Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kommer ej åt delade windowsmappar från Android telefon

Permalänk
Medlem

Kommer ej åt delade windowsmappar från Android telefon

Hej,

Har ett problem som gör mig lite irriterad. Jag tror det är någon inställning jag behöver ändra, men blir inte klok på vad.
Jag kör Win7, och har en Samsung S4 telefon.
Använder ES File explorer för att komma åt filerna.

Jag ser datornamnet i ES File Explorer och mapparna jag delat ut på windowsdatorn.
Men den enda mappen jag kan komma åt är "Users". Inte de andra mapparna som jag alltså delat ut från windowsburken. När jag försöker komma in i en sådan mapp, står det "kontot saknar behörighet".

Jag vet att det har fungerat förut. Men efter det har jag ominstallerat windowsburken.

Jag har inget lösenord på windowsdatorn.

Vad är det jag missar?
Jag skulle ju kunna testa köra en FTP-server på datorn och så, men det har ju sina begränsningar. Vore kul att kunna strömma via nätverket.

Datorn är trådlöst ansluten till nätverket, om det spelar någon roll.

Vore trevligt om man kunde få lite hjälp med detta.

Vänligen

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Om du kollar på fliken Security i Properties för aktuell mapp så ser du vilka användare/grupper som har vilka rättigheter. Om du inte kör med ngn typ av inloggning (användare/lösen) för att nå windowsdatorn via mobilen så behöver du se till att exempelvis gruppen Everyone (eller möjligtvis Guests) har läs/skriv-rättigheter. Hittar du ingen av dessa grupper i listan så får du själv lägga till dem. Har du svenskt Windows så tror jag grupperna heter Alla respektive Gäster.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Sorry, jag glömde skriva det.

I avancerade delningsalternativ har jag ställt in så att alla har fullständiga rättigheter (läs,skriv).
Har även lagt till "Gäster" med fullständiga rättigheter, men ingen förbättring.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Troligtvis behövs det ett konto ändå från androidluren, så skapa ett konto på win burken, testa med det från luren.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

På Kontrollpanelen finns "Network and sharing center". Under "Change advanced sharing settings" (till vänster) så välj "Turn off password protected sharing".

Detta tar bort kravet på att man måste ha ett lokalt konto för att få åtkomst till delade resurser.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Troligtvis behövs det ett konto ändå från androidluren, så skapa ett konto på win burken, testa med det från luren.

Fungerar nu

Irriterande att behöva logga in på windowsdatorn bara :/
Men det får väl vara så..jag lyckades inte lösa det på något annat sätt iaf.

Så underbart skönt att slippa mickla med sladdar.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring