Antivirus gratis version, Avg eller Avast ??

Permalänk
Medlem

Antivirus gratis version, Avg eller Avast ??

Har Windows 10 Pro och undrar vilket av dessa 2 antivirus program som är bäst ??

Eller rekommenderar ni nått annat ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Bedöm själv resultatet på dessa tre välrenommerade testorganisationer:
http://www.av-comparatives.org/
https://www.virusbtn.com/vb100/rap-index.xml
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Sen finns det ju redan flera trådar om val av antivirusprogram i år.

Permalänk

Båda är nog bra. Själv har jag kört Avast länge och det fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Kört med avg i många år och nöjd

Permalänk
Medlem

Panda cloud får bättre betyg och är extremt lätt, enda problemet jag har haft är att när panda väl tar en ofarlig fil så är det ett helvete att få panda att sluta klassa den som virus

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-8/j...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Keeper of Traditions

Whoa, flera kommentarer och ingen har rekommenderat MSE än, har folk lärt sig till slut?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Whoa, flera kommentarer och ingen har rekommenderat MSE än, har folk lärt sig till slut?

Nä. Det finns alltid någon okunnig person som tror att MSE är bäst.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Installerade Avast på päronens dator för inte så länge sen och måste säga att jag är besviken. Vet inte om det är bättre eller sämre rent funktionsmässigt men jädrans vad det håller på med pop-uper om att uppgradera, optimera, kolla nätet och så vidare, i en aldrig sinande ström. Det blir lite som att frivilligt installera spam. Sen vet jag inte om andra program är bättre. Har dålig koll på antivirusmarknaden.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Hört bra saker om Avast, väldigt länge sedan jag testat AVG och inte hört mycket om det sedan dess.

Personligen så föredrar jag Comodo Internet Security (gratis), har inte bästa Anti-Virus delen om man ser till detektion men älskar HIPS (Host Intrusion Protection System) fast det är troligen inget för någon som inte gillar att konstant interagera med sitt säkerhets program, annars har CIS också en Sandlåda som kräver mindre underhåll än HIPS, vet ej hur konkurrensen ser ut där dock.

Hur som så skulle jag också rekommendera Zemana AntiLogger Free och Malwarebytes Anti-Exploit Free som komplement.

Permalänk
Medlem

Malwarebytes

Permalänk
Medlem

Kan flika in att jag kört AVG utan minsta popup förutom när nästa års version dyker upp

Fungerad jätte bra. Idag har jag f secure och är nöjd här med.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag kör avast och malwebytes och är hur nöjd som helst med det.

Jag skulle inte ta AVG efter att läst detta https://np.reddit.com/r/privacy/comments/3l4apg/avg_anti_viru...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tycker personligen att det största problemet sista tiden har varit malware och inte virus, vilket de flesta antivirus program är rent ut sagt urusla på att ta bort. Funderar själv på att skaffa en betalversion av Malwarebytes. Var lääänge sen jag fick ett virus med vanliga MSE eller WindowsDefender igång. Sen beror det så klart på hur erfaren man är själv, man får ju en viss känsla för vad som kan innehålla virus och inte

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Nä. Det finns alltid någon okunnig person som tror att MSE är bäst.

Ingen tror väl att MSE är bäst, men det är Good Enough(tm). Som nån annan sa så är problemet idag malware snarare än antivirus, och då behövs nåt i stil med malwarebytes, INTE ett traditionellt antivirusprogram. Gratisversionen för dem som har lite koll, och betalvesionen med realtidsscanning för datornovisen som klickar på allt (=min mamma och pappa).

Permalänk

Tröttnade på allt spammande från Avast. Testar Avira just nu.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Avstängd

Comodo har jag kört sen lång tid tillbaka och fungerar klockrent... Är både brandvägg och antivirus m.m.
Sedan kan man göra egna konfigurationer för t.ex spel o.s.v.
Mycket bättre än både AVAST, AVG och andra virus program...

Rekommenderas VARMT

https://antivirus.comodo.com/download-free-antivirus.php

Permalänk
Medlem

Microsoft Security Essentials

Permalänk
Medlem

Kör MSE, det är bäst

Nej men ärligt, gratis, inga f-ing popups om uppgraderingar o skit som både avast o avg håller på med. Det ligger i bakgrunden, håller tyst och gör sitt jobb.

Gick över till MSE från avast (körde avg innan avast) och har kört det på fyra datorer i 1,5 år utan något problem. Kollat med malwarebytes då och då och det har aldrig varit ngt.
Med avast har jag ej fått virus men jekligt dryga ad/malware, kan vara ren tillfällighet men inte fått ngt sådant alls med MSE.

Avast var bra förr när det var enkelt o rent, idag är det bara jekligt irriterande.

EDIT: ah där fick vi en MSE hatare på kroken (nedan), en riktigt ful fisk

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Keeper of Traditions

Urk, där kom det... Folk som rekommenderar MSE, trots att alla tre testsidor länkats.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Ingen tror väl att MSE är bäst, men det är Good Enough(tm).

2 personer skrev efter ditt inlägg om att MSE är bäst (i alla fall en av dem) med över 5 gillningar, så där har du ett praktexempel på hur okunniga vissa personer är. Dessa personer är dock bara pytteliten i antalet personer som faktiskt använder och rekommenderar MSE här. Sen så rekommenderar även Microsoft att man inte ska använda deras säkerhetslösning (källa), utan något annat i form av ett tredjepartsprogram, så som Kaspersky, Bitdefender, F-Secure och så vidare.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av vrmlnd:

Malwarebytes

finns den som gratis antivirus eller menar du Malware remover ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

finns den som gratis antivirus eller menar du Malware remover ?

Skulle nog tro att det gäller Malwarebytes Anti-Malware som är ett välkänt och mycket bra anti-malware-program gjort för att komplettera ett antivirusprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

finns den som gratis antivirus eller menar du Malware remover ?

Malwarebytes kostar pengar om du ska ha ett aktivt realtidsskydd, men du kan köra gratisversionen och scanna manuellt då och då. Kör du chrome kan du också lägga in Avast Online Security som tillägg så får du iaf lite förvarning om siter du inte ska gå in på.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Malwarebytes kostar pengar om du ska ha ett aktivt realtidsskydd, men du kan köra gratisversionen och scanna manuellt då och då. Kör du chrome kan du också lägga in Avast Online Security som tillägg så får du iaf lite förvarning om siter du inte ska gå in på.

jo ja vet att Malwarebytes Antivirus kostar pengar, ja vet hur det funkar.
gratis versionen av vad ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Sätt alla popups i Avast till att visas 1 sek så blir de något mindre irriterande.

Det jag stör mig mest på Avast är att de envisas med vilja "installera Google Chrome" vid programuppdateringar och i popup-tipsen

Visa signatur

AMD #1: Asus TUF X570-PLUS|Ryzen 9 5900X|1x Asus TUF RX5700XT OC 8GB
AMD #2: Gigabyte B550M Aorus Elite|Ryzen 7 3700X|1x Gigabyte RX5600XT Gaming OC 6GB
Intel #1: Asus TUF Z690-PLUS|Core i5-12600KF|1x Asus TUF RTX 3060 OC 12GB
Intel #2: Asus P8Z77-V|Core i5-3570K@4.5|2x Asus GTX 780 OC 3GB SLi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

jo ja vet att Malwarebytes Antivirus kostar pengar, ja vet hur det funkar.
gratis versionen av vad ?

Gratisversionen av malwarebytes

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

jo ja vet att Malwarebytes Antivirus kostar pengar, ja vet hur det funkar.
gratis versionen av vad ?

Det finns inget antivirus från Malwarebytes. Det är hela poängen med deras anti-spyware/malware och anti-exploitsviter, de fungerar bara som komplement till AV. https://www.malwarebytes.org/pdf/datasheets/AVTestingReport.p...

Permalänk
Avstängd

Väljer man mellan AVG eller Avast så kan man mest gå efter vilket programs gränssnitt man föredrar. De är båda nästan likvärdiga.

Permalänk
Medlem

Windows defender såklart, lightweight, ligger bakom ostört, perfekt! (had to be done)

Jag kör Defender nu i w10, för jag orkar inte bry mig.
Körde avast innan, nod32 innan de, sen perioder med inget.
Händer något så händer något, aldrig haft problem med något så whatever

Malwarebytes scan lite då o då, aldrig någonsin hittat något dock med de ;/