Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple A9 har 50% högre enkeltrådsprestanda än A8

Permalänk
Medlem

Apple A9 har 50% högre enkeltrådsprestanda än A8

När Apple påstod att Iphone 6s skulle ha "upp till 70% snabbare CPU" förväntade jag mig att man uppnått detta med en tredje kärna som ger 50% och lite högre enkeltrådsprestanda som ger 13%.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.637711/designer-fick-sin-ipho...

Enligt detta verkar det faktiskt som att Apple lyckats med 50% högre enkeltrådsprestanda (fortfarande två kärnor), vilket är sjukt imponerande med tanke på att ingen annan mobil processor ens slagit A8 i enkeltrådsprestanda. Detta visar också att deras påstående om att Ipad Pro är snabbare än många Windowslaptops kanske inte är fullt så uppåt väggarna som många trodde, med tanke på att A9X lär få fler kärnor och högre klockfrekvenser.

Hur lång tid tror ni det tar innan Apple börjar utmana Intel på allvar?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

När Apple påstod att Iphone 6s skulle ha "upp till 70% snabbare CPU" förväntade jag mig att man uppnått detta med en tredje kärna som ger 50% och lite högre enkeltrådsprestanda som ger 13%.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.637711/designer-fick-sin-ipho...

Enligt detta verkar det faktiskt som att Apple lyckats med 50% högre enkeltrådsprestanda (fortfarande två kärnor), vilket är sjukt imponerande med tanke på att ingen annan mobil processor ens slagit A8 i enkeltrådsprestanda. Detta visar också att deras påstående om att Ipad Pro är snabbare än många Windowslaptops kanske inte är fullt så uppåt väggarna som många trodde, med tanke på att A9X lär få fler kärnor och högre klockfrekvenser.

Hur lång tid tror ni det tar innan Apple börjar utmana Intel på allvar?

Med tanke på att det är samsung som gör A9 tror jag att det kan dröja ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

När Apple påstod att Iphone 6s skulle ha "upp till 70% snabbare CPU" förväntade jag mig att man uppnått detta med en tredje kärna som ger 50% och lite högre enkeltrådsprestanda som ger 13%.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.637711/designer-fick-sin-ipho...

Enligt detta verkar det faktiskt som att Apple lyckats med 50% högre enkeltrådsprestanda (fortfarande två kärnor), vilket är sjukt imponerande med tanke på att ingen annan mobil processor ens slagit A8 i enkeltrådsprestanda. Detta visar också att deras påstående om att Ipad Pro är snabbare än många Windowslaptops kanske inte är fullt så uppåt väggarna som många trodde, med tanke på att A9X lär få fler kärnor och högre klockfrekvenser.

Hur lång tid tror ni det tar innan Apple börjar utmana Intel på allvar?

Apple köper ju fortfarande in massor utav Intel-prollar till deras Macbooks. Även om Apple kanske börja ta täten så tar det nog ett tag till. Kontrakten med Intel måste ju också löpa ut. Vem vet egentligen hur länge till det gäller? +Att Apple kanske inte ens har något intresse utav att utmana Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Med tanke på att det är samsung som gör A9 tror jag att det kan dröja ett tag.

Samsung tillverkar bara själva kretsen åt Apple, det är Apple som utvecklar den...

Permalänk
Medlem

Det är väl inte förvånande, Apple är grymma med deras SoCs. Oftast ligger det runt 50% snabbare, men för A6>A7 var det 100% och för A7>A8 var det 25%. (Med samma antal kärnor)

Permalänk
Medlem

Och det är ju det lilla att A9 är en ARM-processor... Så länge de inte kör (i)OS på alla macbooks m.m så måste de fortfarande ha intel eller amd processorer.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Med tanke på att det är samsung som gör A9 tror jag att det kan dröja ett tag.

Hur menar du? Samsung är väl en av få som kan utmana Intel när det kommer till Fabs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Hur menar du? Samsung är väl en av få som kan utmana Intel när det kommer till Fabs?

Dem har gått från PowerPC till x86 med OSX en gång. Varför skulle de inte klara X86 till arm. Visst många program skulle sluta fungera. Men apple kan nog porta de flesta APIer och biblotek.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Anandtech har släppt sin preview (alltså inte fullständiga reviewn) av iPhone 6S nu:
http://www.anandtech.com/show/9662/iphone-6s-and-iphone-6s-pl...

Det är en mäkta imponerande SoC Apple har fått till måste man ju säga! Och döma av alla "speed tests" som finns på youtube så presterar den mycket bra även i verkliga situationer, speciellt när det gäller att starta upp tyngre applikationer (som spel). Skall bli mycket intressant att se hur A9X presterar.

Edit:
Och Ars Technicas review är intressant också. Verkar inte vara något problem med throttling på A9:an trots högre frekvenser, klarar sig bättre än A7/8:
http://arstechnica.com/apple/2015/09/a-3d-touch-above-the-iph...

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att man kan ha fler tabbar i safari nu iaf
Verkar vara bästa uppgraderingen med minnet, vilket dock inte har med A9 o göra direkt

https://www.youtube.com/watch?v=L0-6ZaFZubQ

1gb not enough

Permalänk
Medlem

Nya iPhone ser ut att vara riktigt grym!

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX