Permalänk
Medlem

Upgradera datorn, hjälp/tips

Hej sitter på en burk som har sett sina bästa dagar för längesen. Budgetten är tight pga långtidssjukskrivning, så ju billigare jag kan komma undan desto bättre.

Specs:
gigabyte z68p-ds3
i7-2600 @ 3,4ghz
gtx 660 ti
16gb ram
samsung evo 250gb
corshair 650w

Spelar cs:go och dota2, skulle gärna kunna streama.

Välkomnar tips från er kunniga

MVH actiwe

Visa signatur

En av Sveriges bästa datorspelare genom tiderna.

Permalänk

@actiwe: Det är ju ingen dålig rigg direkt, och den borde klara de spel du nämner utan problem?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av actiwe:

Hej sitter på en burk som har sett sina bästa dagar för längesen. Budgetten är tight pga långtidssjukskrivning, så ju billigare jag kan komma undan desto bättre.

Specs:
gigabyte z68p-ds3
i7-2600 @ 3,4ghz
gtx 660 ti
16gb ram
samsung evo 250gb
corshair 650w

Spelar cs:go och dota2, skulle gärna kunna streama.

Välkomnar tips från er kunniga

MVH actiwe

Köp ett bättre grafikkort, typ R9 380

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: Ja det klarar av det men t.ex. dota2 körs ju på source2 nu och det är vid 720p streaming som det känns rejält.

Visa signatur

En av Sveriges bästa datorspelare genom tiderna.

Permalänk

Den "svagaste" delen i din rigg är väl grafikkortet, och med tanke på din tighta budget den delen du skulle kunna uppgradera. Hur det kommer påverka din möjlighet att streama Dota 2 i 720p kan jag tyvärr inte svara på, men som jag fattat det så ska streaming vara ganska CPU-intensivt? Kanske köpa en processorkylare och klocka processorn skulle hjälpa?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: @actiwe:

Tror inte cpu'n skall vara något problem, i7 2600 står sig rätt bra fortfarande.
Däremot som andra varit inne på skulle jag rekommendera ett byte av grafikkort och då skall du ta ett som har minst 4GB minne.
De som finns att välja mellan är AMD 380 el 390 alternativt nvidia 970, titta på dessa kort och ta ett som du tycker passar plånboken.

Permalänk
Medlem

Finns en del GTX970 här på marknaden just nu.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: Går väl inte att överklocka min processor? non k

Ska ta mig en funderare angående gtx 970

Visa signatur

En av Sveriges bästa datorspelare genom tiderna.

Permalänk
Skrivet av actiwe:

@Guybrush82: Går väl inte att överklocka min processor? non k

Ah, my bad. Missade att det var en "non-k".
Funderade på om det kanske vore värt att kika på en begagnad 3770k? Om det nu är processorn som är "flaskhalsen" dvs.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

En av Sveriges bästa datorspelare genom tiderna.