KD överger decemberöverenskommelsen, vad blir resultatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jämför siffrorna från 2001 fram till nu och säg igen att det är krig som är anledningen till att det ser ut som det gör idag. Det var krig i Irak och Afghanistan samtidigt, vi var ändå inte uppe i de volymer vi ser idag. Det finns väldigt lite - om något - annat än hårdare regler i Sverige som kommer minska antalet invandrare som väljer att ta sig hit.

Det är heller inte så att invandrarna stannar i första bästa säkra land och söker asyl där, de förflyttar sig till Sverige och Tyskland där reglerna och bidragen är mest generösa. Vi kan definitivt påverka hur och vart strömmarna går.

Du vet också att majoriteten av flyktingarna från krig hamnar i nörområdet och när krig utbryter där så måste de fly igen. Hur många av de Syriska flyktingarna är inte ursprungligen från Irak? Liksom de Palestinska flyktingar som återigen fick fly ifrån Libanon när inbördeskriget där bröt ut. Det vet du Valiumballong, det vet vi nog alla.

Vi vet också att det är osmakligt, rent utsagt lögnaktigt att hävda att flyktingströmmarna styrs av bidrag. Sverige och Tyskland som två av de absolut rikaste länderna i världen, med ekonomier starkare än sina grannar kan ta emot flyktingar och det är vad vi gör. Hade vi varit ett så uselt land som du och Sverigehataren Jimmie vill påskina så hade vi själva inte ens velat bo här.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Välfärdssverige på 40-talet är inget att tala om, Välfärdssverige sedan 70-talet har emellertid blivit bättre och bättre allt med flyktingströmmarna kommit och gått.

Välfärden byggdes på att vi lyckats hålla oss utanför andra värdskriget samt att den invandring vi hade var arbetskraftsinvandring för industrin, det är en jäkla skillnad gämnfört med förutsättningarna vi har idag samt den invandring vi ser idag.

Skrivet av Valiumballong:

Vi kan definitivt påverka hur och vart strömmarna går.

Självklart, det är helt och hållet upp till politiska beslut.

Skrivet av Huzzbutt:

Vi vet också att det är osmakligt, rent utsagt lögnaktigt att hävda att flyktingströmmarna styrs av bidrag.

Säg det till de flyktingar som väljer Sverige och Tyskland pga bidrag och låga krav på motprestation. Vad avser att vara flykting så är det som så här att man inte kan vraka och välja mellan länder, det första landet som är en fristad är det land som gäller.

Om vi nu inte skall ändra definitionen på flykting och att vara på flykt, förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Välfärden byggdes på att vi lyckats hålla oss utanför andra värdskriget samt att den invandring vi hade var arbetskraftsinvandring för industrin, det är en jäkla skillnad gämnfört med förutsättningarna vi har idag samt den invandring vi ser idag.
Självklart, det är helt och hållet upp till politiska beslut.
Säg det till de flyktingar som väljer Sverige och Tyskland pga bidrag och låga krav på motprestation. Vad avser att vara flykting så är det som så här att man inte kan vraka och välja mellan länder, det första landet som är en fristad är det land som gäller.

Med tanke på att övriga Nordeuropeiska länder, inklusive det sönderbombade Tyskland lyckades bygga upp sin välfärd efter kriget så är ska vi nog sluta hävda att det var vår neutralitet som ledde fram till välfärdsstaten.

Sen så är det så att din åsikt om flyktingmottagande rent utsagt är larvig, Dina åsikter handlar om moraliska förpliktelser som har till effekt att fattiga länder som exempelvis Etiopien ska ta emot fler flyktingar, trots att de bevisligen inte kan hantera det; För att de ligger närmast.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Med tanke på att övriga Nordeuropeiska länder, inklusive det sönderbombade Tyskland lyckades bygga upp sin välfärd efter kriget så är ska vi nog sluta hävda att det var vår neutralitet som ledde fram till välfärdsstaten.

Med tanke på att Tyskland och hela Europa skrek på råvaror och produkter som vi kunde levera pga av att vår industi inte hade blivit sönderbombad bidrog i allra högsta grad till vår värlfärd. Vad avser Tyskland så ingick de i marshall planen, därmet inte sagt att Tyskarna inte kan jobba. Tänker du på Norge så har de gas och olja. Sist men inte minst, vare sig Danmark eller Norge hade den industri bas som vi hade på den tiden.

Skrivet av Huzzbutt:

Sen så är det så att din åsikt om flyktingmottagande rent utsagt är larvig

Det får stå för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Med tanke på att Tyskland och hela Europa skrek på råvaror och produkter som vi kunde levera pga av att vår industi inte hade blivit sönderbombad bidrog i allra högsta grad till vår värlfärd. Vad avser Tyskland så ingick de i marshall planen, därmet inte sagt att Tyskarna inte kan jobba. Tänker du på Norge så har de gas och olja.
Det får stå för dig.

Och FInland? Och Danmark? Och Nederländera? Och Belgien? Och Österrike? Faktum är att vid 70-talets början sa hade alla nord och västeuropeiska länder en jämförbar välfärd oavsett om de deltagit i kriget eller ej. Förklaringen att vår välfärd var beroende av vår neutralitet har inte stöd i historien.
Ja Larsionin jag står för åsikten att det är larvigt att anse att ett av världens fattigaste länder: Etiopien med återkommande svältkatastrofter ska ta emot fler somaliska flyktingar än något annat land bara för att du känner att det är moraliskt rätt att närmsta land ska ha störst ansvar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Givetvis men jag förstår inte hur man kan använda det resonemanget på den Svenska sjukvården särskilt inte idag, när var senast du läste om sjukhussängar i korridor t ex? Vårdtiderna har kortats och det verkar begås färre och färre misstag. Den "minst dåliga" är för mig är exempelvis en Opel Kadett 78 när man väljer mellan den, en krockad Daihatsu och Hyundai Atos. Inte en sjukvård i världsklass.

Visst allt kan bli bättre, men att erkänna att något är bra är trots Jantelagen inte detsamma som att säga att det inte kan bli bättre.

Om du inte menar innanför tullarna.

http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/flera-sjukhussangar-i-kor...

http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2014/11/21/nya-larm-sjuks...

Permalänk
Medlem

Ja se där har vi visst två landsting som inte sköter sig, ändock en situation väsensskild från 90-talets rubriker. Eller vill du mena att det är värre idag SUMITOMO. Hur som helst tackar jag och bockar för länkarna.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xaid:

Jag tror tråden har spårat ut lite
Fortfarande intressant diskussion dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av foxzox7:

237 kommentarer på mindre än ett dygn

Kunde nästan se det komma, dock väldigt intressant och lärorikt. Jag själv till exempel har så lätt att fastna i budskapen som jag matas med i media, sociala medier och diverse debatter så det är skönt att få lite andra perspektiv som jag tycker jag får här.
Bugar och bockar för alla som diskuterar!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag antar att folk vill till Sverige för den rena luften och det spännande klimatet som bjuder upp till snöbollskrig?
Eller vill dom helt enkelt hit till Sverige för att fortsätta bråka med samma folk som dom bråkade med där hemma (som också passat på att komma hit i samma veva?)
Eller kan det vara så att dom korsar så gott som hela Europa för att få ta den av den svenska välfärden?

Lär ju inte vara en slump att dom vill till Sverige och Tyskland, och att dom nu mera inte är så pepp på Danmark.
Men Sverige har aldrig varit så bra som nu, man kan till och med tälta på privat mark året runt och soptipparna är aldrig mer än ett stenkast bort.
Sen möts man alltid av att glatt 'hej' när man handlar, vilket förgyller vardagen för många som inte har så brett socialt kontaktnät.

Lilla landet lagom har förändrats, där 'lagom' har bytts ut mot 'laglös', vem bär ansvaret, vem bryr sig, allt är bättre än någonsin?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Med tanke på att övriga Nordeuropeiska länder, inklusive det sönderbombade Tyskland lyckades bygga upp sin välfärd efter kriget så är ska vi nog sluta hävda att det var vår neutralitet som ledde fram till välfärdsstaten.

Sen så är det så att din åsikt om flyktingmottagande rent utsagt är larvig, Dina åsikter handlar om moraliska förpliktelser som har till effekt att fattiga länder som exempelvis Etiopien ska ta emot fler flyktingar, trots att de bevisligen inte kan hantera det; För att de ligger närmast.

Doh.
Hur många länder passerar exempelvis syrier för att komma till Sverige?
Så vitt jag vet är det inte krig i Europa, men hela världen vet ju att flyktingar får bostad
och 10k i näven varje månad i Sverige.
Kanske därför de inte söker asyl i exempelvis Bosnien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Förklaringen att vår välfärd var beroende av vår neutralitet har inte stöd i historien.

Visst bidrog den. Vår industri samt infrastruktur var inte var sönderbombad efter 5 år av krig. Detta gjorde att vi bla kunde producera och leverera det som andra länder i Europe inte klarade av pga av trasig infrastruktur. Den välfärd vi byggde upp då är den vi raserar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag drar inte alla över en kam, jag pratade inte heller hur folk röstar i den delen som du valde att sätta tjocktext på.
Men religiösa ÄR folk som tror på sagor, eller menar du att alla gamla böcker är skrivna som absoluta sanningar? Och att alla religioner har rätt? Och att man ska leva exakt efter vad som står i respektive religions heliga bok?

Precis vad du gjorde.

En saga är en fiktiv berättelse, oftast för barn. Eftersom varken du eller jag eller någon annan kan veta exakt vad som har hänt eller vad som kan hända så kan du inte veta om det är en fiktiv berättelse eller sanning, eller delvis sanning. Det är därför man kallar det för tro. Men du kanske missade den biten? Vad som är intressant är att folk tror blint på saker som sägs i media, påståenden av självutnämnda "experter" osv. Samma individer tycker det är konstigt att andra tror på vad du kallar för sagor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Eftersom det verkar finnas en del här som tror att Sverigedemokraterna är bra för Sverige så tänkte jag informera om att det är ett populistiskt parti.
Vad är det?

Precis som en duktig säljare så gör man det enkelt för mottagaren. En komplicerad verklighet omvandlas först till ett enkelt problem. Därtill kommer man med en enkel lösning.
Detta gör man för egen vinning - enbart. Glöm att det skulle handla om välvilja för Sverige. Sen om det är för status, pengar eller nån sjuk njutning, kan jag inte svara på.

Sverigedemokraterna är ett en-fråge-parti precis som Piratpartiet och Miljöpartiet. Det är i sig ganska löjligt att ha ett helt parti bara för en fråga, men ibland kanske nödvändigt. Jag tycker att sådana krafter kan ha en plats i politiken då parlamentet fungerar som det ska. Men alla inser förhoppningsvis att ett Miljöparti med egen majoritet skulle vara katastrofalt.

Skillnaden på dessa en-fråge-partier är dock att några har en ideologisk grund som i värsta fall är god mot människor och ont mot ekonomin. Medan andra har en grund i att i bästa fall vara ond mot människor och god mot ekonomin.

Piratpartiet var/är ett gott en-fråge-parti som stod upp för att de var just ett en-fråge-parti och inte försökte ragga hjärndöda väljare genom att låtsas höja pensioner och sänka bensinpris. Det hade varit populistiskt. Och populistisk politik är ett hån mot alla som jobbar häcken av sig för att förbättra Sverige genom ett långsiktigt, gediget, seriöst politiskt arbete, inte minst ute i kommunerna.

Sen tycker jag att all politik "vi" får se under prime time television är just populistisk och/eller sensationalistisk. Och alla har inte tid att glo på riksdagen varje dag för att se det riktiga arbetet. Så jag förstår absolut hur och varför det allmänna missnöjet mot politiker sprider sig. Men det behövs inte mycket för att se att Sverigedemokraterna inte har några svar i det riktiga arbetet. Kolla själva! För dem spelar det ingen roll att konstitutionsutskottet ska fråga finansministern om vad Nuon-affären har kostat. SD landar i att begränsa invandringen och hjälpa flyktingar i närområdet. Och då sitter resten och tittar frågande på varann en stund. Sen går de vidare med arbetet. Rinse and repeat.

Nångång får det vara nog med det här att Riksdagsvalet nästan är likställt med Mello eller Idol. Det handlar inte om underhållning och att gilla en underdog. Det är inte bara en stor show vart fjärde år. Det är på riktigt för f#$, varje dag!

Jag tror många har missat att förstå hur politiken faktiskt påverkar dem "i deras vardag" (klyschigt men sant). Framförallt den nära politiken i kommunen. Men även riksdagen. Och EU.

Okej, men vilka aspekter av svensk politik är det då som SD inte tar ställning till och som gör att du kan kalla det för ett enfrågeparti?

"Medan andra har en grund i att i bästa fall vara ond mot människor och god mot ekonomin." Mer hjälp i närområdet resulterar i fler hjälpta människor. Det tycker iaf jag är jävligt mycket människovänligare än att hjälpa ett extremt fåtal och sopa resten under mattan.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Jag antar att folk vill till Sverige för den rena luften och det spännande klimatet som bjuder upp till snöbollskrig?
Eller vill dom helt enkelt hit till Sverige för att fortsätta bråka med samma folk som dom bråkade med där hemma (som också passat på att komma hit i samma veva?)
Eller kan det vara så att dom korsar så gott som hela Europa för att få ta den av den svenska välfärden?

Lär ju inte vara en slump att dom vill till Sverige och Tyskland, och att dom nu mera inte är så pepp på Danmark.
Men Sverige har aldrig varit så bra som nu, man kan till och med tälta på privat mark året runt och soptipparna är aldrig mer än ett stenkast bort.
Sen möts man alltid av att glatt 'hej' när man handlar, vilket förgyller vardagen för många som inte har så brett socialt kontaktnät.

Lilla landet lagom har förändrats, där 'lagom' har bytts ut mot 'laglös', vem bär ansvaret, vem bryr sig, allt är bättre än någonsin?

Om det var någon risk för inbördeskrig i Sverige orsakat av flyktignar från stridande parter så borde vi nog ha sett det under 90-talet då vi tog emot flyktingar från hela det forna Jugoslavien.

Skrivet av SUMITOMO:

Doh.
Hur många länder passerar exempelvis syrier för att komma till Sverige?
Så vitt jag vet är det inte krig i Europa, men hela världen vet ju att flyktingar får bostad
och 10k i näven varje månad i Sverige.
Kanske därför de inte söker asyl i exempelvis Bosnien?

Trots att du känner att det är moraliskt förkastligt att flyktingarna inte stannar i första bästa land, precis som Larsioni så är verkligheten en annan. I den faktiska världen så är Bosnien ett många gånger fattigare land än de flesta Europeiska länder, att hävda att Bosnien ska ta emot fler flyktingar för att det ligger närmst är blott känslan.

Skrivet av Larsioni:

Visst bidrog den. Vår industri samt infrastruktur inte var sönderbombad efter 5 år av krig. Detta gjorde att vi bla kunde producera och leverea det som andra länder i Europe inte klarade av pga av trasig infrastruktur. Den välfärd vi byggde upp då är den vi raserar idag.

Som jag tidigare påpekat och som du vet så håller inte ditt resonemang, det är en gammal skröna som ofta berättas i Sverige men den blir inte sannare för det. Det är även osanning att vi idag raserar vår välfärd, vår välfärd har aldrig varit bättre, mer välutbyggd mer effektiv än den är idag. De trista sanningen för dig Larsioni är att du får stå för dina egna åsikter själv för verkligheten ger dig inte stöd.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Som jag tidigare påpekat och som du vet så håller inte ditt resonemang, det är en gammal skröna som ofta berättas i Sverige men den blir inte sannare för det. Det är även osanning att vi idag raserar vår välfärd, vår välfärd har aldrig varit bättre, mer välutbyggd mer effektiv än den är idag.

Det enda du har gjort än så länge är att ge uttryck för din åsikt, det är allt.

Ninja edit.

Skrivet av Huzzbutt:

Det är även osanning att vi idag raserar vår välfärd, vår välfärd har aldrig varit bättre, mer välutbyggd mer effektiv än den är idag.

Vad avser rikets välfärd och välmående så var den som högst på 70 samt 80-talet. Inte idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet är att inget parti vill bilda regering med SD och skulle SD mot all förmodad bli det största partiet så kommer de ändå inte kunna bilda regering om de nu inte får en egen majoritet. Detta pga. att andra partier kommer att göra exakt det SD gör nu.. försöker sätta käppar i hjulet konstant för dem.
...
Håller dock med att kalla DÖ för odemokratisk går inte eftersom det är som vilken annan överenskommelse mellan olika partier i en parlamentarisk demokrati som helst.
...

Jag syftade på att om SD var tillräckligt stora (runt 30%, kanske att 25% skulle räcka) så skulle inte DÖ spela någon roll för då skulle SD kunna välja vilken av budgetarna som skulle vinna av S och M. Då skulle S och M tvingas samarbeta för att hålla borta SD.

Det går att kalla DÖ odemokratisk utifrån perspektivet att det inskränker riksdagsledamöternas möjligheter att rösta som de vill. Partitopparna har inte juridiskt mandat att hindra de som sitter i riksdagen att rösta på ett visst sätt.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Att det inte har ihjäl hela landet är ju din personliga åsikt lika mycket som min kanske är någon annan. Synd att folk verkar tro att SD är helgonet i svensk politik och att alla andra är satan...

Finns inga helgon inom politik!

Politik, iaf idag verkar ju gå ut på att vrida och vända på saker och han hade faktiskt en poäng oavsett hur man ser på saken, idag är politiker kedjade i stort sätt och partilinjen gäller i vått och torrt.
Lyssa bara på tex Mona Salin, hon har ju def förlorat förståndet, ja antingen det el så är hon köpt av särskilda intressen så bäng kan man ju bara inte vara eller?

Hur svårt kan det igentligen vara att skapa en bra värld för alla, def inte omöjligt men med girighet kan det bli svårt? En del politiker beter sig som att vi Svenskar inte har någon kultur alls (vart är Mona när man talar om trollen) men vi måste promt anamma andras, dom måste börja fatta att vi måste inte alla vara likadana det är bra med olika kulturer, frågan är om de olika kulturerna kan samsas sida vid sida, torde vara möjligt utan extremt beteende kan tyckas men vad vet jag?

SD har dock till viss del öppnat ögonen på mig med, visst vill jag hjälpa folk i nöd och tycker vi skall fortsätta med det men med det sagt vi har en budget, vi har ett antal bostäder, en viss yta etc där alla ska bo. Sen har vi integereringen som totalt misslyckats hur man än ser på det, personligen tror jag att otroligt många nyanlända idag är så kallade lyckosökare som inte alltid flyr ifrån krig utan snarare vill ha ett bättre liv vilket jag iofs kan förstå, längs tågrälsarna i EU där flyktingar vandrar hittar man mängder med id/pass från Pakistan, Nord Afrikanska länder m.f som uppenbart kastas bort innan man når landet man vill in i detta finns ju faktiskt dokumenterat om man anländer som "Syrier".

Men lilla Sverige kan inte hantera oändligt med flyktingar och alla kan inte bo i Sverige det säger sig självt, Åkeson säger iofs att han hellre ser en stabilisering i de krigshärjade ländernna men USA & co verkar hellre fortsätta med "demokrati tåget" i mellanöstern där även särskilda intressen tjänar enorma pengar på andras lidande, så sjukt jag vill bara spy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Som jag tidigare påpekat och som du vet så håller inte ditt resonemang, det är en gammal skröna som ofta berättas i Sverige men den blir inte sannare för det. Det är även osanning att vi idag raserar vår välfärd, vår välfärd har aldrig varit bättre, mer välutbyggd mer effektiv än den är idag. De trista sanningen för dig Larsioni är att du får stå för dina egna åsikter själv för verkligheten ger dig inte stöd.

Snälla, ta av skygglapparna och kom in i verkligheten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Vi vet också att det är osmakligt, rent utsagt lögnaktigt att hävda att flyktingströmmarna styrs av bidrag. Sverige och Tyskland som två av de absolut rikaste länderna i världen, med ekonomier starkare än sina grannar kan ta emot flyktingar och det är vad vi gör. Hade vi varit ett så uselt land som du och Sverigehataren Jimmie vill påskina så hade vi själva inte ens velat bo här.

Flyktingströmmarna styrs av bidrag och hur snällt värdlandet är att utfärda uppehållstillstånd. Det är därför migranterna inte stannar i Grekland, Österrrike, Danmark m.fl.

Vi kan absolut ta emot migranter, men det är ett ineffektivt sätt att hjälpa människor på.

Gällande uselheten så har svenskar bott i Sverige rätt länge nu, varav lejonparten av tiden vi har varit ett mycket homogent folk.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Trots att du känner att det är moraliskt förkastligt att flyktingarna inte stannar i första bästa land, precis som Larsioni så är verkligheten en annan. I den faktiska världen så är Bosnien ett många gånger fattigare land än de flesta Europeiska länder, att hävda att Bosnien ska ta emot fler flyktingar för att det ligger närmst är blott känslan.

Det primära när man flyr för sitt liv torde vara en säker plats för att rädda liv och lem.
Men människan är av naturen aldrig nöjd utan vill alltid ha mer.
Därför är Tyskland och Sverige attraktivare.
Sänk ersättningen till hälften så kanske fler länder i Europa blir ett alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel:

Som flera andra sagt så måste man inte samarbeta med SD för att undgå DÖ. Det finns flera alternativ där blocken samarbetar, andra där man använder SD som passivt stöd utan att de får inflytande (ex tror jag SD har mycket svårt att rösta på rödgröna budgeten nu).

Man kan samarbeta mellan blocken på olika sätt, DÖ är ett sätt. Passivt stöd från SD fanns inte på kartan då enligt SD själva.

Citat:

KD har inte svikit någon överenskommelse, det är några få i partitopparna som ingick DÖ. KD på sitt riksting visade enbart att partiet som sådant inte godkänner den överenskommelsen. De som sitter i riksdagen har inte ingått DÖ och är därmed inte bundna av den och kan därmed inte bryta den, då den ingåtts av några få.

Några få i partitopparna som var valda av partiet för att vara deras representanter, det är så representativ demokrati fungerar, och därför var det partiet som gick in i överenskommelsen.

Citat:

Flera andra har redan pekat på några aspekter. DÖ bestämdes inte av riksdagen men innebar att de som sitter i riksdagen skulle rösta på ett visst sätt. Det är odemokratiskt då riksdagsledamöterna är satta där för att representera folket och inte partiledningarna.

Folket har lagt sina röster på partier och på det sättet representerar partiernas vilja folkets vilja. Personerna som är valda blev valda som en del av ett parti. Igen så är det så representativ demokrati fungerar.

Citat:

Oavsett DÖ eller ej så kommer alltid en budget att gå igenom. Förra året gick alliansens budget igenom. Varför skulle det vara sämre med en alliansbudget än en kraftigt vänsterinspirerad budget (om man ser från ditt moderatperspektiv)?
DÖ var inte enda alternativet, det fanns andra alternativ.

Ja, för Alliansen fanns alternativet att rösta på sin budget och antingen se den nedröstad av SD (enligt SD) eller så hade den gått igenom och S hade avgått eller regerat med oppositionens budget, eller att kompromissa med vad de hade gått till val på: Inget samarbete med SD.

Citat:

Jag väljer hellre "kaos" (eller lite mer långsammare politik) än en vänsterstyrd regering och budget.

Demokrati förutsätter en viss vilja till kompromisser. Hade S fått regera med hjälp av DÖ nu hade Alliansen kunnat få igenom sin budget när de satt i samma sits som S gör nu (vilket sannolikt kommer att ske om de går om SMpV). Om DÖ nu faller hos alla Allianspartier så kommer det inte att ske utan SD kommer att hålla alla övriga partier gisslan under alla budgetförhandlingar framöver, om nu inte det blir en blocköverskridande överenskommelse på något sätt. Och det är att ge alldeles för mycket makt till den minoritet som röstar på SD. Är du så emot en vänsterregering får du väl mobilisera lite väljare helt enkelt för de var det block som fick flest röster.

Citat:

Jo, det ökar visst deras trovärdighet. Det pekar på att partitopparna inte har mandat att köra över partiet som helhet. DÖ ingicks i tysthet av partitopparna och inte av partierna eller riksdagsledamöterna.

Det beror förstås på ens perspektiv. Vi får se om det är tillräckligt många som håller med dig som inte redan bestämt sig för SD så att de kan hålla näsan över ytan i nästa val.

Citat:

Nä, man kom överens om att största blockkonstellation skulle få bestämma helt fritt. Alliansens budget hade störst stöd i och med att SD tyckte den var bättre än den rödgrönas.

Nej, man kom överens om att den konstellation som regerar ska få igenom sin budget. Det var den lösning som båda blocken bedömde som den bästa. Det gäller dock bara budgeten och inget annat.

Citat:

Som sagt, det var inte enda lösningen.

Nej men det var den lösning man kom överens om.

Citat:

Jag föredrar dödläge än en direkt skadlig budget. En budget kommer alltid att släppas fram oavsett kaos och dödlägen.

Ja ja. Vi förstår att du är väldigt anti-vänster... Omval och nya budgetprocesser kostar pengar men framför allt urholkar det förtroendet för den demokratiska processen, det är skadligt, någon procent hit eller dit i skatteavdrag är marginellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Har du helt rätt i, ber om ursäkt för det uttrycket. Dumt. Hoppas du accepterar det. Sorry. Ber inte om ursäkt för något annat dock då jag står fast vid mina åsikter.

Ursäkten godtages.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Hur såg välfärdssverige ut 1944 i jämförelse med 2015? Sedan kan vi konstatera att flyktingströmmarna i slutet på andra världskriget var övergående, men som det ser ut nu är så inte fallet - det här kommer vara normalläget under lång tid framöver om vi inte gör något åt förd politik.

Vid den tiden var välfärden i Sverige förmodligen betydligt bättre än i Finland. Majoriteten flyr inte för att det är skojigt utan för att fruktan och lidandet eller faran för sig själv och sina kära är så stor att man bedömer riskerna för stora för att man ska våga stanna. Beträffande hur stor flyktingströmmen blir och hur länge den ska pågå vet man det med säkerhet först efteråt. Frågan för min egen del som jag måste ta ställning till är hur mycket jag vill tillåta att den kostar, en del utmålar att flyktinghjälp, bistånd och invandring ENBART är en kostnad vilket det naturligtvis inte är. Jag tycker att vi ska ha den flyktinginvandring och bistånd vi har råd med och som inte medför att vi måsta dra ner på den nuvarande äldreomsorgen och sjukvården, jag tycker jag behövs mera resurser till dessa. Det som avgör hur mycket vi har råd med är ex. i vilken grad man har nån medkänsla för andra människor, statens inkomst och hur resurserna fördelas. Frågan för min egen del är väl... Hur mycket inkomster har staten, hur mycket kostar bistånd och flyktinginvandring och hur mycket vill jag satsa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Finns inga helgon inom politik!

Politik, iaf idag verkar ju gå ut på att vrida och vända på saker och han hade faktiskt en poäng oavsett hur man ser på saken, idag är politiker kedjade i stort sätt och partilinjen gäller i vått och torrt.
Lyssa bara på tex Mona Salin, hon har ju def förlorat förståndet, ja antingen det el så är hon köpt av särskilda intressen så bäng kan man ju bara inte vara eller?

Hur svårt kan det igentligen vara att skapa en bra värld för alla, def inte omöjligt men med girighet kan det bli svårt? En del politiker beter sig som att vi Svenskar inte har någon kultur alls (vart är Mona när man talar om trollen) men vi måste promt anamma andras, dom måste börja fatta att vi måste inte alla vara likadana det är bra med olika kulturer, frågan är om de olika kulturerna kan samsas sida vid sida, torde vara möjligt utan extremt beteende kan tyckas men vad vet jag?

SD har dock till viss del öppnat ögonen på mig med, visst vill jag hjälpa folk i nöd och tycker vi skall fortsätta med det men med det sagt vi har en budget, vi har ett antal bostäder, en viss yta etc där alla ska bo. Sen har vi integereringen som totalt misslyckats hur man än ser på det, personligen tror jag att otroligt många nyanlända idag är så kallade lyckosökare som inte alltid flyr ifrån krig utan snarare vill ha ett bättre liv vilket jag iofs kan förstå, längs tågrälsarna i EU där flyktingar vandrar hittar man mängder med id/pass från Pakistan, Nord Afrikanska länder m.f som uppenbart kastas bort innan man når landet man vill in i detta finns ju faktiskt dokumenterat om man anländer som "Syrier".

Men lilla Sverige kan inte hantera oändligt med flyktingar och alla kan inte bo i Sverige det säger sig självt, Åkeson säger iofs att han hellre ser en stabilisering i de krigshärjade ländernna men USA & co verkar hellre fortsätta med "demokrati tåget" i mellanöstern där även särskilda intressen tjänar enorma pengar på andras lidande, så sjukt jag vill bara spy.

Mona Sahlin är ju en av få originella politiker i Sverige. Tycka vad man vill om hennes åsikter, hon är inte köpt iaf (host host, sd host host)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det enda du har gjort än så länge är att ge uttryck för din åsikt, det är allt.
Ninja edit.
Vad avser rikets välfärd och välmående så var den som högst på 70 samt 80-talet. Inte idag.

Jag tror även du minns att den ekonomiska tillväxt som rådde under 70 och 80-tal ledde fram till 90-talets ekonomiska stålbad.
Sen så är det självklart så att vare sig välfärden eller sjukvården var bättre under den perioden.

Skrivet av MacAllan:

Snälla, ta på skygglapparna och kom in i fantasivärlden..

ftfy
Jag vet inte hur länge ni tror att ni ska kunna fortsätta med den sortens innehållslösa retorik. Du kan omöjligen förneka fakta utan att erkänna att det är dina känslor som styr:

  • Sverige är rikare än det någonsin varit

  • Sveriges ekonomi är bättre än våra grannländer

  • Brottsligheten har minskat

  • Sjukvård och välfärd är många gånger bättre

Sådan är verkligheten, vare sig du vill det eller ej. Du får hitta något annat att motivera din åsikt med.

Skrivet av Valiumballong:

Flyktingströmmarna styrs av bidrag och hur snällt värdlandet är att utfärda uppehållstillstånd. Det är därför migranterna inte stannar i Grekland, Österrrike, Danmark m.fl.
Vi kan absolut ta emot migranter, men det är ett ineffektivt sätt att hjälpa människor på.
Gällande uselheten så har svenskar bott i Sverige rätt länge nu, varav lejonparten av tiden vi har varit ett mycket homogent folk.

Att flyktingströmmarna påverkas av vilka länder som är i fred och har förmåga att ta emot flyktingar tänker jag inte förneka, men din vinkling att flyktingarna är bidragssökande latmaskar är rent utsagt ynklig.
Ja det där med att hjälpa flyktingar i närområdet är intressant, vi berörde det nyss Valiumballong. Hade vi hjälpt flyktingarna från Irak I närområdet i ännu större utsträckning så hade dagens flyktingströmmar från Syrien varit ännu större.

Sådan är verkligheten

Skrivet av SUMITOMO:

Det primära när man flyr för sitt liv torde vara en säker plats för att rädda liv och lem.
Men människan är av naturen aldrig nöjd utan vill alltid ha mer.
Därför är Tyskland och Sverige attraktivare.
Sänk ersättningen till hälften så kanske fler länder i Europa blir ett alternativ.

Det primära när man flyr är att rädda sitt liv och lem, det är därför man flyr. Att man sedan söker något bättre än att bara överleva i ett permanent flyktingläger som oftast plågas av laglöshet är bara ett uttryck av samma vilja att överleva.
Jag har inget emot att sänka ersättningen till flyktingar, jag anser att den ska sänkas för infödda också, pengarna ska investeras.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Vid den tiden var välfärden i Sverige förmodligen betydligt bättre än i Finland. Majoriteten flyr inte för att det är skojigt utan för att fruktan och lidandet eller faran för sig själv och sina kära är så stor att man bedömer riskerna för stora för att man ska våga stanna.

Så majoriteten går igenom Grekland för att fruktan, lidandet eller faran för sin och familjens del är för stor för att man skulle våga stanna i laglösa Grekland? Och sen resonerar på samma sätt igenom alla länder tills de kommer till Tyskland eller Sverige, där de äntligen kan känna sig säkra i detta fruktansvärda Europa.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Så majoriteten går igenom Grekland för att fruktan, lidandet eller faran för sin och familjens del är för stor för att man skulle våga stanna i laglösa Grekland? Och sen resonerar på samma sätt igenom alla länder tills de kommer till Tyskland eller Sverige, där de äntligen kan känna sig säkra i detta fruktansvärda Europa.

Du är fullkomligt medveten om Grekland omöjligen kan ta emot alla flyktingar som passerar genom det Grekiska territoriet och det vore önskvärt om du la ner din verklighetsfrånvända och moralistiska hållning.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag vet inte hur länge ni tror att ni ska kunna fortsätta med den sortens innehållslösa retorik. Du kan omöjligen förneka fakta utan att erkänna att det är dina känslor som styr:

  • Sverige är rikare än det någonsin varit

  • Sveriges ekonomi är bättre än våra grannländer

  • Brottsligheten har minskat

  • Sjukvård och välfärd är många gånger bättre

Sådan är verkligheten, vare sig du vill det eller ej. Du får hitta något annat att motivera din åsikt med.

Hur innehållslöst är det inte då att rada upp ett gäng påståenden utan källor och sedan påstå att allt är bättre än någonsin?

Hysterin kring hur säkert Sverige blivit efter morden i somras var i stort sett fabricerade av massmedia som har en tendens att vrida och vända på statistik till sin fördel. Våldsbrott har ökat på senare år. Det sker och anmäls FLER våldsbrott MEN färre dör vilket visserligen kan peka på bättre sjukvård men det beror nog snarare på tekniska avancemang än att det finns mer personal och pengar. Massmedia drar gränsen vid att det är säkert så länge man överlever, jag drar min gräns för vad som anses säkert och tryggt en bra bit innan dödsbädden.

Källa: SCB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Hur innehållslöst är det inte då att rada upp ett gäng påståenden utan källor och sedan påstå att allt är bättre än någonsin?

Hysterin kring hur säkert Sverige blivit efter morden i somras var i stort sett fabricerade av massmedia som har en tendens att vrida och vända på statistik till sin fördel. Våldsbrott har ökat på senare år. Det sker och anmäls FLER våldsbrott MEN färre dör vilket visserligen kan peka på bättre sjukvård men det beror nog snarare på tekniska avancemang än att det finns mer personal och pengar. Massmedia drar gränsen vid att det är säkert så länge man överlever, jag drar min gräns för vad som anses säkert och tryggt en bra bit innan dödsbädden.

Källa: SCB

Den som studerat vet att källhänvisning inte behövs för att yttra självklarheter som att Sverige är rikare idag än vad det någonsin varit eller att vår ekonomi är bättre eller som du själv faktiskt säger: att vår sjukvård är bättre.
Sverige har blivit säkrare och brottsligheten har minskat, hade du kunnat presentera något emot detta så antar jag att du gjort det, jag antar också att du är väl medveten om att anmälningsstatistiken inte har med saken att göra.

Du kan inte motivera dina åsikter utifrån fakta, för fakta säger emot dig. Är det så att du vill grunda dina åsikter på fakta trots detta så får du helt enkelt byta dina åsikter till några som är förankrade i verkligheten.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Den som studerat vet att källhänvisning inte behövs för att yttra självklarheter som att Sverige är rikare idag än vad det någonsin varit eller att vår ekonomi är bättre eller som du själv faktiskt säger: att vår sjukvård är bättre.
Sverige har blivit säkrare och brottsligheten har minskat, hade du kunnat presentera något emot detta så antar jag att du gjort det, jag antar också att du är väl medveten om att anmälningsstatistiken inte har med saken att göra.

Du kan inte motivera dina åsikter utifrån fakta, för fakta säger emot dig. Är det så att du vill grunda dina åsikter på fakta trots detta så får du helt enkelt byta dina åsikter till några som är förankrade i verkligheten.

På vilket sätt är de saker du nämner självklarheter? För att du tycker det? Ganska säker på att det inte finns gemensam konsensus som säger att det är så.

Här är exempelvis lite statistik från SCB på antalet anmälda våldsbrott, ja befolkningen har blivit större men inte i samma takt som anmälningarna ökat.

Så du anser alltså att människor anmäler långt mycket mer idag? Varför skulle människor anmäla brott om de inte skett i större grad idag än förr?

Huruvida jag har studerat eller ej är föga relevant men sannolikt på högre eller samma nivå som dig, tack för mig och nog med semi-offtopic.

Bonus:
Här har du en källa på att BNP per capita går sådär också http://www.svd.se/ny-varning-skenet-bedrar-om-svensk-ekonomi
I och med inflation och det ekonomiska system och den tekniska utveckling vi har så är i princip alla i världen "rikare än någonsin" för man har fler kronor som är värda mindre. Dessutom plockar man ut pengar ur statliga bolag för att ha råd att finansiera budgeten http://www.dn.se/ekonomi/statens-bolag-mjolkas-for-att-tacka-....