Titan X kort temperatur, SLI frågor

Permalänk
Medlem

Titan X kort temperatur, SLI frågor

Se min signatur för att se vilka delar jag har. Har alltså två st Titan X i datorn, båda i x16. Eftersom jag inte fått min skärm ännu så sitter jag just nu på en lågupplöst TV. Sitter och kollar temperaturerna i Corsair Link och läser på lite då jag ska lira i 4K sen.

Vid vanligt skrivbordsarbete och radiatorn + fläktar till Corsair H110i GTX ser temperaturerna ut:

GeForce GTX TITAN X 1 Temp ~28C 1050RPM
GeForce GTX TITAN X 0 Temp ~32C 1050RPM
5960x Temp varierar runt 22-25C just nu på 24,2C

Bör jag stänga av SLI i Nvidias kontrollpanel när jag inte ska spela (speciellt när det inte krävs SLI) Hur vet jag vilket av grafikkorten jag använder(som jag kopplat in HDMI in) alltså 0 eller 1? Testade att stänga av SLI och spela lite GTA V på lägsta inställningarna i temperaturerna stiger till 55-60 grader. Då undrar jag ju hur pass högt det blir i 4K på Very High sen. Borde det göra detta på så låga inställningar på 60 Hz TV-skärm? Radiatorn och vattenkylaren har jag inställt på performance mode och processorn håller en stabil temperatur.

Är det normalt att temperaturerna på grafikkorten stiger med ca 30 grader när man spelar eller har jag inte tillräckligt med kylning? Har 8 luftfläktar i datorn borde ju räcka tänker man i mitt enthoo primo. Fläktarna på grafikkorten snurrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daroo:

Se min signatur för att se vilka delar jag har. Har alltså två st Titan X i datorn, båda i x16. Eftersom jag inte fått min skärm ännu så sitter jag just nu på en lågupplöst TV. Sitter och kollar temperaturerna i Corsair Link och läser på lite då jag ska lira i 4K sen.

Vid vanligt skrivbordsarbete och radiatorn + fläktar till Corsair H110i GTX ser temperaturerna ut:

GeForce GTX TITAN X 1 Temp ~28C 1050RPM
GeForce GTX TITAN X 0 Temp ~32C 1050RPM
5960x Temp varierar runt 22-25C just nu på 24,2C

Bör jag stänga av SLI i Nvidias kontrollpanel när jag inte ska spela (speciellt när det inte krävs SLI) Hur vet jag vilket av grafikkorten jag använder(som jag kopplat in HDMI in) alltså 0 eller 1? Testade att stänga av SLI och spela lite GTA V på lägsta inställningarna i temperaturerna stiger till 55-60 grader. Då undrar jag ju hur pass högt det blir i 4K på Very High sen. Borde det göra detta på så låga inställningar på 60 Hz TV-skärm? Radiatorn och vattenkylaren har jag inställt på performance mode och processorn håller en stabil temperatur.

Är det normalt att temperaturerna på grafikkorten stiger med ca 30 grader när man spelar eller har jag inte tillräckligt med kylning? Har 8 luftfläktar i datorn borde ju räcka tänker man i mitt enthoo primo. Fläktarna på grafikkorten snurrar.

Fullt normalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Läs på om din hårdvara så ser du vad normal arbets temp är.
Dator för 40000kr och så kan du inget om dator delar?

Gpu temp är styrt av fläktkurva. Allt mellan 50-80is är normalt.
Använd google så slipper andra göra det åt dig. Sitter på iphone just nu så är ej sugen.
Dina temp är säkert helt normala

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Skulle snarare säga att 60 är onormalt lågt Normal maxtemperatur ligger på ~85C, men grafikkorten tål 105C. Innan dess throttlar dock korten sig för att skydda mot eventuella skador, så du har inget att oroa dig för.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Tack, lugnande att höra. Tänkte bara om det var något fel på korten eftersom jag körde på så lägsta inställningarna och på låg upplösning. Men märker ju att grafikkortens temperatur går upp bara jag streamar nån film eller nån fotbollsmatch(inte mycket dock). Antar att jag övernojjar

Ingen som har svar på frågan om jag bör stänga av SLI när jag inte använder det? Är det inte så att nättaget ger onödigt med ström till ett grafikkort som endå inte används just då? Och när det gäller vattenkylaren(radiatorn + fläktar), bör jag ha den alltid på performance mode eller kan jag sätta ner de i Quiet mode när jag bara slösurfar och inte spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daroo:

Tack, lugnande att höra. Tänkte bara om det var något fel på korten eftersom jag körde på så lägsta inställningarna och på låg upplösning. Men märker ju att grafikkortens temperatur går upp bara jag streamar nån film eller nån fotbollsmatch(inte mycket dock). Antar att jag övernojjar

Ingen som har svar på frågan om jag bör stänga av SLI när jag inte använder det? Är det inte så att nättaget ger onödigt med ström till ett grafikkort som endå inte används just då? Och när det gäller vattenkylaren(radiatorn + fläktar), bör jag ha den alltid på performance mode eller kan jag sätta ner de i Quiet mode när jag bara slösurfar och inte spelar?

Nej endast program som har stöd kommer utnyttja båda korten.

Det står inte och kör i onödan om du inte överklockar dom.

Du kan förmodligen köra quiet mode hela tiden, kolla vad du får för max temps bara medans du spelar med quiet mode aktiverat.

Permalänk
Medlem

Titan X referenskylare är gjort att vara tyst under inga belastningar men låta som en höfläkt under höga belastningar. Innan jag bytte kylare på mitt Titan X så låg den runt 75-80 grader i GTA V på max grafik och 1440p. nu ligger det strax under 60.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

@Tommty: Jag kan alltså köpa till två vattenkylare till dessa kort? Eller är de bundna till "Titan X Hybrid"-korten? Hittar ingenstans att köpa det i Sverige.

Är det denna? http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=400-HY-0990-B1

Permalänk
Medlem

@daroo: Jadå, fullt möjligt. mitt var referens från början.

980/980ti/titan X hybrid kylaren är samma till dem 3 korten. enda som skiljer sig är själva skalet som då visar modellnamnet. Köpte själv 980 kittet då det var det enda som fanns i lager (dem tar slut enormt fort).

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

@daroo: Jadå, fullt möjligt. mitt var referens från början.

980/980ti/titan X hybrid kylaren är samma till dem 3 korten. enda som skiljer sig är själva skalet som då visar modellnamnet. Köpte själv 980 kittet då det var det enda som fanns i lager (dem tar slut enormt fort).

Jo chattade med EVGA-supporten nyss de vet inte ens när nya kommer in. Köpte du utomlands eller av någon svensk butik som Inet, Komplett osv?

Hur är det med moderkort och sånt, hur kopplas vattenkylaren till moderkortet och vet du om mitt Rampage V Extreme har plats för två vattenkylare av denna sort(kör SLI).

Blir något att köpa när lönen kommer kanske.

Permalänk
Medlem

@daroo: Modetkortet har inget att göra med dessa kylare. strömmen som behövs tas från PCI-E porten som grafikkorten sitter i.

Inkopping av dessa kylare:
http://www.evga.com/support/manuals/files/TITAN_X_HYBRID_Inst...

EDIT: köpte min genom EVGA shoppen. Tror inte någon svensk butik har EVGA kylaren.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

@daroo: Modetkortet har inget att göra med dessa kylare. strömmen som behövs tas från PCI-E porten som grafikkorten sitter i.

Inkopping av dessa kylare:
http://www.evga.com/support/manuals/files/TITAN_X_HYBRID_Inst...

EDIT: köpte min genom EVGA shoppen. Tror inte någon svensk butik har EVGA kylaren.

Japp har kollat upp detta lite. Chattade med EVGA-supporten igår och de hade inget svar på när de får in de igen, men det kommer väl. Vad gick frakten på minns du det? EVGA är ju US. Brukar bli en fet frakt från staterna... Kan ju fortfarande spela så att säga men kommer lätt köpa till 2st om jag får tag i 2 st. 80 grader är ju ingen fara som nån skrev, men endå. Man vill ju hålla korten svala. Lite trist att man lägger så mycket pengar på ett grafikkort och sen får med en usel kylare.

TO ALL: Har en ny fråga, kollade i Corsair Link och korten snurrar på 1050 RPM. Bör jag och när bör jag skruva upp rotationshastigheten, alltså vid vilka temps?