Apple svarar om skillnad i batteritid mellan olika Iphone 6S-exemplar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dammskog:

produktfel?
om Apple i sin marknadsföring utgått från den chiptillverkare som ger bäst batteritid så kan det nog anses som ett fel i produkten. Ligger de "dåliga" telefonerna inom utlovad (marknadsförd) batteritid finns det dock ingen grund att returnera telefonen bara för att vissa exemplar är lite bättre

Vad är det som är ett produktfel då? Det finns ju inget som är ett direkt produktfel. Som du ser det så är det som att det finns ett produktfel i 2 liters Coca-Cola flaskor för du kan inte få i 2,2L i dem.

Skrivet av Ozzed:

Chansen hade ökat om de använt en och samma tillverkare i så fall. 2-3% är för stor skillnad för att rättfärdiga samma pris. Tänk om det var samma med mjölk/läst eller vad som. "Nä, det är 0.97L mjölk men du får betala för 1 liter.. Knappast troligt att folk bara stått och glott och gått med på det.

Jag har en idé, vi låter Apple testa ALLA telefoner de tillverkat och låter dem prissätta ALLA individuellt...eller hur hade du tänkt det?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte det finns någon anledning att försvara ett företags skumraskfasoner på det här sättet. Apple har förmodligen valt två olika tillverkare för att det blir mer kostnadseffektivt för dem. Inget fel i sig, sålänge det inte drabbar kunderna, men här gör det ju det på ett mätbart och tydligt sätt, och då tycker jag det är fel.

Fast jag ser verkligen inte hur detta är något "skumrask". Att det skulle bli mer kostnadseffektivt har jag väldigt svårt att tro, lär ju definitivt bli extra jobb med att anpassa sig för två olika tillverkare. Tycker det känns mycket mer troligt att det handlar om att ingen enskilt tillverkare kunde leverera den volym Apple önskade.

Som sagt, Samsung kör med två helt olika SoC designer i sina Galaxy modeller (innan S6), är det också skumrask?

Hade det varit så att den SoC som levererades av Samsung inte hade hållit Apples spec vad gäller batteritid skulle det ju vara en annan sak, om de var rent defekta men så verkar det ju knappast vara. Hade det bara varit Samsung som levererade A9 hade ingen brytt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Du menar alltså att om det skulle skilja 5% mellan två mobiler av samma modell så skulle du få 5% rabatt på mobilen? Om det är så att båda mobilerna når över en viss tröskel som är ett minimumkrav för att vara godkänt, sen presterar helt olika efter tröskeln, tycker du då att det är något att börja dra i priset om?

Det hade varit ganska jobbigt för grafikkortstillverkare om alla grafikkort av samma modell var tvungna att prestera identiskt utan någon som helst felmarginal. Eller någon annan tillverkare av någon form av teknik som går att räkna prestanda på för den delen.

Det har ju redan höjts röster för att man ska kunna lämna tillbaka kort med för dålig ASIC Quality och jag tycker det är ett helt rimligt krav. Det är för lätt för företag idag att komma undan med ljusskygga metoder.. Kolla bara på Volkswaagen nu t. ex. Så går det för att folk bara låter företag hålla på med sin skit.

Visst, en felmarginal finns ju alltid med jag tycker att "2-3%" eller 5% som du nämner är allderles för mycket. Det är helt enkelt inte rimligt.

Men OK då.. En samvetsfråga till dig som tycker det är lugnt att de fuskar. Hur många procent sämre produkt är du beredd att betala samma pris för? Var går gränsen innan du tycker det börjar bli drygt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men ärligt talat, oavsett vad så ska det inte finnas en skillnad i prestanda beroende på vilken telefon du får! En person som kanske ser mycket på Netflix på telefonen eller spelar krävande spel kommer dränera batteriet på nolltid kontra batteriet som håller bättre.

De försöker ju bara sopa problemet under mattan och bagatellisera. Det är iofs förståeligt eftersom en sådan här grej skull bli ordentligt dyr att påbörja återkalla telefoner för och säkerligen påverka eventuella köpare.

Förstår inte hur vissa kan försvara detta?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det är väl precis det de har gjort? De testade och kom fram till att det var 2-3% skillnad, knappast någonting att bry sig om alltså. Jag har kört lite alla möjliga Apple-prylar och tycker alltid att de har varit schyssta med garantiärenden.

ja men det är väl klart att de som säljer telefonen har kommit fram till att det inte är några problem.

lita aldrig på tester som kan vara biased, alltid utomstående tester.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tänk om det var samma med mjölk/läst eller vad som. "Nä, det är 0.97L mjölk men du får betala för 1 liter.. Knappast troligt att folk bara stått och glott och gått med på det.

Tänk istället att du står och håller två mjölkpaket framför dig varpå båda uppfyller kraven om att innehålla minst 1 liter mjölk. Men nu är det så att det ena mjölkpaketet råkar innehålla 3 centiliter mer mjölk än det andra mjölkpaketet. Ska du då genast dra av någon procent på priset även fast båda håller minst 100% av volymen mjölk som anges på paketet, fast det ena paketet råkar packa mer mjölk än angett?

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag har en idé, vi låter Apple testa ALLA telefoner de tillverkat och låter dem prissätta ALLA individuellt...eller hur hade du tänkt det?

Varför krångla till det?

1: Första gången man startar telefonen körs en benchmark som laddas upp till en databas
2: Resultatet jämförs med nuvarande registrerade maxvärde i databasen och en procentuell skillnad räknas ut.
3: Man får ett mail som informerar om eventuell procentuell skillnad och hur mycket pengar man skall få tillbaka på sitt köp.

Enkelt, automatiskt och utan merjobb i längden, och folk slipper bli lurade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Låter som en dålig bortförklaring för att folk med Samsung chip inte ska lämna tillbaka sina iPhones.
Men sen så är det ju bara teknik nördar som bryr sig. Fan folk går ju runt med laddare överallt ändå.

Du menar ”tekniknördar” och ”nätadaptrar”?

Skrivet av Felix:

…Det är ju inte en "You're holding it wrong!" à la Jobs…

Han sa faktisk ”avoid holding it that way” inte för att det förminskar problemet, men det är åtminstone lite mera ödmjukt.

Lite praktiska tester TSMC vs. Samsung – men man får komma ihåg att det bara är mellan två exemplar:

https://www.youtube.com/watch?v=pXmIQJMDv68

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det har ju redan höjts röster för att man ska kunna lämna tillbaka kort med för dålig ASIC Quality och jag tycker det är ett helt rimligt krav. Det är för lätt för företag idag att komma undan med ljusskygga metoder.. Kolla bara på Volkswaagen nu t. ex. Så går det för att folk bara låter företag hålla på med sin skit.

Visst, en felmarginal finns ju alltid med jag tycker att "2-3%" eller 5% som du nämner är allderles för mycket. Det är helt enkelt inte rimligt.

Men OK då.. En samvetsfråga till dig som tycker det är lugnt att de fuskar. Hur många procent sämre produkt är du beredd att betala samma pris för? Var går gränsen innan du tycker det börjar bli drygt?

ASIC Quality är inget bra mått alls, kretsar med dåligt värde kan klocka bättre än dom med bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Tänk istället att du står och håller två mjölkpaket framför dig varpå båda uppfyller kraven om att innehålla minst 1 liter mjölk. Men nu är det så att det ena mjölkpaketet råkar innehålla 3 centiliter mer mjölk än det andra mjölkpaketet. Ska du då genast dra av någon procent på priset även fast båda håller minst 100% av volymen mjölk som anges på paketet, fast det ena paketet råkar packa mer mjölk än angett?

Jag är rätt säker på att Livsmedelsverket har bestämmelser om hur stora avvikelser som tolereras. Visar det sig att en produkt jag köpt faller utanför det spannet så är det självklart att jag skall ha pengarna tillbaks.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En fråga som jag inte är säker på om den har besvarats (rätta mig gärna).

Men hur är prestandan på de olika?
För om den ena har mer effektiv prestanda än den andra, så kan mycket väl batteritiden vara okej att skilja sig. Får man mer prestanda så får man ju räkna med sämre batteritid.

Någon som vet spec på hur de 2 chippen klockar sig?
Klockar den ena ner sig fortare än den andra? och i så fall vilken av dem? med hur mycket?

Sen är frågan också som jag vet skrevs i den andra tråden, vilken av dem är "Apples grund spec"? Är det att ena kretsen är bättre än "spec", eller är det att den andra är sämre än "spec"?

Sen förstår jag användare som tycker detta är fel, men det hänger mycket på vilken som är förväntat från början. Får du upp till 50% mer batteritid, så är det inte negativt, men får du 33% mindre så är det. Det hänger helt på vad som Apple har definierat som "normalt".

Och ang mjölken och allt ovan. Om du tror, ärligt att där är exakt 1.00 liter mjölk i varje 1liters förpackning, så tror du fel. Där är alltid en standard avvikelse. Några kommer få några % mer, några nån % mindre. Snittet ska dock vara... 1 liter (minst). Man brukar använda sk "standardavvikelse" (normalfördelning) för detta, något man fick lära sig i skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

ASIC Quality är inget bra mått alls, kretsar med dåligt värde kan klocka bättre än dom med bra.

Generellt gäller väl att lägre värde lämpar sig för kvävekylning och högre för luftkylning, men kvävekylning är ju ett såpass begränsat scenario att det inte är relevant alls, utom möjligen om tillverkaren i fråga marknadsför kortet som extra lämpat för LN2-kylning och så visar det sig då att värdet är högt istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför krångla till det?

1: Första gången man startar telefonen körs en benchmark som laddas upp till en databas
2: Resultatet jämförs med nuvarande registrerade maxvärde i databasen och en procentuell skillnad räknas ut.
3: Man får ett mail som informerar om eventuell procentuell skillnad och hur mycket pengar man skall få tillbaka på sitt köp.

Enkelt, automatiskt och utan merjobb i längden, och folk slipper bli lurade.

Hur blir folk lurade om telefonerna fortfarande når upp till det som marknadsfört? Annars skulle det ju vara samma sak med mitt i5 2500K, har jag blivit lurad eftersom den inte når upp till 5ghz på luft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är rätt säker på att Livsmedelsverket har bestämmelser om hur stora avvikelser som tolereras. Visar det sig att en produkt jag köpt faller utanför det spannet så är det självklart att jag skall ha pengarna tillbaks.

Varför? Du har ju betalt för 1 liter mjölk och du har fått minst 1 liter mjölk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Varför krångla till det?

1: Första gången man startar telefonen körs en benchmark som laddas upp till en databas
2: Resultatet jämförs med nuvarande registrerade maxvärde i databasen och en procentuell skillnad räknas ut.
3: Man får ett mail som informerar om eventuell procentuell skillnad och hur mycket pengar man skall få tillbaka på sitt köp.

Enkelt, automatiskt och utan merjobb i längden, och folk slipper bli lurade.

*knock, knock* Is there someone in there?
Kom ut och lev i den värld vi andra lever i, det är inte så farligt här ute, man vänjer sig och lär sig leva med verkligheten.

Skulle du gå med på att få en faktura där du ska betala mer ifall den presterade bättre än utlovat?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är rätt säker på att Livsmedelsverket har bestämmelser om hur stora avvikelser som tolereras. Visar det sig att en produkt jag köpt faller utanför det spannet så är det självklart att jag skall ha pengarna tillbaks.

Är inte helt säker på om du dummar dig eller är allvarlig längre. Jag är rätt säker på att om du kommer och knackar på hos Livsmedelsverket med två paket mjölk, där det ena innehåller 1 liter mjölk medan det andra innehåller 1,03 liter mjölk, så skulle de nog vilja veta hur ont ditt stackars hjärta gör av 3 centiliter extra mjölk.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Hur blir folk lurade om telefonerna fortfarande når upp till det som marknadsfört? Annars skulle det ju vara samma sak med mitt i5 2500K, har jag blivit lurad eftersom den inte når upp till 5ghz på luft?

Nej men jag tycker du har blivit lurad om den i standardfrekvens presterar annorlunda än en annan processor med samma specifikation. Om frekvensen skiljer är det klart att processorn presterar annorlunda.

Skrivet av S_Z:

Varför? Du har ju betalt för 1 liter mjölk och du har fått minst 1 liter mjölk.

Så du menar att du tycker att de som har 97% av prestandan ska nöja sig då det är minimekrav medans de som fått 100% av prestandan haft flyt? Eller 100% mot 103% då beroende på hur man ser det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad är det som är ett produktfel då? Det finns ju inget som är ett direkt produktfel. Som du ser det så är det som att det finns ett produktfel i 2 liters Coca-Cola flaskor för du kan inte få i 2,2L i dem.

Jag har en idé, vi låter Apple testa ALLA telefoner de tillverkat och låter dem prissätta ALLA individuellt...eller hur hade du tänkt det?

ett produktfel är när slutprodukten ej överensstämmer med dess marknadsförda specifikation eller har ett ursprungsfel pga problem vid tillverkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så du menar att du tycker att de som har 97% av prestandan ska nöja sig då det är minimekrav medans de som fått 100% av prestandan haft flyt? Eller 100% mot 103% då beroende på hur man ser det.

Tja, ja? De har fått den produkt Apple lovat att de skulle få. Sedan att vissa varianter inom den produktkategorin i vissa fall kan prestera bättre ändrar inte det faktum att den produkt de fått presterar enligt specifikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

*knock, knock* Is there someone in there?
Kom ut och lev i den värld vi andra lever i, det är inte så farligt här ute, man vänjer sig och lär sig leva med verkligheten.

Ja har man inga riktiga argument att komma med längre kan man ju alltid försöka dölja det genom att tramsa omkring istället. Bra där.

Jag tycker inte det är en orimlig lösning alls. När de nu dessutom öppet erkänner att det är en konsekvent skillnad får de också ta sitt ansvar. Det är inget konstigt med det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dammskog:

ett produktfel är när slutprodukten ej överensstämmer med dess marknadsförda specifikation eller har ett ursprungsfel pga problem vid tillverkningen.

Alltså har vi inget produktfel här då båda chippen håller vad Apple har utlovat, vi har inte ens ett ursprungsfel, så du kan inte heller använda dig utav reklamationsrätten, så vad ska du komma med då?

Skrivet av Ozzed:

Ja har man inga riktiga argument att komma med längre kan man ju alltid försöka dölja det genom att tramsa omkring istället. Bra där.

Jag tycker inte det är en orimlig lösning alls. När de nu dessutom öppet erkänner att det är en konsekvent skillnad får de också ta sitt ansvar. Det är inget konstigt med det.

Fast båda håller fortfarande vad som utlovats, så denna skillnad är lika mycket värd som en piss i havet.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Är inte helt säker på om du dummar dig eller är allvarlig längre. Jag är rätt säker på att om du kommer och knackar på hos Livsmedelsverket med två paket mjölk, där det ena innehåller 1 liter mjölk medan det andra innehåller 1,03 liter mjölk, så skulle de nog vilja veta hur ont ditt stackars hjärta gör av 3 centiliter extra mjölk.

Det beror helt på om det är inom spannet eller inte. Som sagt så måste ju gränsen gå någonstans för hur stor skillnad det ska få vara.

Säg att det finns processorer som uppfyller "minimikraven", men också de som är dubbelt så bra, och det är som nu slump vilka man får och till samma pris. Är det fortfarande OK. Var går gränsen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

varför bryr vi oss om detta?, majoriteten som köper en iphone kommer inte veta om detta och kommer antagligen inte bry sig så mycket om de får reda på det.

Visa signatur

| Intel I7 3770(inte k) @ 4.1ghz | Hyper 212 evo | Asus P8Z77-LX |
| Asus Nvidia GTX 970 strix | ADATA 4x8GB RAM @ 1600mhz cas 9 |
| Corsair cs850m 80+ Guld | 250GB Samsung 840 evo | 1TB seagate |
| fractal desing arc midi r2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror helt på om det är inom spannet eller inte. Som sagt så måste ju gränsen gå någonstans för hur stor skillnad det ska få vara.

Säg att det finns processorer som uppfyller "minimikraven", men också de som är dubbelt så bra, och det är som nu slump vilka man får och till samma pris. Är det fortfarande OK. Var går gränsen?

Nu är de ju dock inte dubbelt så bra, utan 2-3% vid vanlig användning. Vilket enligt Apple också är skillnaden som kan finnas inom samma kretstyp. Så en icke-Samsungkrets kan skilja 2-3% från en annan icke-Samsungkrets. Skall jag då gå till Apple och gnälla över att polarens TSMC-variant presterar bättre än min TSMC?

Även sett till Samsungdito, hur skall diskussionen gå?

K:"Hej, jag vill byta telefon då min kompis telefon med TSMC-krets presterar bättre än min!"
A:"Får du sämre prestanda än vad vi utlovade vid köptillfället?"
K:"Eh...nej."
A:"Får du sämre batteritid än vad vi utlovade vid köptillfället?"
K:"Eh... nej."
A:"Har du fått en telefon som på något sätt skiljer sig från det som utlovades vid köptillfället?"
K:"Eh...nej."
A:"Så vad gör du här?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det beror helt på om det är inom spannet eller inte. Som sagt så måste ju gränsen gå någonstans för hur stor skillnad det ska få vara.

Säg att det finns processorer som uppfyller "minimikraven", men också de som är dubbelt så bra, och det är som nu slump vilka man får och till samma pris. Är det fortfarande OK. Var går gränsen?

Det finns inget som säger hur stor ett spann får vara, detta är allt de behöver klara, se det som en minimumgräns så underlättar det:

iPhone 6S:

Samtalstid: Upp till 14 timmar med 3G
Internetanvändning: Upp till 10 timmar med 3G, upp till 10 timmar med 4G LTE, upp till 11 timmar med wifi
HD-videouppspelning: Upp till 11 timmar
Ljuduppspelning: Upp till 50 timmar
Standby-tid: Upp till 10 dagar

iPhone 6S Plus:

Samtalstid: Upp till 24 timmar med 3G
Internetanvändning: Upp till 12 timmar med 3G, upp till 12 timmar med 4G LTE, upp till 12 timmar med wifi
HD-videouppspelning: Upp till 14 timmar
Ljuduppspelning: Upp till 80 timmar
Standby-tid: Upp till 16 dagar

Båda chippen levererar utlovat, alltså finns det inget som är fel...och varför bryr du dig egentligen, du skulle ju aldrig köpa en Apple produkt i alla fall, så du behöver ju inte ens oroa dig.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Håller med en del här, att så länge som Samsung chippet håller batteritiden som Apple har utgett från början så kan jag inte se något fel med att det skiljer.
Visst olyckligt om det nu verkligen skiljer så mycket som nån video visar men då får ju testet vara mer omfattande för individer finns det alltid som skiljer liksom.

Men ja visst, som vanligt är det alltid kul att kasta skit på det telefonmärket som man själv inte har och det är absolut super coolt också .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Nu är de ju dock inte dubbelt så bra, utan 2-3% vid vanlig användning. Vilket enligt Apple också är skillnaden som kan finnas inom samma kretstyp. Så en icke-Samsungkrets kan skilja 2-3% från en annan icke-Samsungkrets. Skall jag då gå till Apple och gnälla över att polarens TSMC-variant presterar bättre än min TSMC?

Även sett till Samsungdito, hur skall diskussionen gå?

K:"Hej, jag vill byta telefon då min kompis telefon med TSMC-krets presterar bättre än min!"
A:"Får du sämre prestanda än vad vi utlovade vid köptillfället?"
K:"Eh...nej."
A:"Får du sämre batteritid än vad vi utlovade vid köptillfället?"
K:"Eh... nej."
A:"Har du fått en telefon som på något sätt skiljer sig från det som utlovades vid köptillfället?"
K:"Eh...nej."
A:"Så vad gör du här?"

Det är inte svar på frågan då exakt samma konversation skulle kunna utspela sig om kompisens telefon var 10 gånger bättre. Men om nu apple säger att 2-3% är normalt antar jag att det är acceptabelt att klaga vid 4% skillnad då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja där erkände dom att det är skillnad iaf, sen att dom förskönare det är ju inte så konstigt, vad annars ska dom göra.

Var sugen på 6s men väntar på S7, Iphone7 o ser vad det blir av de (nej inte bara pga detta)
Kameran verkar inget woho heller enligt reviews, så kan lika gärna vänta och se vad som händer framöver

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag är rätt säker på att Livsmedelsverket har bestämmelser om hur stora avvikelser som tolereras. Visar det sig att en produkt jag köpt faller utanför det spannet så är det självklart att jag skall ha pengarna tillbaks.

Livsmedelsverket bryr sig om kvaliteten på mjölken, inte om hur mycket mjölk som finns i varje förpackning.

Skrivet av Paddanx:

En fråga som jag inte är säker på om den har besvarats (rätta mig gärna).

Men hur är prestandan på de olika?
För om den ena har mer effektiv prestanda än den andra, så kan mycket väl batteritiden vara okej att skilja sig. Får man mer prestanda så får man ju räkna med sämre batteritid.

Någon som vet spec på hur de 2 chippen klockar sig?
Klockar den ena ner sig fortare än den andra? och i så fall vilken av dem? med hur mycket?

Sen är frågan också som jag vet skrevs i den andra tråden, vilken av dem är "Apples grund spec"? Är det att ena kretsen är bättre än "spec", eller är det att den andra är sämre än "spec"?

Sen förstår jag användare som tycker detta är fel, men det hänger mycket på vilken som är förväntat från början. Får du upp till 50% mer batteritid, så är det inte negativt, men får du 33% mindre så är det. Det hänger helt på vad som Apple har definierat som "normalt".

Och ang mjölken och allt ovan. Om du tror, ärligt att där är exakt 1.00 liter mjölk i varje 1liters förpackning, så tror du fel. Där är alltid en standard avvikelse. Några kommer få några % mer, några nån % mindre. Snittet ska dock vara... 1 liter (minst). Man brukar använda sk "standardavvikelse" (normalfördelning) för detta, något man fick lära sig i skolan.

Det där är helt fel.
En förpackning får aldrig innehålla mindre än vad som står på den.
Därför överfyller man alltid så man vet att kunden inte får för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Alltså har vi inget produktfel här då båda chippen håller vad Apple har utlovat, vi har inte ens ett ursprungsfel, så du kan inte heller använda dig utav reklamationsrätten, så vad ska du komma med då?

Fast båda håller fortfarande vad som utlovats, så denna skillnad är lika mycket värd som en piss i havet.

ja, det var väl det jag skrev från början?
Om bägge chipen ligger inom vad Apple utlovat så finns det ingen grund.
Varför är du så aggressiv?