkratiskt i konsumentens kontakt med företag att man rent ut måste läsa allt det finstilta och långa dokument med användarvillkor, skrivna av- och för jurister för det mesta - ELLER kan det vara rimligt att företag förväntas lägga fram sina villkor på ett vettigt och tydligt sätt vid användande av deras produkter och tjänster, dvs. visar goodwill? Jag röstar på det sistnämnda i alla fall. lappen81 uttryckte det rätt bra på ren svenska för övrigt.

Hyckleriet är rätt påtagligt när man säger att "det var ju bara att läsa villkoren" samtidigt som de som uttryckt sig garanterat inte har läst villkoren för tjänster som man själv brukar. Det är som bekant lätt att vara efterklok.

Tycker Tradera är ganska tydliga med informationen. http://info.tradera.com/salj/priser/ Till skillnad från många andra företag.

Sedan så håller jag helt med dem som säger att man får skylla sig själv. Tar man inte reda på innan, vad det är som gäller, så ska man tusan inte gnälla. Lite ansvar har ju trots allt vi konsumenter också så länge vi inte är helt omyndigförklarade. Vilket många dock skulle behöva vara när man läser i dessa trådar.

När någon påstår att något är gratis ställer man frågan: Vad är haken?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Tycker Tradera är ganska tydliga med informationen. http://info.tradera.com/salj/priser/ Till skillnad från många andra företag.

Sedan så håller jag helt med dem som säger att man får skylla sig själv. Tar man inte reda på innan, vad det är som gäller, så ska man tusan inte gnälla. Lite ansvar har ju trots allt vi konsumenter också så länge vi inte är helt omyndigförklarade. Vilket många dock skulle behöva vara när man läser i dessa trådar.

När någon påstår att något är gratis ställer man frågan: Vad är haken?

Det är lite lustigt att sidan du länkar till har rubriken: Betala bara när varan blir såld
Det stämmer inte riktigt.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Tycker Tradera är ganska tydliga med informationen. http://info.tradera.com/salj/priser/ Till skillnad från många andra företag.

Sedan så håller jag helt med dem som säger att man får skylla sig själv. Tar man inte reda på innan, vad det är som gäller, så ska man tusan inte gnälla. Lite ansvar har ju trots allt vi konsumenter också så länge vi inte är helt omyndigförklarade. Vilket många dock skulle behöva vara när man läser i dessa trådar.

När någon påstår att något är gratis ställer man frågan: Vad är haken?

Du kan ju inte påstå att den sidan skulle vara lätt att hitta. Jag loggade in på mitt Tradera-konto och bestämde mig för att skapa en annons. Under skapandet av denna annons fanns det inte någonstans en länk till den sida där priserna skulle finnas. Det står som tidigare nämnt att osåltavgift kan tillkomma men det finns ingen information om vad som gäller och ingen länk för att få mer information.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Det är lite lustigt att sidan du länkar till har rubriken: Betala bara när varan blir såld
Det stämmer inte riktigt.

Nej förvisso, men sedan får man det förklarat ganska tydligt om man läser mer än bara den rubriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja visst, det är lätt att tycka det, men har du noggrannt läst igenom alla avtal du ingått, eller utgår man på något sätt ändå från att de flesta företag spelar med schysta kort och inte försöker mygla, speciellt lite större företag som Tradera och liknande? Det lär ju finnas en anledning till att Tradera förlorar massor med användare, även om de rent tekniskt har rätt på pappret i det de gör.

Det är inte bara tyckande. Det är ju, som det här fallet tydligt visar, faktiskt rent objektivt en bra sak att läsa igenom saker man godkänner.

Och nej, jag har inte läst igenom alla licensavtal jag godkänt. Men då är jag också klarsynt nog att räkna ut att jag faktiskt inte har stenkoll på avtalet.

Om det nu tydligt och klart står att det kan tillkomma avgifter efter 100 annonser så skulle jag ju som privatperson börja fundera över dessa avgifter innan jag prånglar ut hundratals annonser.

Skrivet av Kevinkingeen:

Du kan ju inte påstå att den sidan skulle vara lätt att hitta. Jag loggade in på mitt Tradera-konto och bestämde mig för att skapa en annons. Under skapandet av denna annons fanns det inte någonstans en länk till den sida där priserna skulle finnas. Det står som tidigare nämnt att osåltavgift kan tillkomma men det finns ingen information om vad som gäller och ingen länk för att få mer information.

På vilket sätt är informationen inte lätt att hitta? fyra klick från deras startsida och du är framme. Och det är inte direkt några konstiga tankesprång man behöver göra för att navigera sig fram i någon labyrint. Det är så enkelt som kundservice->sälja på tradera->läs mer->frågor om avgifter. Går itne att vara mycket tydligare än så tycker jag.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevinkingeen:

Du kan ju inte påstå att den sidan skulle vara lätt att hitta. Jag loggade in på mitt Tradera-konto och bestämde mig för att skapa en annons. Under skapandet av denna annons fanns det inte någonstans en länk till den sida där priserna skulle finnas. Det står som tidigare nämnt att osåltavgift kan tillkomma men det finns ingen information om vad som gäller och ingen länk för att få mer information.

Ibland så förstår jag verkligen inte hur folk kan vara så vilsna?

En enkel Google-sökning ger informationen till och med. http://letmegooglethat.com/?q=tradera+f%C3%B6rs%C3%A4ljning+p...

Annars kan man ju kika under "kundservice" när man är inne på Traderas sida.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Skapa ett nytt konto där du lägger ett bud på alla dina annonser men inte betalar. Varorna blev sålda men du fick inte betalt för dem så då kan inte de få sina 10%. Vet inte om det går att göra så men det kan ju vara värt att kolla upp.