Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

För min del är Linux lite krångligt än. Mycket fungerar inte som man är van vid.

Som att installera program direkt från nätet går inte, utan får hålla sig till terminal eller inbyggda store.

Kanske finns någon special sida, men t.ex ccleaner eller antivirusprogram går ju inte ta direkt från deras officiella hemsida alltid eller vill kolla sin SSD/HDD. Med t.ex HDDtune eller CrystalDiskMark . Nu är det exempel på program

Enligt mig har Linux långt kvar innan det blir lika självklart som bland servers.

Åh, om du bara visste hur revolutionerande det är när man väl vant sig vid en pakethanterare. Jag behöver aldrig gå in på hemsidor och leta efter mina program. Istället öppnar jag en terminal och använder min pakethanterare för att söka efter/installera de program jag vill ha. Allting är snabbt, säkert och smidigt. Alla paket är godkända av någon ansvarig för repot (repository = ställe där paket ligger) och jag behöver inte tänka på att det är den lilla blå länken (inte någon av de åtta stora gröna download-knapparna) som inte ger virus.

På tal om virusskydd. Att inte behöva tänka på det är ju också rätt nice.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sputte:

Hade gärnat bytt till Linux om fler spel hade support där. Dock är det så extremt invecklat att hålla på med Linux, med den där terminalen och sådant. Känns som man behöver lära sig ett nytt språk om man vill använda Linux. Har försökt förut, men blir bara pannkaka och svordomar

Då har du nog prövat på en distro som är avsedd för nördar och mer kunniga. Vilken version som helst med KDE ser ut som Windows 10 gör. Det är bara att peka och klicka. Iaf ubuntu har en mjukvarucentral där man skriver in vad man vill ha och trycker på installera knappen så är det klart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anderjo4:

Jag lever i illusionen att jag fortfarande har tid att spela datorspel, då duger inte Linux riktigt ännu. Har linux på resten av mina datorer men speldatorn får det vara Windows på tills SteamOS fungerar som det skall. Någon som testat det?

Fungerar alldeles utmärk. Lirade CS:GO på den för bara en liten stund sedan och SteamOS/Linux är ju Linux native nu. Vill man emulera windows miljö så kan man ju köra playonlinux men det är väl alltid lite sissådär med emulatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Fungerar alldeles utmärk. Lirade CS:GO på den för bara en liten stund sedan och SteamOS/Linux är ju Linux native nu. Vill man emulera windows miljö så kan man ju köra playonlinux men det är väl alltid lite sissådär med emulatorer.

Såklart fungerar inte spelen jag spelar på steamOS :(... annars hade jag ju knappast nämnt det.

Var lite för otrevlig
Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Åh, om du bara visste hur revolutionerande det är när man väl vant sig vid en pakethanterare. Jag behöver aldrig gå in på hemsidor och leta efter mina program. Istället öppnar jag en terminal och använder min pakethanterare för att söka efter/installera de program jag vill ha. Allting är snabbt, säkert och smidigt. Alla paket är godkända av någon ansvarig för repot (repository = ställe där paket ligger) och jag behöver inte tänka på att det är den lilla blå länken (inte någon av de åtta stora gröna download-knapparna) som inte ger virus.

På tal om virusskydd. Att inte behöva tänka på det är ju också rätt nice.

Självklart men sa ju att jag inte är van vid linux hantering. Känns mer grovhugget och klumpigt. Gillar bättre peka och klicka än skriva saker.

Virusskydd behöver man tänka på oavsett Os egentligen, bara det att till linux görs inte virus till än.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart men sa ju att jag inte är van vid linux hantering. Känns mer grovhugget och klumpigt. Gillar bättre peka och klicka än skriva saker.

Virusskydd behöver man tänka på oavsett Os egentligen, bara det att till linux görs inte virus till än.

(Vad gäller peka-klicka så erbjuds som regel grafiska applikationer för respektive distributions programbank. I mina ögon så brukar folk snarare börja med dessa, för att sedermera eventuellt känna att det är fördelaktigt med ett kraftfullt textgränssnitt.)

Linux och andra Unix-lika system är extremt attraktiva mål för skadlig programvara, då dessa system ofta körs på platser med känsliga data, väl tilltagna uppkopplingar, hög upptid, etc. På grund av detta så har säkerhet i stor skala alltid varit en grundtanke i systemens utveckling, med arv ända från 1960-talet. *nix är i grunden ett fleranvändarsystem, med utgångspunkt att åtminstone inte låta enstaka användare kunna förstöra för övriga.

Har man en Linuxserver på nätet så kommer man se ständiga angrepp från världens alla hörn, och kör man externt åtkombara tjänster så gör man bäst i att ha viss pejl på säkerheten (följa säkerhetsuppdateringar och inte cowboy-konfigurera servertjänster) så att man reagerar om ens maskin börjar bete sig underligt.

Vad gäller hemanvändare så handlar en del av skyddet i Linuxbaserade system om det du nämnde för något inlägg sedan: generellt används distributionens egna programbank för att installera mjukvara. Det ska mycket till för att det ska dyka upp skadlig programvara där, av flera anledningar. Metoden där användare jagar runt på nätet och laddar hem installationsfiler från olika källor är i grunden vansinnigt osäker, men accepteras av många för att det är "så man alltid gjort". Att behöva lära sig om igen hur man bör installera program är något som kan utgöra ett stort hinder .

Ifall man på sitt Linuxsystem okritiskt installerar programvara från tredje part och lägger till dåligt kontrollerade programbanker så tappar man mycket av säkerheten för sitt system. Ibland behöver man ett program som inte finns att få tag i på annat sätt och då är det bra att möjligheten finns, men det bör vara enstaka övervägda undantag snarare än norm.

Just mentaliteten att jaga runt på nätet och installera mjukvara hejvilt, och hur vissa system till och med uppmuntrar sådant beteende, är i mina ögon ett av dagens största säkerhetsproblem. Visst, att ladda hem Steam från deras officiella hemsida bör inte vara något problem, men det stannar sällan där, och plötsligt undrar personer varför deras webbläsare bytt startsida, varför det kommer upp konstig reklam på "vanliga" hemsidor, varför polisen skickar meddelande till deras datorer, etc. Då söker de kanske efter en lösning, installerar första hjälpprogram de hittar, och kanske blir det bättre, men inte sällan sämre.

(Relaterat så kommer jag nog aldrig sluta få kalla kårar varje gång ett nytt och fräsigt JavaScript-ramverk eller liknande föreslår att användaren ska pipe:a wget-output från någon viss hemsida rakt in i sudo sh — man behöver inte ens vara uppfinningsrik för att se de absurda säkerhetsimplikationerna av detta.)

Ordval.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv

@anderjo4:

Nej det är ju inte en garanti att dom finns native. Har du försökt med wine eller playonlinux?

Permalänk
Avstängd

Ska snart emigrera min I5 4690k server från Windows 10 till Linux.

Har övar på en del distributioner i VMware först. Började med Debian men för mycket pillande med nätverksdelning så det får bli Ubuntu med Gnom.

Men det värsta pillet var att lära sig LVM men det löste sig till slut.

Kommer temporärt köra skrivbord (koppla skärm och TB+mus) om det är något jag inte klarar i terminal. Där är ju Linux efter mot Windows, att kunna köra fjärrskrivbord + en bunt andra program, utan skärm.

Ja, då blir det att kopiera sina mjukvaru - "spannade" diskar till en bunt externa (Linux klarar inte Windows mjukvaru-raid och Windows inte Linux). Blir nog en veckas arbete med miniräknare i högsta hugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart men sa ju att jag inte är van vid linux hantering. Känns mer grovhugget och klumpigt. Gillar bättre peka och klicka än skriva saker.

Virusskydd behöver man tänka på oavsett Os egentligen, bara det att till linux görs inte virus till än.

Det beror på vilken distribution du väljer. Dom flesta har någon form av grafisk programhanterare, och då är det bara peka och klicka. Jag tycker det är underbart att välja flera program som jag vill ha och sedan trycka på kör. Medans dom installeras kan man göra annat utan att bli avbruten.
Inget nästa, nästa, nästa, nästa och slutför, som kan driva en till vansinne i Windows, och sedan hoppsan glömde klicka ur någon box så nu har jag fått ny startsida I webbläsaren och massa annat skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har nu installerat Ubuntu 15.04 som dual boot till windows 8.1, lyckades få det att fungera på andra försöket.
Min muspekare försvinner då och då ifall jag har min andra skärm aktiverad i ubuntu. Kan det ha att göra med att min huvudskärm är 144hz?
Jag har avaktiverat min andra skärm i dagsläget.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

@anderjo4:

Nej det är ju inte en garanti att dom finns native. Har du försökt med wine eller playonlinux?

Wine var en jäkla massa år sedan jag testade lira spel genom, men njaaa har inte testat. Det är snarare tidsbristen som hindrar mig från att spela än operativsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Minns jag hörde något om det. Men vilken kärna har Ubuntu 14.04 / 15.x då? (då jag inte har en aning hur man håller reda på detta). Tackar för varningen iaf

skriv uname -a så borde det stå

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Någon som har lite koll på olika teman i Mint Cinnamon?

Alla teman man kan installera från nätet direkt via tema-hanteraren ändrar ju bara Mint-menyn och "bottenbaren", förstår mig inte på hur jag ska lyckas installera nya fönsterkanter. I den tillhörande menyn kan jag bara välja bland typ 5 st förinstallerade...

----

En annan fråga angående en familjemedlems intresse: Hon spelar mycket Leauge of Legends, och har en f.d skoldator som helst körs med Linux, någon som har fått det att fungera vettigt med Wine, eller vet om utvecklarna tänker hoppa på Linux-tåget snart?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Bytte från det förinstallerade Windows 8 till Xubuntu 14.x 64-bit för att få ut mer prestanda ur laptopen samtidigt som ett schysst & smidigt OS.

(Appar, touch liknande funktioner och sån shit har jag på telefonen, men helst inte på laptopen.)

Har provat en del olika distros men klubban föll på Xubuntu, det tilltalade mig bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Alla teman man kan installera från nätet direkt via tema-hanteraren ändrar ju bara Mint-menyn och "bottenbaren", förstår mig inte på hur jag ska lyckas installera nya fönsterkanter. I den tillhörande menyn kan jag bara välja bland typ 5 st förinstallerade...

kör cinnamon själv och trodde det skulle vara lättare. men fjärde posten i https://forum.manjaro.org/index.php?topic=8568.0 var bra. tanka teman och lägg på rätt ställe verkar vara det man ska göra

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Avstängd

Då var man klar med Serven och emigrerat från Windows 10 till Ubuntu 14. Skulle egentligen bli Debian men mycket var lättare att ställa in i Ubuntu. Kör skrivbordet genom Teamwiewer och fungerar bra utan skärm. Kameraövervakningsprogrammet Ipsy får dock köras i Wine eftersom det bara finns till Windows. Har kvar 8 månader på den licensen.

Permalänk
Skrivet av kskolle:

Då var man klar med Serven och emigrerat från Windows 10 till Ubuntu 14. Skulle egentligen bli Debian men mycket var lättare att ställa in i Ubuntu. Kör skrivbordet genom Teamwiewer och fungerar bra utan skärm. Kameraövervakningsprogrammet Ipsy får dock köras i Wine eftersom det bara finns till Windows. Har kvar 8 månader på den licensen.

Vet inte hur det funkar nuförtiden, men när jag bytte från win till linux på servern så funkade det inte att starta om till x om du inte har en skärm inkopplad, så när man fjärrat in och väljer reboot så startar den alltså inte,den hänger sig i början.
Dock så räcker det ju att man har en skärm inkopplad så startar den ju upp,så kan man slå av skärmen sen.

Det slutade med att jag tog mig i kragen och la in ubuntu server istället och lärde mig terminalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Riktigt så illa är det inte, då anslutningen är TLS-krypterad från klient till klient. För att komma förbi denna kryptering så behöver en attackerare i praktiken ha kontroll över din telefon (för att exempelvis installera ett nytt "elakt" certifikat) snarare än bara nätverket, men har de kontroll över telefonen så finns det minst lika enkla sätt att snoka reda på uppgifter ändå (oavsett anslutningstyp).

Se exempelvis

Man får lätt lite huvudvärk när man försöker förstå asymmetrisk kryptering, men man kan om inte annat vara trygg i att smartare individer och organisationer än en själv kan intyga att det fungerar . Ifall all trafik hade gått att få fram i klartext av vem som helst på dess resa över nätet (inklusive på ett lokalt nätverk) så hade vi legat värre till än vad vi redan gör.

Ett förtydligen här bara, för att kunna injicera ogiltiga certifikat så behöver du inte ha kontroll över datorn/enheten - det enda du behöver ha kontroll över är nätverket och har du då WEP och alt. WPA/WPA2 med WPS igång så är det relativt enkelt att knäcka krypteringen, alternativt få åtkomst till nätet på sistnämnda - där du sedan utger sig själv för att vara gateway och kan således putta in ett ej giltig certifikat där du känner till nyckeln och således kan du läsa allting i klartext.

Värt att nämna är att det i dom flesta webbläsarna syns ifall certifikatet ej är giltigt - men få förstår varför den kommer upp - då den exempelvis kan komma upp ifall din systemklocka går fel - då det hela bygger på en realtidsprincip.

Men det är definitivt görbart.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Btw en öppen fråga till guru:na:

Hur är det med TRIM och moderna Linux? Hade tänkt köra SSD, och vill veta om där är något jag måste tänka på med just TRIM, OP och liknande? Tanken var då iaf att börja med Ubuntu då det är det jag har (pytte)lite erfarenhet av iaf.

Ubuntu 14.04 och senare har automatisk TRIM körandes varje vecka av cron ( /etc/cron.weekly/fstrim ) så det behöver du inte ens tänka på.

Angående problemet att Samsungs 800-serie felaktigt utannoserar stöd för NQC TRIM så har väl Canonical redan backportat det, så det behövs inga uppdateringar till v4.2 för att åtgärda det där. Såvida ni inte pratar om någon annan TRIM-bugg, för det har ju kommit några stycken den senaste tiden

Citat:

* (upstream) libata: Blacklist queued TRIM on all Samsung 800-series
- LP: #1338706, #1449005

Visa signatur

Z97A - 4690K - GTX770 - XMS3 8GB - G2 750W - Define R3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BABOON_ASS:

Vet inte hur det funkar nuförtiden, men när jag bytte från win till linux på servern så funkade det inte att starta om till x om du inte har en skärm inkopplad, så när man fjärrat in och väljer reboot så startar den alltså inte,den hänger sig i början.
Dock så räcker det ju att man har en skärm inkopplad så startar den ju upp,så kan man slå av skärmen sen.

Det slutade med att jag tog mig i kragen och la in ubuntu server istället och lärde mig terminalen.

Kör också mycket terminal men senaste teamwiever går att köra utan skärm i Ubuntu 14.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aresfour:

Ett förtydligen här bara, för att kunna injicera ogiltiga certifikat så behöver du inte ha kontroll över datorn/enheten - det enda du behöver ha kontroll över är nätverket och har du då WEP och alt. WPA/WPA2 med WPS igång så är det relativt enkelt att knäcka krypteringen, alternativt få åtkomst till nätet på sistnämnda - där du sedan utger sig själv för att vara gateway och kan således putta in ett ej giltig certifikat där du känner till nyckeln och således kan du läsa allting i klartext.

Värt att nämna är att det i dom flesta webbläsarna syns ifall certifikatet ej är giltigt - men få förstår varför den kommer upp - då den exempelvis kan komma upp ifall din systemklocka går fel - då det hela bygger på en realtidsprincip.

Men det är definitivt görbart.

Mvh

Det är korrekt att attacker är möjliga om man inkluderar att användaren inte bryr sig om ogiltiga certifikat. Vad jag menade att en attackerare skulle kunna göra ifall den hade kontroll över enheten var att installera egna rotcertifikat på klientsidan som sedan kan användas för att signera fejkade "man in the middle"-certifikat (som exempelvis skulle kunna serveras genom en attack som du beskriver) och då för klienten lyckas se helt legitim ut, så länge de inte inspekterar certifikatet och ser att det är signerat av "h4XX0rcr4xZ0r Very Legitimate CA" (eller "Superfish Inc"…) och anar oråd. Med kontroll över klienten så skulle en attackerare också kunna installera sin egen modifierade webbläsare som implementerar HTTPS på godtyckligt sätt, så slaget är då redan rätt förlorat.

Ifall användaren inte bryr sig om huruvida de certifikat som presenteras är giltiga eller ej så går det att genomföra "man in the middle", men det skulle också "vem som helst" kunna göra var som helst i överföringskedjan mellan klient och fjärrserver. Det må vara lättare att bryta sig in på någons lokala nätverk och agera gateway än att få kontroll över någon senare nätrouter, men säkerheten i TLS är i sig inte beroende av att man har tillit till sin gateway — däremot är den beroende av att certifikatet är betrott.

Att användare är snabba på att "klicka förbi" varningsrutor eller lita på instruktioner från osäkra källor är ett klassiskt problem i "köttrymden" som är svårt att bli av med . "Hej jag ringer från banken, jag lovar, kan du ge mig dina kreditkortsuppgifter?"-metoden (med vissa modifikationer) lever och mår väl.

En annan sidokanal för att få in liknande certifikat eller annan skadlig programvara i någons klient genom ett övertaget nätverk vore att förutspå nedladdning av någon viss programfil (över HTTP) och göra en liveomskrivning till sin egen mjukvara, som sedan exekveras av klienten själv. Det är lite läskigt att fundera på att man i teorin är utsatt för risk varje gång man laddar hem en fil över HTTP som man på något sätt exekverar utan att inspektera innehållet (om det ens är möjligt), även från till synes betrodda källor.

För att koppla tillbaka till BankID (som jag tror detta sidospår började med tidigare i tråden ) så använder deras programvara hårdkodade certifikat och skulle inte gå på en "man in the middle" med fejkade certifikat. Dock så kan man patcha programvaran för att helt kringgå detta säkerhetslager (vilket också är en del av de "reverse engineering"-försök som gjorts; BankID-Cava [FriBID wiki] har mer info) och med klientkontroll installera en sådan variant (ifall någon är orolig så kan det tilläggas att TLS inte är det enda skyddet BankID använder).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Att användare är snabba på att "klicka förbi" varningsrutor eller lita på instruktioner från osäkra källor är ett klassiskt problem i "köttrymden" som är svårt att bli av med . "Hej jag ringer från banken, jag lovar, kan du ge mig dina kreditkortsuppgifter?"-metoden (med vissa modifikationer) lever och mår väl.

Jo, detta säkerhetshålet kan vi aldrig plugga, så länge inte man börjar sätta krav på körkort för datorer/tekinik. Och även då lär väl några slippa igenom (om man ser till hur folk kör som faktiskt har bilkörkort idag).

Men när du säger just det med "hej från banken". Jag fick ett riktigt mystiskt samtal från "Microsoft" en kväll... och de skulle kolla min säkerhet (eng talande).
Svarade med några enkla frågor:
Hur vet du vem jag är med säkerhet? Eller hur vet jag vem du är med säkerhet? Var är det för säkerhet för mig eller för dig över vad som sägs i denna öppna telefon. Eller är det bara skitsnack du säger?

Han blev något ställd och typ kunde inte svara, och då sa jag, typ "I guess my security against fraud is better then you thought then." och sen lade jag på luren.

Permalänk
Administrativ avgift

Enda jag ser som är dåligt för tillfället: SLi stöds ej RIP 2x970 , Vissa nya spel som jag vill lira finns inte därav en dual boot

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

Avråder att byta från Windows till Ubuntu om man tycker det är viktigt att kunna köra Plex och virtuella diskar eller usb-diskar. Nästan så jag själv backade tillbaka till Windows men struntar istället i Plex. Rätt grisigt för en del att få det fungera och har provat alla dessal lösningar men tyvärr och detta sista hlmstrå struntade jag i: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2226145

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Avråder att byta från Windows till Linux om man kör Plex och virtuella diskar eller usb-diskar. Nästan så jag själv backade tillbaka till Windows men struntar istället i Plex. Rätt grisigt för en del att få det fungera och har provat alla dessal lösningar men tyvärr och detta sista hlmstrå struntade jag i: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2226145

http://s6.postimg.org/861fpdq6l/Sk_rmbild_fr_n_2015_09_25_16_10_52.jpg

Istället för att avråda folk så kan man ju be om hjälp
Vad är det som inte fungerar?
I din sista länka så skriver de att plex behöver write-access för att kunna läsa(låter konstigt men men...).

Vad får du för output på

ls -l /media/john/Share

om vi ska börja någonstans.
Andra steget skulle ju kunna vara att köra

sudo chmod -R 755 /media/john/Share

om det nu är det som är problemet

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

Plex på annan hårddisk än primära = enormt svårt

@bardbard: Varför inte avråda om det är någon som tycker Plex är jätteviktigt och har sitt bibliotek på USB-diskar/LVM och inte vill pilla för mycket.
Jag får:

ls -l /media/john/Share totalt 20 drwx------ 2 root root 16384 sep 22 18:40 lost+found drwxrwxrwx 13 john john 4096 sep 23 17:54 Share

$ ls -l /media/john/Share/s-film ls: kan inte komma åt /media/john/Share/s-film: Filen eller katalogen finns inte

Och share kunde jag lägga i Plex-gruppen men inte undermapparna. Och lägga till alla mappar manuellt skulle nog ta en hel dag för att inte tala om nya.
Min LVM är monterad i /etc/fstab med:

/dev/server-213/lagring /media/john/Share ext4 defaults 0 0

Ska prova att ändra till detta efter att fått svar i Ubunu forum:

/dev/server-213/lagring /media/john/Share ext4 rw 0 2

Nej, det hjälpte inte... och försökte lägga till musik på en SATA NTFS disk i Plex och gick inte det heller... får kopiera 400 GB med backupper och mina gamla musik cd till en annan usb-disk, sedan formatera disken i Ext 4, flytta tillbaka och se glad ut Flytten i ena riktningen beräknas ta bara 1,5 timmar och hoppas på det...

#Plex #Ubuntu Nej, hjälpte inte och inte heller att krångla in sig i bla dessa råd: https://forums.plex.tv/discussion/121048/ubuntu-14-04-plex-ca.... Så håller fast vid tipset att är Plex viktigt så ska man nog inte byta Windows mot Linux om man har sitt bibliotek på annan disk än sitt operativsystem, om man nu inte vill lägga tid och gräva djupare.

Fick till slut flytta över musiken till min home/music och peka Plex på home/användare/music/plex music så kan jag i alla fall spela musik. Film har jag inte plats för på OS-disken.

Permalänk

Hej, jag sitter fast i ett nätverk som är hackat och det är så svårt att få ägaren att fatta det. För dom så funkar det ju alldeles utmärkt bara man kommer ut på nätet. Har försökt förklara vad det innebär att trafiken omdirigeras och vilka risker det medför, ingen fattar. Naturligtvis har jag då fått hackare i min dator då, syns bla. genom att någon försökt komma in på mitt FB (har tvåstegsinloggning, hoppas att det räcker), man har också ändrat nivån för säkerhetszonen till mellan, jag har den alltid på hög.

Använder W10 och bara Defender, jag har ett abonnemang på Avast Internet Security som jag ska ta hem, men om jag får det okorrumperat är ju en annan sak. Vet inte hur jag ska komma runt det.

Men för att komma till huvudsaken, någon tyckte att jag skulle gå över till Linux istället. Är det ett säkrare alternativ? Jag har en helt vanlig laptop, 2 år gammal, med helt vanlig Svenne-användning. Jag bara surfar, kollar mailen kanske en gång i veckan högst, Spotify och skriver nåt enstaka dokument. Spelar ingenting. Min kompetens ligger på att göra en ren installation av W10 med mycket hjälp av två personer här på forumet samt en imponerande mängd cig, kaffe och fula ord.

Så mot den bakgrunden undrar jag om Linux är säkrare för min typ av användning? Hur svårt är det att byta OSet? Och rent allmänt, vad är för- och nackdelarna mellan W10 och Linux? Svara helst så att en mugglare som jag kan förstå, typ Linux for Dummies.

Jag har harvat runt med det här problemet sen jul och närmar mig gränsen eftersom ingen här vill göra nåt åt saken. Så jag får försöka lösa saker så gott det går på egen hand.

Tack på förhand!

Permalänk

Varför använder du ett nätverk om du misstänker att det är drabbat av intrång och du inte kan påverka det? Låter jävligt dumt.
När det kommer till intrång i datorn betyder det att du har öppna portar/tjänster som någon kan utnyttja. Man kan även avlyssna all nätverkstrafik om man har tillgång till nätverket. Allt som inte är krypterat kan avlyssnas.

Fördelen med GNU/Linux är att man får fler möjligheter att påverka och skräddarsy sitt system. Personligen har jag svårt att klara mig utan dom verktyg som erbjuds i den s.k. terminalen. Även pakethanteraren är trevlig, beroende på vilken distribution man använder.

Jag skulle råda dig att i första hand sluta använda nätverket och även installera om datorn om du misstänker att den kan vara infekterad.

Skrivet av SvanteLilltroll:

Hej, jag sitter fast i ett nätverk som är hackat och det är så svårt att få ägaren att fatta det. För dom så funkar det ju alldeles utmärkt bara man kommer ut på nätet. Har försökt förklara vad det innebär att trafiken omdirigeras och vilka risker det medför, ingen fattar. Naturligtvis har jag då fått hackare i min dator då, syns bla. genom att någon försökt komma in på mitt FB (har tvåstegsinloggning, hoppas att det räcker), man har också ändrat nivån för säkerhetszonen till mellan, jag har den alltid på hög.

Använder W10 och bara Defender, jag har ett abonnemang på Avast Internet Security som jag ska ta hem, men om jag får det okorrumperat är ju en annan sak. Vet inte hur jag ska komma runt det.

Men för att komma till huvudsaken, någon tyckte att jag skulle gå över till Linux istället. Är det ett säkrare alternativ? Jag har en helt vanlig laptop, 2 år gammal, med helt vanlig Svenne-användning. Jag bara surfar, kollar mailen kanske en gång i veckan högst, Spotify och skriver nåt enstaka dokument. Spelar ingenting. Min kompetens ligger på att göra en ren installation av W10 med mycket hjälp av två personer här på forumet samt en imponerande mängd cig, kaffe och fula ord.

Så mot den bakgrunden undrar jag om Linux är säkrare för min typ av användning? Hur svårt är det att byta OSet? Och rent allmänt, vad är för- och nackdelarna mellan W10 och Linux? Svara helst så att en mugglare som jag kan förstå, typ Linux for Dummies.

Jag har harvat runt med det här problemet sen jul och närmar mig gränsen eftersom ingen här vill göra nåt åt saken. Så jag får försöka lösa saker så gott det går på egen hand.

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

@bardbard: Varför inte avråda om det är någon som tycker Plex är jätteviktigt och har sitt bibliotek på USB-diskar/LVM och inte vill pilla för mycket.
Jag får:

ls -l /media/john/Share totalt 20 drwx------ 2 root root 16384 sep 22 18:40 lost+found drwxrwxrwx 13 john john 4096 sep 23 17:54 Share

$ ls -l /media/john/Share/s-film ls: kan inte komma åt /media/john/Share/s-film: Filen eller katalogen finns inte

Och share kunde jag lägga i Plex-gruppen men inte undermapparna. Och lägga till alla mappar manuellt skulle nog ta en hel dag för att inte tala om nya.
Min LVM är monterad i /etc/fstab med:

/dev/server-213/lagring /media/john/Share ext4 defaults 0 0

Ska prova att ändra till detta efter att fått svar i Ubunu forum:

/dev/server-213/lagring /media/john/Share ext4 rw 0 2

Nej, det hjälpte inte... och försökte lägga till musik på en SATA NTFS disk i Plex och gick inte det heller... får kopiera 400 GB med backupper och mina gamla musik cd till en annan usb-disk, sedan formatera disken i Ext 4, flytta tillbaka och se glad ut Flytten i ena riktningen beräknas ta bara 1,5 timmar och hoppas på det...

#Plex #Ubuntu Nej, hjälpte inte och inte heller att krångla in sig i bla dessa råd: https://forums.plex.tv/discussion/121048/ubuntu-14-04-plex-ca.... Så håller fast vid tipset att är Plex viktigt så ska man nog inte byta Windows mot Linux om man har sitt bibliotek på annan disk än sitt operativsystem, om man nu inte vill lägga tid och gräva djupare.

Fick till slut flytta över musiken till min home/music och peka Plex på home/användare/music/plex music så kan jag i alla fall spela musik. Film har jag inte plats för på OS-disken.

hmm, är ju uppenbart att något med monteringen går fel då du inte hittar undermapparna när du kör ls -l på din share.
Kanske är det LVM som spökar, har ingen erfarenhet av detta så kan inte uttala mig om det. Däremot kan jag skriva hur jag gör för att montera en USB-disk(vilket det finns bättre sätt på kanske...):

Först skapar jag en mapp där jag vill att det ska hamna: sudo mkdir /mnt/shares Sedan listar jag alla ikopplade hårddiskar/usbminnen etc.. sudo fdisk -l En lista dyker upp med massa text. Varje enhet heter något i stil med /dev/sdX där X är a,b,c,d,e,... Identifiera vilken som är din usbhårddisk(du kan plugga ur och köra samma kommando igen för att se vilken som försvann). När du hittad rätt bokstav, ex /dev/sdc så kollar du under där så listas alla partitioner, i stil med /dev/sdc1 /dev/sdc2 med hjälp av storleken på partitionen bör du kunna lista ut vilken som alla dina shares ligger på. Jag tar sedan reda på UUID vilket är ett id som kommer att användas i fstab: sudo blkid /dev/sdc1 Detta kommando visar ett uuid. Kopiera detta Editera fstab och skriv i stil med: #Min usb-share,ntfs UUID=det_du_kopierat_från_ovan /mnt/shares ntfs-3g defaults 0 2 Starta om datorn alternativt kör sudo mount -a så bör du kunna bläddra på disken via /mnt/shares Kan vara nödvändigt att köra sudo chmod -R 755 /mnt/shares

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

@bardbard: Lämnat Plex och kör det bara med mitt musikbibliotek i hem-mappen på OS-disken men din lilla miniguide kan ju användas ändå. Fast jag använder istället för fdisk:

Hm, kollade min RAM användning i Ubuntu. I Windows kunde minnet på 8 GB ta slut men i Ubuntu används det inte mycket. Och jag kör ungefär lika många och samma tjänster som i Windows.
Teamviewer, owncloud client, Oraclebox istället för HyperV, Zoneminder, i stället för Ispy (med tre ip-kameror + två gamla mobiltelefoners kameror), Qbittorrent istället för Utorrent och delar ut filer till både datorer/surplattor/mobiler)

Så Windows 8/10 är alltså en RAM-slukare som värsta Glufs Glufs.
Jag har också märkt att nätverksdelning går snabbare och inte hackar till. Förr när jag använde Linux svor jag ofta över långsamma samba men det är visst ett minne blott. Vet inte om det är placebo men tycker även kopiering/flyttning mellan diskar på Linux-serven går fortare än i Windows.