Asus ROG Swift PG279Q med Nvidia G-Sync och 165 Hz prislistas

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Skulle vilja se en 1440p 144hz skärm utan g-sync/freesync. Priset är så huvudlöst mycket med g-sync..

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, Gsync och Freesync är trevligt men det är ett sjukt stort prispåslag och att punga ut två lax extra för gsync-modueln är ruggigt ovärt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ja, men då kommer skärmen vara framtidssäker.
För jag har för mig att jag läst att Intel ska börja med FreeSync också.
Dessutom när fler och fler skärmar börjar stöda Freesync (vilket kommer att hända då det är gratis) så kommer Nvidia bli tvungna att stödja Freesync också.

Ja, det ska bli kul att se vad som händer. Men jag tror inte Nvidia kommer sänka garden så länge de har ett övertag på marknaden. Gsync är dessutom marknadsfört som en gamer-funktion så att intel kastar sig in i leken tror jag kvittar för dom.

Sedan kanske någon som är insatt kan förklara för mig vilken teknik som är "bäst"? Om de båda hade gått för samma pris... Vilken hade du varit det självklara valet (om man bortser från vilket grafikkort man har)?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Håller med, Gsync och Freesync är trevligt men det är ett sjukt stort prispåslag och att punga ut två lax extra för gsync-modueln är ruggigt ovärt.

Ja även om jag har ett kort som skulle klara gsync galant skulle jag nog ändå säga ge mig skärm utan gsync, lol. För tidigare skärmar med gsync/icke gsync varianter skiljer ca 1500-2000kr så det är inte en liten del av priset direkt. Även utan gsync så skulle det förhoppningsvis vara ett steg upp från min 5 år gamla 2311H (som fortfarande slår alla gaming skärmar jag testat, inklusive Eizos 120hz VA panel, lol).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Ja de finns men det var inte poängen av inlägget?

Ge exempel på en då?

Nej jag förstår att poängen var att ondgöra sig över vad du uppfattar som töntig design, men nu är det inte riktigt så enkelt att man som powergamer kan välja bort den här modellen p.g.a. det, då det existerar ytterst få likvärdiga på marknaden.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Nä då köper man Eizo 240Hz Turbo eller Swift vanliga TN eller något annat.

Så du menar att det är så stor skilland på i denna ips swiften mot gamla tn swiften eller var du ironisk?

http://www.inet.se/produkt/2207432/eizo-23-foris-fg2421-bk-24...

"Turbo 240 omvandlar inkommande 120Hz signaler till 240Hz för en fördubblad uppdateringsfrekvens jämfört med vanliga spelskärmar, så att du kan njuta av den mjukaste bildupplevelsen någonsin för first-person shooter, racing, och andra snabbrörliga spelgenrer." Det här låter ju märkligt om det stämmer varför är den inte mer hypad då?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Så du menar att det är så stor skilland på i denna ips swiften mot gamla tn swiften eller var du ironisk?

http://www.inet.se/produkt/2207432/eizo-23-foris-fg2421-bk-24...

"Turbo 240 omvandlar inkommande 120Hz signaler till 240Hz för en fördubblad uppdateringsfrekvens jämfört med vanliga spelskärmar, så att du kan njuta av den mjukaste bildupplevelsen någonsin för first-person shooter, racing, och andra snabbrörliga spelgenrer." Det här låter ju märkligt om det stämmer varför är den inte mer hypad då?

http://www.sweclockers.com/test/17817-eizo-foris-fg2421-gamin...
http://www.sweclockers.com/test/17817-eizo-foris-fg2421-gamin...
Här är hur det funkar.
Längesedan jag läste artikeln och den är rätt lång men vill minnas att det egentligen inte var något perfekt. Tror det var något liknande TV-apparater som har 1000Hz i specifikationerna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Så du menar att det är så stor skilland på i denna ips swiften mot gamla tn swiften eller var du ironisk?

http://www.inet.se/produkt/2207432/eizo-23-foris-fg2421-bk-24...

"Turbo 240 omvandlar inkommande 120Hz signaler till 240Hz för en fördubblad uppdateringsfrekvens jämfört med vanliga spelskärmar, så att du kan njuta av den mjukaste bildupplevelsen någonsin för first-person shooter, racing, och andra snabbrörliga spelgenrer." Det här låter ju märkligt om det stämmer varför är den inte mer hypad då?

Den tekniken påminner väldigt mycket om "ULMB" som på gamla Swift, Acer Predator, och denna kommande IPS-Swiften mm.

Vad gäller TN-Swift vs denna, TN-varianten har 1ms responstid jämfört med 4ms på denna. Är man CS-proffs ser man nog skillnad, men många påstår att det är svårt att se även side-by-side. Så jag gissa på att skillnaden är försumbar Plus att med ULMB påslaget lär man inte lida av eftersläp direkt..

Sen är nog inte 27" optimalt för professionellt spelande över huvudtaget, haha. I alla fall vad jag gissar på. Folk spelar ofta med blackbars + sitter väldigt väldigt nära skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumie:

Ja, det ska bli kul att se vad som händer. Men jag tror inte Nvidia kommer sänka garden så länge de har ett övertag på marknaden. Gsync är dessutom marknadsfört som en gamer-funktion så att intel kastar sig in i leken tror jag kvittar för dom.

Sedan kanske någon som är insatt kan förklara för mig vilken teknik som är "bäst"? Om de båda hade gått för samma pris... Vilken hade du varit det självklara valet (om man bortser från vilket grafikkort man har)?

Jag spelar på min 4770K Haswell.
Prestandan i Broadwell är dramatiskt förbättrad.
Hade Skylake haft en processor med GT4 eDRAM så skulle prestandan vara grym! Kanske kommer senare.

Jag ser framemot att Intel stödjer FreeSync.

Jag tror att teknikerna FreeSync och G-Sync är like bra, men att många av skärmarna som stödjer G-Sync är bättre än motsvarande FreeSync skärmar. Inget som har med tekniken i säg själv att göra.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jag spelar på min 4770K Haswell.
Prestandan i Broadwell är dramatiskt förbättrad.
Hade Skylake haft en processor med GT4 eDRAM så skulle prestandan vara grym! Kanske kommer senare.

Jag ser framemot att Intel stödjer FreeSync.

Jag tror att teknikerna FreeSync och G-Sync är like bra, men att många av skärmarna som stödjer G-Sync är bättre än motsvarande FreeSync skärmar. Inget som har med tekniken i säg själv att göra.

G-sync funkar mycket bättre så du har fel

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Ja, det ska bli kul att se vad som händer. Men jag tror inte Nvidia kommer sänka garden så länge de har ett övertag på marknaden. Gsync är dessutom marknadsfört som en gamer-funktion så att intel kastar sig in i leken tror jag kvittar för dom.

Sedan kanske någon som är insatt kan förklara för mig vilken teknik som är "bäst"? Om de båda hade gått för samma pris... Vilken hade du varit det självklara valet (om man bortser från vilket grafikkort man har)?

Dock kommer Nvidia få det tufft att försvara sitt högre pris när det väl finns vettiga free-sync skärmar från troligen 1500kr och uppåt (Nvidia kan ju inte gå så lågt med g-sync modulen om dom inte dels tummar på skärmkvalité och/eller ger bort modulen).

Skrivet av jH0Ni:

Den tekniken påminner väldigt mycket om "ULMB" som på gamla Swift, Acer Predator, och denna kommande IPS-Swiften mm.

Vad gäller TN-Swift vs denna, TN-varianten har 1ms responstid jämfört med 4ms på denna. Är man CS-proffs ser man nog skillnad, men många påstår att det är svårt att se även side-by-side. Så jag gissa på att skillnaden är försumbar Plus att med ULMB påslaget lär man inte lida av eftersläp direkt..

Sen är nog inte 27" optimalt för professionellt spelande över huvudtaget, haha. I alla fall vad jag gissar på. Folk spelar ofta med blackbars + sitter väldigt väldigt nära skärmen.

Verklig responstid eller GTG?

Skrivet av blue eyed devil:

G-sync funkar mycket bättre så du har fel

PÅ vilket vis? Båda har exakt samma inputlagg (mer eller mindre), flerkorts stöd och overdrive fungerar. Enda är väl att flesta sync skärmar inte går lägre än 40. Men tänk på att det ä'r första året och är i test stadiet mer eller mindre på scalers (har ju bara massproducerat första gen). Vist just sync spannet är enda nackdelen idag.

AOC har ju släppt en fin skärm med sync, http://www.sweclockers.com/test/21088-aoc-g2460vq6-freesync-i... som börjar närma sig prisklassen där dom flesta köper skärmar och helt okej spann för så billig skärm.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Ge exempel på en då?

Nej jag förstår att poängen var att ondgöra sig över vad du uppfattar som töntig design, men nu är det inte riktigt så enkelt att man som powergamer kan välja bort den här modellen p.g.a. det, då det existerar ytterst få likvärdiga på marknaden.

Det har du rätt i, det är såklart synd att sortimentet inte är större och billigare när t.ex. 1080P vart standard så länge, men det var ju som sagt poängen att man inte behöver ha en 12-årig gamer som målgrupp när man designar en riktigt professionell skärm.

Permalänk
Medlem

Blir nog att vänta in Acer Predator X34 för min del.

Visa signatur

Corsair Air 740 | ASUS Maximus X Apex | Intel Core i7 8700K @ 4.9GHz & Noctua NH-D15 | MSI Gaming X Trio GTX 1080 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 4300MHz | Samsung 850 PRO 1TB SSD | WD Green 1TB HDD | Seasonic Prime Titanium 650W | ASUS Essence One & Philips Fidelio X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Verklig responstid eller GTG?

GtG. Jag vet, urkasst sätt att mäta som inte ger så mycket info. Men kollar man på siffrorna och jämför tex TN-Swift och Acer Predator så är det dom där millisekunderna som skiljer. Och många påstår att det är mindre eftersläp på Swift. Tror till och med att Thomas skrev det i sin recension.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

GtG. Jag vet, urkasst sätt att mäta som inte ger så mycket info. Men kollar man på siffrorna och jämför tex TN-Swift och Acer Predator så är det dom där millisekunderna som skiljer. Och många påstår att det är mindre eftersläp på Swift. Tror till och med att Thomas skrev det i sin recension.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör IPS med 8ms GTG och i verkligheten har den under 1 ms i snitt och peak 8ms.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kör IPS med 8ms GTG och i verkligheten har den under 1 ms i snitt och peak 8ms.

Häftigt! Det skiljer helt enkelt från panel till panel, och GtG är inte så mycket att gå efter. Needless to say, jag håller tummarna att denna blir riktigt snabb!

Permalänk
Skrivet av Smyssel:

Blir nog att vänta in Acer Predator X34 för min del.

10% rabatt om du beställer från electroworld fram till imorron. Och betalar du med paypal är det gratis retur ifall skärmen är dålig.

Och jag har frågat dom om batchen dom får in är den nya versionen där dom fixat problemen med colourbanding. Avbokade min förhandsbeställning på komplett och tog denna istället.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

10% rabatt om du beställer från electroworld fram till imorron. Och betalar du med paypal är det gratis retur ifall skärmen är dålig.

Och jag har frågat dom om batchen dom får in är den nya versionen där dom fixat problemen med colourbanding. Avbokade min förhandsbeställning på komplett och tog denna istället.

Sysselsättning - Chef, indeed.

Tack för tipset!

Visa signatur

Corsair Air 740 | ASUS Maximus X Apex | Intel Core i7 8700K @ 4.9GHz & Noctua NH-D15 | MSI Gaming X Trio GTX 1080 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 4300MHz | Samsung 850 PRO 1TB SSD | WD Green 1TB HDD | Seasonic Prime Titanium 650W | ASUS Essence One & Philips Fidelio X2

Permalänk
Skrivet av Smyssel:

Sysselsättning - Chef, indeed.

Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

Häftigt! Det skiljer helt enkelt från panel till panel, och GtG är inte så mycket att gå efter. Needless to say, jag håller tummarna att denna blir riktigt snabb!

Jupp inte mycket att haka upp sig på är en eIPS är en budget IPS och ändå presterar riktigt bra.

Jupp får hoppas det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

G-sync värt pengarna?

Som rubriken lyder. Är G-sync så bra att det är värt prislappen som blir lite högre? vad har man för fördelar av g-syncen?

Mvh

Visa signatur

Rigg Asus Rog strix Z590-A Gaming, Intel i7 11700KF, Nzxt Kraken Z73 White, Asus RTX 2070 Super, Corsair Vengeance 32 gb 3600mhz, Corsair MP600 NVME M.2 1tb, corsair, 2 x samsung evo 980 NVME M.2 1 tb, HX850i, Corsair Obsidian 750D, Skärm LG 27GL83A-B.

Permalänk
Skrivet av Faccan:

Som rubriken lyder. Är G-sync så bra att det är värt prislappen som blir lite högre? vad har man för fördelar av g-syncen?

Mvh

Endast sync intervall om du ska ha IPS. Annars är det mer nackdelar, som inlåsning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Citat:

- 165Hz G-SYNC mode is ONLY supported on GTX 960 and above, GTX 700 series only support upto 120Hz!!

Det här förstår jag inte riktigt.
En Geforce GTX 660 har ju stöd för att driva en 144hz G-Sync skärm.(kanske inte den bästa prestandan, men den kan ju), så varför skulle en GTX 700 serie kort bara klara av 120Hz? Innebär det här att GTX 600 serien inte alls kan använda den här bildskärmen???

Själv har jag ett GTX 660ti kort och behöver en ny bildskärm som både har bra färgåtergivning typ IPS och snabb uppdateringshastighet, inte bara för spel men för mina ögons skull.
Har tittat på att införskaffa en Acer XB270Hu, men tänkte vänta lite och se vad PG279Q'n har att erbjuda, men är det ens någon vits med det? Låter väldigt skumt det här.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Det här förstår jag inte riktigt.
En Geforce GTX 660 har ju stöd för att driva en 144hz G-Sync skärm.(kanske inte den bästa prestandan, men den kan ju), så varför skulle en GTX 700 serie kort bara klara av 120Hz? Innebär det här att GTX 600 serien inte alls kan använda den här bildskärmen???

Själv har jag ett GTX 660ti kort och behöver en ny bildskärm som både har bra färgåtergivning typ IPS och snabb uppdateringshastighet, inte bara för spel men för mina ögons skull.
Har tittat på att införskaffa en Acer XB270Hu, men tänkte vänta lite och se vad PG279Q'n har att erbjuda, men är det ens någon vits med det? Låter väldigt skumt det här.

Beror helt på vilken pixelklocka grafikkortet klarar. Högre upplösning och hz kräver mer bandbredd och kallas pixelklocka. Kan länka artikeln om pixelklocka när jag inte sitter på mobilen.

Här http://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-del...

Thomas ska titta på det vid skärmtest på swec. Med ett kort från 700 serien(780ti är det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Väntar hängivet på recensionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hoppas att det blir en recensionen i denna vecka.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk

När kommer recensionen, nu kan jag inte vänta längre

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv

Arrrggghhh, snälla släpp recensionen nu. Har varit tvungen att tröst läsa den första recensionen i världen på lesnumeriques.com flera gånger i väntan på att ni ska bli klara i testlabbet.

http://www.lesnumeriques.com/moniteur-ecran-lcd/asus-rog-pg27...

Permalänk
Medlem

Från lesnumeriques.com så ser det ut som en riktigt lovande skärm. Har letat ett tag efter en 27" som funkar bra för både spel och bildredigering. Hoppas Sweclockers testar lite mer kring färgåtergivningen och hur pass bra kalibreringen av skärmen är direkt från fabrik.

Väntar med spänning på hela recensionen

Permalänk
Medlem

Min hade damm på insidan, såg ut som lite döda pixlar med hade bara lite backlight bleed, fick lämna tillbaka... vet inte om vågar delta i panel lotteriet mer på den

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X