Hosta Spelserver för 1000 pers

Permalänk

Hosta Spelserver för 1000 pers

Hej

Jag undrar vad man behöver för kapacitet på en server för att klara 1000 pers samtidigt spelande?, Vilken kapacitet på bredband kan behövas?

Kom gärna med förslag på server,Bredband
och andra tips

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Beror på spel
Men förmodligen den "Snabbaservern" och det "Snabbabredbandet"

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

Haha okej nej men seriöst vad kan behövas? tänkte köra Minecraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av snabbadatorn:

Haha okej nej men seriöst vad kan behövas? tänkte köra Minecraft

Här finns lite info:
http://minecraft.gamepedia.com/Server/Requirements/Server

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Minecraft skickar förvånansvärt lite data, men har hög minnesanvändning per spelare.
antar att det är omoddat, annars kommer detta i praktiken vara svårt att genomföra (kommer våra svårt bara med 1k spelare)
En spelare drar ca 50 MB ram.

så du kommer behöva allokera 50 GB RAM till servern, samt en snabb processor(tex i7, eller xeon)

du kommer behöva köra .jar filen, samt java JDK istället för JRE.

starta servern med
-server -XX:+UseConcMarkSweepGC -XX:+UseParNewGC -XX:+CMSIncrementalPacing -XX:ParallelGCThreads=7 -XX:+AggressiveOpts -Xms1G -Xmx52G -jar Minecraft_Server.jar

src: https://gaming.stackexchange.com/questions/104527/how-can-i-r...

Detta kommando gör så att servern körs på alla kärnor, samt allokerar minst 1 GB ram, och max 52 GB

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Tack för tipsen, var verkligen till hjälp.

Vad är smartast bygga servern själv och i så fall vad ska man ha för moderkort för att klara 50 MB ram? förslag på en setup? eller köpa en färdig såg den här på Dustin https://www.dustinhome.se/product/5010804132/proliant-ml350-g... kan den funka om man köper till 50 MB ram? vad mer kan behövas köpas till?

tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snabbadatorn:

Tack för tipsen, var verkligen till hjälp.

Vad är smartast bygga servern själv och i så fall vad ska man ha för moderkort för att klara 50 MB ram? förslag på en setup? eller köpa en färdig såg den här på Dustin https://www.dustinhome.se/product/5010804132/proliant-ml350-g... kan den funka om man köper till 50 MB ram? vad mer kan behövas köpas till?

tacksam för all hjälp jag kan få

Står ju i recommendation att annat än dual core är onödigt (en core för servern, en för os), dock 3.5+ GHz. Så en dual core 3.5+ GHz 32GB ram och 250-500GB SSD borde räcka.

https://www.dustinhome.se/product/5010857484/proliant-ml10-v2...

Denna med maxat ram och en SSD bör räcka.

Permalänk

mena 50 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av snabbadatorn:

Tack för tipsen, var verkligen till hjälp.

Vad är smartast bygga servern själv och i så fall vad ska man ha för moderkort för att klara 50 MB ram? förslag på en setup? eller köpa en färdig såg den här på Dustin https://www.dustinhome.se/product/5010804132/proliant-ml350-g... kan den funka om man köper till 50 MB ram? vad mer kan behövas köpas till?

tacksam för all hjälp jag kan få

jag skulle bygga min egen, med vanliga datordelar. se till att moderkortet stödjer minst 64GB ram bara.. samt att du kan börja med att köpa tex 16 GB, och sedan kompletera ifall du ser att det behövs, ifall du inte vill lägga ut allt på en gång.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Hyr en server hos tillexempel OVH istället.

Permalänk
Skrivet av Stradale:

Hyr en server hos tillexempel OVH istället.

+1 På denna, om du inte ska planerar att ha servern uppe länge. Annars skulle jag bygga eget med xeon eller i7 med x99, 64 gb ram, saftigt nätagg, towerchassi med många fläktar, Två 512 gb ssd och hdd och nåt billigt grafikkort. Det skulle sitta fint det.

Tagit bort spam i citat /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Inaktiv

+1 På denna, om du inte ska planerar att ha servern uppe länge. Annars skulle jag bygga eget med xeon eller i7 med x99, 64 gb ram, saftigt nätagg, towerchassi med många fläktar, Två 512 gb ssd och hdd och nåt billigt grafikkort. Det skulle sitta fint det.
[/quote]

Och köra virtuellt? eller kan man köra flera server instanser i samma OS?

Permalänk
Medlem

Kan man ens komma up i 1000 Pers? Har en G3258 som jag tror ligger på 4,3GHz just nu, och den kämpar ju på när man jag lite plugins och är några spelare på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För 1000 personer så hade jag inte valt en Xeon såvida man inte väljer något ur Haswell-EP väg med 20MB cache samt hög klockfrekvens, detta kostar inga små summor precis.

1000 klienter ställer högt krav på bandbredden, peering tex så fiber är väl det enda vettiga valet. Gärna colo hosting dårå.

Hårdvara? Massvis med ram, och gärna snabbt sådant, 32GB minst.
Processor? Det går ju ta en 6 kärnig och stänga av 3st så du kan överklocka resterande 3 marginellt högre.
Man får ett handikappat system men det gör väl sitt jobb.

Men med tanke på så många spelare och så många saker som kan gå fel så är kanske redundans ett stort plus också.

Permalänk
Sötast

Har du spelare idag?

Annars kan det nog vara 'hyfsat' klokt att börja litet och växa med tiden och inte lägga ut 50.000kr day one och sen undra hur man gör för att locka spelare...

Permalänk
Medlem

Hyr en server, ddos är skitjobbigt.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

vad är mest ekonomiskt att hyra en server hos till exempel OVH? eller att bygga en egen server som man driftar hemifrån ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snabbadatorn:

vad är mest ekonomiskt att hyra en server hos till exempel OVH? eller att bygga en egen server som man driftar hemifrån ?

Det är garanterat billigare att börja hyra en server. Skulle ditt koncept floppa efter några månader kan du bara avbryta prenumerationen på servern.

Märker du sen att du har många spelare kan det vara värt att gå över till egen hosting. Men det ska mycke till för infrastruktur.
UPSer, dubbla fiber linor in och en tyngre server är inte bara dyrt att införskaffa - det kommer också kosta ett par killingar i månaden!

edit: Om du inte vill stå för infrastruktur kan du hyra VPS:er ifrån t.ex. Azure där du kan skala upp ordentligt!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

@snabbadatorn:
Beror på hur mycket pengar du har, hur mycket du kan. Vad för bredband och annan utrustning du har hemma. Även hur driftsäkert det ska vara. Om ni är många som ska spela så ta lite betalt några kr /månad. Prova hyra först. Vad som är mest prisvärt: Kolla vad det kostar att hyra. Du slipper allt jobb om du hyr. Bara dra in lite pengar /månad och betala. Resten sköter de du hyr av.
Misstänker dock att det är inte gratis om du ska hyra en server som kräver 50 GB ram och snabbaste CPUn du kan hyra.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

var ska du hitta 1000 spelare? har haft minecraft server innan och det brukade som mest vara 50 pers inne samtidigt och den kunde jag driva från min egna dator med 16gb ram utan problem..

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

var ska du hitta 1000 spelare? har haft minecraft server innan och det brukade som mest vara 50 pers inne samtidigt och den kunde jag driva från min egna dator med 16gb ram utan problem..

Funderar lite på de ja också.. Drev en minecraftserver med mods för 5 pers för nåt år sen på en Q2Dmobile och 4Gb DDR2 på 100/100 lina, Funkade väl hyffsat, Tills nån fick för sig o dra upp nåt stort färdigt åbäke till bygge eller skulle spränga nåt med nån extrem TNT.. Satt säkert o väntade i 45min innan den laddat klart allt för alla användare.. ^^

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Avstängd

@snabbadatorn: Hur mycket pengar har du tänkt att lägga på det här?

50GB ram kommer inte räcka då det finns andra saker i mc server som kommer ta mer minne.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815