Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

KD överger decemberöverenskommelsen, vad blir resultatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det är nog du som är trött eftersom du nu lägger ord i min mun.

Uppenbarligen inte då du finner det hela ologiskt att medborgarnas välbefinnande går före välbefinnandet för dom som inte är medborgare. Dvs, nationalstaten går före internationell rätt, det är det kontrakt vi har med staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Uppenbarligen inte då du finner det hela ologiskt att medborgarnas välbefinnande går före välbefinnandet för dom som inte är medborgare.

Nej det där är faktiskt inte ok. Och då syftar jag på att du även efter påpekande inte tar reda på om jag faktiskt sagt det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nej det där är faktiskt inte ok.

Om du inte gillar läget så får du förespråka att vi gör oss av med nationalstater helt och hållet.

Medborgarnas välbefinnande går före välbefinnandet för dom som inte är medborgare, det är så det fungerar.

Det betyder inte att man inte kan hjälpa människor men om resultatet blir att den egna befolkningen inte får vad dom behöver så bryter staten mot det kontrakt som är mellan dem och medborgarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Om du inte gillar läget så får du förespråka att vi gör oss av med nationalstater helt och hållet.

Medborgarnas välbefinnande går före välbefinnandet för dom som inte är medborgare, det är så det fungerar.

Det betyder inte att man inte kan hjälpa människor men om resultatet är att den egna befolkningen inte får vad dom behöver så bryter staten mot det kontrakt som är mellan dem och medborgarna.

Jag vet inte om du driver med mig. Men jag har alltså påpekat att du lägger ord i min mun två gånger. Då svarar du med att ta bort ord från mig istället.

I hate to säga som så många gör i forumet, det låter liksom lite omoget, men med detta så bevisar du att du inte går att diskutera med. Så jag tänker i varje fall inte fortsätta göra det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag vet inte om du driver med mig. Men jag har alltså påpekat att du lägger ord i min mun två gånger. Då svarar du med att ta bort ord från mig istället.

I hate to säga som så många gör i forumet, det låter liksom lite omoget, men med detta så bevisar du att du inte går att diskutera med. Så jag tänker i varje fall inte fortsätta göra det.

Tack för en civiliserad diskussion Igelkott, till nästa gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Nationalsången, svensk flagga, kyrka, skolavslutning.... du sa vad?

Därför arbetskamrater är så mycke mer viktigt än lönen.
Jag har glädjen av bägge 2, så vi sitter å pratar helt öppet om våra åsikter.
Och vi är mångkulturella på vårat jobb.
Nederländerna, Finland, Sverige, Afghanistan
Att vi i våran kulturella miljö kan prata om sånt som knappt törs debatteras i media är fan tragiskt.

Inget av detta har försvunnit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Dubbelstandard eller? Det är odemokratiskt att KD bryter ett löfte, men när alla andra bryter löften hela tiden så är det bara som det ska vara? Det är ju bara representativ demokrati där dom får göra vad dom vill eller?

Det är inte jag som gapar om att saker är odemokratiska. KD beslutade på deras stämma att bryta överenskommelsen och det är i sin ordning då det följer deras interna processer för beslut som man förstås stöder om man har röstat på dem. En del väljare kanske blir besvikna och andra kanske blir glada men oavsett så går det inte emot demokratin.

Citat:

Svårt att förstå? Jag sa ju själv att det skulle vara en demokratisk väg men i slutändan hade inte resultatet blivit demokratiskt.

Men det var du som tog upp en befängd hypotetisk situation för att försöka slå hål på min logik, men det gör den inte. Du säger minoritetsbudget om och om igen som att det vore något bevis på att det är fel eller odemokratiskt men vänsterblocket är det största blocket och i alla normala fall så hade det inte varit något snack om att de skulle fått igenom sin budget. SD ställde till det denna gång eftersom de vägrade spela enligt spelreglerna och då löste man det genom en överenskommelse mellan blocken, demokratiskt så det förslår...

Citat:

Då kanske du kan förklara varför dom som visar under 20% för SD är mer seriösa?

För att de enda som visar SD på över 20% är antingen webbaserade undersökningar som United Minds och Sentios eller sammanställda resultat där man tar med undersökningar av den typen. Sifo, Demoskop, Ipsos och liknande faktiska opinionsundersökningar visar alla på ett stöd under 20%.

Citat:

Precis, alltså vet vi att många tyckte att man skulle samarbeta med den frågan var inte tillräckligt stor på deras prioriteringslista så man bytte inte parti bara för det. Hade inte jag heller gjort. Självklart kompromissar man. Men poängen var snarare att man påstår att det är 87% som inte vill samarbeta med SD när det är falskt. Man påstår alltså att väljarna tycker så på en väldigt lös grund.

Men vad du inte förstår är att väljarna säger vad de tycker i valet, allt däremellan är spekulationer, antaganden eller gissningar, det kan vara kvalificerade gissningar baserat på intervjuer eller mindre kvalificerade gissningar baserat på anekdoter eller webbenkäter men hursomhelst så är det inte ett valresultat. Jag säger inte att 87% inte vill samarbeta med SD men 87% tyckte i bästa/värsta fall att det inte var en tillräckligt stor fråga för att ändra åsikt eller byta parti och det räcker. Vill man att ens parti ska samarbeta med SD och de inte vill de så får man antingen bli mer aktiv i partiet och försöka vända opinionen internt, starta ett eget parti som kan tänka sig att samarbeta eller rösta på SD så att de kanske kommer upp i så höga siffror att någon blir tvungen att samarbeta med dem trots deras förkastliga ideologi. Många inom KD valde nu det förstnämnda alternativet och vi får se om det lyckas vända trenden för det partiet. Och missta inte KDs desperation för SD-sympatier. KD har stadigt legat under 4% ganska länge nu och är helt beroende av ökat stöd, eller möjligtvis stödröster från övriga allianspartier, för att finnas kvar i riksdagen och det betyder sådana här kortsiktiga lösningar.

Sen att andelen som svarar att de vill se ett SD samarbete ökar är inte så konstigt. De borgerliga ledarsidorna har exempelvis propagerat för det mer eller mindre konstant sedan valet tillsammans med andra aktörer som svenskt näringsliv och liknande lobbyorganisationer för de som redan har merparten av makten i samhället. SD gör också allt de kan med retorik och PR, förutom att faktiskt göra något konkret, för att få partiet att bli mer rumsrent och uppenbarligen är det många som har gått på den retoriken. Många (på högerkanten främst) är också mer negativt inställda till V eller MP än vad de är till SD och i deras ögon så kan ett samarbete förstås funka då det innebär att V och MP inte får bestämma, men det är en konstig form av anti-ideologi som aldrig är produktiv i mina ögon.

Citat:

Ok förlåt om det var lite otrevligt svar. Men som sagt, om undersökningen har visat sig vara nära korrekt tidigare så är det underligt att kalla det för en oseriös undersökning.

Men du blandar ihop koncepten här. Det är ingen undersökning som har visat sig vara i närheten av korrekt som har visat SD på över 20%. Däremot finns det sammanställningar av andra undersökningar som har hamnat ganska rätt tidigare som visar på sådana siffror. Men har man följt med i opinionen kring tidigare val så vet man att den enda sanningen när det gäller opinionsundersökningar är att man inte kan vara säker på något de visar och att deras indikationer kommer att växla många gånger innan valet. En viss undersökning eller sammanställning kan ha varit en bra indikation under lång tid men det behöver inte alls betyda att den kommer att vara det i nästa val.

Sen har ju SDs hjärteämne flyktingpolitiken verkligen legat i fokus den senaste tiden och det påverkar förstås opinionen, åt båda håll visserligen men var man lite invandringskritisk tidigare så är ju chansen stor att allt snack om att öppna våra hjärtan och liknande gör att man kommer närmare SD.

Citat:

Ligger en del i det.

Jo, och därför ska man inte basera politik på kortvariga förändringar i opinionen. Människor kan vara smarta men folk som grupp är inte det utan flyktiga och bajsnödiga och därför växlar opinionen många gånger mellan två val exempelvis. Sen har vi ju ett stort problem med representativ demokrati i allmänhet och det är att vi ger beslutsrätten till de mest oinsatta i samhället. Det är ofta, nästan alltid här på senare tid, väljare som inte har bestämt sig kort före valet som avgör då partierna/blocken förstås har positionerat sig så att de får ungefär hälften av rösterna var i förväg och sen får de göra vad de kan för att få med sig de här obestämda som har lyckats undgå att forma en egen åsikt under valrörelsen. Och det innebär populistiska förslag och enkla lösningar för obestämda väljare kan inte hantera komplexitet, då hade de bestämt sig åtminstone för ett block.

Permalänk
Medlem

Det mest häpnadsväckande i den här tråden tycker jag generellt är avsaknaden på fakta. Det mesta baserar sig på fiktiva verklighetsuppfattningar och det känns ganska meningslöst att diskutera med sådant som grund.

De som är för ett system som SD eller liknande förespråkar kan väl komma med riktiga siffror som visar att Sverige är på väg mot ruinens brant, som så många försöker påstå. Här kan väl även de som är emot ett sådant system visa på siffror som talar för det motsatta.

Relevant kan kanske också vara något som visserligen redan tagits upp i tråden tidigare, SD's budgetförslag där man vill spara in på mycket av de områden man säger sig företräda i debatterna. Hade varit intressant att höra om något mer än bara "stoppa invandringen" från de personer som förespråkar just detta.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Är det då demokratiskt korrekt att 13% nonchaleras med pakt uppgörelser.
Inte för inte att det tituleras som "såpopera".

Givetvis är det demokratiskt korrekt att i representativ demokrati ha majoritetsstyre.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Den här tråden har gått full Arnstad.

Ironiskt sagt av en moderator som skapat tråden

Politik kommer alltid beröra känslor, mer eller mindre.
Jag själv har avstått från att svara på en del dumma kommentarer åt "båda sidor", men jag får väl riskera åsikter nu.

Jag vill säga att det är en satans skillnad på att vara flykting som flyr från krig, än att vara invandrare och kräva att få allt serverat på silverfat. Är man äkta flykting så bör alla EU länder fungera lika med att ta emot och hjälpa, inte bara Sverige. Men just att de flyr hit för de vet att vi ger dem allt vi äger och har, är bara dumt. Är de på flykt, eller ute efter allt gratis?

Hjälper vi ensamstående mamman, eller änkan på samma sätt? Nej.
Vad med den svenska hemlösa medborgaren? Nope... de "finns inte".
Hur är det med alla som är sjuka, långtids? De får hjälp, men det stramas verkligen åt. Finns en hel del fall där personer plötsligt ska böra jobba 100% när de fortfarande är sjuka.
Borde inte dessa få hjälp innan vi börjar titta på invandring?

Vi är satans bra på att hjälpa flyktingar, men att ta hand om de som byggt detta land, eller de som redan är medborgare och behöver hjälp skiter vi i.
Fullständigt koko prioriteringar enligt min åsikt.

Sen just religion gör det hela till en galen gråzon som är roten till mycket ondska och problem. Synd att man inte kan förbjuda all religion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ironiskt sagt av en moderator som skapat tråden

Politik kommer alltid beröra känslor, mer eller mindre.
Jag själv har avstått från att svara på en del dumma kommentarer åt "båda sidor", men jag får väl riskera åsikter nu.

Jag vill säga att det är en satans skillnad på att vara flykting som flyr från krig, än att vara invandrare och kräva att få allt serverat på silverfat. Är man äkta flykting så bör alla EU länder fungera lika med att ta emot och hjälpa, inte bara Sverige. Men just att de flyr hit för de vet att vi ger dem allt vi äger och har, är bara dumt. Är de på flykt, eller ute efter allt gratis?

Hjälper vi ensamstående mamman, eller änkan på samma sätt? Nej.
Vad med den svenska hemlösa medborgaren? Nope... de "finns inte".
Hur är det med alla som är sjuka, långtids? De får hjälp, men det stramas verkligen åt. Finns en hel del fall där personer plötsligt ska böra jobba 100% när de fortfarande är sjuka.

Vi är satans bra på att hjälpa flyktingar, men att ta hand om de som byggt detta land, eller de som redan är medborgare och behöver hjälp skiter vi i.
Fullständigt koko prioriteringar enligt min åsikt.

Om jag tolkar dig rätt så vill du att vi hjälper de utsatta i samhället bättre, samt tar emot dem som flyr från krig?

Det är inget fel på de tankarna, dock så får som sagt inte de som kommer hit speciellt mycket förrän de blir svenska medborgare. Sedan är det helt klart att en del som kommer är ekonomiska flyktingar, problemet är att det är väldigt svårt att skilja på den som verkligen har flytt från krig och de som köper syriska pass för att sedan påstå detsamma. Är väl kanske egentligen här man borde lägga sin energi, på att hitta lösningar på det problemet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Om jag tolkar dig rätt så vill du att vi hjälper de utsatta i samhället bättre, samt tar emot dem som flyr från krig?

Det är inget fel på de tankarna, dock så får som sagt inte de som kommer hit speciellt mycket förrän de blir svenska medborgare. Sedan är det helt klart att en del som kommer är ekonomiska flyktingar, problemet är att det är väldigt svårt att skilja på den som verkligen har flytt från krig och de som köper syriska pass för att sedan påstå detsamma. Är väl kanske egentligen här man borde lägga sin energi, på att hitta lösningar på det problemet.

Jo jag är medveten att det inte är enkelt. Hade man kunna säga nej till allt, så hade det varit enklare, men inte mer rätt för det.

Klart att flyktingar ska få hjälp, det jag reagera på är att vi istället för att jobba för att alla länder (inom EU iaf) ska hjälpa till, så anser man att man själv ska göra allt istället. Ett land på 8-9 miljoner ska försörja världens flyktingar? Vad med de andra 100+ Miljoner i EU länderna?
Att de sedan gör allt de kan för att "välja" oss, är ett tecken på att vi är för snälla. De ska fly kriget, inte leta upp bästa hotellet för semestern...

Därför har jag svårt att acceptera flyktingpolitiken i detta landet, eller allt folk som donerar allt de kan, när de inte ens kan göra något åt våra egna hemlösa eller äldre/sjuka... Är ruttet tänkt, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo jag är medveten att det inte är enkelt. Hade man kunna säga nej till allt, så hade det varit enklare, men inte mer rätt för det.

Klart att flyktingar ska få hjälp, det jag reagera på är att vi istället för att jobba för att alla länder (inom EU iaf) ska hjälpa till, så anser man att man själv ska göra allt istället. Ett land på 8-9 miljoner ska försörja världens flyktingar? Vad med de andra 100+ Miljoner i EU länderna?
Att de sedan gör allt de kan för att "välja" oss, är ett tecken på att vi är för snälla. De ska fly kriget, inte leta upp bästa hotellet för semestern...

Därför har jag svårt att acceptera flyktingpolitiken i detta landet, eller allt folk som donerar allt de kan, när de inte ens kan göra något åt våra egna hemlösa eller äldre/sjuka... Är ruttet tänkt, tycker jag.

Håller helt med om att fler borde vara med och hjälpa till, men nu verkar iaf Tyskland ha vaknat och möjligtvis kan det leda till förändring inom EU. Problemet där är ju Östeuropas motstånd till att hjälpa några flyktingar överhuvudtaget. Där ser man verkligen skillnaden på vilket tidevarv man lever i, även i Europa.

Jag tror personligen att man behöver en sansad folkrörelse om man ska få bukt med problematiken internt, SD är en mycket dålig lösning med många ny-gamla nazister bakom spakarna. Vi kan säkert få till en bra integrationspolitik utan sådana typer. Pressen spelar en stor roll i den utveckling vi ser idag, då inget annat parti vågar lyfta frågan eftersom de då blir per automatik hängda i pressen. Detta har skapat ett svårt arbetsklimat för politikerna. Sedan är de själva absolut inte perfekta, men jag kan tänka mig att frågan är svår för dem.

Hursomhelst behöver vi hitta en lösning. Jag tycker att vi ska hjälpa människor, men de som verkligen flyr från krig ska ju absoluta inte få se sin "plats" taget av någon som köpt ett syriskt pass och egentligen är en ekonomisk flykting från Nordafrika. Inte för att jag tror att de lever några fantastiska liv där, men de är åtminstone inte i lika stor nöd.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att situationen i Sverige är väldigt olycklig och finner det ledsamt att ett så fint land ska köras i botten av människorna som styr landet. Vilka verklighetsfrånvända sinnessjuka tomtar ni väljer in i eran riksdag.

Vet inte riktigt vart man ska ta vägen i framtiden. Har ingen större lust att betala för det här med mina skattepengar. Känner bara avsmak. En människa med åtminstone en halv fungerande hjärna förstår ju att folk inte flyr från krig när dom reser runt halva planeten. Dom flyr från en lägre levnadsstandard.

Läser inte nyheter längre. Det är bara vinklade halvsanningar och i värsta fall lögner. Snyfthistorier hit och dit och 30-åriga ensamkommande barn.

Tycker synd om er svenskar, men tydligen så vill ju en majoritet av er ha det så här. Förstår inte riktigt varför.

Är finlandssvensk och inte svensk medborgare.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon259415:

Du verkar som en vilse själ @Tumnus. Jag förstår att du är bitter för att SD växer i rekordfart, måste vara frustrerande när verkligheten kommer ifatt en och man inser att inte alla tycker som en själv Personligen är jag glad av att se KD bryta sig ur DÖ och hoppas att fler partier väljer att göra detsamma. Det öppnar upp för en diskussion inom en snar framtid där SD får vara med och påverka, vilket endast kommer vara nyttigt för Sverige.

Tvärt om var det idiotiskt att bryta DÖ. Med DÖ är det den ekonomiska kalkylen för det parti som har störst stöd som gäller och därmed får de också ta det fulla ansvaret för den. Nu när man frångår DÖ behöver inget enskilt parti ta ansvaret för ekonomin vilket är förödande för landet. KD är idioter och jag hoppas att dom försvinner helt vid nästa val. Även om SD växer är det fortfarande mindre än en femtedel som står bakom deras mer eller mindre extrema åsikter, drygt 80% gör det inte.

Permalänk
Medlem

Det är intressant att se på riksdagen ibland. Fler borde göra det.

Jag har jättesvårt för tex att Stefan Löfven, Gustav Fridolin och Jonas Sjöstedt säger att Jimmie Åkesson saknar medmänsklighet. Även företrädare för Alliansen kan ha sagt samma sak.
1. Det handlar inte om Jimmie som person
2. Jimmie och partiet uttrycker inte i debatten något som förutsätter brist på medmänsklighet. SD's partiprogram gör det måhända men det är inget nytt som gör att det är aktuellt att ta upp det just nu.
3. Det gynnar bara SD.

Sen har Jimmie Åkesson rätt i nästan allting han säger i debatten idag. Det har även de övriga partiledarna.
Dock så är det skillnad på vad som sägs och hur relevant det är. Eller om det bara handlar om att säga "men ni då". Här ligger till och med Stefan bättre till än Jimmie.

Men några saker som Jimmie har sagt har i varje fall haft någon relevans.

Idag har Jimmie Åkesson bekräftat att SD inte står upp för asylrätten. De vill omförhandla de internationella avtalen för vad mänskliga rättigheter är. Detta är ett tydligt besked.

Jimmie erkänner underförstått att de är slarviga i det politiska arbetet och röstar mot deras egna ideal och det som de gått till val på. Det är ju fint. Alla kan göra misstag. Men detta gällde deras hjärtefråga "Svensk kultur". Och det är ju lätt att komma i efterhand och säga oops. Det kanske skulle vara bra om de tog själva arbetet i riksdagen seriöst istället för att bara snacka.
Frågan gällde KD's färdigberedda fråga om möjlighet att fira skolavslutning i kyrkan.

Skrivet av Larsioni:

Tack för en civiliserad diskussion Igelkott, till nästa gång.

Återkom när du rättat till misstaget att lägga ord och åsikter på mig som jag aldrig uttryckt och därefter felciterat mig grovt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Om jag tolkar dig rätt så vill du att vi hjälper de utsatta i samhället bättre, samt tar emot dem som flyr från krig?

Det är inget fel på de tankarna, dock så får som sagt inte de som kommer hit speciellt mycket förrän de blir svenska medborgare. Sedan är det helt klart att en del som kommer är ekonomiska flyktingar, problemet är att det är väldigt svårt att skilja på den som verkligen har flytt från krig och de som köper syriska pass för att sedan påstå detsamma. Är väl kanske egentligen här man borde lägga sin energi, på att hitta lösningar på det problemet.

Det är ingen skillnad på PUT och Medborgarskap när det gäller den ekonomiska delen, så du vet.
Skillnaden på UT och PUT är att du inte kan få studiestöd med UT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Jag tycker att situationen i Sverige är väldigt olycklig och finner det ledsamt att ett så fint land ska köras i botten av människorna som styr landet. Vilka verklighetsfrånvända sinnessjuka tomtar ni väljer in i eran riksdag.

Vet inte riktigt vart man ska ta vägen i framtiden. Har ingen större lust att betala för det här med mina skattepengar. Känner bara avsmak. En människa med åtminstone en halv fungerande hjärna förstår ju att folk inte flyr från krig när dom reser runt halva planeten. Dom flyr från en lägre levnadsstandard.

Läser inte nyheter längre. Det är bara vinklade halvsanningar och i värsta fall lögner. Snyfthistorier hit och dit och 30-åriga ensamkommande barn.

Tycker synd om er svenskar, men tydligen så vill ju en majoritet av er ha det så här. Förstår inte riktigt varför.

Är finlandssvensk och inte svensk medborgare.

Känns tryggt att en majoritet av folket inte håller med dig. Är så oerhört trött på verklighetsfrånvända människor som använder egna illusioner som referenser till vad som är rätt eller fel.

Vill gärna ha lite fakta och källor från dig som påstår att människor som kommer hit inte flyr från krig. De flesta hjälporganisationer samt samhällsorgan som har lite mer koll på läget än vad du har påstår det motsatta nämligen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Det är ingen skillnad på PUT och Medborgarskap när det gäller den ekonomiska delen, så du vet.
Skillnaden på UT och PUT är att du inte kan få studiestöd med UT.

PUT direkt får enbart de som flyr från krig eller förtryck, dvs långt ifrån alla.

Sedan vet du kanske också vad en nyanländ får för pengar?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Håller helt med om att fler borde vara med och hjälpa till, men nu verkar iaf Tyskland ha vaknat och möjligtvis kan det leda till förändring inom EU. Problemet där är ju Östeuropas motstånd till att hjälpa några flyktingar överhuvudtaget. Där ser man verkligen skillnaden på vilket tidevarv man lever i, även i Europa.

Jag tror personligen att man behöver en sansad folkrörelse om man ska få bukt med problematiken internt, SD är en mycket dålig lösning med många ny-gamla nazister bakom spakarna. Vi kan säkert få till en bra integrationspolitik utan sådana typer. Pressen spelar en stor roll i den utveckling vi ser idag, då inget annat parti vågar lyfta frågan eftersom de då blir per automatik hängda i pressen. Detta har skapat ett svårt arbetsklimat för politikerna. Sedan är de själva absolut inte perfekta, men jag kan tänka mig att frågan är svår för dem.

Hursomhelst behöver vi hitta en lösning. Jag tycker att vi ska hjälpa människor, men de som verkligen flyr från krig ska ju absoluta inte få se sin "plats" taget av någon som köpt ett syriskt pass och egentligen är en ekonomisk flykting från Nordafrika. Inte för att jag tror att de lever några fantastiska liv där, men de är åtminstone inte i lika stor nöd.

Detta är p.g.a vissa personer stämplar folk som rasister för lätt. Tidningar som t.ex Aftonbladet, Expressen, ETC, Expo, Metro.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Detta är p.g.a vissa personer stämplar folk som rasister för lätt. Tidningar som t.ex Aftonbladet, Expressen, ETC, Expo, Metro.

Tidningar är inte personer. Dessa tidningars rubriker och artiklar bör enbart sägas representera respektives ändamål dvs pengar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Känns tryggt att en majoritet av folket inte håller med dig. Är så oerhört trött på verklighetsfrånvända människor som använder egna illusioner som referenser till vad som är rätt eller fel.

Vill gärna ha lite fakta och källor från dig som påstår att människor som kommer hit inte flyr från krig. De flesta hjälporganisationer samt samhällsorgan som har lite mer koll på läget än vad du har påstår det motsatta nämligen.

Fakta? Faktum är att dessa flyktingar ska söka skydd i första EU land dom når. Om dom vägrar detta och fortsätter norrut så flyr dom inte från krig utan från en lägre levnadsstandard.

En majoritet av Finland håller med mig i alla fall. Hehe. Är bara en outsider som tittar in här.

Som sagt. Tycker synd om er. Alla ska ha det sämre för att människor som du vill hjälpa folk med andras pengar? Hjälp till i närområden då och inte här. Tror inte du förstår hur mycket mer det kostar att ta hit en främmande människa som inte kan någonting än att hjälpa på plats. Sist jag kollade på din dyrbara fakta så tar det 7 år förrän en invandrare från mellanöstern är självförsörjande i Sverige. Dyrt.

Varför ska alla skattepengar gå till främmande folk? Det borde ju satsas på barn och ungdomar, skola, sjukvård, äldrevård och så vidare.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

PUT direkt får enbart de som flyr från krig eller förtryck, dvs långt ifrån alla.

Sedan vet du kanske också vad en nyanländ får för pengar?

Nej det vet jag inte. Ville bara påtala att man inte behöver vara svensk medborgare för att få full tillgång till vårat välfärdssystem.
Alla som flyr får inte PUT, bara dom som flyr ifrån Syrien.
Såg att du ville ha fakta om vilka som flyr från krig och inte också. Det finns lätttillgängligt på Migrationsverkets hemsida.
http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Fakta? Faktum är att dessa flyktingar ska söka skydd i första EU land dom når. Om dom vägrar detta och fortsätter norrut så flyr dom inte från krig utan från en lägre levnadsstandard.

En majoritet av Finland håller med mig i alla fall. Hehe. Är bara en outsider som tittar in här.

Som sagt. Tycker synd om er. Alla ska ha det sämre för att människor som du vill hjälpa folk med andras pengar? Hjälp till i närområden då och inte här. Tror inte du förstår hur mycket mer det kostar att ta hit en främmande människa som inte kan någonting än att hjälpa på plats. Sist jag kollade på din dyrbara fakta så tar det 7 år förrän en invandrare från mellanöstern är självförsörjande i Sverige. Dyrt.

Varför ska alla skattepengar gå till främmande folk? Det borde ju satsas på barn och ungdomar, skola, sjukvård, äldrevård och så vidare.

Eftersom du påstår dig ha bättre insyn i vad det kostar osv så vill jag fråga dig vad du arbetar med, eller vad du har fått denna "kunskap" ifrån. Själv arbetar jag på en arbetsplats som arbetar med just sådana saker.

Sedan avslöjar du dig själv ganska ordentligt. I dagsläget tas ingenting från skola, ungdomar sjukvård osv, tas på våra biståndpengar. Men de pengarna kanske du också vill dra in?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Nej det vet jag inte. Ville bara påtala att man inte behöver vara svensk medborgare för att få full tillgång till vårat välfärdssystem.
Alla som flyr får inte PUT, bara dom som flyr ifrån Syrien.
Såg att du ville ha fakta om vilka som flyr från krig och inte också. Det finns lätttillgängligt på Migrationsverkets hemsida.
http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/...

En nyanländ får 25kr om dagen och är enbart berättigad akutsjukvård vid livshotande tillstånd, inget annat. Men känn dig inte ensam, i stort sett ingen av de andra som tycker som du i den här tråden visste det heller.

Din länk säger inte mycket om vem som flyr ifrån vad, så den kan du knappast stödja dig på.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

En nyanländ får 25kr om dagen. Men känn dig inte ensam, i stort sett ingen av de andra som tycker som du i den här tråden visste det heller.

Tycker som jag? Jag har bara gett dig fakta. Du kom med ett påstående som var felaktigt och jag rätta bara till det.
Vad man får som flykting i Sverige har jag inte så bra koll på, men vad som gäller vid UT och PUT har jag ganska bra koll på.

Edit: Länken säger väl en hel del, vilka länder anses vara i krigstillstånd eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte jag som gapar om att saker är odemokratiska. KD beslutade på deras stämma att bryta överenskommelsen och det är i sin ordning då det följer deras interna processer för beslut som man förstås stöder om man har röstat på dem. En del väljare kanske blir besvikna och andra kanske blir glada men oavsett så går det inte emot demokratin.

Fast du har ju sagt att det är odemokratiskt av KD att bryta ett löfte, men samtidigt så måste inte representanterna representera sina väljares åsikter. Står du inte bakom dina egna ord?

Skrivet av snajk:

DÖ är inte odemokratisk

Skrivet av snajk:

Några få i partitopparna som var valda av partiet för att vara deras representanter, det är så representativ demokrati fungerar, och därför var det partiet som gick in i överenskommelsen.

Skrivet av snajk:

Partierna representerar sina väljare då det är väljarna som har gett dom deras makt genom att rösta på dem. Det är vad demokrati innebär. Att folk klagar har inget med saken att göra då alla aldrig kan vara nöjda med allt.

Precis man kan aldrig vara nöjd med allt. Citerade inte hela inläggen men du kan ju gå till dom och läsa om hela.

Citat:

Men det var du som tog upp en befängd hypotetisk situation för att försöka slå hål på min logik, men det gör den inte. Du säger minoritetsbudget om och om igen som att det vore något bevis på att det är fel eller odemokratiskt men vänsterblocket är det största blocket och i alla normala fall så hade det inte varit något snack om att de skulle fått igenom sin budget. SD ställde till det denna gång eftersom de vägrade spela enligt spelreglerna och då löste man det genom en överenskommelse mellan blocken, demokratiskt så det förslår...

Ja, det är odemokratiskt. Drog jämförelsen med diktatur. Även om processen var demokratisk, alltså en majoritet av röster, så betyder det inte att resultatet är det. Man var "demokratisk" innan DÖ, under processen av DÖ, men inte efteråt när DÖ var fulländat. Skrev det från början, sedan svarade du mig med att jag har svårt att fatta och upprepade samma sak (fast annorlunda formulerat).

Vilka spelregler syftar du på? Var det inte ett demokratiskt val SD gjorde, eller ska SD och KD få särbehandling i den frågan?

Citat:

För att de enda som visar SD på över 20% är antingen webbaserade undersökningar som United Minds och Sentios eller sammanställda resultat där man tar med undersökningar av den typen. Sifo, Demoskop, Ipsos och liknande faktiska opinionsundersökningar visar alla på ett stöd under 20%.
Men vad du inte förstår är att väljarna säger vad de tycker i valet, allt däremellan är spekulationer, antaganden eller gissningar, det kan vara kvalificerade gissningar baserat på intervjuer eller mindre kvalificerade gissningar baserat på anekdoter eller webbenkäter men hursomhelst så är det inte ett valresultat

Och som sagt så är det en av dom som visar över 20% som har varit mest trovärdig tidigare, så även om allting bara är spekulation så är det fortfarande ologiskt att den skulle vara mindre trovärdig.

Citat:

Jag säger inte att 87% inte vill samarbeta med SD

Då är det fel att använda procentenheter då partierna inte till 100% representerar alla sina väljares åsikter. Det famgick som vad du menade pga detta.

Citat:

Men har man följt med i opinionen kring tidigare val så vet man att den enda sanningen när det gäller opinionsundersökningar är att man inte kan vara säker på något de visar och att deras indikationer kommer att växla många gånger innan valet. En viss undersökning eller sammanställning kan ha varit en bra indikation under lång tid men det behöver inte alls betyda att den kommer att vara det i nästa val.

Självklart kan det växla med tiden, men jag förstår inte varför du ältar om att man inte kan veta, det är ju inte det som jag har sagt.

Citat:

Det är ofta, nästan alltid här på senare tid, väljare som inte har bestämt sig kort före valet som avgör då partierna/blocken förstås har positionerat sig så att de får ungefär hälften av rösterna var i förväg och sen får de göra vad de kan för att få med sig de här obestämda som har lyckats undgå att forma en egen åsikt under valrörelsen.

Här är ett exempel på spekulation.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det mest häpnadsväckande i den här tråden tycker jag generellt är avsaknaden på fakta. Det mesta baserar sig på fiktiva verklighetsuppfattningar och det känns ganska meningslöst att diskutera med sådant som grund.

Intressant att det kommer från dig, att det är avsaknad av fakta när jag inte kan minnas att du har kommit med fakta själv. I alla fall inte i diskussioner mellan dig och mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Eftersom du påstår dig ha bättre insyn i vad det kostar osv så vill jag fråga dig vad du arbetar med, eller vad du har fått denna "kunskap" ifrån. Själv arbetar jag på en arbetsplats som arbetar med just sådana saker.

Sedan avslöjar du dig själv ganska ordentligt. I dagsläget tas ingenting från skola, ungdomar sjukvård osv, tas på våra biståndpengar. Men de pengarna kanske du också vill dra in?

Vad spelar det för roll vad jag jobbar med? Jag lärde mig läsa i första klass.

Jag avslöjar mig? Jag har inte utgett mig för att vara det ena eller det andra, så hur kan jag avslöja mig? Haha. Rolig du är.

Klart det tas pengar någonstans ifrån. Pengar växer inte på träd. Dom tas från mig, från dig, från allihopa. Vi får alla det sämre och ett högre skattetryck på det. Vi betalar mer för mindre för varje person som dyker upp i flyktingströmmen. Enkel ekonomi det där.

Vänta du bara. Regeringen har ju en underfinansierad budget och det dyker upp tusentals "flyktingar" per vecka.

Dessutom så verkar du ju tro att allt är gratis. Alla som dyker upp kostar enorma summor pengar.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

I dagsläget tas ingenting från skola, ungdomar sjukvård osv, tas på våra biståndpengar. Men de pengarna kanske du också vill dra in?

Jag trodde skattepengarna kom från samma pott för att sedan fördelas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte jag som gapar om att saker är odemokratiska. KD beslutade på deras stämma att bryta överenskommelsen och det är i sin ordning då det följer deras interna processer för beslut som man förstås stöder om man har röstat på dem. En del väljare kanske blir besvikna och andra kanske blir glada men oavsett så går det inte emot demokratin.
Men det var du som tog upp en befängd hypotetisk situation för att försöka slå hål på min logik, men det gör den inte. Du säger minoritetsbudget om och om igen som att det vore något bevis på att det är fel eller odemokratiskt men vänsterblocket är det största blocket och i alla normala fall så hade det inte varit något snack om att de skulle fått igenom sin budget. SD ställde till det denna gång eftersom de vägrade spela enligt spelreglerna och då löste man det genom en överenskommelse mellan blocken, demokratiskt så det förslår...

Tänkte bara säga att SD uppenbarligen spelade efter reglerna eftersom det inte fanns något som stoppade dem från att göra vad de gjorde. Sedan att de andra partierna inte gillade det och gaddade ihop sig är ju en annan femma.

Tycker fortfarande det är väldigt kul att folk kastar skit på SD när bla. M och S infört lagar som bryter mot mänskliga rättigheter.
Dessutom pekar man med hela handen mot typ Saudi och menar att de kränker mänskliga rättigheter i sitt land.
Dubbelmoral så det förslår. Ska man kasta skit, då ska man fan kasta skit på alla som förtjänar det.

Förövrigt är det väl ingen som tycker att vi sköter flyktingmottagandet på ett bra sätt ? Vi betalar hutlösa priser till Bert o Co för att de ska husa dem. Den enda integrationen som sker, den sker pga idiellt arbete som godhjärtade människor utför.
Löfen pratar om tältläger, ja, det är ju en jävligt bra lösning när det snart är vinter.
Nej staten tar fan inget ansvar alls, de bara tycker de är duktiga för att vi släpper in alla, sen har man ingen plan alls för vad man ska göra med alla stackare som sitter i nån halvdassigt lya för 60 papp i månaden och rullar tummarna för att det inte finns någon plan för dem alls.

Maud och Co slipper ansvar för Nuon-skandalen, man inför inga nya bestämmelser som gör att politiker inte kan smita undan ansvar i framtiden.

Finns det någon politiker i Sverige med lite ansvarskännsla ? eller är alla bara töntar som lovar vitt och brett men när det väl kommer till kritan så skyller man antingen på nån annan eller så stoppar man huvudet i sanden och hoppas på att de ska lösa sig självt.

//Toni Rickardsson