Permalänk
Medlem

Felkod 0xc00000e9 vid uppstart

Hej!

Jag får felmeddelande i stil med "unmountable boot disk" och felkod "0xc00000e9" när jag försöker starta min dator.

Jag har inte installerat ngn ny programvara nyligen. Dock har jag haft lite problem med ett virus som startar en reklam pop-up med jämna mellanrum.

Jag har googlat lite efter tänkbara lösningar och detta har jag testat hittills:
* safe mode med cmd (ger samma felmeddelande)
* koppla ur all USB-hårdvara (samma felmeddelande)
* kollat Bios för att se om hårddiskgränssnittet bytts från Sata (det hade det inte)

Datorn är relativt gammal >5 år, men med ny bootdisk (en Kingston ssd, ca 2 år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Hej!

Jag får felmeddelande i stil med "unmountable boot disk" och felkod "0xc00000e9" när jag försöker starta min dator.

Jag har inte installerat ngn ny programvara nyligen. Dock har jag haft lite problem med ett virus som startar en reklam pop-up med jämna mellanrum.

Jag har googlat lite efter tänkbara lösningar och detta har jag testat hittills:
* safe mode med cmd (ger samma felmeddelande)
* koppla ur all USB-hårdvara (samma felmeddelande)
* kollat Bios för att se om hårddiskgränssnittet bytts från Sata (det hade det inte)

Datorn är relativt gammal >5 år, men med ny bootdisk (en Kingston ssd, ca 2 år).

testa med en systemåterställning

Permalänk

@IsseBisse: Har du en SSD eller HDD som boot disk? Testa att skapa ett bootable usb minne med linux och boota från den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxANTOFFxX:

testa med en systemåterställning

Kräver inte det att man har skapat en återställningspunkt tidigare? Om inte, hur gör jag det utan skiva? (Jag har uppgraderat till win10 nyligen)

Skrivet av utsatt_unge496:

@IsseBisse: Har du en SSD eller HDD som boot disk? Testa att skapa ett bootable usb minne med linux och boota från den.

SSD. Har inte tillgång till en annan dator nu. Men jag ska testa det ikväll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Kräver inte det att man har skapat en återställningspunkt tidigare? Om inte, hur gör jag det utan skiva? (Jag har uppgraderat till win10 nyligen)

trodde också det då jag skulle göra det på en laptop med w10. men kollade ändå och hittade olika datum som jag kunde välja på. gjorde ju dock det från skrivbordet.

det kanske går att göra från bios?

Permalänk
Skrivet av IsseBisse:

Kräver inte det att man har skapat en återställningspunkt tidigare? Om inte, hur gör jag det utan skiva? (Jag har uppgraderat till win10 nyligen)

SSD. Har inte tillgång till en annan dator nu. Men jag ska testa det ikväll

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har för mig att man kan välja fabriks återställning i win10, det förutsätter dock att du har en fungerande återställnings partition.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Jag har för mig att man kan välja fabriks återställning i win10, det förutsätter dock att du har en fungerande återställnings partition.

Ok, men hur gör jag isf det utan att boota datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört HDAT2 och det verkar som att både SATA-kontrollern och SSDn mår bra.

Dock verkar det som att ngt kopplat till filsystem är korrupt. När jag körde en light variant av XP från CD kunde jag komma åt alla diskar förutom just min boot-disk. Och i Disk Manager så syntes disken, och hur stor den va, men inget filsystem stod angivet. Startar jag däremot en linux-variant från CD kan jag komma åt filerna. Finns det något sätt att rädda det här, eller är det formatera och ominstallera som gäller?

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Nu har jag lyckats lösa det. Det va inte svårare än att köra Windows egna repair-disc och deras "startup repair". Lite knöligt blev det iom att jag inte visste vilken version av Win10 jag hade, men det löste sig.

Nu blir det till att lära sig läxan och göra en recovery drive!