Permalänk
Medlem

@Aeig: Det beror på varför han vill köpa nytt. Inledningsvis ville han ha ny dator för att spela Far Cry, det är helt onödigt. Men det låter mer och mer som han vill köpa nytt bara för att ha det senaste - då är det fritt fram.

Om du vill köpa nytt bara för att, så tycker ja personligen att du borde läsa på om datorer, välja ut delar själv (självklart kolla rekommendationer osv) för att sedan bygga ihop det själv - det kommer bli så mycket roligare än att köpa något färdigbyggt.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

@outcasters:

Hej,

Det räcker med 16GB utan tvekan.

En 5820K är indentisk med en 5930K förutom att den har 28 PCI-E banor istället för 40.

Den praktiska skillnaden blir att du endast kan köra 3-way SLI istället för 4-way.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Skulle också välja en 5820k, men eftersom de har 5930k på rabatt från ord.pris 6099:- till 4990:- så valde jag den... samma sak gäller chassit jag valde ord.pris 1789:-... nu 999:-

Skrivet av Aeig:

Det blir en stor skillnad, Haswell-E och Skylake had 20-40% förbättrad IPC mot din CPU, beroende på applikation.

Om du överklockar din nuvarande CPU får du visserligen ut mer prestanda, men detsamma kan sägas om den CPUn du köper, där får du också ut mer prestanda vid OC.

Hade jag varit du då hade jag valt X99 plattformen med DDR4 och en Intel Haswell-E /WELLSBURG/ 5820K , du kommer bli supernöjd : )

MVH

Skrivet av outcasters:

Menar du den som RaBlack postade ovan? Enda jag tänkte på där, kommer verkligen något spel använda 32GB minne eller räcker det med 16? Varför skulle du downgrada från en 5930K till en 5820K?

Permalänk
Medlem

@RaBlack:

Ja, det stämmer, men det är ytterliggare en tusenlapp i kostnad, jag tycker inte 12 PCI-E banor är värt det.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av outcasters:

Menar du den som RaBlack postade ovan? Enda jag tänkte på där, kommer verkligen något spel använda 32GB minne eller räcker det med 16? Varför skulle du downgrada från en 5930K till en 5820K?

5820k och 5930k behöver klockas för att nå samma singeltrådsprestanda som 4790k eller 6700k.

Fortfarande totalt oprisvärt att byta från 3770k.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd

Varför vill du byta?

Vill du bara spela så kan du satsa på lite annat gott...

Har du en bra gamingskärm o.s.v.?

Permalänk
Medlem

Det är absolut inte värt att byta processor om du bara har ett 980 Ti. Överklocka din 3770K och den är helt på samma nivå som en ny oklockad i7.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

De kunde inte garantera att de skulle kunna bygga klart datorn till den 9:e så jag fick en vän att gå med på att hjälpa mig montera istället

Det gjorde ju dock att jag kunde skippa vissa delar, har ju nätagg i min nuvarande burk (750W) och chassit till den borde jag ju kunna använda till de nya delarna (det är nån variant som heter hightower). Klippte dock sönder hela ramen idag med en bultsax när jag inte fick in min GTX 980ti i den först. Men den funkar ju ändå även om den är lite "uppklippt" nu.

Det jag köpte tillslut blev detta:

Moderkort: ASUS X99-A
Processor: Intel Core i7 5930K 3.5 GHz 15MB
Minnen: Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX
SSD hårdiskar: Samsung 850-Series EVO 500GB (2st)

Processorfläkt och OS:
Cooler Master Hyper 212 EVO
Windows 10 Home Svensk 64-bit OEM

Vad gör egentligen moderkortet för prestanda eller resten av datorn föresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av outcasters:

De kunde inte garantera att de skulle kunna bygga klart datorn till den 9:e så jag fick en vän att gå med på att hjälpa mig montera istället

Det gjorde ju dock att jag kunde skippa vissa delar, har ju nätagg i min nuvarande burk (750W) och chassit till den borde jag ju kunna använda till de nya delarna (det är nån variant som heter hightower). Klippte dock sönder hela ramen idag med en bultsax när jag inte fick in min GTX 980ti i den först. Men den funkar ju ändå även om den är lite "uppklippt" nu.

Det jag köpte tillslut blev detta:

Moderkort: ASUS X99-A
Processor: Intel Core i7 5930K 3.5 GHz 15MB
Minnen: Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX
SSD hårdiskar: Samsung 850-Series EVO 500GB (2st)

Processorfläkt och OS:
Cooler Master Hyper 212 EVO
Windows 10 Home Svensk 64-bit OEM

Vad gör egentligen moderkortet för prestanda eller resten av datorn föresten?

Det blir säkert bra. Men jag förstår inte - du frågar SweC om råd. Alla säger att du inte bör köpa nytt, men ändå så köper du nytt. Vilken rebell!

Permalänk
Skrivet av vrmlnd:

Det blir säkert bra. Men jag förstår inte - du frågar SweC om råd. Alla säger att du inte bör köpa nytt, men ändå så köper du nytt. Vilken rebell!

Är svårt att styra av mig när jag väl bestämt mig Men Aeig verkade ju lite positiv till att uppgradera CPU:n iallfall!

Skrivet av Aeig:

Det blir en stor skillnad, Haswell-E och Skylake had 20-40% förbättrad IPC mot din CPU, beroende på applikation.

Om du överklockar din nuvarande CPU får du visserligen ut mer prestanda, men detsamma kan sägas om den CPUn du köper, där får du också ut mer prestanda vid OC.

Hade jag varit du då hade jag valt X99 plattformen med DDR4 och en Intel Haswell-E /WELLSBURG/ 5820K , du kommer bli supernöjd : )

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av outcasters:

Är svårt att styra av mig när jag väl bestämt mig Men Aeig verkade ju lite positiv till att uppgradera CPU:n iallfall!

Ja, har du pengarna så...
Det är inga dåliga grejor du köpt, så du blir säkert supernöjd!

Permalänk
Medlem

Berätta gärna om du "maxar" fallout 4 och skyrim med den nya riggen, vore ju hysteriskt roligt om du fortfarande inte kunde maxa.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Skrivet av J-Ballz:

Berätta gärna om du "maxar" fallout 4 och skyrim med den nya riggen, vore ju hysteriskt roligt om du fortfarande inte kunde maxa.

Jo det ska bli intressant Men keep in mind dock att andra spel som Witcher 3 och allt annat jag testat flyter ju på max med redan vad jag har nu. Detta är alltså inte vanilla Skyrim, utan en version av Skryim jag maxat bortom all rimlig gräns, har nog 100-200 moddar, mest grafiskt med väldigt högupplösta texturer, samt massa tweaks för att öka växtilghet täthet, seavstånd m.m. Kommer ju ta ett bra tag antar jag innan det ens finns moddar och tweaks till Fallout 4 som närmar sig detta gissar jag.

Hmmm.. när jag tänker efter på det så kanske de va lite onödigt o uppgradera redan nu ändå för vanilla release.. Men nåja.. nu borde jag stå mig ett tag till med detta som bas innan det blir dags att uppgradera grafikkortet nästa gång