Swedbank, neka kunder?

Permalänk

Swedbank, neka kunder?

Så jag försökte att öppna ett konto hos Swedbank för ett tag sedan, men vart nekad och det ända dem sa var att dem inte tog emot nya kunder, och hade inte gjort det under hela sommaren. (jag har varit kund hos dem förut, men stängde det ända konto jag hade hos dem)

Och nu har det skrivits i media att banker inte får neka att öppna konto, men gäller det bara om man är kund med redan ett konto som är öppet eller hur ligger det till? Sökte lite på Google, men hitta inget.

Permalänk
Medlem

https://www.swedbank.se/privat/kontakta-oss/bli-kund/ Känns som de borde stå här ifall man inte kan bli kund?

Permalänk
Medlem

Från Finansinspektionens hemsida:

Har alla rätt att få öppna konto i en bank?
Ja, i stort sett kan alla öppna ett så kallat inlåningskonto, det vill säga ett konto där du kan sätta in pengar. Banker, kreditmarknadsbolag och värdepappersbolag som erbjuder konton som omfattas av insättningsgarantin är skyldiga att ta emot insättningar från alla, och därmed också erbjuda konton. Inlåningsföretag har däremot inte denna skyldighet.

Ingen som vill öppna ett konto får alltså diskrimineras. Banken kan dock neka om du misskött dig eller varit ohederlig mot banken, om det skulle vara olagligt att ta emot pengarna, om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism. En betalningsanmärkning bör inte vara skäl för att neka en kund att öppna ett konto.

Bolaget är skyldigt att kontrollera din identitet och om den inte kan styrkas ska du nekas att öppna kontot.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

I teorin så är väl banktjänster just vad det låter som, en tjänst, alltså ingenting som du "måste" ha. Så i teorin så kan de väl neka precis på samma sätt som en kassör/ska kan neka dig att handla mat.
Vad var motivet, undrar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Från Finansinspektionens hemsida:

Har alla rätt att få öppna konto i en bank?
Ja, i stort sett kan alla öppna ett så kallat inlåningskonto, det vill säga ett konto där du kan sätta in pengar. Banker, kreditmarknadsbolag och värdepappersbolag som erbjuder konton som omfattas av insättningsgarantin är skyldiga att ta emot insättningar från alla, och därmed också erbjuda konton. Inlåningsföretag har däremot inte denna skyldighet.

Ingen som vill öppna ett konto får alltså diskrimineras. Banken kan dock neka om du misskött dig eller varit ohederlig mot banken, om det skulle vara olagligt att ta emot pengarna, om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism. En betalningsanmärkning bör inte vara skäl för att neka en kund att öppna ett konto.

Bolaget är skyldigt att kontrollera din identitet och om den inte kan styrkas ska du nekas att öppna kontot.

Det är förmodligen den negativa ränta som gör att bankerna vägrar att öppna nya insättningskonto som är en förlustaffär för bankerna just nu. De bryr sig väl inte om att det är olagligt då politikerna inte gör något åt det.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Anders9110:

Det är förmodligen den negativa ränta som gör att bankerna vägrar vanliga insättningskonto som är förlust affärer för bankerna just nu. De bryr sig väl inte om att det är olagligt då politikerna inte gör något åt det.

Nja, bankerna kan ju erbjuda helt vanliga insättningskonton med räntor på xxx. Dvs själva bestämma vad räntan blir.
Jag har t ex 0.1% på mina "sparkonton" som jag öppnar som dedikerade konton via internet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Från Finansinspektionens hemsida:

Har alla rätt att få öppna konto i en bank?
Ja, i stort sett kan alla öppna ett så kallat inlåningskonto, det vill säga ett konto där du kan sätta in pengar. Banker, kreditmarknadsbolag och värdepappersbolag som erbjuder konton som omfattas av insättningsgarantin är skyldiga att ta emot insättningar från alla, och därmed också erbjuda konton. Inlåningsföretag har däremot inte denna skyldighet.

Ingen som vill öppna ett konto får alltså diskrimineras. Banken kan dock neka om du misskött dig eller varit ohederlig mot banken, om det skulle vara olagligt att ta emot pengarna, om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism. En betalningsanmärkning bör inte vara skäl för att neka en kund att öppna ett konto.

Bolaget är skyldigt att kontrollera din identitet och om den inte kan styrkas ska du nekas att öppna kontot.

Så frågan är hur TS har betett sig mot banken förra gången han hade konto där?
Usch!

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, bankerna kan ju erbjuda helt vanliga insättningskonton med räntor på xxx. Dvs själva bestämma vad räntan blir.
Jag har t ex 0.1% på mina "sparkonton" som jag öppnar som dedikerade konton via internet.

Har 0 % på mitt sparkonto hos handelsbanken då jag inte har bundit men för att bankerna inte ska gå med förlust så ska det vara en negativ ränta på ett insättningskonto idag har är det 0% och ingen bank vill vara den första banken med att ha negativ ränta på ett insättningskonto det gör att kunderna flyr banken.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Anders9110: Nu är jag med på vad du menar.

Dock känns det inte som att de går förlust när pengarna är statiska och värdet inte förändras. Det är ingen direkt deflation som gör att värdet minskas. Fast vad vet jag, är knappast insatt i det finansiella storbankssystemet för räntor.

Innebär negativ ränta att storbankerna måste betala riksbanken pengar tillbaka? Låter obskyrt.

Dock är den negativa räntan värdelös, vi borde försöka minska belåningen på svenska folket, inte uppmana. Visst att vi har en bit kvar till Irland, Grekland, USA etc men vi behöver inte förvärra det.

Bättre att försöka minska, vi befinner oss inte i någon lågkonjunktur och måste stimulera marknaden direkt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Anders9110: Nu är jag med på vad du menar.

Dock känns det inte som att de går förlust när pengarna är statiska och värdet inte förändras. Det är ingen direkt deflation som gör att värdet minskas. Fast vad vet jag, är knappast insatt i det finansiella storbankssystemet för räntor.

Innebär negativ ränta att storbankerna måste betala riksbanken pengar tillbaka? Låter obskyrt.

Vad innebär den negativa räntan för bankerna?
– När reporäntan är negativ får bankerna betala när de behöver placera pengar hos Riksbanken. Placera pengar kan bankerna antingen göra under en hel vecka genom att köpa riksbankscertifikat eller över natten genom så kallade finjusterande transaktioner. För riksbankscertifikaten får bankerna betala reporäntan, det vill säga -0,25 procent. För placeringar över natten får bankerna betala en finjusteringsränta som är reporäntan minus 0,10 procent, det vill säga -0,35 procent.

http://www.riksbank.se/sv/Fragor-och-svar/Penningpolitik/Riks...

Så de måste betala när de placerar pengar i riksbanken då blir vanliga 0% konto en förlustaffär just nu är det ingen negativ ränta på ett vanligt insättningskonto men ifall det är minus ränta i flera år så kanske vi får minus ränta på våra konton också.

Edit Tror att vi har låg ränta för att riksbanken vill driva upp inflationen till 2% ligger väl runt 0-1% just nu

Edit2 FI ville införa ett amorteringskrav men för att FI inte hade stöd för dettta i våra lagar det så blev det inte något amorteringskrav. Ett amorteringskrav skulle minska svenska hushålls skulder och få hushållen att låna mindre.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Jerban:

Från Finansinspektionens hemsida:

Har alla rätt att få öppna konto i en bank?
Ja, i stort sett kan alla öppna ett så kallat inlåningskonto, det vill säga ett konto där du kan sätta in pengar. Banker, kreditmarknadsbolag och värdepappersbolag som erbjuder konton som omfattas av insättningsgarantin är skyldiga att ta emot insättningar från alla, och därmed också erbjuda konton. Inlåningsföretag har däremot inte denna skyldighet.

Ingen som vill öppna ett konto får alltså diskrimineras. Banken kan dock neka om du misskött dig eller varit ohederlig mot banken, om det skulle vara olagligt att ta emot pengarna, om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism. En betalningsanmärkning bör inte vara skäl för att neka en kund att öppna ett konto.

Bolaget är skyldigt att kontrollera din identitet och om den inte kan styrkas ska du nekas att öppna kontot.

Så de hade ingen anledning att inte ge mig ett konto?

Jag gick in, stod i kö, sa att jag ville öppna ett konto, dem fråga om jag var kund, jag sa att jag va det men stängde mitt konto för några år sedan, sedan så nekade dem mig att öppna konto och sa att dem inte tog emot nya kunder, och det hade dem inte gjort under hela sommaren.

Skrivet av stimpen:

Så frågan är hur TS har betett sig mot banken förra gången han hade konto där?
Usch!

Dem visste inte vem jag var då de aldrig bad mig om ett ID, så troligen inte.

Permalänk
Medlem

Har du konto hos annan bank?

I så fall har de ingen skyldighet att öppna konto åt dig! Det gäller bara för personer helt utan konto!

Dessutom gäller skyldigheten bara ett automatkonto, de behöver inte erbjuda Internetbank/telefonbank eller mobilbank ej heller Visa/Mastercard utan endast ett kort som fungerar i automaten( i Swedbanks fall Maestro). Detta i kombination med att banken upphört lämna ut kontanter över disk så innebär det att man bara kan ta ut pengar i automat (max 10000 Kr per vecka) samt om man vill betala räkningar får man göra det till höga avgifter (50 kr per räkning) inne hos banken. Eftersom de ej heller tar emot kontanter över disk så innebär det att man måste använda deras insättningsmaskin för att få in pengarna (max 10000 Kr per vecka). Alternativt måste man använda annan bank som fortfarande hanterar kontanter tex Forex för att överföra till sitt Swedbank konto (kostar 50 kr i avgift). Vid större summor över 5000 Kr brukar dock Forex fråga var pengarna kommer ifrån. De brukar inte acceptera madrass-pengar för insättning!

Stora begränsningar således!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: du har högre ränta där än vad jag har på mitt placeringskonto. Ska nog omförhandla det lite..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att du vill öppna konto hos just Swedbank?
Långsam service, otrevlig personal, dyra tjänster som inte fungerar ordentligt...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Frågan är varför du vill bli kund hos Swedbank ? Sämre bank får man ju leta efter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@LudvigLindell: E-Sparkonton på SEB och Ica banken ger båda 0.1% för mig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Frågan är varför du vill bli kund hos Swedbank ? Sämre bank får man ju leta efter.

frågan är varför det är så svårt att hålla sig till OP's orginalfråga.

Citat:

Enligt Avanzas sparekonom Claes Hemberg tycks det handla om en ny trend.

”Sparare hör av sig och frågar: ’Kan banken vägra mig?’", säger han till Sveriges Radio och konstaterar att såväl unga som gamla har krävts på andra åtgärder.

”De ska ha sparande, de ska ha pensioner, de ska ha kort, de ska ha bilförsäkring. Och det får man absolut inte kräva, när jag läser Finansinspektionens regler.”
http://www.di.se/artiklar/2015/9/2/nya-kunder-far-inte-oppna-...

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: SEB placeringskonto med rörlig ränta (helt ok när jag öppnade kontot för 3 år sen), 0,05% :'(

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OrlMrt:

Frågan är varför du vill bli kund hos Swedbank ? Sämre bank får man ju leta efter.

Beror väl på vad för slags tjänst man efterfrågar också?

Har själv Swedbank och aldrig haft några problem... men så har jag ju då endast sparkonto och bankkort där. Skillnad vore det ju ifall man ska ta något lån eller skaffa kreditkort.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Det är förmodligen den negativa ränta som gör att bankerna vägrar att öppna nya insättningskonto som är en förlustaffär för bankerna just nu. De bryr sig väl inte om att det är olagligt då politikerna inte gör något åt det.

Det roliga är att mitt bensinkort som är knutet till ikano bank faktiskt ger 1,40% tillgodoränta (fick precis månads info så det är aktuell siffra). Dock finns förklaringen till att de tar saaaftigt betalt av de som inte betalar (13,80% !!!). Så de ger hellre mig 1,4% än att behöva betala deras lån till någon annan för 2%

Men vf, jag har ofta 5-10kkr insatt på det ändå, så det blir lite extra pengar vart år. Tidigare har det varit uppe i typ 3% när räntorna var lite mer... normala (dvs plus).

@Frejoh466 kan det ha blivit något fel på ansökan? Har du fått svar varför de nekade dig?
Annars hade jag begärt det, eller sökt igen, om du nu vill ha dem som kund.

Permalänk
Skrivet av OrlMrt:

Frågan är varför du vill bli kund hos Swedbank ? Sämre bank får man ju leta efter.

Jag var mest ute efter deras tjänst där man skapar ett temporärt bankkort som man kan betala över nätet.

Skrivet av Paddanx:

Det roliga är att mitt bensinkort som är knutet till ikano bank faktiskt ger 1,40% tillgodoränta (fick precis månads info så det är aktuell siffra). Dock finns förklaringen till att de tar saaaftigt betalt av de som inte betalar (13,80% !!!). Så de ger hellre mig 1,4% än att behöva betala deras lån till någon annan för 2%

Men vf, jag har ofta 5-10kkr insatt på det ändå, så det blir lite extra pengar vart år. Tidigare har det varit uppe i typ 3% när räntorna var lite mer... normala (dvs plus).

@Frejoh466 kan det ha blivit något fel på ansökan? Har du fått svar varför de nekade dig?
Annars hade jag begärt det, eller sökt igen, om du nu vill ha dem som kund.

Det var inte direkt en ansökan, jag gick till banken, sa att jag ville öppna ett konto, dem sa nej. Gav ingen ID eller liknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Det var inte direkt en ansökan, jag gick till banken, sa att jag ville öppna ett konto, dem sa nej. Gav ingen ID eller liknade.

Okej, då var det jädra fel av dem. Då får du upplysa dem vad Finansinspektionen har att säga om saken. Trodde det var att du hade skickat in en ansökan och något hade blivit fel.

Skrivet av Frejoh466:

Jag var mest ute efter deras tjänst där man skapar ett temporärt bankkort som man kan betala över nätet.

Jag har funderat på det också. Men jag orkar inte hålla på att ha 2 banker. Har flertalet gånger försökt få min bank att titta på något liknande, men det är inte på ritbordet än iaf.
Idag har jag "löst detta" med dubbla Visa kort istället, och det fungerar för mig.

Ena har jag på stan, och där vanliga ärenden görs. Där är ofta nog med pengar för att betala vad jag än behöver till vardags och ev inköp utan problem. Det är dock låst (eller rättare sagt, inte aktiverat) för internet. Mao, skulle jag tappa det, och de försöker använda det på nätet, så går det inte. De måste iaf ha min kod för att kunna använda det, och har de den kan de även komma åt mycket annat (inget ovanligt). Detta är som de flesta har det mao.

Sen har jag ett extra kort kopplat till ett konto som jag typ kallat "Internet". På det kontot så gör jag alla köp online, och kontot har normalt sett inte mer än 100kr på sig utom när jag vet att jag ska handla. De kan mao försöka dra mer om de vill, men det hjälper inte, det bara nekas. Detta är även knutet till paypal och andra betaltjänster, så även om paypal vill dra pengar, så kan de inte. Samma om man har prenumerationer på tjänster. Jag vet när de ska komma och vet vilka summor jag har godkänt. Detta först över (stående eller manuellt) till detta konto när så behövs.

Ska jag handla något annat på det via internet så kan jag föra över pengar via en bankomat/SEB bank sida eller Internet Banktjänst i mobilen, men samtliga kräver kod/säkerhetsdosa eller lösenord. Pinkoden till detta kort används aldrig, kan det inte ens om jag ska vara ärlig då jag aldrig behöver det. Så även om kortet skulle komma på villovägar så kan de inget göra mer än att "råna mig" på 100kr, och då måste de göra det utan pinkod. Sen är det värdelöst för dem.

Det kostar visserligen kostnaden av ett extra Visa kort om året, men å andra sidan så har jag använt detta i 10 år+ på internet, och inte en enda gång haft problem (annat än när jag glömmer föra över och nekas ).

Det låter mer komplicerat, men man lär sig rätt fort att om man vill köpa något så räknar man om EUR-USD till SEK och lägger till lite marginal och för över det. Köper det man ska, sen för man tillbaka allt över 100kr till vanliga kontot nån minut senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag var mest ute efter deras tjänst där man skapar ett temporärt bankkort som man kan betala över nätet.

Det var inte direkt en ansökan, jag gick till banken, sa att jag ville öppna ett konto, dem sa nej. Gav ingen ID eller liknade.

Om du flyttar alla dina banktjänster till Swedbank så får du garanterat blir kund där. De vill att du flyttar dina sparpengar, fonder, lönekonto och lån till deras bank. De tjänar lite, eller inga, pengar på att du har ett konto där som du knappt kommer att använda.

Permalänk
Avstängd

Använd "dom" istället för "dem" ifall du inte behärskar "de" och "dem".

Gå in hos Swedbank igen och prata med en annan person och ifrågasätt varför du inte får öppna ett konto, så får du mest troligen svar på dina frågor.

Permalänk
Medlem

Pappersexercis

Du skall gå in i banken med en skriftlig ansökan även om du bara skriver "jag xxxx xxxxx, xxxxgatan x i Xxxxxstad önskar öppna ett sparkonto hos SWB." Hur går jag tillväga ? Önskar erhålla ansökningsblankett ? Legitimation erhålles vid anmodan. Om SWB kontoret i xxxxxx har något att anmärka på min begäran krävs ett skriftligt svar med motiveringen.
2015-xx-xx Med vänlig hälsning xxxxx xxxxxxx

______________________och din namnunderskrift här

Om dom nekar dig skriftlig motivering eller du får en ej nöjaktig motivering sänd en kopia till finannsinspektionen (googla adressen)
samt kräv att dom åtgärdar bankens lagvidriga åtgärd att neka dig ett konto. Du har otvivelaktigt rätt att öppna ett konto om du inte
tidigare genom misskötsel av ditt tidigare konto åsamkat banken skada ( kan även vara tidsåtgång genom omotiverat "trassel" )
Att banken annars måste ge dig ett konto är därför att de genom sitt bankoktroj (rätt att bedriva bankverksamhet beviljat av staten
samt samt att de åtnjuter statlig bankgaranti )

Hoppas att detta förklarar för dig hur det hela fungerar. Man måste vara engagerad och "ta lite besvär för att få rätt".

Med vänlig hälsning Göran Sjödin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Du skall gå in i banken med en skriftlig ansökan även om du bara skriver "jag xxxx xxxxx, xxxxgatan x i Xxxxxstad önskar öppna ett sparkonto hos SWB." Hur går jag tillväga ? Önskar erhålla ansökningsblankett ? Legitimation erhålles vid anmodan. Om SWB kontoret i xxxxxx har något att anmärka på min begäran krävs ett skriftligt svar med motiveringen.
2015-xx-xx Med vänlig hälsning xxxxx xxxxxxx

______________________och din namnunderskrift här

Om dom nekar dig skriftlig motivering eller du får en ej nöjaktig motivering sänd en kopia till finannsinspektionen (googla adressen)
samt kräv att dom åtgärdar bankens lagvidriga åtgärd att neka dig ett konto. Du har otvivelaktigt rätt att öppna ett konto om du inte
tidigare genom misskötsel av ditt tidigare konto åsamkat banken skada ( kan även vara tidsåtgång genom omotiverat "trassel" )
Att banken annars måste ge dig ett konto är därför att de genom sitt bankoktroj (rätt att bedriva bankverksamhet beviljat av staten
samt samt att de åtnjuter statlig bankgaranti )

Hoppas att detta förklarar för dig hur det hela fungerar. Man måste vara engagerad och "ta lite besvär för att få rätt".

Med vänlig hälsning Göran Sjödin.

Han har inte rätt att öppna konto om han redan har ett svenskt bankonto hos annan bank! Rätten gäller bara för de som inget lönekonto har!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Han har inte rätt att öppna konto om han redan har ett svenskt bankonto hos annan bank! Rätten gäller bara för de som inget lönekonto har!

Visa källa ?

Detta från finansinspektionen.

http://www.konsumenternas.se/spara/olika-sparformer/om-sparko...

Banker och kreditmarknadsbolag som erbjuder inlåningskonton har en skyldighet att ta emot insättningar från alla. Det betyder att alla också ska kunna öppna ett konto hos dessa bolag.

I vissa speciella fall kan det finnas undantag från denna skyldighet, till exempel om banken begår ett brott genom att ta emot pengarna, om det finns misstanke om penningtvätt eller om kunden tidigare gjort sig skyldig till misskötsel eller ohederlighet mot banken.

Enligt Finansinspektionens allmänna råd om inlåningskonton bör betalningsanmärkning inte utgöra tillräcklig grund för att neka någon att öppna ett konto.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Totalt fel Joakim

Skrivet av Joakim Ågren:

Han har inte rätt att öppna konto om han redan har ett svenskt bankonto hos annan bank! Rätten gäller bara för de som inget lönekonto har!

Jag har ringt Göran Ahlberg på finansinspektionen och han vidimerade min åsikt som rätt. Banken kan inte neka dig att öppna ett konto även om du har konto hos en annan bank. Det finns 4 undantag som vilar på grund om brottsighet - penningtvätt - skada mot banken. Däremot kommer en ny lagstiftning som bygger på EU-direktiv, om ett år om tilläggstjänster till kontot. Sådana behöver banken inte tillhandahålla och det kan vara uttagningskort , -U-med kredit, bankgirokonto osv. Det bestämmer varje bank självständigt, men det är nog tråkigt för banken om du måste gå in på banken med giroblanketter varje gång, betalning skall göras, begära banköverföring till det andra bankkontot för att du skall få ut dina pengar (för den här banken du beskriver [ som jag inte tycker är en bank ] tillhandahåller inte kontanter. Insättningar göres med kontanter via en insättningsapparat i ett ex.vis. annat rum i banklokalen. Du kan också via en annan bank göra banköverföring till detta konto. Göran Ahlberg på inspektionen trodde nog att banken inte skulle vara intresserad av att du kom flera gånger per dag att utföra dessa tjänster utan borde ge dej ett uttagskort. Om dom inte förstår detta skall du vända dig till bankens klagomålsavdelning ( inte lilla vanliga kundtjänsten ) med klagomål för att få ärendet utrett. Men man har enligt Svea Rikes lag inte rätt att vägra dig konto om det inte kan föras i bevis att det faller under de 4 undantagen. Vänligen Göran Sjödin

Permalänk
Skrivet av Barren Wuffet:

Använd "dom" istället för "dem" ifall du inte behärskar "de" och "dem".

Gå in hos Swedbank igen och prata med en annan person och ifrågasätt varför du inte får öppna ett konto, så får du mest troligen svar på dina frågor.

Sist jag gick på en svenska lektion så var "dom" talspråk. Problemet är att jag måste ägna en hel dag för att kunna komma in till deras bank.

Skrivet av twk:

Om du flyttar alla dina banktjänster till Swedbank så får du garanterat blir kund där. De vill att du flyttar dina sparpengar, fonder, lönekonto och lån till deras bank. De tjänar lite, eller inga, pengar på att du har ett konto där som du knappt kommer att använda.

Frågande aldrig efter ID, så det spelade ingen roll.

Samt så är jag bara ute efter en bank som jag kan använda till att betala över internet utan att behöva ett bank kort som kostar i månaden.

Skickades från m.sweclockers.com