Permalänk
Medlem

Förbättra trådlöst internet?

Hej kära Sweclockers! Jag har nyligen flyttat till en liten stuga där jag får dela internet med personen som äger stugan och bor i ett hus bredvid, men den trådlösa anslutningar är lite för klen. Jag får inget internet nere till 1/5 i mottagning och där kommer det huvudsakliga internetanvändandet ske och 3/5 uppe i sovrummet.

Man kan se direkt från där routern står (i ett fönster) till övervåningen på stugan men nedre våningen skyms av ev solid mark/jord/kulle (svårt att beskriva precis hur det ser ut). Avståndet uppskattar jag till 35m och det är en Belkin N300 router som i sin tur är ansluten till fiber. Jag skulle vilja få till en tillräckligt bra anslutning för att spela på, har inte brytt mig om att ta hit speldatorn än så jag har inte testat.

Man skulle ju kunna dra en sladd genom luften eller gräva ner i marken. Men detta tidskrävande och kostsamma projektet ser jag som slöseri med tid och energi om det finns något annat sätt man kan förbättra signalen på?

Man kan inte flytta routern där den står nu och den står ganska optimalt ändå.

Mycket tacksam för hjälp! Beklagar felskrivning och stavfel lyste mycket rött som jag fick fixa till. Hjärna hängde inte med idag så kan mycket väl skrivit fel ord, hoppas ni förstår ändå. Annars är det bara att fråga.

Edit: Jag har uppmätt detta med Laptop och på "speldatorn" har jag någon D-Link USB Wi-Fi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrorr:

Hej kära Sweclockers! Jag har nyligen flyttat till en liten stuga där jag får dela internet med personen som äger stugan och bor i ett hus bredvid, men den trådlösa anslutningar är lite för klen. Jag får inget internet nere till 1/5 i mottagning och där kommer det huvudsakliga internetanvändandet ske och 3/5 uppe i sovrummet.

Man kan se direkt från där routern står (i ett fönster) till övervåningen på stugan men nedre våningen skyms av ev solid mark/jord/kulle (svårt att beskriva precis hur det ser ut). Avståndet uppskattar jag till 35m och det är en Belkin N300 router som i sin tur är ansluten till fiber. Jag skulle vilja få till en tillräckligt bra anslutning för att spela på, har inte brytt mig om att ta hit speldatorn än så jag har inte testat.

Man skulle ju kunna dra en sladd genom luften eller gräva ner i marken. Men detta tidskrävande och kostsamma projektet ser jag som slöseri med tid och energi om det finns något annat sätt man kan förbättra signalen på?

Man kan inte flytta routern där den står nu och den står ganska optimalt ändå.

Mycket tacksam för hjälp! Beklagar felskrivning och stavfel lyste mycket rött som jag fick fixa till. Hjärna hängde inte med idag så kan mycket väl skrivit fel ord, hoppas ni förstår ändå. Annars är det bara att fråga.

Det är en Repeater du letar efter. Finns i alla priskategorier. Du sätter den på övervåningen så tar den in wifi signalen och sänder sedan ut den igen men med ny styrka. Dock så blir detta ett mellan steg och det finns två andra sätt att lösa det på också.

Jag hade grävt ner en kabel direkt ifall det nu bara gäller 30-40m. Tar dig en eftermiddag och kostar ungefär lika mycket som en repeater. Skillnad är att du får full hastighet. Ifall du inte ska bo länge så går det att lägga ner bara själva sladden. Men annars köp pvc rör sladd. Dra igenom sladden innan du gräver ner den och sen är det bara spada ner en decimeter eller så och pula ner den.

Du kan annars prova Homeplug. Ifall den lilla stugan ligger på samma elnät som stora stugan (antagligen) och du inte köper den billigaste så borde du kunna få bra hastigheter genom att sätta en homeplug vid routern och koppla in med sladd och sen andra homepluggen på nedervåningen i stugan. Du kan köpa och testa om det funkar och annars lämna tillbaka ifall du köper på kjell. Har jag gjort flera gånger när det varit osäkert. Inga som hälst problem.

ps. Sladd ger absolut bäst ping, homeplug antagligen 2:a och sist kommer nog repetern när det gäller ping.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

@carlos25

Tack så mycket för ditt detaljerade svar. Jag ska ta och fråga om det går bra att borra hål i huset och gräva ner en sladd på tomten. Och verkligen överväga sladd/sladd+rör alternativet, men utan rör fryser inte sladden sönder? Tänker att marken kanske rör sig lite. Kommer minst bo här över vintern och den kommer snart här i Ångermanland. Jag kommer också att kolla på homeplug alternativet noga, visste inte ens att det fanns. Men för tillfället har jag ingen rullande inkomst, så en billig repeater ligger högt i kurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrorr:

@carlos25

Tack så mycket för ditt detaljerade svar. Jag ska ta och fråga om det går bra att borra hål i huset och gräva ner en sladd på tomten. Och verkligen överväga sladd/sladd+rör alternativet, men utan rör fryser inte sladden sönder? Tänker att marken kanske rör sig lite. Kommer minst bo här över vintern och den kommer snart här i Ångermanland. Jag kommer också att kolla på homeplug alternativet noga, visste inte ens att det fanns. Men för tillfället har jag ingen rullande inkomst, så en billig repeater ligger högt i kurs.

Man behöver inte ens borra. Ifall du köper en "platt nätverkskabel" så kan den läggas in genom fönstret och sen bara att stänga. Men fönstret bör inte öppnas/stängas för mkt då det sliter på kabeln. Hade en sån 30m kabel i 2år ner till garaget två våningar under lägenheten. Inga problem. Du kan köpa en sån 50m för småpengar på ebay (gjorde jag) och sen lägga den i pvc slang så kommer det hålla hur fint som hälst. En vinter skulle den klara även utan pvc slang.... Så vida inga djur får tag på den då.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

Det blev en billig Belkin repeater för 300:-. Den var väldigt lättinstalerad och nu har vi internet i hela stuga, funkar bra att surfa och streama, men spela går ganska dåligt och inte alls om sambon är hemma. Kanske blir kabel senare.