"Rosa & svarta" rutor när jag startar datorn.

Permalänk

"Rosa & svarta" rutor när jag startar datorn.

Tjenare! Jag har nyderligen isntrallerat windows 10 på min dator och det har fungerat skapligt bra. Dock ibland nu när jag startar datorn så startar den normalt, men när den ska ladda login rutan så blir min skärm full av råsa och svarta rutor. (om någon har spelat garrys mod tex och sett modeler som inte har texturer så får dom samma chackmönster).

Startar jag om datorn så startar allt å fungerar normalt. Dock så fick jag starta om 2 gånger idag.

Det är inget fel på min dator och har skapligt nya delar i den. Det ända är att så fort jag har använt Windows 8 eller 10 så klagar datorn på att min andra äldre hårddisk håller på att dö, dock så klagar den inte när jag kör med windows 7. Den har sagt så välldigt länge och windows egna support påstår att det är ett falskt medelande.

Tog en bild på det.

http://s21.postimg.org/e44o44cyf/DSC_0237.jpg

Har alldrig sett något liknande förr. Några idér? kan det vara skadligt?

(Ps, hårddisken som klagar är inte den jag har windows på)

Har försökt att kolla runt lite men jag har inte en aning vad jag ska söka

Permalänk
Medlem

@martin921210:

Det där är till 99% grafikkortets fel. Kallas för artifacts. Du kan prova att köra en runda med programmet HD tune och kolla så att din HDD verkligen är okey. Blir det röda utslag så är hårddisken defekt. Det kan också orsaka problemet. Men jag har väldigt svårt att tro det.

Söker du graphics card artifacts på Google så kommer du hitta bilder liknande din.

Permalänk

@Ruzikx: skulle det vara rekomenderat att gå tbx till Windows 7 tror du?
+ betyder det att mitt kort håller på att dö ut? har städat datorn varje månad. haft kortet sedan december 2013
ibland så lyser båda skärmarna upp också, och blinkar (blinkar bara ibland). skulle det kunna vara kablarna om man har tur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin921210:

@Ruzikx: skulle det vara rekomenderat att gå tbx till Windows 7 tror du?
+ betyder det att mitt kort håller på att dö ut? har städat datorn varje månad. haft kortet sedan december 2013
ibland så lyser båda skärmarna upp också, och blinkar (blinkar bara ibland). skulle det kunna vara kablarna om man har tur?

Problemet har förmodligen ingenting att göra med Windows. Du kan ju prova att ominstallera Windows, men jag tvivlar på att det skulle hjälpa.

Städat?, med vadå? Inte med dammsugare hoppas jag.

Har du kört programmet HD tune än?

Permalänk

@Ruzikx: Det har jag gjort, får inga felmedelanden så hårddisken ska må bra. Jag använder "De-Dust" för att städa datorn tryckluft på burk.

Sen tror inte min kamrat att det är "artifacts". Det betede sig annorlunda. Jag har inga problem alls med nå "artifacts" efter att jag har startat om datorn och kommit in på windows. Funkar som vanligt. händer bara ibland när jag startar om. Det han trode det skulle kunna vara är en sorts bug för loginskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin921210:

@Ruzikx: Det har jag gjort, får inga felmedelanden så hårddisken ska må bra. Jag använder "De-Dust" för att städa datorn tryckluft på burk.

Sen tror inte min kamrat att det är "artifacts". Det betede sig annorlunda. Jag har inga problem alls med nå "artifacts" efter att jag har startat om datorn och kommit in på windows. Funkar som vanligt. händer bara ibland när jag startar om. Det han trode det skulle kunna vara är en sorts bug för loginskärmen.

Så kan det mycket väl vara. Prova att ominstallera OS isfl.

Permalänk
Medlem

Ladda ner furmark och HW-monitor.

Kolla efter artefakter i Furmark medan du kollar temp i HW-monitor.

Ifall du inte ser några artefakter eller höga temperaturer (över 85c) så är det nog en "bugg", annars så är grafikkortet trasigt.

Länkar:
Furmark
HW-monitor

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Hedersmedlem

@martin921210 Gjorde du endast en uppgradering från W7 till W10 eller har du gjort en ren installation? Jag hade lite problem med min dator efter uppgraderingen, men det försvann när jag installerade om Windows 10.

Du kan även testa att avinstallera alla grafikdrivrutiner med Diplay driver uninstaller (gratisprogram) och sedan ladda hem nya drivrutiner från AMD/Nvidia.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Har upplevt liknande problem senaste dagarna. Har en HP-dator som jag köpte för lite drygt två år sen. När jag startar datorn så dyker först som vanligt först HP-logon upp, men sen har jag upplevt vid ett tillfälle att det bara blir svart. Vid ett par andra tillfällen har skärmen börjat flimra och ha sig. När jag stängt av, väntat en stund och startat igen så har allt fungerat bra

Permalänk

Tror jag fixat det!

Tjenare! tror jag lyckades fixa problemet men svaret är välldigt skummt må jag säga!

Jag har ett USB headset som jag inte brukar plugga ur, men om jag pluggar ur headsettet före jag bootar datorn så får jag inte rutorna.
Jag minns att min bror hade samma problem med sin dator som inte ville starta när han hade sin mus inpluggad i främre usb portarna med.

Är det någon som vet varför något sådant kan hända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin921210:

Tjenare! tror jag lyckades fixa problemet men svaret är välldigt skummt må jag säga!

Jag har ett USB headset som jag inte brukar plugga ur, men om jag pluggar ur headsettet före jag bootar datorn så får jag inte rutorna.
Jag minns att min bror hade samma problem med sin dator som inte ville starta när han hade sin mus inpluggad i främre usb portarna med.

Är det någon som vet varför något sådant kan hända?

Otillräcklig strömförsörjning kanske? Just vid start behöver datorn extra mycket kräm, om dina USB-enheter tar för mycket räcker det inte alltid

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk

@Archaea: har en 750w PSU om de är det du tänker på. tror inte det ska va nå problem, ett headset kan väll inte dra så mkt? eller? har inte haft det problemet förr.