Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej!
Jag har nu installerat Ubuntu 15.04 som dual boot till windows 8.1, lyckades få det att fungera på andra försöket.
Min muspekare försvinner då och då ifall jag har min andra skärm aktiverad i ubuntu. Kan det ha att göra med att min huvudskärm är 144hz?
Jag har avaktiverat min andra skärm i dagsläget.

Mvh, Jakob

Skulle råda dig att gå in på #ubuntu @ irc.freenode.net via en IRC-klient.
Jag skulle rekommendera att installera Hexchat om du inte tidigare har efarenhet av IRC.

Annars finns webbchat. https://webchat.freenode.net/

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Åh, om du bara visste hur revolutionerande det är när man väl vant sig vid en pakethanterare. Jag behöver aldrig gå in på hemsidor och leta efter mina program. Istället öppnar jag en terminal och använder min pakethanterare för att söka efter/installera de program jag vill ha. Allting är snabbt, säkert och smidigt. Alla paket är godkända av någon ansvarig för repot (repository = ställe där paket ligger) och jag behöver inte tänka på att det är den lilla blå länken (inte någon av de åtta stora gröna download-knapparna) som inte ger virus.

Jag både fattar och inte fattar grejen med pakethanterare. Mjukvaruinstallation har under alla mina försök att gå över till Linux alltid varit det som knuffat tillbaka mig till Windows. Jag gillar idén, men förstår inte varför det är så krångligt/varför jag aldrig lyckas hitta det jag vill installera.

Igår satte jag igång igen. Jag installerade två stycken Debian 8.2 i VMware för att ha och peta i (Gnome resp. XFCE). Ville sen installera lite program som jag har i min Windowsinstallation:

• Filezilla gick ju bra.

• Brackets hittar jag inte i pakethanteraren trots att Debian 8 stöds.

• Netbeans IDE hittar jag inte heller. Jag hittar 19 Netbeans-jox, och det mest relevanta verkar vara "NetBeans Platform for building rich desktop applications in Java" som beskrivs som "the core of the Netbeans IDE" så jag installerar det men hittar därefter inget att klicka på för att starta nåt program. Verkar som att jag bara har installerat en massa dependencies eller nåt? Var tvungen att hämta installationsfil från Netbeans hemsida och köra den på gammalt windowsmanér. När jag sen ville avinstallera "core-grejen" som jag hade installerat via pakethanteraren, så avinstallerades bara core-grejen men inte de "netbeans utility classes" som hade installerats automatiskt med core-grejen.

• Hittade av en slump Argyll monitorkalibrerare i Synaptics pakethanterare. Har läst mycket bra om Argyll så jag installerade för att prova. Men jag hittar inte programmet nånstans så jag kan inte starta det. Jag lyckas inte söka efter det heller.

• (För att installera Ruby var jag tvungen att kolla Rubys hemsida för att ta reda på vilken av de 1068 sökträffarna i pakethanteraren jag skulle installera. Det var kanske inte så farligt men det känns lite omständligt att hämta instuktioner på plats A och ladda hem installation från plats B.)

Så jag vet inte, ja. Netbeans-grejen irriterar mig. Argyll-grejen fattar jag inte. Brackets... huh? Pakethanteraringen är fortfarande långt ifrån intuitiv, vilket jag verkligen beklagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jag både fattar och inte fattar grejen med pakethanterare. Mjukvaruinstallation har under alla mina försök att gå över till Linux alltid varit det som knuffat tillbaka mig till Windows. Jag gillar idén, men förstår inte varför det är så krångligt/varför jag aldrig lyckas hitta det jag vill installera.

Igår satte jag igång igen. Jag installerade två stycken Debian 8.2 i VMware för att ha och peta i (Gnome resp. XFCE). Ville sen installera lite program som jag har i min Windowsinstallation:

• Filezilla gick ju bra.

• Netbeans IDE hittar jag inte heller. Jag hittar 19 Netbeans-jox, och det mest relevanta verkar vara "NetBeans Platform for building rich desktop applications in Java" som beskrivs som "the core of the Netbeans IDE" så jag installerar det men hittar därefter inget att klicka på för att starta nåt program. Verkar som att jag bara har installerat en massa dependencies eller nåt? Var tvungen att hämta installationsfil från Netbeans hemsida och köra den på gammalt windowsmanér. När jag sen ville avinstallera "core-grejen" som jag hade installerat via pakethanteraren, så avinstallerades bara core-grejen men inte de "netbeans utility classes" som hade installerats automatiskt med core-grejen.

• Hittade av en slump Argyll monitorkalibrerare i Synaptics pakethanterare. Har läst mycket bra om Argyll så jag installerade för att prova. Men jag hittar inte programmet nånstans så jag kan inte starta det. Jag lyckas inte söka efter det heller.

• (För att installera Ruby var jag tvungen att kolla Rubys hemsida för att ta reda på vilken av de 1068 sökträffarna i pakethanteraren jag skulle installera. Det var kanske inte så farligt men det känns lite omständligt att hämta instuktioner på plats A och ladda hem installation från plats B.)

Så jag vet inte, ja. Netbeans-grejen irriterar mig. Argyll-grejen fattar jag inte. Brackets... huh? Pakethanteraringen är fortfarande långt ifrån intuitiv, vilket jag verkligen beklagar.

Du har helt rätt, tyvärr. Som jag skrev så är pakethanterare underbara när man väl vant sig vid dem. Nu kör jag visserligen Arch så jag har ju lyxen att kunna vända mig till AUR (Arch User Repository) för de där paketen som man i många fall hade behövt leta reda på på egen hand och installera för hand. Men jag förstår dig!

Dock, vill jag ändå säga att Debian nog är den sämsta distron när det kommer till att hitta up-to-date paket, eller för att finna ett stort utbud öht. Har du frågor eller funderingar så är det bara att fortsätta skriva!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har en rolig historia om Lubuntu på min laptop. Linux verkar se en dator som håller på att uppdatera sig (update/upgrade) som idle och lägger den därför i viloläge efter ett tag. Det fick katostrafala följder. Efter en del fixande så fungerar det lite halvt igen. Nu behöver jag bara kunna göra en ny update/upgrade och installera drivrutiner igen. Problemet är att den inte hittar några nätverksenheter. Inga problem tänkte jag, får lägga en lubuntu iso på ett usb-minne och föra över till den. Därefter mounta iso:n som en CD och installera drivrutiner den vägen. Fast då upptäckte jag att usb-enheterna inte fungerar fullt ut heller.

Man hittar vad som är inkopplat med lsusb, men längre än så kommer man inte eftersom de inte dyker upp under /dev. Om jag kör lsmod så dyker endast 5-7 stycken upp. Läste att usbcore och usb_storage bör finnas där men det gör de inte, provade att starta dem utan framgång.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Netbeans IDE hittar jag inte heller. Jag hittar 19 Netbeans-jox, och det mest relevanta verkar vara "NetBeans Platform for building rich desktop applications in Java" som beskrivs som "the core of the Netbeans IDE" så jag installerar det men hittar därefter inget att klicka på för att starta nåt program. Verkar som att jag bara har installerat en massa dependencies eller nåt? Var tvungen att hämta installationsfil från Netbeans hemsida och köra den på gammalt windowsmanér. När jag sen ville avinstallera "core-grejen" som jag hade installerat via pakethanteraren, så avinstallerades bara core-grejen men inte de "netbeans utility classes" som hade installerats automatiskt med core-grejen.

Som @GLaDER säger är Debians repo inte det mest kompletta. Paketet netbeans finns i sid (ostabil testversion), men inte i jessie som du kör.

Skrivet av guermantes:

Hittade av en slump Argyll monitorkalibrerare i Synaptics pakethanterare. Har läst mycket bra om Argyll så jag installerade för att prova. Men jag hittar inte programmet nånstans så jag kan inte starta det. Jag lyckas inte söka efter det heller.

Det skall gå att köra kommandot

$ argyll

i terminalen. Den exekverbara filen finns förmodligen i /usr/bin

Men jag förstår dig. Själv kör jag Debian Wheezy på en burk och Arch på en annan, skillnaden är markant. Så sent som igår behövde jag python 3.3+ men endast 3.2 fanns i repot.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

• Filezilla gick ju bra.

Ja det låter långt ifrån en trevlig användarupplevelse. Har inte installerat något av det du nämner, men pakethanteraren använder iaf jag typiskt för att installera systemkomponenter, bibliotek, headers etc. För hela applikationer är det oftast bäst/enklast att gå via något software manager GUI (vet inte det speficika namnet i debian). Både netbeans och argyll hittade jag enkelt i 'Software manager' i Linux Mint. Hittar du inte det nyinstallerade programmet via någon meny, testa att bara skriva exempelvis 'netbeans' i terminalen.
Sen kan det vara så att när du försökte avinstallera netbeans via pakethanteraren, så upptäckte den de dependencies som fanns med den "andra" installationen du gjorde, och lämnade dem. Hade dessa tagits bort hade nog den andra installationen du gjorde slutat fungera, eftersom den rimligen inte installerade kopior av de bibliotek som behövdes.

Det finns en viss nomenklatur i pakethanteraren som är bra att känna till. Allting som börjar med 'lib' är bibliotek (motsvarande .dll filer i Win), om det heter 'libsomething-dev' så kommer du även få headers så du kan utveckla egna program som använder biblioteket. Om ett bibliotek har många komponenter, exempelvis boost, så finns det ofta ett 'all' alternativ som drar in allting, här 'libboost-all-dev', eller för en applikation eller en samling program är det inga ändelser eller prefix. Sen kan det finnas flera versioner också, men den senaste godkända i repositoriet brukar stå utan versionssuffix. För Ruby så vill du bara markera 'ruby' i synaptic, eller installera med 'sudo apt-get install ruby'.

Hoppas det hjälper. Det kan vara lite snurrigt i början innan man känner igen strukturen, men ganska snart lär man sig att orientera sig och sen är det smooth sailing!

Permalänk
Medlem

Läste bara de två första inläggen

Skrivet av NodCommander:

Diskutera gärna också om det finns något som saknas hos Linux som gör att ni inte vill byta (än).

Jag gillar själva tanken bakom Linux med öppen källkod, gratis osv. Men för att få mig att byta så skulle det kräva att det har exakt samma kompatibilitet till spel och program som Windows har. Samt att gränssnittet påminner om Windows enkla som man vant sig vid efter 25 års användning.

Skrivet av SweSG:

Själv förstår jag inte varför Linux inte är större.
Finns klart nackdelar också. Iaf som ny. Får man något problem så är det grymt svårt att fixa. Bara att installera om då typ. Har hänt mig mååååånga gånger.

Anledningen till att det inte är större skrev du i ditt inlägg Blir det problem så blir det väldigt onödigt jobbigt (iallafall för nybörjare) Att behöva installera om linux "måååånga gånger" är något som de flesta inte vill göra en gång ens. Sen har vi själva kompatibilitetsproblemen..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Anledningen till att det inte är större skrev du i ditt inlägg Blir det problem så blir det väldigt onödigt jobbigt (iallafall för nybörjare) Att behöva installera om linux "måååånga gånger" är något som de flesta inte vill göra en gång ens. Sen har vi själva kompatibilitetsproblemen..

Att ställa till med sån pass oreda att man behöver installera om hela Linuxdisten är nog få som lyckas med Fast det är klart, om man inte är villig att lägga ner lite tid på att lära sig hur det fungerar så kanske det känns som enklaste utvägen. Jag misshandlade nog mitt system rätt hårt när jag började, men tror aldrig jag blev tvungen att installera om. Jag vet att det är Windowsmetoden att angripa problem, men med Linux behöver man typiskt inte gå så långt. Det finns oftast folk som har haft ditt problem innan, så det är bara att söka på nätet lite snabbt efter lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

kör cinnamon själv och trodde det skulle vara lättare. men fjärde posten i https://forum.manjaro.org/index.php?topic=8568.0 var bra. tanka teman och lägg på rätt ställe verkar vara det man ska göra

Oj, glömde att svara. Tack så väldigt mycket, var exakt det jag letade efter! Kör med Minty + Numix nu, sååå mycket lättare för ögonen än standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag gillar själva tanken bakom Linux med öppen källkod, gratis osv. Men för att få mig att byta så skulle det kräva att det har exakt samma kompatibilitet till spel och program som Windows har. Samt att gränssnittet påminner om Windows enkla som man vant sig vid efter 25 års användning.

Om du är ute efter exakt samma kompabilitet, utbud, och gränssnitt som Windows, så skulle jag säga att Windows är OS'et för dig

Om man enbart använder en dator till web, enklare office uppgifter, foto/musikhantering etc, skulle jag säga att Win och Linux är i princip ekvivalenta från ett GUI perspektiv, även om vissa gränssnitt givetvis skiljer sig något. Skulle vara mycket förvånad om man får problem där med en användarvänlig dist som Ubuntu/Mint. Vill man ha mer av ett OS är det dags att fråga sig vilket som är bäst lämpat. Jag håller på med utveckling hemma emellanåt, och skulle aldrig vilja vara utan sh/bash/tcsh (aka terminalen), och gillar att ha "finkornig" kontroll och insyn, därför valde jag linux. Jag hade valt linux även om det inte hade varit gratis.

Hade jag spelat mycket hade det blivit en dualboot med Win för spel, och Linux för annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Testa efter att du bytt färg och musen inte fungerar som den ska. Återkom gärna om det fungerar!

Nu har jag testat, och det fungerade inte alls. Det enda som hände när jag tryckte på alla musknappar samtidigt var att knappen för tummen verkade ladda om websidan jag tittade på, ungefär som om jag tryckt på F5.

Sedan var det dags att stänga av datorn, vilket får mig att tänka på ytterligare ett litet problem jag har. Min swap-partition ändras alltid till "swap off" när jag stänger av datorn. Eller kanske när den startar upp? Jag var förvånad över att den inte var "swap on" automatiskt, men lyckades ladda hem GParted så att jag kunde fixa till det. Men varje gång jag startar om datorn måste jag starta upp GParted och sätta min swap-partition till "swap on". Inbillar mig att varje gång jag inte har "swap on" lyckas Linux krascha så fort det skulle behövts swappas lite grann.

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Medlem

Jag har kört det mesta sen typ-91.
Slackvare innan den nådde 1.0, OS 2.1 och allt efter, windows 3.0 och samtliga efter det.
Netware och SCO unix går det med.

Hittills är det alltid programvara till specifik hårdvara som stoppar mig. Nu senast saknas det programvara till min kamera. Själva rawfilerna går att få in men inte automatisk korrigering av objektfel och Wine fixar inte Lightroom ännu

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

@gothenburg: Hej och tack för tipset. Min erfarenhet av IRC är begränsad. Använde mIRC för ganska länge sedan... 15-17 år sen kanske?
Ska kolla ifall det är för att jag kör min andra skärm genom moderkortet och huvudskärmen genom grafikkortet...
Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillsing:

Sedan var det dags att stänga av datorn, vilket får mig att tänka på ytterligare ett litet problem jag har. Min swap-partition ändras alltid till "swap off" när jag stänger av datorn. Eller kanske när den startar upp? Jag var förvånad över att den inte var "swap on" automatiskt, men lyckades ladda hem GParted så att jag kunde fixa till det. Men varje gång jag startar om datorn måste jag starta upp GParted och sätta min swap-partition till "swap on". Inbillar mig att varje gång jag inte har "swap on" lyckas Linux krascha så fort det skulle behövts swappas lite grann.

du menar att den inte mountar vid boot? förstår inte riktigt swap on och det där står swapen med i fstab? hur mycket ram har du? behöver du swap över huvud taget?

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Gillsing:

Nu har jag testat, och det fungerade inte alls. Det enda som hände när jag tryckte på alla musknappar samtidigt var att knappen för tummen verkade ladda om websidan jag tittade på, ungefär som om jag tryckt på F5.

Det är bara tre knappar du ska trycka ner, vänster, mitten (skrollen) och höger. prova alla på en gång, en åt gången mm.
Tror jag förstår ditt problem med "swap-partition" dock inget jag kan hjälpa dig med just nu, då jag inte provat att fixat det själv än, men ligger på min lista. Om det nu är samma jag tänker på

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillsing:

Vad står det i fstab? Kommandot
cat /etc/fstab

skriver ut innehållet i terminalen. Posta resultatet så ska vi se om din swap är med där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

du menar att den inte mountar vid boot? förstår inte riktigt swap on och det där står swapen med i fstab? hur mycket ram har du? behöver du swap över huvud taget?

Jag har 8 GB RAM, och tydligen räcker det inte alltid till när jag har ett spel i bakgrunden och vill ta en paus för mat och Youtube. Brukar alltid hamna några MB eller t o m GB i swappen efter ett tag, medan RAM-användandet kan ligga på runt 7 GB. Jag tog i med 30 GB swap även om det förstås inte ska behövas. Men å andra sidan behöver jag inte dessa 30 GB till lagring heller, så hellre för mycket än för litet.

Skrivet av Edvin-89:

Det är bara tre knappar du ska trycka ner, vänster, mitten (skrollen) och höger. prova alla på en gång, en åt gången mm.

Jag testade även med alla tre knappar, men inte med vänster+scroll eller höger+scroll tror jag. Kan ju försöka med det någon annan gång kanske. Har säkert suttit och klickat febrilt tidigare, men saker som inte fungerar är det ingen större mening med att komma ihåg.

I Windows kunde det hända att en musknapp 'låste sig' och inte fungerade ordentligt förrän jag klickat en massa, så det är nog det första jag brukar försöka med. Kan ju inte bli mycket sämre än att musen fortsätter att inte fungera, inte sant?

Skrivet av Mikael07:

Vad står det i fstab? Kommandot
cat /etc/fstab

skriver ut innehållet i terminalen. Posta resultatet så ska vi se om din swap är med där.

cat /etc/fstab säger:
# "file system" "mount point" "type" "options" "dump" "pass"
#swap was on /dev/sdb2 during installation
#UUID= (siffror och bokstäver) none swap sw 0 0
/dev/mapper/cryptswap1 none swap sw 0 0

Verkar som om min swap inte har någon "mount point" då, eftersom det är under den kategorin som det står "none". Men en snabb gooling säger å andra sidan att Swap is not mounted, d v s att det nog är så det ska vara? Jag kunde inte kopiera innehållet i terminalen med Ctrl+C, men jag hoppas att det där räcker.

Och det här gäller förstås efter att jag varit inne i GParted och ändrat från Swapoff till Swapon. Ändrar jag tillbaka till Swapoff så står det... samma saker. Så det säger mig att fstab inte verkar bry sig om min swap är on eller off.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillsing:

Och det här gäller förstås efter att jag varit inne i GParted och ändrat från Swapoff till Swapon. Ändrar jag tillbaka till Swapoff så står det... samma saker. Så det säger mig att fstab inte verkar bry sig om min swap är on eller off.

det din fstab gör är att den mountar det du vill ha mountat vid uppstart. alt. när du skriver mount -a. så om du ändrar i gparted BORDE det inte ändras någonting. har du en swap så ska den stå med där vilket det verkar göra. ser konstigt ut med "/dev/mapper/cryptswap1" men det stämmer nog. i min /dev/mapper finns inget spännande.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillsing:

cat /etc/fstab säger:
# "file system" "mount point" "type" "options" "dump" "pass"
#UUID= (siffror och bokstäver) none swap sw 0 0
/dev/mapper/cryptswap1 none swap sw 0 0

Verkar som om min swap inte har någon "mount point" då, eftersom det är under den kategorin som det står "none". Men en snabb gooling säger å andra sidan att Swap is not mounted, d v s att det nog är så det ska vara? Jag kunde inte kopiera innehållet i terminalen med Ctrl+C, men jag hoppas att det där räcker.

Den ursprungliga swap partitionen är bortkommenterad. #-tecket i början av raden gör att raden kommer att ignoreras. Raden under vet jag inte riktigt var den kommer ifrån. Kan du köra kommandot
sudo blkid | grep swap

och posta resultatet här. Jag hoppas att det kommer listas två rader, varav en har ett UUID. Om det UUID'et är identiskt med det på din kommenterade swaprad i fstab, så kan du testa att ta bort # teckenet på UUID raden, och kommentera raden under. Annars byt ut UUID't med det som du just hittade med blkid. Kolla också hur stor swapen är med
cat /proc/swaps

För mig blir det
Filename Type Size Used Priority
/dev/sda8 partition 31250428 304 -1

Storleken anges i kB, dvs min swappartition är 32GB. Är din swap för liten är det ingen bra ide att använda den.

Och för att kopiera från terminalen, markera texten för "copy", och använd mittenmusknappen för paste. Annars använd shift-ctrl+c för copy, eftersom ctrl är reserverad för annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Exakt samma program, alla program, kommer nog bli svårt. Men de vanligaste borde komma. Vi som vill ha det måste efterfråga support om och om igen.

Angående gränssnittet kan du titta på både Linux Mint och Zorin OS.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt för längesen på huvuddatorn om det funnits mer spelstöd. Framförallt för Blizzards spel, där den beryktade perma-ban-vågen skrämde upp alla som spelade Diablo 3 t.ex.

Det går givetvis att lösa det mesta med Wine, PlayOnLinux och liknande, men jag har inte riktigt vågat prova med Blizzardspelen än.

Förhoppningsvis tar Vulkan fart ihop med Steam och "vinner" över DX12 med sin bredare marknad. Då lär jag byta illa kvickt, eftersom jag gillar att pilrla runt med framförallt utseendet på desktopen.

På jobbet har jag gladeligen kastat in KUbuntu på ett gäng datorer med pekskärm och webbaserat rapporteringsverktyg för packmaskiner, efter att ha förklarat för de tvivlande cheferna att de själva springer runt och i princip kör Linux i form av Android på sina mobiler

Ett hett tips för nya användare för att få iaf KUbuntu att kännas snabbare,, är att ändra så animationshastigheten i startmenyn m.m. är på snabb eller omedelbar. Det som ska verka mjukt upplevde folk här som att Linux gick segare än Windows, vilket då alltså bara var en enkel inställning.

Samma sak i webläsare, där t.ex. Palemoon känns segare på att scrolla runt med än Chrome/Chromium och liknande. Då finns det en inställning som heter "mjukt scrollande" som går att stänga av, och vips känns det mer responsivt.

Det lönar sig att leta runt lite i inställningarna och prova vad som händer ibland

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Den ursprungliga swap partitionen är bortkommenterad. #-tecket i början av raden gör att raden kommer att ignoreras. Raden under vet jag inte riktigt var den kommer ifrån. Kan du köra kommandot
sudo blkid | grep swap

och posta resultatet här. Jag hoppas att det kommer listas två rader, varav en har ett UUID. Om det UUID'et är identiskt med det på din kommenterade swaprad i fstab, så kan du testa att ta bort # teckenet på UUID raden, och kommentera raden under. Annars byt ut UUID't med det som du just hittade med blkid.

Jag fick bara en rad:
/dev/sdb2: UUID="2d5511ee-a684-4889-9461-079a7b34746b" TYPE="swap"

Lite skumt att det är citationstecken runt UUID-koden, för det är det inte runt några andra UUID-koder som listats, men det kanske har att göra med grep-kommandot? Eller så kanske det har att göra med att min swap-partition verkar vara krypterad, kanske därför att jag ställde in det så av någon anledning. Tror jag hittade något om hur man kan ta bort krypteringen på sin swap-partition, men jag borde väl lära mig vad ett kommando gör innan jag skriver in en massa "sudo" och hoppas på det bästa. Det verkar i alla fall tänkbart att det skulle räcka med att ta bort krypteringen för att lösa problemet med att swappen alltid startar med swapoff.

Skrivet av Mikael07:

Kolla också hur stor swapen är med
cat /proc/swaps

För mig blir det
/dev/sda8 partition 31250428 304 -1

Storleken anges i kB, dvs min swappartition är 32GB. Är din swap för liten är det ingen bra ide att använda den.

Ser ut som om jag också har 32 GB då, fast det står 29,8 GiB i System Monitor:
/dev/sdb2 partition 31250428 0 -1

Som mest hade jag väl 5 GB i swappen när jag försökte stänga ner ett spel som redan verkade ha 3 GB där. När inget verkade hända valde jag att helt enkelt avsluta processen. Tror inte varken jag eller min dator skulle orka med ens 8 GB i swappen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom det här är en "berätta om era erfarenheter-tråd" så berättar jag: jag lämnar Debian (eftersom det inte verkar vara ett bra val p.g.a. sämre mjukvarustöd) och provar Mint igen (Argyll i Debian hittade jag inte i usr/bin heller, vette 17 vart den tog vägen när jag installerade... ). Är nu i Mint 17.2 XFCE och vill kolla om en så pass vanlig tjänst som Dropbox finns tillgänglig. Det finns lite grann i Software Manager men det är inte uppenbart för nybörjaren vad de gör och hur de funkar (får jag en dropboxfolder i filhanteraren till exempel?). Se screenshot. Den översta träffen verkar vara mest relevant baserat på vad ikonen signalerar och att den ligger högst upp och har högst score (men jag gissar faktiskt bara). Och jag måste tydligen läsa på om vad Nautilus och Nemo är. Och om Dropbox-paketet är för GNOME (som inte ens finns som desktop för Mint), vad ska jag göra som kör XFCE? Nya frågetecken.

Samtidigt finns det också att ladda ner från Dropbox hemsida, på klassiskt Windows-manér. Betyder det att Mints community inte hunnit cleara ett fullständigt dropbox-paket med de funktioner som folk förväntar sig, och att Dropbox inte vill vänta så de slänger ihop sitt eget? Vilka är skillnaderna mellan Software Managers paket och mjukvaran på Dropbox hemsida. Man famlar i mörkret igen och det blir väl till att ladda hem och prova... ungefär som i Windows...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillsing:

Jag fick bara en rad:
/dev/sdb2: UUID="2d5511ee-a684-4889-9461-079a7b34746b" TYPE="swap"

Lite skumt att det är citationstecken runt UUID-koden, för det är det inte runt några andra UUID-koder som listats, men det kanske har att göra med grep-kommandot? Eller så kanske det har att göra med att min swap-partition verkar vara krypterad, kanske därför att jag ställde in det så av någon anledning. Tror jag hittade något om hur man kan ta bort krypteringen på sin swap-partition, men jag borde väl lära mig vad ett kommando gör innan jag skriver in en massa "sudo" och hoppas på det bästa. Det verkar i alla fall tänkbart att det skulle räcka med att ta bort krypteringen för att lösa problemet med att swappen alltid startar med swapoff.

Ser ut som om jag också har 32 GB då, fast det står 29,8 GiB i System Monitor:
/dev/sdb2 partition 31250428 0 -1

Som mest hade jag väl 5 GB i swappen när jag försökte stänga ner ett spel som redan verkade ha 3 GB där. När inget verkade hända valde jag att helt enkelt avsluta processen. Tror inte varken jag eller min dator skulle orka med ens 8 GB i swappen.

Att det är citationstecken är bara hur blkid skriver ut det, ingen fara. Kör bara 'sudo blkid' utan att filtrera med grep så ser du att alla UUID har citationstecken. Är ditt UUID ovan samma som det som är bortkommenterat i fstab? Att din swap ligger på /dev/sdb tyder på att den inte ligger på din primära disk. Jag vet inte om detta är ett problem eller inte. Vilken device startar du upp från?
Hursomhelst, jag skulle prova att först testa:

sudo swapoff -a
sudo swapon -U 2d5511ee-a684-4889-9461-079a7b34746b

Om det verkar fungera, så kan du ändra din fstab till:
UUID=2d5511ee-a684-4889-9461-079a7b34746b none swap sw 0 0
#/dev/mapper/cryptswap1 none swap sw 0 0

och sedan starta om.

(Ett varningens ord bara, jag ger inga garantier för att det kommer fungera. Om datorn sen helt plötsligt inte startar (dock ser jag ingen anledning till att så skulle ske, men jag är ingen expert) så är det på ditt bevåg. Se alltid till att ha backup när du ger dig in på dessa typer av operationer.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Eftersom det här är en "berätta om era erfarenheter-tråd" så berättar jag: jag lämnar Debian (eftersom det inte verkar vara ett bra val p.g.a. sämre mjukvarustöd) och provar Mint igen (Argyll i Debian hittade jag inte i usr/bin heller, vette 17 vart den tog vägen när jag installerade... ). Är nu i Mint 17.2 XFCE och vill kolla om en så pass vanlig tjänst som Dropbox finns tillgänglig. Det finns lite grann i Software Manager men det är inte uppenbart för nybörjaren vad de gör och hur de funkar (får jag en dropboxfolder i filhanteraren till exempel?). Se screenshot. Den översta träffen verkar vara mest relevant baserat på vad ikonen signalerar och att den ligger högst upp och har högst score (men jag gissar faktiskt bara). Och jag måste tydligen läsa på om vad Nautilus och Nemo är. Och om Dropbox-paketet är för GNOME, vad ska jag göra som kör XFCE? Nya frågetecken.

Samtidigt finns det också att ladda ner från Dropbox hemsida, på klassiskt Windows-manér. Betyder det att Mints community inte hunnit cleara ett fullständigt dropbox-paket med de funktioner som folk förväntar sig, och att Dropbox inte vill vänta så de slänger ihop sitt eget? Vilka är skillnaderna mellan Software Managers paket och mjukvaran på Dropbox hemsida. Man famlar i mörkret igen och det blir väl till att ladda hem och prova... ungefär som i Windows...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/55892413/1.png

https://dl.dropboxusercontent.com/u/55892413/2.png

Kolla versionen på båda källorna. Ofta är det så att upphovsmakarna har en senare version av deras program på deras hemsida, vilken inte har hunnit blivit testat ordentligt och sedanefter upplagt på repositoryn. Om det inte är så att du absolut måste ha senaste versionen, rekommenderar jag att ladda ner från repositoryn/software manager.

Permalänk
Medlem

Installerade från Software Manager. Hittade Dropbox i min meny -> klickade -> fick promt från ett installationsprogram att installera (hade jag inte gjort det redan?) -> installerade, konfigurerade, letade reda på en extension för Thunar (XFCE) för context menu items -> installerade den varpå inga context menus uppdagade sig. Klickade runt i Thunar i 15 minuter vänster- och högerklick, innan context menu items uppenbarade sig. Tja, det verkar ju funka, men det är ju en del gissningslek.

EDIT:
Lite B är det dock att efter det här så ligger det kvar en Dropbox-länk ("File Synchronizer") i programmenyn som inte gör nånting längre när man klickar på den. Den startade tydligen bara installationsprogrammet, så den verkar är ju vara både felaktigt namngiven och onödigt kvarlämnad. Hmmm....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

@bardbard: Lämnat Plex och kör det bara med mitt musikbibliotek i hem-mappen på OS-disken men din lilla miniguide kan ju användas ändå. Fast jag använder istället för fdisk:

https://cdn1.iconfinder.com/data/icons/kids/128x128/apps/penguin.png
Hm, kollade min RAM användning i Ubuntu. I Windows kunde minnet på 8 GB ta slut men i Ubuntu används det inte mycket. Och jag kör ungefär lika många och samma tjänster som i Windows.
Teamviewer, owncloud client, Oraclebox istället för HyperV, Zoneminder, i stället för Ispy (med tre ip-kameror + två gamla mobiltelefoners kameror), Qbittorrent istället för Utorrent och delar ut filer till både datorer/surplattor/mobiler)

http://s6.postimg.org/f7qn3gvyp/ubu_memory.jpg

Så Windows 8/10 är alltså en RAM-slukare som värsta Glufs Glufs.
Jag har också märkt att nätverksdelning går snabbare och inte hackar till. Förr när jag använde Linux svor jag ofta över långsamma samba men det är visst ett minne blott. Vet inte om det är placebo men tycker även kopiering/flyttning mellan diskar på Linux-serven går fortare än i Windows.

Av vad jag märkt på Windows så har det faktiskt blivit bättre och bättre sedan Win 7 till 8 till 10. Problemet är att folk stirrar sig blinda på hur mycket ledigt RAM de har, inte hur mycket som är tillgängligt. Ledigt RAM är både dumt, slöseri och meningslöst. Det är resurser som inte används, vilket de bör göra.

Win 7/8/10 laddar in en hel del vid start till RAM för att snabba upp de program och saker du normalt startar. Den lär sig mao dina rutiner och lägger så mycket de kan i RAM. Detta gör markant skillnad i när du använder OSet, så det upplevs snabbare och fungerar bättre.
Skillnaden är att den enkelt släpper detta från RAM när det behöves till annat. Men den tar först av det lediga RAM-minnet, tills detta är ca 90-95% fullt, innan den släpper något. Sen har den fil-cache, där allt du läser/skriver till disk, läggs även det i RAM en kopia. Behövs informationen igen så går det snabbt att läsa in igen.

Jag är övertygad att Linux har bättre minnesanvändning i grunden (kärnan), men en del av fönsterhanterarna är lite... mindre optimerade, verkar det som. Men notera att Linux säger ofta "ledigt" på sånt som egentligen är cachat också (av vad jag sett, rätta mig om jag har missuppfattat detta). Därför ser det alltid ut som att det är mer ledigt RAM i Linux.

Felet Linux ibland gör är att den lovar oändligt RAM till alla program, vilket gör att får du slut på äkta RAM så faller prestandan som en sten. Har sett tillfällen där program får panik för att där inte var mer RAM plötsligt. I Windows så säger den, "du får detta... kan ej garantera mer", typ. Båda den tål mao minnesbrist betydligt bättre.

Oavsett... låt OSet glufsa i sig 30GB RAM om det så vill. Det är bara positivt. Detta "ha det ledigt, alltid ledigt" mentalitet behöver förpassas till 1990-talet och stanna där. Dagens OS är betydligt smartare än så, Windows och Linux eller OSX osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guermantes:

Eftersom det här är en "berätta om era erfarenheter-tråd" så berättar jag: jag lämnar Debian (eftersom det inte verkar vara ett bra val p.g.a. sämre mjukvarustöd) och provar Mint igen

Debian Stable (för närvarande "Jessie", dvs version 8) som du installerade har med mening gamla paket, men inte för att de är "gamla", utan för att "gammal" även betyder "vältestad". När väl Debian proklamerat att en version är "Stable" så kommer det inte in några nya programversioner. Däremot fortsätter nuvarande program i distributionen att få säkerhetsuppdateringar under hela supporttiden för releasen (längden på denna är ett diskussionsämne just nu, men det lutar åt releasedatum+5 år; i vilket fall så ska det hinna komma åtminstone två nya Stable-släpp innan en version faller ur support).

Så, Debian Stable är briljant att köra på hårdvara som man vill "bara ska fungera", för när det väl konfigurerats så kan man vara lugn i vetskapen om att det kommer fortsätta fungera på samma sätt, tills administratören väljer att ändra något eller uppgradera. Vill man som hemanvändare snarare ha de nyaste (och därmed "otestade") versionerna av nya program så är det fel gren att följa.

Debian Testing (för närvarande "Stretch", dvs version 9) är den gren som en dag i framtiden kommer ta över titeln "Debian Stable". Här kommer nya program in ända tills man går in på det absoluta upploppet av förberedelserna för att låta Testing bli Stable. Först "fryser" man distributionen, sedan spenderar man en tid på att lösa alla kända relevanta buggar i all mjukvara som ingår i distributionen, och sedan släpper man den som Stable och skapar en ny Testing.

Debian Unstable (ständigt kodnamn "Sid") är grenen där man hittar just de senaste och nyaste programmen. Det är i denna gren de först dyker upp, testkörs, buggar rapporteras och fixas, innan dessa paket vandrar vidare till Testing (som senare blir Stable). Vill man ha en mer "bleeding edge"-variant av en rullande distribution, vilket är vad du verkar vilja, så är detta den vettigaste grenen att följa.

Faktum är att Mint bygger på Ubuntu, som bygger på just Debian. Vad Ubuntu i praktiken gör är att de en dag säger "nu tar vi en ögonblicksbild av Debian Unstable, lägger till en mindre mängd egna ändringar och lägger en månad på att betatesta innan vi kallar det för en ny stabil version av Ubuntu". Vad Mint i sin tur gör är att vänta på att Ubuntu släpper en ny version, lägga till lite extra egna ändringar och sedan släppa det som en ny version av Linux Mint. Så i praktiken är Linux Mint bara just Debian Sid med Ubuntus och Mints modifikationer.

Alla får givetvis köra Mint eller Ubuntu om de vill, men det kan vara fördelaktigt att veta hur släktskapet mellan distributionerna ligger till. Generellt sett så vinner man mycket på att inte hoppa mellan distributioner så mycket, utan det är nog bättre att (bildat) välja en viss distribution och hålla sig till den, tills man kan tillräckligt mycket för att veta vad som faktiskt är en begränsning i en viss distribution.

Jag kan passa på att hänvisa till Introduktion till och överblick av Linux och övriga operativsystem som är länkad från samlingstråden i denna forumdel, då den berör en del saker som kan vara relevanta här.

Skrivet av guermantes:

(Argyll i Debian hittade jag inte i usr/bin heller, vette 17 vart den tog vägen när jag installerade... ).

Argyll är ett "läsa dokumentationen"-program . Dokumentationen finns dels på deras hemsida, men det dyker också alltid upp en dokumentationskatalog i /usr/share/doc/paketnamn där man kan läsa om vad man installerat (har man en webbserver konfigurerad så kan man också testa att gå till http://localhost/doc för att få det serverat i webbläsaren).

I just detta fall så är det så att Argyll inte har någon binär som heter argyll. Vill man inte gå via dokumentationen så kan man manuellt inspektera paketinnehållet; exempelvis genom apt-file:

$ apt-file -F show argyll argyll: /etc/hotplug/usb/Argyll.usermap argyll: /lib/udev/rules.d/55-Argyll.rules argyll: /usr/bin/applycal argyll: /usr/bin/average argyll: /usr/bin/cb2ti3 argyll: /usr/bin/cctiff argyll: /usr/bin/ccxxmake argyll: /usr/bin/chartread argyll: /usr/bin/collink argyll: /usr/bin/colprof argyll: /usr/bin/colverify argyll: /usr/bin/dispcal argyll: /usr/bin/dispread argyll: /usr/bin/dispwin argyll: /usr/bin/extracticc argyll: /usr/bin/extractttag argyll: /usr/bin/fakeCMY argyll: /usr/bin/fakeread argyll: /usr/bin/greytiff argyll: /usr/bin/iccdump argyll: /usr/bin/iccgamut argyll: /usr/bin/icclu argyll: /usr/bin/illumread argyll: /usr/bin/invprofcheck argyll: /usr/bin/kodak2ti3 argyll: /usr/bin/mppcheck argyll: /usr/bin/mpplu argyll: /usr/bin/mppprof argyll: /usr/bin/oeminst argyll: /usr/bin/printcal argyll: /usr/bin/printtarg argyll: /usr/bin/profcheck argyll: /usr/bin/refine argyll: /usr/bin/revfix argyll: /usr/bin/scanin argyll: /usr/bin/spec2cie argyll: /usr/bin/specplot argyll: /usr/bin/splitti3 argyll: /usr/bin/spotread argyll: /usr/bin/synthcal argyll: /usr/bin/synthread argyll: /usr/bin/targen argyll: /usr/bin/tiffgamut argyll: /usr/bin/timage argyll: /usr/bin/txt2ti3 argyll: /usr/bin/viewgam argyll: /usr/bin/xicclu argyll: /usr/share/doc/argyll/README.Debian argyll: /usr/share/doc/argyll/changelog.Debian.gz argyll: /usr/share/doc/argyll/changelog.gz argyll: /usr/share/doc/argyll/copyright argyll: /usr/share/man/man1/applycal.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/average.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/cb2ti3.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/cctiff.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/ccxxmake.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/chartread.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/collink.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/colprof.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/colverify.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/dispcal.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/dispread.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/dispwin.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/extracticc.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/extractttag.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/fakeCMY.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/fakeread.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/greytiff.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/iccdump.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/iccgamut.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/icclu.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/illumread.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/invprofcheck.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/kodak2ti3.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/mppcheck.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/mpplu.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/mppprof.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/oeminst.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/printcal.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/printtarg.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/profcheck.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/refine.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/revfix.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/scanin.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/spec2cie.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/specplot.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/splitti3.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/spotread.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/synthcal.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/synthread.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/targen.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/tiffgamut.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/timage.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/txt2ti3.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/viewgam.1.gz argyll: /usr/share/man/man1/xicclu.1.gz

Dold text

Att ta med sig är att binärerna som installeras heter applycal, average, cb2ti3, cctiff, ccxxmake, chartread, collink, colprof, colverify, dispcal, dispread, dispwin, extracticc, extractttag, fakeCMY, fakeread, greytiff, iccdump, iccgamut, icclu, illumread, invprofcheck, kodak2ti3, mppcheck, mpplu, mppprof, oeminst, printcal, printtarg, profcheck, refine, revfix, scanin, spec2cie, specplot, splitti3, spotread, synthcal, synthread, targen, tiffgamut, timage, txt2ti3, viewgam, och xicclu, som alla har separata manualsidor att läsa . Programmet är CLI-baserat även i dess Windows-version, för den delen.

Det finns dessutom ett paket med namn argyll-doc att installera som innehåller en fullständig(are) dokumentation, utöver manualsidorna. Jag antar att det speglar allt innehåll som de även presenterar på sin hemsida.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Av vad jag märkt på Windows så har det faktiskt blivit bättre och bättre sedan Win 7 till 8 till 10. Problemet är att folk stirrar sig blinda på hur mycket ledigt RAM de har, inte hur mycket som är tillgängligt. Ledigt RAM är både dumt, slöseri och meningslöst. Det är resurser som inte används, vilket de bör göra.

Win 7/8/10 laddar in en hel del vid start till RAM för att snabba upp de program och saker du normalt startar. Den lär sig mao dina rutiner och lägger så mycket de kan i RAM. Detta gör markant skillnad i när du använder OSet, så det upplevs snabbare och fungerar bättre.
Skillnaden är att den enkelt släpper detta från RAM när det behöves till annat. Men den tar först av det lediga RAM-minnet, tills detta är ca 90-95% fullt, innan den släpper något. Sen har den fil-cache, där allt du läser/skriver till disk, läggs även det i RAM en kopia. Behövs informationen igen så går det snabbt att läsa in igen.

Jag är övertygad att Linux har bättre minnesanvändning i grunden (kärnan), men en del av fönsterhanterarna är lite... mindre optimerade, verkar det som. Men notera att Linux säger ofta "ledigt" på sånt som egentligen är cachat också (av vad jag sett, rätta mig om jag har missuppfattat detta). Därför ser det alltid ut som att det är mer ledigt RAM i Linux.

Felet Linux ibland gör är att den lovar oändligt RAM till alla program, vilket gör att får du slut på äkta RAM så faller prestandan som en sten. Har sett tillfällen där program får panik för att där inte var mer RAM plötsligt. I Windows så säger den, "du får detta... kan ej garantera mer", typ. Båda den tål mao minnesbrist betydligt bättre.

Oavsett... låt OSet glufsa i sig 30GB RAM om det så vill. Det är bara positivt. Detta "ha det ledigt, alltid ledigt" mentalitet behöver förpassas till 1990-talet och stanna där. Dagens OS är betydligt smartare än så, Windows och Linux eller OSX osv.

Håller med där till viss del men skrev och menar att har man 8 GB RAM och ska starta en HyperV maskin, med 1 GB RAM tilldelat, är det surt att den inte kan starta för att minnet är slut. Tycker att Windows-server kräver mer än 8 GB. På spelmaskinen med 16 GB är det aldrig några problem. Bland annat därför och för att lära mig något nytt, som jag installerade Linux på serven. Rätt kul förresten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Exakt samma program, alla program, kommer nog bli svårt. Men de vanligaste borde komma. Vi som vill ha det måste efterfråga support om och om igen.

Angående gränssnittet kan du titta på både Linux Mint och Zorin OS.

Tack, ser intressant ut. Ska göra en liten lista med program och spel jag använder för att jämföra kompatibilitet och se om nästa dator kanske blir linux eller dualboot.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR