Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

Tackar @Mikael07 då blir det det kortet jag trycker in.

@anon159643 Tycker att om man behöver 10 virtuella maskiner för att jobba, så gör man antingen för mycket på en gång, eller något fel. I en server, ja, men inte hemma

PS. Har du licens till alla de Windows versionerna? (är ju 10x 900kr eller nått sånt iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

PlayOnLinux är ett verktyg till Wine som gör det lättare att anpassa det för specifika spel. Prövat det?

Ett tips till dual-bootande. Jag har två olika hårddiskar som Windows och Linux ligger på vardera. Först installerade jag Windows 7, sedan kopplade jag fysiskt ur den och kopplade in den disk som Ubuntu Gnome skulle vara på. Nu auto-bootar datorn i Windows 7 som vanligt, men känner jag för att leka med Linux trycker jag bara in mig i boot-menyn när UEFI laddas och väljer boot-override. Mindre risk för problem den vägen och OSen "trasslar" inte in sig i varandra.

Detta låter som en bra idé. Då jag ändå har två ssd'er och bara en används just nu.

Playonlinux kommer testas vid nästa installation! De spel jag testade som inte fungerade var: WoW(Fick ett återfall), Hearthstone och Smite.

Om vi ska prata om olika versioner. Vilka kan vara värda att testa? Har bara läst lite snabbt om de olika och tyckte beskrivningen på Mint lät bra.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

@Johan86c Tycker att om man behöver 10 virtuella maskiner för att jobba, så gör man antingen för mycket på en gång, eller något fel. I en server, ja, men inte hemma

PS. Har du licens till alla de Windows versionerna? (är ju 10x 900kr eller nått sånt iaf)

Vem har inte en server hemma? 2st virtuella maskiner åt vardera sql server, 2st till bara för domänkontrollerna, sedan har man någon filserver etc, innan man ens har fått upp en klient för att surfa på så är det några maskiner som ska startas och det rullar fort på...
Angående licenser så är 9000kr en sporthyvel när man pratar licenser, privat i hemmet kör jag dock blandade os. Vissa applikationer kräver windows xp och då kör jag det.

Min poäng är att man kan köra flera operativsystem samtidigt och även om alla applikationer man vill använda inte finns i linux så är det inget argument för att även inte dra igång en sådan maskin.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Som programmerare inser man snart att Linux är en underbar miljö att jobba i och man lär sig också att IDE är överskattat. Ofta klarar man sig med enkel texteditor och terminalen.

Offtopic:

Det där är verkligen inget jag håller med om...
Om du ska skriva ett litet program med <1000 rader kod så är det säkert lika enkelt med en vanlig editor men så fort du ska börja hantera större projekt så finns det ingen anledning att välja bort ett IDE.
Code-completion, refactoring, dokumentering, test/debug, versionshantering m.m är ofta några av sakerna man tappar med en vanlig editor.

Personligen kör jag uteslutande med Netbeans tack vare möjligheten att bl.a köra fjärrkompilering på ett smidigt sätt från både Windows, Linux och OSX så för min del är det otänkbart att inte använda ett IDE då alternativet inte är gångbart för fem öre.

Bara för att det finns ett annat sätt att lösa samma problem betyder inte att det är bättre....

Ontopic:
Kör Windows och OSX då många av mjukvarualternativen i Linux inte är fullgoda ersättare.
Debian rullar däremot på servrarna och körs även virtualiserat med fönsterhanterare på min stationära burk.

Permalänk
Medlem

Har dualbootat i flera år pga av spel. Men har för några månader sen fått överge Linux helt.
Jag gjorde nämligen misstaget att köpa ett grafikkort från gröna laget. Fick prestandaproblem när jag kollade på video, så bestämde mig för att strunta i nouveau och köra nvidias proprietära drivrutiner istället. Installationsprogrammet gav meddelanden om att installationen misslyckades pga att det inte kunde avinstallera nouveau; och bad mig avinstallera själv. Detta är tydligen nästintill omöjligt då nouveau har nåt handle långt inne i X som måste tas bort innan man kan avinstallera; vilket i sin tur man inte kan göra så länge X körs. Satt många timmar på superuser.com men lyckades aldrig boota utan X.

Nu är det W10 för hela slanten.
Linus Torvalds sa det bäst (kolla från 1.45): https://www.youtube.com/watch?v=IVpOyKCNZYw

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Offtopic:

Det där är verkligen inget jag håller med om...
Om du ska skriva ett litet program med <1000 rader kod så är det säkert lika enkelt med en vanlig editor men så fort du ska börja hantera större projekt så finns det ingen anledning att välja bort ett IDE.
Code-completion, refactoring, dokumentering, test/debug, versionshantering m.m är ofta några av sakerna man tappar med en vanlig editor.

Well, en vanlig texteditor kanske är lite skralt, men använder man något semi-avancerat som typ sublime så kan man hantera större projekt och få code-completion etc. Dokumentering gör man lätt i koden tillsammans med doxygen. Versionshantering med git. Osv. Personligen gillar jag att ha separata dedikerade och scriptbara verktyg istället för ett mammutverktyg där man inte vet vad som försiggår bakom draperiet. Sen tycker jag även att det är väldigt mycket trevligare och enklare att sätta upp kompileringstargets och flaggor i separata textfiler, istället för att definiera dem genom knepiga GUI lösningar.

Så, vad jag vill säga är att det finns många anledningar att välja bort ett IDE. Att inte ha ett IDE är absolut inget hinder att hantera större projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag hade gärna återvänt till (K)ubuntu om mjukvarustödet hade förbättrats. Visst, någon enstaka titel stöds nu (Civ V och Metro) men på tok för mycket som fattas. Går sakta framåt men så länge Valve inte får med sig större utgivare, speciellt EA, kommer det nog gå trögt. Ser rätt bra ut vad gäller indietitlar för de som intresseras av dessa samtidigt.

Får se om jag prövar dual boot vid nästa ominstallation. Försökt förut men lagringsenherna blir inte tillgängliga vid installation dessvärre.

Skickades från m.sweclockers.com

Unreal Engine 4 stöds ju i alla fall, och om den blir lika stor som UE3 så bådar det gott.

Skrivet av ghollghost:

Detta låter som en bra idé. Då jag ändå har två ssd'er och bara en används just nu.

Playonlinux kommer testas vid nästa installation! De spel jag testade som inte fungerade var: WoW(Fick ett återfall), Hearthstone och Smite.

Om vi ska prata om olika versioner. Vilka kan vara värda att testa? Har bara läst lite snabbt om de olika och tyckte beskrivningen på Mint lät bra.

Mint (Cinnamon) är trevligt och lätt att förstå sig på. Vill man ha något nytt som inte liknar Windows så gillar i alla fall jag personligen Ubuntu Gnome, gillar verkligen att det finns ett mörkt tema.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tackar @Mikael07 då blir det det kortet jag trycker in.

En brasklapp bara att det kan vara olika drivrutiner, även om det är samma bakomliggande GPU till 7970 och 280x. Men det ska nog fungera bra.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Om jag nu fråga lite snällt, hur är det med AMD 7000-serie kort i Linux (7950/7970 mer specifikt). Fungerar det bra i tex Ubuntu eller Mint?

Kör två 7950 i crossfire under Ubuntu, funkar finfint

Ubuntu server på htpc:n/hemmaservern, Ubuntu på laptopen och dualboot Ubuntu + windows på speldatorn. Det enda jag saknar på Ubuntu som finns till windows är bankID (Skandal! Att tvinga folk till windows/mac för att komma åt sin bank är på gränsen till oligopol). Annars är det jag uppskattar med Ubuntu just det att allting finns, enkelt åtkomligt i software-center eller som deb-paket. Allt utom bankID :/

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av NodCommander:

Unreal Engine 4 stöds ju i alla fall, och om den blir lika stor som UE3 så bådar det gott.

Och ju fler som går över, eller iaf visar ett intresse av att gå över till Linux, så kommer fler spelföretag att stödja Linux i sina spel.
Ju fler vi blir, dess snabbare går det

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Och ju fler som går över, eller iaf visar ett intresse av att gå över till Linux, så kommer fler spelföretag att stödja Linux i sina spel.
Ju fler vi blir, dess snabbare går det

Exakt så jag tänker!

Och ja, jag inser att Linux är en liten plattform på spelmarknaden. Men som Wendell säger, Linux har tagit över universom överallt annars. Så varför inte på hemdatorn med? Nej det sker inte över en natt, men förr eller senare blir det en enorm fördel för den GPU tillverkare som ger riktigt stöd först, eftersom vi som är intresserade i teknik kommer att bry oss om vem som stödjer vad och kommer att rösta med plånkboken därefter.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Well, en vanlig texteditor kanske är lite skralt, men använder man något semi-avancerat som typ sublime så kan man hantera större projekt och få code-completion etc. Dokumentering gör man lätt i koden tillsammans med doxygen. Versionshantering med git. Osv. Personligen gillar jag att ha separata dedikerade och scriptbara verktyg istället för ett mammutverktyg där man inte vet vad som försiggår bakom draperiet. Sen tycker jag även att det är väldigt mycket trevligare och enklare att sätta upp kompileringstargets och flaggor i separata textfiler, istället för att definiera dem genom knepiga GUI lösningar.

Så, vad jag vill säga är att det finns många anledningar att välja bort ett IDE. Att inte ha ett IDE är absolut inget hinder att hantera större projekt.

Ja då funkar det även i större projekt och inte bara i sådana små program som jag skriver. Texteditorn i kombination med diverse andra verktyg blir en bra programmeringsmiljö. Sedan om man väljer köra verktygen separat eller ihopbuntat i en IDE är väl en smaksak. Men det finns IDEer även till Linux. För C++ har jag testat Code::Blocks och QtCreator. För de små pytteprogrammen jag skriver i C funkar en enkel texteditor som Geany ganska bra. Men det finns även andra såsom Eclipse med flera.

Hur som helst GNU/Linux är ju utvecklat av programmerare för programmerare kan man säga. De har utvecklat ett system som de själva vill använda och därmed blir stödet för programmering också bra.

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Well, en vanlig texteditor kanske är lite skralt, men använder man något semi-avancerat som typ sublime så kan man hantera större projekt och få code-completion etc. Dokumentering gör man lätt i koden tillsammans med doxygen. Versionshantering med git. Osv. Personligen gillar jag att ha separata dedikerade och scriptbara verktyg istället för ett mammutverktyg där man inte vet vad som försiggår bakom draperiet. Sen tycker jag även att det är väldigt mycket trevligare och enklare att sätta upp kompileringstargets och flaggor i separata textfiler, istället för att definiera dem genom knepiga GUI lösningar.

Så, vad jag vill säga är att det finns många anledningar att välja bort ett IDE. Att inte ha ett IDE är absolut inget hinder att hantera större projekt.

Förlåt för ännu mer OT,

Det jag hängde upp mig på mest i det citerade inlägget var att användningen av IDE framställdes som något onödigt och vars främsta användningsområde var för de "icke-upplysta windows användarna som inte vet bättre". Självklart en tolkningsfråga och jag kanske tog en lite för defensiv ställning.

Med det sagt så fortsätter jag försvara användningen av ett IDE med argumenteringen att jag hellre lägger mer tid på utvecklingen än allt runt omkring (betyder inte att jag inte har koll på det).

Jag tar åter igen Netbeans som exempel vilken är rätt lightweight jämfört med t.ex Eclipse o.s.v men fortfarande har funktioner som även de mer avancerade texteditorerna saknar:

* Code completion med preview av tillhörande doxygen dokumentation (sist jag provade sublime saknades detta)
* Integrerad git funktionalitet med branch/commit browser, inkl filhistorik med diff
* Automatisk generering av targets, både lokala och fjärr med olika toolsets
* Debug möjligheter med stöd för bl.a stacktrace/breakpoints o.s.v genom gdb
* Integrerad funtionalitet för test (dock enbart CUnit/CppUnit)

Självklart går alla ovanstående funktioner att lösa med en uppsättning extra verktyg men det är ju precis vad ett IDE är, en uppsättning med verktyg som råkar vara samlade i en och samma applikation.

Jag tror att många kör vidare på det dom känner till för dom är trygga med det och/eller "det funkar så varför byta"-inställning även om det finns bättre alternativ.
Lite on-topic då det är samma argument som många förespråkare av Linux använder utan en tanke på att deras eget behov inte speglar alla andras...
Med det i åtanke så avslutar jag mitt deltagande i den här diskussionen med full förståelse för att vi har olika arbetsflöden och att det jag förespråkar inte nödvändigtvis är rätt för någon annan.

Permalänk
Avstängd

Jag kör linux på bärbara och har använt det ganska mycket igenom åren och tycker det är trevligt sen program är det inte så mycket jag kör in gimp vlc midori deluge openoffice e.v någon annorlunda terminal men är inte mycket mer än så i lubuntu som jag använder sen lite tweaks som swappiness o.s.v så det är så rappt som möjlgt

vad jag gillar är att det känns städat och cleant är enkelt att modifiera samtidigt som det är smidigt med programinstallationer och är relativt säkert mot virus och annat lort och allt jag behöver finns gratis utan krångel

Vad jag ogillar är spelbiten för igenom wine kan man spela men allt funkar inte sen drivrutiner kan vara trassliga och vanligaste är ljud/grafik relaterade problem sen hdmi bild+ljud ut har jag svurit över på flera datorer och är väll egentligen inte linux fel men störande så kör 100% linux på bärbara 100% windows på stationära

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tror inte att Linux är svårare att lära sig än Windows(baserat på egna erfarenheter med de äldre som man fått supporta), snarare tvärtom nästan. Svårigheten för en gammal Windowsanvändare som vill prova Linux är att inse att Linux inte är Windows. Försöker man lösa allt i Linux som man gör i Windows så blir det lätt pannkaka och man tycker det är rena skräpet.
Linux största problem är ju avsaknaden av program samt vettiga alternativ för yrkesmänniskor. Gimp och Linuxcad föreslås i tråden men det går självklart inte att jämföra dessa med Adobes motsvarighet samt "riktiga" CAD-program(dock har många Cad-program linuxstöd på serverbiten, undra varför...).
Men det går ju att dualboota. Själv kör jag Pro Engineer, AutoCad samt InDesign hemma. Finns ingen anledning att krångla genom virtuella maskiner etc.. när jag lika gärna kan dualboota. Man måste ju inte låsa sig till ett system
För "vanligt" användande så som lite kodknackning, surfning, fildelning kör jag arch med kde plasma. Frugan har inga krångel alls med detta och gillar kde mer än windows(speciellt 10:an som ser ut som skräp i jämförelse enligt vårat tycke).
HTPC:n kör arch med Openbox och på filservern rullar Ubuntu Server.
Spelar inga spel längre på dator då man "växt" ifrån det lite. Svårt att hinna med då man har fru,barn,hus,jobb och hela den cirkusen. Blir lite Ps4 ibland istället på kvällen när alla sover^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SweSG:

Själv förstår jag inte varför Linux inte är större.

Mycket på grund av spelutbudet skulle jag säga med tanke på antalet spelare nuförtiden.

Att köra Linux som en aktiv gamer går helt enkelt inte än, Windows har ju mer än dubbelt så många spel som Linux så jag förstår inte varför man frivilligt skulle begränsa sig till Linux om man gillar spel.
Den enda pluspoängen på den fronten till Linux är väl att det är gratis men mer än så finns det inte (för spel).

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaea:

Har dualbootat i flera år pga av spel. Men har för några månader sen fått överge Linux helt.
Jag gjorde nämligen misstaget att köpa ett grafikkort från gröna laget. Fick prestandaproblem när jag kollade på video, så bestämde mig för att strunta i nouveau och köra nvidias proprietära drivrutiner istället. Installationsprogrammet gav meddelanden om att installationen misslyckades pga att det inte kunde avinstallera nouveau; och bad mig avinstallera själv. Detta är tydligen nästintill omöjligt då nouveau har nåt handle långt inne i X som måste tas bort innan man kan avinstallera; vilket i sin tur man inte kan göra så länge X körs. Satt många timmar på superuser.com men lyckades aldrig boota utan X.

Nu är det W10 för hela slanten.
Linus Torvalds sa det bäst (kolla från 1.45): https://www.youtube.com/watch?v=IVpOyKCNZYw

Vild gissning men du körde ubuntu eller derivat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

En brasklapp bara att det kan vara olika drivrutiner, även om det är samma bakomliggande GPU till 7970 och 280x. Men det ska nog fungera bra.

Det förbättrar oddsen iaf
Den maskinen som var tänkt till det från början hade också 7970 kort, och jag har ett 7950 liggande, ev ett 7970 till också (om jag kan hitta i vilken låda).

Skrivet av Snal_Jonas:

Kör två 7950 i crossfire under Ubuntu, funkar finfint

Ubuntu server på htpc:n/hemmaservern, Ubuntu på laptopen och dualboot Ubuntu + windows på speldatorn. Det enda jag saknar på Ubuntu som finns till windows är bankID (Skandal! Att tvinga folk till windows/mac för att komma åt sin bank är på gränsen till oligopol). Annars är det jag uppskattar med Ubuntu just det att allting finns, enkelt åtkomligt i software-center eller som deb-paket. Allt utom bankID :/

Crossfire också... nice.
Du får inte ojämna renderings problemet som 7000 serien haft? De jobbar ju fortfarande på det med Windows drivarna verkar det som.

Kan du inte köra BankID via mobilen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NodCommander:

Vad är det för spel?

Star trek online

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det förbättrar oddsen iaf
Den maskinen som var tänkt till det från början hade också 7970 kort, och jag har ett 7950 liggande, ev ett 7970 till också (om jag kan hitta i vilken låda).

Crossfire också... nice.
Du får inte ojämna renderings problemet som 7000 serien haft? De jobbar ju fortfarande på det med Windows drivarna verkar det som.

Kan du inte köra BankID via mobilen?

Jag har 280x CF med, men har inte (försökt) fått CF att fungera vad jag vet.

Via mobilen fungerar inte om du ska logga in på Handelsbankens hemsida.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Star trek online

http://www.gamersonlinux.com/forum/threads/star-trek-online-g...

Permalänk
Medlem

Jag har helt gått över till Linux för en månad sedan. Testat olika distros, men just nu kör jag Fedora på grund av enkelheten att köra bleeding-edge KVM/qemu-virtualisering. Jag lattjar lite med GPU-passthrough (tog dock en vecka att få igång), och det blir nog något jag kan tänka mig använda för de få gånger jag lirar Battlefield.

Steam native har jag gått från 84 spel till 42 spel. Det är ändå klart acceptabelt, jag trodde läget skulle vara klart sämre.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Steam native har jag gått från 84 spel till 42 spel. Det är ändå klart acceptabelt, jag trodde läget skulle vara klart sämre.

Verkligen! När jag testade Linux första gången för kanske 3-4 år sedan så var det inte mer än 3-5 spel kanske som stöddes, idag är det 30 av mina 61 spel på Steam. Och nej, jag köper inte massor av spel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaea:

Har dualbootat i flera år pga av spel. Men har för några månader sen fått överge Linux helt.
Jag gjorde nämligen misstaget att köpa ett grafikkort från gröna laget. Fick prestandaproblem när jag kollade på video, så bestämde mig för att strunta i nouveau och köra nvidias proprietära drivrutiner istället. Installationsprogrammet gav meddelanden om att installationen misslyckades pga att det inte kunde avinstallera nouveau; och bad mig avinstallera själv. Detta är tydligen nästintill omöjligt då nouveau har nåt handle långt inne i X som måste tas bort innan man kan avinstallera; vilket i sin tur man inte kan göra så länge X körs. Satt många timmar på superuser.com men lyckades aldrig boota utan X.

Nu är det W10 för hela slanten.
Linus Torvalds sa det bäst (kolla från 1.45): https://www.youtube.com/watch?v=IVpOyKCNZYw

Jo jag har gjort det där för hand tidigare, det var inte så kul innan man hängde med på alla steg. Tricket är att man måste blacklista nouveau, stänga ner X (från terminalen), och sedan installera drivrutinerna från den terminal du blir kastad till.

---> MEN... sen något år tillbaka kan man byta drivrutiner från nouveau till proprietär från GUI (i Ubuntu derivat). Så här ser det ut i linux Mint för mig nu:

Allt som behövs är ett klick!

Permalänk

Till er som inte får tex wow att fungera ; https://www.youtube.com/watch?v=Lekrt2_Rnyw&list=PLR6drssxpr5...

Det finns en video till om man har problem med performance ; https://www.youtube.com/watch?v=TQ9Z2gjmOX0
Funkade för mig med nvidia kort.

För er som säger att bank id inte fungerar så googla lite, det finns en guide för att få in det i Chrome, jag gjorde det härom veckan,har tyvärr inte kvar länken för jag bytte dist igen.

Jag körde peppermint os 6 innan men hade problem med tearings så la in en annan dist för att se om det var bundet till nvidia eller disten,tyvärr var det nog nvidia. (Jag löste det genom att lägga in compton som windowmanager så funkar nu.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag har 280x CF med, men har inte (försökt) fått CF att fungera vad jag vet.

Via mobilen fungerar inte om du ska logga in på Handelsbankens hemsida.

Tror jag nöjer mig med ett kort ändå.
Det är ju inte tänkt so min primära speldator, utan att jag ska ha ett vettigt kort och dator att lära mig Linux med

Synd ang BankID. Hos SEB trycker de på att man ska använda den (troligen för de inte vill betala för dosorna). Man kan använda den både vid inloggning, betalnings-bekräftelse, vid direkt köp på tex online butiker och så klart med Swish.

Permalänk
Medlem

Jag utgår alltid vem som skall använda datorn och vad de skall använda datorn till.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag har kört Linux hemma och på jobbet i många år.

Spelade även en del i Linux, Blizzards spel som starcraft2 och diablo3 har fungerat rätt så bra.
Dock var det sjukt irriterande att ständigt fixa med nya häftiga uppdateringstjänster som Blizzard släppte, plötsligt en dag så kunde spelen sluta fungera pga något nytt beroende som inte fungerade i Wine.

Jag tröttnade på den "rädslan" av att min lilla spel sesison när som helst kunde förvandlas till två timmars meckande pga en ny komponent. Dessutom så funkar inte många nya spel alls i Wine. Framförallt så är ofta installationsprogram trasiga, ett tag så fick jag installera Diablo3 uppdateringar via Virtalbox/Windows och sedan kopiera spel filerna till Linux där jag spelade....

Idag så har jag dualboot med Windows 10 för spel och Linux för allt annat inkl min hemma server.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Via mobilen fungerar inte om du ska logga in på Handelsbankens hemsida.

Hahah, jävla Handelsbanken, stoppar Linux användare sedan tidernas begynnelse.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Om du har bytt eller börjat dual-boota eller funderar på det, så skriv gärna varför (eller varför inte) och hur!

Själv känner jag att det bägaren är farligt nära att vara överfull nu hos Windows, först med idiotin hos Windows 8 och dess UI sedan följt av massiva integritetskränkningar i Windows 10. Jag har personligen börjat installera Linux Mint på alla de olika "surf/kontorsmaskiner" som jag ofta blir ombedd att underhålla av grannar, vänner eller släktingar. Hemma så har jag Ubuntu Gnome på min stationära men jag använder den tyvärr inte så ofta än då datorn nästan uteslutande används för spelande, och med en Qnix monitor i mer än 60 Hz och crossfire på grafikkorten är det lite pilligt att fixa med... På huvudlaptoppen har jag än så länge endast Windows 7 då det verkar vara en hel del komplikationer om det finns både dedikerad GPU och en iGPU som den ska byta emellan.

Jag dual bootar win7 och archlinux för tillfället. Jag vill gå över till win10, jag kan ju leva med integritetskränkningarna då jag mest spelar på windows och det är helt enkelt för många program som är gjorda för windows (alla modmanagers i princip, alla arkivprogram med bra gui då linux fungerar bäst med CLI men tyvärr saknar bra guis ofta).
Mina föräldrar kör Lubuntu (Ubuntu med en lxde baserad svit). Förut var det Mint men jag tyckte att Lubuntu räckte och de är nöjda, de fick ju gå från den gamla P4 3.6 GHz till min Phenom II 945 vilket drog ner ljudnivån, och gissningsvis strömåtgången lite hoppas jag

Jag kan tillägga att jag också kör en Qnix, och jag har haft blandade resultat med den mellan olika distar. Ubuntu och Sabayon, samt Gentoo fungerade den inte i direkt utan det behövdes en xorg.conf fil för att X inte skulle köra något annat än 2560x1440.
Arch linux behöve ursprungligen en också men sedan fungerade Qnix:en av sig självt vid en ominstallation, det kan vara nouveau och nvidia-drivarna som fungerar olika bra.
Det är bara att googla om du behöver en sån själv.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1762843
Jag började med att kopiera en sådan här config och sedan tweaka den.

Skrivet av Emrik:

Linux är jättetrevligt och jag är förvånad över att fler inte kör Linux. jag förstår om rågamers med 500+ spel på steam och vill ha dx12 osv vill fortsätta kunna spela allt men de festa kör ju bara dota och cs ändå. fungerar ju utmärkt på linux imponerad över steams satsning. civ finns ju också. vilka spel fattas liksom?

haft windows under många år då bankid och sånt behövs. men för drygt ett år sen så tog jag steget helt och jag är jättenöjd med mitt val!

kört mint med gott resultat. elementary är jättefint. men fastnade för sabayon och senare gentoo.
kör debian med openmediavault på servern. rekommenderas!

hjälper gärna noobs om de skulle vilja ha hjälp att gå över till den goda sidan. noob-distro jag rekommenderar är elementary OS.

VH

Jag körde Ubuntu, Sabayon, Arch, Mint och Gentoo, sedan Arch igen i den ordningen. Jag gillade alla övergångar utom när jag gick ifrån Arch då jag fann att Arch i princip alltid har de nyaste paketen, undantaget Sabayon som håller sig relativt fräscha och stabila dom med.
På gentoo trodde jag att jag skulle trivas, men när den mest ostabila uppdateringskanalen inte erbjuder något mer än GCC 4.9 medan Arch redan är på 5.2 SOM DEFAULT! Gentoo verkar inte gå längre nu pga att GCC anses ha blivit dåligare när GCC 5 kom eller för att de anser att den inte är tillräckligt stabil kanske... Jag vet inte men arch är ju inte bara bättre på att hålla GCC uppdaterad, gentoo saknar ju många paket och deras overlays är ju totalt underlägsna archs AUR. Jag beklagar, jag kunde ta mig igenom en gentoo installation, men gentoo höll inte måttet mot Arch för att jag skulle stanna med gentoo, trots att gentoo är ganska bra ändå.
Vagrant var föråldrat, och jag failade att hitta ett overlay som var uppdaterat. Jag kollade på det här http://gpo.zugaina.org/app-emulation/vagrant senast uppdaterat 2014, men nu idag hittade jag de här binära http://gpo.zugaina.org/app-emulation/vagrant-bin.
Så tyvärr var jag lite för tjockskallig för att söka runt i olika overlays på gentoo, men Arch är lagom som binärdist att använda.

Skrivet av Crazy Ferret:

Slängde in min första seriösa dual-boot för snart tre år sedan. Började i ubuntu-/mint-träsket och var väl måttligt imponerad till en början, men när jag väl kört in min första Arch-installation några månader senare så visste jag att jag hittat hem till slut.
Har kört någon enstaka period utan dualboot, men nu har jag en ren spelinstallation (Win10) som mest ligger och samlar binärdamm. Skadar inte att ha, men jag skulle inte gråta ihjäl mig om jag inte hade tillgång till den.

Det som drev mig till Linux var nog mest nördwannabefaktorn, men väl här så har jag nog fastnat för hela konceptet med allt runtomkring. Däremot är i3wm den i särklass största anledningen till att jag får slaget när jag sitter vid andra än mina egna burkar.

Jag kör Arch och i3 nu och det känns som en självklarhet
För mig går det inte vara utan firefox+pentadactyl eller qutebrowser heller, dwb samt luakit kan fungera men dwb är instabilt jämfört med qutebrowser. Det är ett ganska udda sätt att surfa, men det är grymt att slippa musen, passar en tiling wm som i3 perfekt och är snabbare. En nybörjare till "hinting" browsers bör hålla sig till firefox+pentadactyl, massor features och bra hjälp, dock är det ju för ViM folk, men det finns en Emacs addon som gör samma jobb om man föredrar Emacs bindings.

Skrivet av Darkboot:

Jag skulle vilja byta men om någon skulle kunna svara på 2 frågor så..

Kan man köra lol felfritt på Linux? Vet att det var några buggar någonstans i wine tror jag? Som gjorde att ens liv allting stog på fullt. Egna erfarenheter?

1 hårddisk men 2 partioner. Kan jag välja att installera Linux på den ena partionen?

Det finns massor med guider om hur LoL bäst spelas på linux. Playonlinux bör ju göra jobbet enklare om du vill använda wine.
Som jag förstår det är Lol ett av de spel som fungerar med wine i varje fall.

Skrivet av Mocka:

Hur krångligt är det att lära sig Linux då?

Krångligt, men enklare nuförtiden om du använder wiki.archlinux.org. Där finns (nästan) allt, men det är den mest nybörjarvänliga och övergripande wiki jag vet. Gentoo har en med men den är så gentoo specifik, även om den har lite bra grejer.
Annars är google bra, och youtube om det finns en passande kanal att kolla på.

Skrivet av beh:

Mitt tips till de som är osäkra på Linux/GNU är att lägga in Ubuntu i Virtualbox (eller VMware om man har licens). Det är ett bra sätt att kunna testa utan att riskera att klanta sig vid partitionering.

Att kunna ta en Snapshot på en VM och prova saker är guld värt för att förstå hur allt hänger i hop.

Bra idé. De saker som är värst för nybörjare är att göra nyinstallationer själva och använda root skalet, inte för att det är svårt men det kan vara farligt. Root gör alla program potentiellt farligare, speciellt program som utför skrivningar på filer och enheter som är lätta att förväxla så som fdisk/cfdisk samt dd m fl. Förväxla inte fildeskriptorer såsom /dev/sda och /dev/sdb och inte partitionsnummer som /dev/sda1 och /dev/sda5 exempelvis för att det är allvarligt att ta fel!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself