Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Köpte mig en begagnad Nuc idag med innehållet nedan. Gav 1800kr inkl rätt HDMI kabel. Men min fråga är, då det enbart sitter 1 minne i just nu. Skulle jag tjäna något på att byta till dual channel?

Intel NUC D34010WYK
Samsung Msata 120gb
8gb minne
Wifi

Grafikprestandan går upp kanske 15-20% i bästa fall.
I övrigt så märker man ingen skillnad.

Permalänk

Har en fundering kring msata disken jag har i min Nuc. Skulle jag märka nån skillnad tro mellan den jag har och en ny Samsung?

Har idag
http://www.upperedgetech.com/dell-190df-mz-mpa1280-0d1-pcie-m...

Nya
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3035421

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Har en fundering kring msata disken jag har i min Nuc. Skulle jag märka nån skillnad tro mellan den jag har och en ny Samsung?

Har idag
http://www.upperedgetech.com/dell-190df-mz-mpa1280-0d1-pcie-m...

Nya
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3035421

Den ena är en PCIe och den andra en SATA-disk. Hittar inte hastigheten på Dell:en så det är lite svårt att svara på.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

@Dockland:

Trodde båda va msata, så jag kan inte använda 850 varianten menar du? Försökte själv söka hastigheten på den disk jag har men fann bara en massa annonser.
Kan iofs göra en crystaldiscinfo och se vad de ger för siffror.

Kanske inte är värt att kosta på en äldre nuc, bättre och köpa en ny isåfall. Inte för att jag är missnöjd men kan man få bättre så why not ☺

Enda som jag märkt av är att musen laggar endel när man kollar på film men det kanske är pga i3:an?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

@Dockland:

Trodde båda va msata, så jag kan inte använda 850 varianten menar du? Försökte själv söka hastigheten på den disk jag har men fann bara en massa annonser.
Kan iofs göra en crystaldiscinfo och se vad de ger för siffror.

Kanske inte är värt att kosta på en äldre nuc, bättre och köpa en ny isåfall. Inte för att jag är missnöjd men kan man få bättre så why not ☺

Enda som jag märkt av är att musen laggar endel när man kollar på film men det kanske är pga i3:an?

Ja, så kan det vara, att det är SATA på båda, men PCIe mSATA går jag helt bet på.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@BoLLeN: Ja, det duger.
Dock skulle jag själv välja NUC5CPYH om jag själv skulle köpa idag.
Motivering: Nyare (yay!), svalare samt lite finare.

http://nucblog.net/2015/07/braswell-nuc-nuc5cpyh-review/

Tänkte ersätta min gamla tokvarma HTPC med något litet strömsnålt med bra hårdvarustöd för allehanda videoformat och fick nu upp ögonen för Braswell som verkar perfekt att köra Kodi med på Linux.

Har tidigare nätverksbootat HTPC från servern men uppstart blir lite halvsegt så det blir nog någon enkel SSD (tror sambon gärna vill ha Windows också så det blir väl dual boot). Sedan är det alltså bara att köpa in RAM-minne? Nätaggregat ingår?

Permalänk
Medlem

Tänkte precis köpa en NUC 5i5RYH tills jag insåg att jag inte kommer kunna få 4K 60fps med den, vilket är lite tråkigt om man lagt stora pengar på en AV-receiver och TV/skärm som båda klarar HDMI 2.0...

Är det någon nyare NUC på gång med HDMI 2.0 eller ska man lägga ner det och satsa på en mITX-maskin med GTX 950? Tyvärr blir det ju mycket större och dyrare...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Tänkte precis köpa en NUC 5i5RYH tills jag insåg att jag inte kommer kunna få 4K 60fps med den, vilket är lite tråkigt om man lagt stora pengar på en AV-receiver och TV/skärm som båda klarar HDMI 2.0...

Är det någon nyare NUC på gång med HDMI 2.0 eller ska man lägga ner det och satsa på en mITX-maskin med GTX 950? Tyvärr blir det ju mycket större och dyrare...

Kan detta va nått för dig?
http://www.amazon.com/StarTech-com-External-Monitor-Graphics-...

Permalänk
Medlem

Tack men den klarar bara 30 Hz och USB3 är dessutom ganska skakigt...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Ja, skall du lira 4K med 60fps får du nog lägga en del doleros på själva media-datorn också antar jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland: Nu vet jag inte om det är möjligt att få ut/in signalen på något annat sätt än HDMI men DisplayPort beorende på version stödjer upp till 8k/60hz
Kanske är dags att skaffa nya prylar inom en snarframtid exvis / om det finns med DP stöd, eller om det finns andra vägar att gå. Har själv letat men inte hittat något

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@Dockland: Nu vet jag inte om det är möjligt att få ut/in signalen på något annat sätt än HDMI men DisplayPort beorende på version stödjer upp till 8k/60hz
Kanske är dags att skaffa nya prylar inom en snarframtid exvis / om det finns med DP stöd, eller om det finns andra vägar att gå. Har själv letat men inte hittat något

Yes, DP stöder det utan problem, men inte HDMI på denna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ja, skall du lira 4K med 60fps får du nog lägga en del doleros på själva media-datorn också antar jag.

Även om jag inte ska spela de tyngsta spelen i 4K så är 60 Hz en förutsättning för ett vettig desktop-upplevelse.

Skrivet av Dockland:

Yes, DP stöder det utan problem, men inte HDMI på denna.

Tyvärr finns DP bara på datorskärmar, det är HDMI som gäller på alla TV-apparater och hemmabio-receivers och kommer fortsätta vara så inom överskådlig framtid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Även om jag inte ska spela de tyngsta spelen i 4K så är 60 Hz en förutsättning för ett vettig desktop-upplevelse.
Tyvärr finns DP bara på datorskärmar, det är HDMI som gäller på alla TV-apparater och hemmabio-receivers och kommer fortsätta vara så inom överskådlig framtid.

Vad är det för tv du köpt som klarar detta? Är själv nyfiken inför nyköp nämligen. 60fps på 4K via HDMI 2.0 alltså.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Tack men den klarar bara 30 Hz och USB3 är dessutom ganska skakigt...

Kan detta vara något? http://bizlinktech.com/industries/detail.aspx?Type=100&CId=1&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vad är det för tv du köpt som klarar detta? Är själv nyfiken inför nyköp nämligen. 60fps på 4K via HDMI 2.0 alltså.

Nu har jag inte köpt ännu, antar att de flesta nyare påkostade 4K TV stödjer det? Men jag tänker antagligen köpa

http://www.denon.co.uk/uk/product/hometheater/avreceivers/avr...

och

http://www.samsung.com/se/consumer/tv-av/tv/uhd/UE50JU6875UXX...

I teorin, men det är säkert problem och saker som inte stöds (HDCP 2.2) etc. Om den nu går att köpa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Är det någon som har hört eller vet något om kommande GEN6 (Skylake) modellerna?
förutom att dom ska släppas Q4 2015. November börja närma sig och fortfarande inget mer än vad som kom fram i för ett par månader sedan.

//Cel

Permalänk
Medlem

Hur mkt låter NUC'erna i fläktväg? Funderar på att ersätta min midtower i vardagsrummet till en NUC. CPU fläkten har en tendens att komma upp i varvantal och sambon störs sig på det.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 5 7600 RAM » Kingston DDR5 5200MHz 32GB MOBO » ASUS TUF Gaming B650-Plus GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » Corsair RM750e 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Hur mkt låter NUC'erna i fläktväg? Funderar på att ersätta min midtower i vardagsrummet till en NUC. CPU fläkten har en tendens att komma upp i varvantal och sambon störs sig på det.

Intels Broadwellserie

i3:an låter ingenting
i5:an låter ibland vid hög belastning
i7:an låter massor och ofta.

JAg har ställt ned fläkten att inte dra igång om tempen är under 83 grader, men likförbannat låter den. i3:an hörde jag aldrig och i5:an när jag kompilerade program.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Om man vill ha NUC som plexserver - räcker de föregående NUC då t.ex i3:a? (alltså ej broadwell) även om jag skaffar en 4k tv i framtiden?

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverfisken:

Om man vill ha NUC som plexserver - räcker de föregående NUC då t.ex i3:a? (alltså ej broadwell) även om jag skaffar en 4k tv i framtiden?

Den kommer nog inte orka med att transcoda särskilt bra. Om du har utrustning som inte kräver transcoding så ska det nog funka!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Sådär nu har jag beställt en Intel NUC NUC5CPYH, alltså med en Braswell Celeron N3050 eftersom den ska vara tillräckligt bra för att klara spela upp till 4K 30p h.265 och h.264. Dessutom köpte jag till 4GB RAM vilket bör räcka. Tänkte köra Kodi på Linux och som jag ser det behöver jag inte mer prestanda än så då GPUn fixar formaten jag vill se. Hoppas detta ska funka som en ströämsnål dedikerad htpc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Sådär nu har jag beställt en Intel NUC NUC5CPYH, alltså med en Braswell Celeron N3050 eftersom den ska vara tillräckligt bra för att klara spela upp till 4K 30p h.265 och h.264. Dessutom köpte jag till 4GB RAM vilket bör räcka. Tänkte köra Kodi på Linux och som jag ser det behöver jag inte mer prestanda än så då GPUn fixar formaten jag vill se. Hoppas detta ska funka som en ströämsnål dedikerad htpc.

Lite benchmarks med Linux:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=intel-cele...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ja jag har sett den och prestandamässigt är väl inte CPU-prestandan något att hänga i julgranen även om det är helt OK när man kollar på prestanda per Watt. Men typisk slutkläm på artikeln "Stay tuned for the performance-per-Watt results, HD Graphics comparison, and other Braswell Linux tests exclusively on Phoronix" och sedan hittar man inga fler nyheter om Braswell på sidan trots att det gått flera månader.

Men jag baserade mitt köp på dessa artiklar:
http://nucblog.net/2015/07/braswell-nuc-review-nuc5cpyh-htpc-...
http://nucblog.net/2015/08/hevc-decoding-in-linux-for-braswel...

Som jag fattat det kom GPU-stödet för HEVC först till braswell och att det är på gång (eller kanske redan kommit) också till Skylake. Dock endast 8-bit HEVC. 10-bit kommer inte förrän generationen efter Skylake. Just för uppspelning av video verkar man inte behöva något bättre än en Braswell i dagsläget. Intel verkar ha bästa stödet i Linux så sammantaget tror jag det blir ett vettigt köp. Har en TV-bänk från IKEA (Bestå) med noll ventilation och det var inte lätt att få det mycket bättre med fläkt på baksidan eftersom skåpet står så nära väggen och det blir svårt att leda ut luften. Men med något rejält strömsnålt som denna så ska det väl funka att ha den i skåpet.

Alternativet är att köpa något med rejält snabbare CPU så allt kan avkodas i mjukvara istället alternativt sätta i ett bra grafikkort men då blir det varmare i skåpet och dessutom dyrare. Så detta får duga så länge.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min NUC5CPYH och testade först att lägga in 64-bit Windows 7 för att kunna registrera Windows 10 uppgraderingen på hårdvaran. Fick ju trixa till det med USB3 drivrutinerna på installationsmediat men det gick bra. Däremot verkar det saknas diverse drivrutiner i enhetshanteraren i Windows 7 så jag gick raskt vidare och uppgraderade till Windows 10. Ska man köra Windows på den här ska man nog ha något nyare än Windows 7 verkar det.

Uppgradering till Windows 10 gick bra med "Media Creation Tool". I Windows 10 är det dock ett utropstecken i enhetshanteraren på "Intel SD Host" och det står något om att den väntar på en PCI-enhet som inte startat korrekt eller något sådant när man kollar egenskaperna på SD Host. Någon annan som upplever detta problem? Ska testa ren windows 10 installation och se om det hjälper. I övrigt verkar all hårdvara hittas. Har inte testat om minneskortläsaren funkar men vore ju trist om den inte gick att använda i Windows.

Allmänna intrycket är att den är ganska långsam på att installera program, uppdateringar och sådant trots att jag pluppat i en Crucial BX100 SSD. Det är väl processorn som är ganska klen då den verkar jobba länge när den ska göra något mer krävande. Men bara den fixar att spela upp media på bra sätt så blir detta nog ändå en OK mediaspelardator. Jag tror en skylake Core i3 är ett vettigare val om man vill ha den för mer allmänt bruk.

EDIT: Men Intel NUC med Skylake är ännu inte släppta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nu har jag fått min NUC5CPYH och testade först att lägga in 64-bit Windows 7 för att kunna registrera Windows 10 uppgraderingen på hårdvaran. Fick ju trixa till det med USB3 drivrutinerna på installationsmediat men det gick bra. Däremot verkar det saknas diverse drivrutiner i enhetshanteraren i Windows 7 så jag gick raskt vidare och uppgraderade till Windows 10. Ska man köra Windows på den här ska man nog ha något nyare än Windows 7 verkar det.

Uppgradering till Windows 10 gick bra med "Media Creation Tool". I Windows 10 är det dock ett utropstecken i enhetshanteraren på "Intel SD Host" och det står något om att den väntar på en PCI-enhet som inte startat korrekt eller något sådant när man kollar egenskaperna på SD Host. Någon annan som upplever detta problem? Ska testa ren windows 10 installation och se om det hjälper. I övrigt verkar all hårdvara hittas. Har inte testat om minneskortläsaren funkar men vore ju trist om den inte gick att använda i Windows.

Allmänna intrycket är att den är ganska långsam på att installera program, uppdateringar och sådant trots att jag pluppat i en Crucial BX100 SSD. Det är väl processorn som är ganska klen då den verkar jobba länge när den ska göra något mer krävande. Men bara den fixar att spela upp media på bra sätt så blir detta nog ändå en OK mediaspelardator. Jag tror en skylake Core i3 är ett vettigare val om man vill ha den för mer allmänt bruk.

EDIT: Men Intel NUC med Skylake är ännu inte släppta?

Du har en Celeron-propp i den NUC:en. Det går nog rätt lånsamt per se.
Själv kör jag i7:an (Broadwell) och den går undan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Du har en Celeron-propp i den NUC:en. Det går nog rätt lånsamt per se.
Själv kör jag i7:an (Broadwell) och den går undan.

Ja det var förväntat att den skulle vara långsammare men jag trodde inte det skulle märkas så mycket som det faktiskt gör. Men som sagt mitt syfte är enbart som mediaspelare och det duger den nog till. Känns lite som en gammal netbook i prestanda. Hoppas upplevelsen blir trevligare när jag lagt in Arch Linux (som funkar hyfsat även på min gamla netbook).

EDIT: Ren installation av Windows 10 gjorde susen. Fick så småningom alla enheter i enhetshanteraren att fungera. Känns rapp och fin i Windows 10 gränssnitt och den har inga problem att spela SVT Play, Youtube, mediafiler o.s.v. Perfekt som HTPC!

Permalänk
Medlem

Min original nätadapter till NUC5i3RYH från FSP börjar glappa och krångla igen. GAH!
Beställde en 19v 65w 3,42A nätadapter till laptop och hoppas att den inte glappar lika mycket i nätuttaget.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Nån som har läst nåt om Intel Nuc med Skylake, och vet när den kommer ut?
Hittar bara gamla nyheter.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Nån som har läst nåt om Intel Nuc med Skylake, och vet när den kommer ut?
Hittar bara gamla nyheter.

Kommer nog presenteras i januari och släppas i mars/april skulle jag tro.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K