Vill ha en ny supergaming dator

Permalänk

Vill ha en ny supergaming dator

Jag håller på och förbereder mig för Fallout 4.

Först mina nuvarande specs är detta:

https://www.dropbox.com/s/prwulxv5x4ae3g3/2015-10-16_114144.p...

Jag trodde det skulle räcka med att köpa ett GeForce GTX 980 Ti för att vara säker på att kunna maxa spelet med moddar. Men efter att ha fått hem mitt GTX 980 Ti och testat med mitt maxmoddade Skyrim så verkar det inte räcka. Med maxmoddat så menar jag ca 100+ moddar. Från vad jag fått höra tidigare så är det Cpu:n som är mitt svagaste kort, och både Skyrim och Fallout 4 är tydligen väldigt tungt för just CPU. (Ligger tom under recommended settings för min CPU för Fallout 4 vad jag hörde) Andra spel flyter dock extremt bra, maxar tex Witcher 3 på allt osv, men det verkar som just Bethesda har väldigt höga krav när det är moddat och eftersom Skyrim fortfarande inte flyter pefekt med massa moddar så vill jag uppgradera så jag kan vara säker (så säker man kan vara) på att Fallout 4 kommer flyta med moddar.

Hörde dock att om jag vill uppgradera CPU:n ordentligt så behövde byta ut moderkort, minnen också för att göra det. Så lika bra att köpa en helt komplett ny dator då tänker jag, burk och allt och sedan stoppa in min GTX 980 Ti i den bara.

Nu är bara frågan vad jag ska köpa. Vill ju ha den färdig och ihopplockad med windows installerat osv (förutom grafik kortet som jag själv stoppar i).

Jag har än så länge hittat två kompletta paket med dator (man kan byta ut individuella delar i paketen om man vill).
En på datorfixarna: http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=362_12...
Och en på komplett.se: https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11049

Den på datorfixarna kostar ca 20.000kr
Och den på komplett ca 25.000kr
Jag kommer dock be dom ta bort grafik kortet såklart eftersom jag redan har det (-ca 7000kr) så totalpris blir då

Datorfixarna: 13.000kr
Komplett: 18.000kr

Efter att ha tittat på dessa två så förstår jag dock inte varför den på komplett är 5000kr dyrare? De verkar nästan ha exakt samma komponenter?

Men vad tror ni om dessa? Ser de bra ut, eller är det något som borde bytas ut eller läggas till, tas ifrån?
Mina huvudtankar runt det är att den från datorfixarna ser ut att bara ha en hårdisk på 250gb så där behöver jag lägga till en till hårdisk? Isåfall vilken? Har hört att "SSD" är det som är bäst och gäller nu?
Ser också ut som båda saknar cd spelare, eller är det bara att det automatiskt ingår?
Den från komplett har ett nätagregat på bara 650w, är inte det lite om man vill vara "futureproof"?

Skulle vara extremt tacksam för hjälp och råd med detta!

Permalänk
Medlem

Utan att ha stenkoll på läget skulle jag säga att din nuvarande dator är så pass bra att det är svårt att garantera att något som inte fungerar på denna skulle fungera på en nyare. Däremot, om du inte har en SSD idag så hade jag absolut rekomenderat att köpa till en sådan! Den kommer inte ge mer FPS, men i alla lägen där det behöver läsas in ny data från disken så gör det stor skillnad!

Så, jag skulle säga: Köp en SSD, den kommer du ändå ha nytta av sen, och vänta sedan till Fallout 4 släpps. Den dagen det finns tillräckligt mycket moddar för att din dator inte ska orka lär det ha kommit ny hårdvara.

Permalänk
Avstängd

Köp en bra kylare och överklocka. Allt annat är att kasta pengar i sjön. Speciellt vid köpe av en komplett dator....

Alternativt köp ett moderkort och ny processor. Du har ju allt annat.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

håller med ovanstående

vilken kylare har du ?
har du redan överklockat din processor ?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av lakej:

Köp en bra kylare och överklocka. Allt annat är att kasta pengar i sjön. Speciellt vid köpe av en komplett dator....

Alternativt köp ett moderkort och ny processor. Du har ju allt annat.

Vill inte bara köpa nytt moderkort, processor och hårdisk eftersom jag inte vill sitta och plocka ihop allt sen på egen hand. Är extremt grön när det gäller sådant :/ Spenderar då heldere några tusen till för att få allt färdigt och klart.

Förstår att det kanske ser ut som jag inte "behöver" uppgradera, men CPU:n jag har ligger ju faktiskt under recommended för detta spel redan nu.

Sen kan jag väl säkert sälja mina gamla delar för några tusenlappar kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av outcasters:

Vill inte bara köpa nytt moderkort, processor och hårdisk eftersom jag inte vill sitta och plocka ihop allt sen på egen hand. Är extremt grön när det gäller sådant :/ Spenderar då heldere några tusen till för att få allt färdigt och klart.

Förstår att det kanske ser ut som jag inte "behöver" uppgradera, men CPU:n jag har ligger ju faktiskt under recommended för detta spel redan nu.

Sen kan jag väl säkert sälja mina gamla delar för några tusenlappar kanske?

skillnaden mellan i7 3770k och i7 4790 är marginell vi snacka om några %
se länk
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-4790-vs-In...

prestandan gäller en stock i7 3770k och inte en överklockad variant

så överklocka den till något mellan 4.2-4.8 GHz och den räcker utan problem

--->MEN skaffa en bra kylare<---

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av erieri02:

skillnaden mellan i7 3770k och i7 4790 är marginell vi snacka om några %
och prestandan gäller en stock i73770k och inte en överklockad variant

så överklocka den till något mellan 4.2-4.8 GHz och den räcker utan problem

--->MEN skaffa en bra kylare<---

Men var får du de modellerna ifrån? Jag tänkte uppgradera från en i7 3770k till en i7-6700K Skylake
Det visar 32% +

Permalänk
Medlem

Komplett har större SSD plus en vanlig HDD. 3 år garanti mot 2 år.

FD har K-modellen av CPU. snabbare minne och kraftigare nätagg.

Finns fördelar och nackdelar med båda systemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outcasters:

Men var får du de modellerna ifrån? Jag tänkte uppgradera från en i7 3770k till en i7-6700K Skylake

fick den modellen här ifrån
http://www.gamespot.com/articles/fallout-4-pc-minimum-and-rec...

eftersom du hävda att du måste byta för att din nuvarande cpu ligger under rekommenderat för Fallout så ville jag visa skillnaden mellan vad dom rekommenderar och vad du har

så klocka nu och köp nytt om några år då det du har inte är i närheten av vad som krävs i prestanda
kan säkert ha kommit något nytt då som är ännu bättre än i7 6700k

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av erieri02:

fick den modellen här ifrån
http://www.gamespot.com/articles/fallout-4-pc-minimum-and-rec...

eftersom du hävda att du måste byta för att din nuvarande cpu ligger under rekommenderat för Fallout så ville jag visa skillnaden mellan vad dom rekommenderar och vad du har

Aha, jo, men jag vill ju uppgradera till den senaste

Skrivet av Pake:

Komplett har större SSD plus en vanlig HDD. 3 år garanti mot 2 år.

FD har K-modellen av CPU. snabbare minne och kraftigare nätagg.

Finns fördelar och nackdelar med båda systemen.

Men det låter ändå som att datorfixarna är billigare då? Om man skulle lägga till en större SSD och en till HDD, garantilängden lägger jag inte direkt vikt vid. + Att den från datorfixarna hade "k-modellen" (är det bättre?) Såg också att den från datorfixarna hade större nätagg.

Är det viktigt att den hårdisk man lägger till också är SSD?

Vad skulle ni ändra, lägga till, ta bort? De va ingen cd spelare med väl i någon av modellerna?

Permalänk
Avstängd

Fullkomligt vansinnigt att kasta 15 tusen i sjön för ett spel som inte är bra optimerat.

tweaka grafik och moddar tills det fungerar på det du har, överklocka, eller köp endast det nödvändigaste. Någon här kan säkert hjälpa dig för en platta öl när du ska sätta ihop allting.

Sen kan det ju va så att spelets motor inte gillar att ha så mycket som ska laddas och hålla hand, att det faller på det.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av outcasters:

Men var får du de modellerna ifrån? Jag tänkte uppgradera från en i7 3770k till en i7-6700K Skylake
Det visar 32% +

Du behöver inte köpa någon ny dator. 3770K är fortfarande en mycket bra processor speciellt om du skulle ha en bra kylare och överklocka den. Om du överklockar din 3770K så skulle du lätt kunna få någonstans 20-30% högre prestanda ur den. Systemkrav brukar även vara överdrivna så även om du inte överklockar din CPU kommer den troligen att klara av spelet väldigt bra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av lakej:

Fullkomligt vansinnigt att kasta 15 tusen i sjön för ett spel som inte är bra optimerat.

tweaka grafik och moddar tills det fungerar på det du har, överklocka, eller köp endast det nödvändigaste. Någon här kan säkert hjälpa dig för en platta öl när du ska sätta ihop allting.

Sen kan det ju va så att spelets motor inte gillar att ha så mycket som ska laddas och hålla hand, att det faller på det.

Men bortse från att det är korkat, jag vill ändå ha råd med vad jag ska välja 30% ökning i CPU tycker jag inte är helt pengar i sjön heller, + att jag får till SSD och nya minnen, moderkort etc.

Permalänk
Medlem

Har du pengar att bränna så satsa på X99 och en åttakärnig prolle.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Har du pengar att bränna så satsa på X99 och en åttakärnig prolle.

Har råd, men jag vill inte kasta mer pengar i sjön än nödvändigt.. : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av outcasters:

Har råd, men jag vill inte kasta mer pengar i sjön än nödvändigt.. : )

Om du inte vill kasta bort pengar i onödan så ska du överklocka din nuvarande 3770K.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Om du inte vill kasta bort pengar i onödan så ska du överklocka din nuvarande 3770K.

Läste lite om SSD, verkar som det kanske kan hjälpa även med Skyrim, många av de moddar jag har är textur moddar, så jag antar att spelet måste ladda in nya texturer osv, kanske kan en SSD hjälpa med det?

Säg att jag ska skaffa en SSD, vilken skulle jag isåfall välja, och om jag har flera hårdiskar som är vanliga så antar jag att spelet måste ligga på SSD:en för att den ska hjälpas av det?

Är det svårt att överklocka CPU:n? Vill inte hålla på o montera fläktar osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av outcasters:

Vill inte bara köpa nytt moderkort, processor och hårdisk eftersom jag inte vill sitta och plocka ihop allt sen på egen hand. Är extremt grön när det gäller sådant :/ Spenderar då heldere några tusen till för att få allt färdigt och klart.

Förstår att det kanske ser ut som jag inte "behöver" uppgradera, men CPU:n jag har ligger ju faktiskt under recommended för detta spel redan nu.

Sen kan jag väl säkert sälja mina gamla delar för några tusenlappar kanske?

Vad är det för spel vi snackar om? I ärlighetens namn så tror jag du kan skita blankt i de system-kraven. Att en 3770k inte skulle hänga med köper jag inte - speciellt inte om den är överklockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outcasters:

Men bortse från att det är korkat, jag vill ändå ha råd med vad jag ska välja 30% ökning i CPU tycker jag inte är helt pengar i sjön heller, + att jag får till SSD och nya minnen, moderkort etc.

"30% ökning i CPU"? Hur tänker du nu?
Du tror väl inte att 30% ökning i något syntetiskt test översätts till 30% högre fps i ett visst spel?
Är Fallout4 ens cpu-begränsat med ditt nuvarande grafikkort?

Om jag var du skulle jag väntat till Fallout4 faktiskt är släppt och testat ordentligt så man vet exakt vad som krävs, och först då se över om uppgradering behövs.

Börja med att köpa en SSD om du inte har en. Steg två är troligen mer RAM om du vill ha en drös dåligt optimerade moddar. Steg tre är möjligen nytt grafikkort. Men vänta och se vad du faktiskt behöver istället för att spendera tiotusentals kronor på spekulationer.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Och vad gör du om din nya dator inte heller maxar spelet med moddar?

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av outcasters:

Aha, jo, men jag vill ju uppgradera till den senaste

Men det låter ändå som att datorfixarna är billigare då? Om man skulle lägga till en större SSD och en till HDD, garantilängden lägger jag inte direkt vikt vid. + Att den från datorfixarna hade "k-modellen" (är det bättre?) Såg också att den från datorfixarna hade större nätagg.

Är det viktigt att den hårdisk man lägger till också är SSD?

Vad skulle ni ändra, lägga till, ta bort? De va ingen cd spelare med väl i någon av modellerna?

att ha det ''senaste'' är väldigt kortvarigt

så anledningen är inte jag kan inte spela det jag vill
utan jag VILL uppgradera min burk

då är det en helt annan frågeställning än att påstå att du inte klara fallout som kommer

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Avstängd
Skrivet av outcasters:

Har råd, men jag vill inte kasta mer pengar i sjön än nödvändigt.. : )

Skrivet av outcasters:

Läste lite om SSD, verkar som det kanske kan hjälpa även med Skyrim, många av de moddar jag har är textur moddar, så jag antar att spelet måste ladda in nya texturer osv, kanske kan en SSD hjälpa med det?

Säg att jag ska skaffa en SSD, vilken skulle jag isåfall välja, och om jag har flera hårdiskar som är vanliga så antar jag att spelet måste ligga på SSD:en för att den ska hjälpas av det?

Är det svårt att överklocka CPU:n? Vill inte hålla på o montera fläktar osv..

Kompis...

Du kollar på att köpa en komplett dator för ~15tusen när du redan har allting som du behöver utom _eventuellt_ nyare processor och då tillhörande moderkort samt eventuellt ram.

Om du istället köer det VÄRSTA i processorväg och skippar allt skit du inte behöver. Chassie, ett till nätaggregat. Du förstår.

Men jag tror fortfarande att skillanden i Skyrim kommer va så försumbar att du sitter där och åmar dig för du precis kastat pengar i sjön.

En SSD kan däremote absolut hjälpa mot laddningstider som begränsas av hårddisken, speciellt i Skyrim när det ska laddas in gång på gång. Men det kommer också va en minimal skillnad.

Går du nu mot förmodan och köper dig en komplett ny dator så hoppas jag att du skäms.

Antar att du har prövat diverse konfigurationer för att öka prestandan, eller sitter du bara och installerar mods?
http://steamcommunity.com/app/72850/discussions/0/61395696459...

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av outcasters:

Läste lite om SSD, verkar som det kanske kan hjälpa även med Skyrim, många av de moddar jag har är textur moddar, så jag antar att spelet måste ladda in nya texturer osv, kanske kan en SSD hjälpa med det?

Säg att jag ska skaffa en SSD, vilken skulle jag isåfall välja, och om jag har flera hårdiskar som är vanliga så antar jag att spelet måste ligga på SSD:en för att den ska hjälpas av det?

Är det svårt att överklocka CPU:n? Vill inte hålla på o montera fläktar osv..

en SSD minskar laddtider drastiskt så har du många textur mods laddas dessa fortare och allt annat för den delen med men största förändringen är nog starttiden av datorn

men om du byter till SSD kommer du ALDRIG vilja ha operativsystemet på något annat

skulle rekommendera något mellan 250-500GB av samsung,crucial eller intel
finns många andra bra men dessa har jag själv bra erfarenhet av

det är enkelt då vissa moderkort har en auto OC i bios'et beroende på modell av moderkort

hur mena du med montera fläktar ?

för ska du överklocka cpu ->MÅSTE<- du har något bättre än stockkylaren från intel

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av outcasters:

Läste lite om SSD, verkar som det kanske kan hjälpa även med Skyrim, många av de moddar jag har är textur moddar, så jag antar att spelet måste ladda in nya texturer osv, kanske kan en SSD hjälpa med det?

Säg att jag ska skaffa en SSD, vilken skulle jag isåfall välja, och om jag har flera hårdiskar som är vanliga så antar jag att spelet måste ligga på SSD:en för att den ska hjälpas av det?

Är det svårt att överklocka CPU:n? Vill inte hålla på o montera fläktar osv..

En SSD skulle hjälpa att korta ner laddningstiderna. Och naturligtvis måste du då ha spelet installerat på SSDn. Det är inte alls svårt att överklocka en modern Intel CPU men du måste ha en ordentlig kylare. Att montera en ordentlig kylare är heller inte speciellt svårt då många chassin har ett hål i plåten under moderkortet precis där CPUn sitter.

Och om du verkligen inte vågar ge dig på att montera en ordentlig kylare och överklocka så finns det säkert någon lokal datorhandlare som kan göra det mot en liten betalning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8680639/2015-10-28

Skrivet av outcasters:

Jag håller på och förbereder mig för Fallout 4.

Först mina nuvarande specs är detta:

https://www.dropbox.com/s/prwulxv5x4ae3g3/2015-10-16_114144.p...

Jag trodde det skulle räcka med att köpa ett GeForce GTX 980 Ti för att vara säker på att kunna maxa spelet med moddar. Men efter att ha fått hem mitt GTX 980 Ti och testat med mitt maxmoddade Skyrim så verkar det inte räcka. Med maxmoddat så menar jag ca 100+ moddar. Från vad jag fått höra tidigare så är det Cpu:n som är mitt svagaste kort, och både Skyrim och Fallout 4 är tydligen väldigt tungt för just CPU. (Ligger tom under recommended settings för min CPU för Fallout 4 vad jag hörde) Andra spel flyter dock extremt bra, maxar tex Witcher 3 på allt osv, men det verkar som just Bethesda har väldigt höga krav när det är moddat och eftersom Skyrim fortfarande inte flyter pefekt med massa moddar så vill jag uppgradera så jag kan vara säker (så säker man kan vara) på att Fallout 4 kommer flyta med moddar.

Hörde dock att om jag vill uppgradera CPU:n ordentligt så behövde byta ut moderkort, minnen också för att göra det. Så lika bra att köpa en helt komplett ny dator då tänker jag, burk och allt och sedan stoppa in min GTX 980 Ti i den bara.

Nu är bara frågan vad jag ska köpa. Vill ju ha den färdig och ihopplockad med windows installerat osv (förutom grafik kortet som jag själv stoppar i).

Jag har än så länge hittat två kompletta paket med dator (man kan byta ut individuella delar i paketen om man vill).
En på datorfixarna: http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=362_12...
Och en på komplett.se: https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11049

Den på datorfixarna kostar ca 20.000kr
Och den på komplett ca 25.000kr
Jag kommer dock be dom ta bort grafik kortet såklart eftersom jag redan har det (-ca 7000kr) så totalpris blir då

Datorfixarna: 13.000kr
Komplett: 18.000kr

Efter att ha tittat på dessa två så förstår jag dock inte varför den på komplett är 5000kr dyrare? De verkar nästan ha exakt samma komponenter?

Men vad tror ni om dessa? Ser de bra ut, eller är det något som borde bytas ut eller läggas till, tas ifrån?
Mina huvudtankar runt det är att den från datorfixarna ser ut att bara ha en hårdisk på 250gb så där behöver jag lägga till en till hårdisk? Isåfall vilken? Har hört att "SSD" är det som är bäst och gäller nu?
Ser också ut som båda saknar cd spelare, eller är det bara att det automatiskt ingår?
Den från komplett har ett nätagregat på bara 650w, är inte det lite om man vill vara "futureproof"?

Skulle vara extremt tacksam för hjälp och råd med detta!

Permalänk

Är inte 6700K bättre än 5930K? Här visar den 19% bättre? http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-5930K-vs-I...

Permalänk
Medlem

@outcasters: Du kan inte titta på bara såna tester. I benchmark kanske det är skillnad, men i spel kommer du få exakt samma prestanda.

Det låter som att du endast använder din dator för att spela på, och då är det otroligt onödigt att uppgradera från den du har nu. Det är slöseri. Om du är beredd att lägga så mycket pengar på din hobby så skulle jag rekommendera dig att du sätter dig in i den, så att du vet vad du gör.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Om du är beredd att lägga så mycket pengar på din hobby så skulle jag rekommendera dig att du sätter dig in i den, så att du vet vad du gör.

eller åtminstone lyssnar på dem som är insatta i det...

@outcasters
Byt inte från din 3770k så länge du inte tänker köra 3st grafikkort, vilket är en helt annan diskussion om du bör. Då är det X99 som gäller.

Överklocka din 3770k, en ny processor kanske ger dig en FPS skillnad på 1-5% i dem flesta spelen... Vissa helt CPU bundna spel hade möjligen sett större skillnad.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Det blir en stor skillnad, Haswell-E och Skylake had 20-40% förbättrad IPC mot din CPU, beroende på applikation.

Om du överklockar din nuvarande CPU får du visserligen ut mer prestanda, men detsamma kan sägas om den CPUn du köper, där får du också ut mer prestanda vid OC.

Hade jag varit du då hade jag valt X99 plattformen med DDR4 och en Intel Haswell-E /WELLSBURG/ 5820K , du kommer bli supernöjd : )

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Det blir en stor skillnad, Haswell-E och Skylake had 20-40% förbättrad IPC mot din CPU, beroende på applikation.

Om du överklockar din nuvarande CPU får du visserligen ut mer prestanda, men detsamma kan sägas om den CPUn du köper, där får du också ut mer prestanda vid OC.

Hade jag varit du då hade jag valt X99 plattformen med DDR4 och en Intel Haswell-E /WELLSBURG/ 5820K , du kommer bli supernöjd : )

MVH

Menar du den som RaBlack postade ovan? Enda jag tänkte på där, kommer verkligen något spel använda 32GB minne eller räcker det med 16? Varför skulle du downgrada från en 5930K till en 5820K?