Permalänk
Medlem

w10, övervakning

Tjena, har hört att Microsoft samlar in information om användaren. Men om man skulle besöka en sida med tor eller vpn, skulle de fortfarande kunna samla information om vad jag gör?

Undrar också om det kommer bli någon fpsskillnad för mig i csgo? Från w7 till 10

Specs

Intel i7 3770k 3,5 ghz
8gb ram
Gigabyte Radeon HD 7970 GHz 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

Tjena, har hört att Microsoft samlar in information om användaren. Men om man skulle besöka en sida med tor eller vpn, skulle de fortfarande kunna samla information om vad jag gör?

Undrar också om det kommer bli någon fpsskillnad för mig i csgo? Från w7 till 10

Specs

Intel i7 3770k 3,5 ghz
8gb ram
Gigabyte Radeon HD 7970 GHz 3GB

de har samlat in information om oss sen windows xp och ja eftersom de är inbyggt i operativsystemet kan de givetvis samla in information även om du använder VPN, vpn används för att dölja mot andras servrar var du är ifrån och inget annat.

tror cs:go kan få en liten bump av windows 10 eftersom de verkar hantera flera processorkärnor bättre, jag fick iallafall en liten bump i en del spel.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

Tjena, har hört att Microsoft samlar in information om användaren. Men om man skulle besöka en sida med tor eller vpn, skulle de fortfarande kunna samla information om vad jag gör?

Undrar också om det kommer bli någon fpsskillnad för mig i csgo? Från w7 till 10

Specs

Intel i7 3770k 3,5 ghz
8gb ram
Gigabyte Radeon HD 7970 GHz 3GB

Ser det inte som ett problem, då det mesta går att inaktivera, och det som inte går att göra det med, går att "hacka" bort delvis eller fullständigt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zinkon:

Tjena, har hört att Microsoft samlar in information om användaren. Men om man skulle besöka en sida med tor eller vpn, skulle de fortfarande kunna samla information om vad jag gör?

Undrar också om det kommer bli någon fpsskillnad för mig i csgo? Från w7 till 10

Specs

Intel i7 3770k 3,5 ghz
8gb ram
Gigabyte Radeon HD 7970 GHz 3GB

Det beror på. Har du en smartphone är du redan så pass övervakad att det knappast gör från eller till.

"Övervakningen" i Windows 10 är enligt mig grymt överdriven, Microsoft samlar endast in anonym data för att förhindra krascher och göra det till ett bättre OS. Allt det går att stänga av.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det beror på. Har du en smartphone är du redan så pass övervakad att det knappast gör från eller till.

"Övervakningen" i Windows 10 är enligt mig grymt överdriven, Microsoft samlar endast in anonym data för att förhindra krascher och göra det till ett bättre OS. Allt det går att stänga av.

Naivt är det att tro att man inte samlar in datan av andra anledningar. Annars hade man inte tvingat det på folk. Sen behöver det inte vara Microsoft själva som skall ha massa privat information utan några andra *host* NSA *host*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Naivt är det att tro att man inte samlar in datan av andra anledningar. Annars hade man inte tvingat det på folk. Sen behöver det inte vara Microsoft själva som skall ha massa privat information utan några andra *host* NSA *host*

Om du menar att "tvingat det på folk" betyder samma sak som "helt valfritt" så håller jag med dig.

Om Microsoft hade varit det mest hederliga företaget i världshistorien så hade man betett sig exakt likadant som nu, dvs samla in information för att göra Windows 10 till det bästa OS de kan och förhindra att deras kunder får problem med krascher m.m.

Vad faktiskt sker i bakgrunden kan vi inte veta så det är helt lönlöst att spekulera om och kan lika gärna vara likadant eller värre i Windows 7.

Skrivet av zinkon:

Undrar också om det kommer bli någon fpsskillnad för mig i csgo? Från w7 till 10

Det behöver du inte fråga oss, testa själv istället. Du kan uppgradera till Windows 10, testa det och sen nedgradera till Windows 7 om du vill med några enkla musklick. Berätta gärna om du fick mer FPS i CS:GO!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Om du menar att "tvingat det på folk" betyder samma sak som "helt valfritt" så håller jag med dig.

Om Microsoft hade varit det mest hederliga företaget i världshistorien så hade man betett sig exakt likadant som nu, dvs samla in information för att göra Windows 10 till det bästa OS de kan och förhindra att deras kunder får problem med krascher m.m.

Vad faktiskt sker i bakgrunden kan vi inte veta så det är helt lönlöst att spekulera om och kan lika gärna vara likadant eller värre i Windows 7.

Hade MS varit hederliga så hade dom inte försökt gömma inställningar och resetta dom titt som tätt. Sen spelar det ingen roll om tidigare Windows har samma problem, det är jag mycket medveten om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Naivt är det att tro att man inte samlar in datan av andra anledningar. Annars hade man inte tvingat det på folk. Sen behöver det inte vara Microsoft själva som skall ha massa privat information utan några andra *host* NSA *host*

Skrivet av Friterad:

Hade MS varit hederliga så hade dom inte försökt gömma inställningar och resetta dom titt som tätt. Sen spelar det ingen roll om tidigare Windows har samma problem, det är jag mycket medveten om.

Självklart har de andra skäl och de precis som alla andra är ekonomiska, data är pengar, cookies m.m. är pengar, allt färre företag samarbetar nu med myndigheter världen över för användarna blir arga, myndigheterna blir då sura och försöker tvinga dem att samarbeta. Allt fler går samma väg som Apple m.fl. gått, de krypterar så hårt att de inte ens kan själv se den privata infon, det är inte för att skydda användaren utan för att skydda en inkomstkälla.

Företagen gör det som gynnar dem själva mest, oavsett lagar m.m. ofta. Microsoft och andra företag samlar in massa data ja, de kan teoretiskt spåra allt ja om de faktiskt fokuserade sina pooler mot just dig men balansen är att så fort de nyttjas så då slår allmänheten bakut och nya regler och lagar stoppar dem från att spåra alla = mindre pengar.

VPN m.m. fungerar för att det är ingen vinning för microsoft att ha något som kör i bakgrunden som kollar allt, precis som apple har inget att vinna på att kunna kryptera av sina telefoner själva men allt att förlora om de gör det.

Världen idag

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zinkon:

Tjena, har hört att Microsoft samlar in information om användaren. Men om man skulle besöka en sida med tor eller vpn, skulle de fortfarande kunna samla information om vad jag gör?

Undrar också om det kommer bli någon fpsskillnad för mig i csgo? Från w7 till 10

Specs

Intel i7 3770k 3,5 ghz
8gb ram
Gigabyte Radeon HD 7970 GHz 3GB

Det går att stänga av övervakning till en viss gräns och avinstallera medföljande apps som samlar information osv. Så det går att kontrollera ganska väl, fast dom samlar fortfarande historik till viss mån.

Inställningar
apps
onedrive

Edit: länkar till all info

Visa signatur

Mod som stängde av mig för att jag skojjade till det, blir just nu knullad av en negerdasse. Må din fjolliga själ ruttna i ett evigt hav av väteperoxid!