Skrivet av anon159643:
Dualboot har sina fördelar som maximal prestanda och bästa hårdvarustödet, men ytterst få använder dualboat idag. Virtualisering är det de flesta gör, antagligen via en hypervisor eller direkt i windows som de flesta gör.
Resonemanget är det samma, fast ändå inte. Det är rimligt att man testar vissa saker i linux i virtuell maskin innan installation, så virtualisering har sina poänger. Men om man bara använder virtualisering för att testa rent allmänt, ja då gäller samma resonemang som för dual boot - man övergår aldrig av ren lathet.
Så, installera linux. Om Windows behövs för något, ja då virtualiserar man Windows i linux.
Skrivet av anon159643:
Hur många är det? Jag skulle tro att de flesta som jobbar inom IT är tvungna att använda Windowsapplikationer av något slag, nu går det dock virtualisera som jag nämnde tidigare.
Och sedan har vi alla gamers som du nämnde, kvar blir det inte så många kvar som dagligen hänger på ett datorforum.
Har du någon statistik? Är det relevant?
Jag vågar påstå att de som använt linux från dag ett är färre än de som har varit bekanta med Windows innan. Så det faller på sin egna orimlighet att gruppen som kan gå över till linux men ännu inte gjort det är försvinnande liten. Tvärt om, den är gissningsvis bra mycket större än gruppen som idag använder linux.
Framförallt den stora kolossala mängden människor som inte vet ett skvatt om datorer, inte spelar och inte bryr sig om vilket OS de kör. Ur denna mängd kan så småningom plockas en grupp av människor som lärt sig att linux finns och kanske funderar på att byta. Kanske ställer frågan här på forumet, osv (det är ett stort misstag att anta att alla swecare är datornördar eller spelnördar. Varenda jäkel jag känner IRL som faktiskt är på swec är ingendera. De är här för att lära sig, ställa frågor eftersom de själva inte är experter och endast en av dessa spelar, fast då bara på konsol). Själv spelar jag inte. Nörd är jag, men (en subdel av) datorer är inte det enda jag nördar mer mig i.
Skrivet av anon159643:
Jag tycker din uppfattning inte stämmer överens med hur det brukar vara, jag har datorer som jag har fått strulat som tusan för att få igång i linux, när datorn har gått i viloläge så har den hängt sig etc. Men generellt på en ny dator idag behöver man inte installera något mer än windows/linux, ska man syssla mycket med grafik så visst är denna drivrutin ej dumt att ta hem.
Jag vet inte riktigt vad du menar. Menar du att strul inte förekommer under Windows? För att argumentet ska äga riktighet så måste du klargöra att linux strular bra mycket mer än Windows, och sist och slutligen handlar det bara om anekdoter. Som kan kontras av anekdoter: jag har påtvingat linux till vänner och familj, gamla och unga. Ingen som är datorintresserad. Alla är 100% nöjda. Har jag stött på problem? Givetvis, men knappast värre än för Windows. Edit: Själva bevekelsegrunden för att introducera linux för dessa har varit att jag är så trött på alla dessa problem som vänner och familj har plågat mig med genom åren de kört Windows. Spyware, "hur gör jag X?", "musen funkar inte", "datorn går långsamt", "datorn säger att ...", osv. Dessa supportuppdrag slipper jag helt med LMDE/vanliga Mint som brukar vara mina förstahandsval för andras datorer.
Skrivet av anon159643:
Mitt råd är istället för datorintresserade personer att skaffa en hypervisor, Vmware Exsi är min favorit. Installera denna eller en annan och lek som tusan med olika operativsystem och lär sig grunderna för de populäraste, få gärna igång lite mer avancerat nätverk med domänkontroller, dhcp server med roliga saker som utdelning av adress efter macaddressen etc.
Förlåt, men det där låter faktiskt mer som ett tips till en expert. Visst, virtualisering idag är så enkelt att vem som helst kan greja det, och öppna alternativ finns. Dock är hypervisor-baserad sådan ändå tämligen exotiskt för den stora massan. Tänk på att "gruppen som funderar/vill byta till linux" innefattar sådana som känner till Windows och linux men ändå bara är på en användarnivå i stil med "kan jag skriva dokument i linux?" eller "funkar det att surfa på webben i linux?". För dessa ligger dual-boot närmare till hands, för det är något man kanske förstår sig på. Men visst, ditt tips är inte dåligt på något sätt. Tvärt om, hypervisor-baserad virtualisering borde vara norm, dvs alla borde alltid bara köra en hypervisor och virtualisera även primär-OS, men ditt tips känns inte riktat till en väldefinierad och förstådd grupp.
Skrivet av anon159643:
Jag själv använder mycket linux till mina tunna klienter då det inte finns någon mening att köpa ett os till dessa, dessutom finns det väldigt bra linuxdistar som är underhållsfria när man bara har dem som en tunn klient. De är ofta väldigt smidigt att slösurfa på och kolla youtubeklipp m.m.
Jovisst, men tunna klienter är något annat tämligen exotiskt. Jag tror att de flesta som ens funderar sitter på en "standard 1A"-PC och funtar på om linux är något för dessa. Lockelsen är stor om de får höra att "installera bara, installationen kommer fråga om du vill dual-boota, svara ja", eftersom det är så busenkelt. Mitt tips riktade sig alltså till dessa, en gissningsvis rätt stor grupp: skippa dual-boot, tvinga dig över inlärningskurvan i stället. Virtualisera kan du göra med Windows om du måste.
Det är mitt tips, och det vidhåller jag.