Bygga egna högtalare, är detta kittet något att ha? (Zacry GX-12 MKII)

Permalänk
Medlem

tråkiga är att jag helst slipper släpa runt på en eq, sen vill jag även att andra folk ska kunna använda högtalarna oxå.
MEN jag har en riktig eq någonstans jag ska leta fram och se hur det kan bli med den. stageline MEQ-115 heter den. därimot måste jag leta fram lite kablar till den.
kommer dessvärre sällan ha datorn till dom, använder istället en usb spelande förstärkare.

målet är att jag vill ha så lite skit runt omkring som helst. förstärkare och sen högtalare och helst inget mer.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

en bild på spektaklet. ska labba mer med det senare. men redan nu kan jag säga att hornen är inget problem, är mellan registren alla dagar i veckan. men måste labba mer.

problemet med eq'n är att det är svårt att ställa båda sidor helt lika, samt mer kablar...men det låter riktigt bra måste jag erkänna. sen har jag fått ett irriterande brumm ljud. fler länkar i kedjan = mer risk för störningar antar jag och dåliga länkar(kablar).

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju alltid byta till bättre elektronik så kan du slippa brum och samtidigt välja nått med inbyggd dsp/eq.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju alltid byta till bättre elektronik så kan du slippa brum och samtidigt välja nått med inbyggd dsp/eq.

vill hålla kostnaden nere, men det bästa vore en förstärkare som har allt...men smakar det så kostar det. känns inte helt motiverat att köpa en väldigt dyr och fin förstärkare till dessa högtalare.

beställt en yamaha a s-501 som bör täcka de flesta behov av kraft för en resonlig peng.

nästa vecka kommer den och ett par l pads så då blir det exprimentering.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nu har jag byggt Zacry GX-15 MKII.
dom låter faktiskt riktigt bra OM man bygger en bra låda samt ställer in bas och diskant rattarna på förstärkaren. inget att ha hemma brevid tv'n då dom är förstora och inte spelar "subb" nivåer, men det är dom inte riktigt till för heller.

men det finns helt klart problem. jag använde en liten men rätt kraftfull t-amp förstärkare på 150watt. den stängde av sig själv, man kanske inte kan begära mer av den mjölkpakets stora förstärkaren. med den var mellan register och diskant totalt dominerande, så att dom är välbalanserade stämmer inte alls. gjorde mest ont att lyssna på, bokstavligt talat. det jag ska göra är att löda på lite väl valda motstånd bakom mellan registren och dämpa dom samt hornet ca 3 db, vilket nog kommer hjälpa. eftersom det är budget så hade dom lött dit fel +-kabel så ena basen blev fasvänd och den lät skit.
släpade ner(håller till i källaren, damen hatar mig) min gamla technics SA-DA8. med diskanten nästan i botten och basen på nästan max så låter dom bra.
Dom gillar effekt och klarar höga volymer dom är dessutom rätt lätt drivna, till en viss ljudnivå.

När jag hittar en passande stereo förstärkare(lutar åt yamaha A S501) så kommer dessa bli UTMÄRKTA fest högtalare att ha på trädgårdsfester mm.

värt att notera är att jag inte byggde helt efter ritningen utan gjorde lådan ett par liter extra så att mina stadgar fick plats vilket jag verkligen kan rekommendera, speciellt på MDF lådor. gjorde det enkelt för mig och köpte ett gäng hyll konsoler på bauhaus.

dessa högtalare är till för dig som:
+ bor i hus eller väldigt stor lägenhet och hatar dina grannar.
+ behöver gedigna fest högtalare som ingen gråter blod över OM dom skulle gå sönder.
+ gillar att bygga själv.
+ har viss kunnighet så du kan dämpa de jävla mellanregistren och hornet.

dessa högtalare är inte till dig som:
- gillar att fin lyssna en fredagskväll med en whiskey i handen.
- gillar högtalare som låter "bra/jämnt" även utan ton kontroller.
- tycker om grannsämjan.
- inte har behov av stora fest högtalare

Kan du jämföra med några högtalare?:) har ett par Centrum model: ophelia 340 front speakers just nu, är dom sämre eller bättre än dom?:)
så man borde köpa sig en sub jämte för att få bas ljud då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

För 1800:- så blir det alltid en kompromiss. Tror att du får met för pengarna om du kollar efter ett par beg cervinwega högtalare. Om det är discodunk du vill ha

Skickades från m.sweclockers.com

Cerwin Vega 1515 det va tider det

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

@mrqaffe vet du om Centrum model: ophelia 340 front speakers om dom är sämre än GX-12 MKll eller eventuellt bättre!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maxxen353:

@mrqaffe vet du om Centrum model: ophelia 340 front speakers om dom är sämre än GX-12 MKll eller eventuellt bättre!

Har ingen erfarenhet av de modellerna och har inte heller sett några seriösa mätningar på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk