Funkar det att bara uppgradera grafikkortet?

Permalänk

Funkar det att bara uppgradera grafikkortet?

Har suttit och tokpeppat för Fallout 4-releasen tills jag insåg att jag nog inte kan köra det på min dator.

System requirements kommer ut och...japp. Det stämde. Så, nu sitter jag här, toksugen och funderar på uppgradering, men helt osugen på att lägga ut pengar.
Det som är för kasst för att klara minimikraven är grafikkortet, men jag är tyvärr inte så bra på det här med hårdvara :/

Jag slits mellan att bara hitta det som möjligtvis tar sig över gränsen för att komma undan billigt, eller att fläska på när man ändå uppgraderar.
Här kommer då min främsta fråga, kan jag fläska på med grafikkortet utan att det sabbar nåt annat? Visst, det blir lite flaskhals, men det borde fungera + att det borde fungera vid eventuell ordentlig uppgradering va..?

Här är iaf det jag sitter med just nu (säg till om nåt saknas):

Chassi: Fractal Design Arc Mini
Moderkort: Gigabyte GA-880GMA-USB3
Processor: AMD Phenom II X4 960T Black Edition 3,0GHz (har läst att det ska gå lätt att klocka, så jag kanske testar det vid behov)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560 Ti 448 HDMI DP 2xDVI 1250 MB (1536 MB enl. http://www.systemrequirementslab.com)
RAM: Glömt bort vilken sort, men 16 GB (kan vara 2x8 eller 4x4)
Hårddisk: Både en tjockis och en SSD

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Här kommer då min främsta fråga, kan jag fläska på med grafikkortet utan att det sabbar nåt annat?

Så länge nätaggregatet i fråga fortfarande klarar det. Nätaggregat åldras rätt hårt.
Råder även om att överklocka. Både roligt och prestanda givande.

Vilken prisklass pratar vi om förresten?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PigPillow:

Har suttit och tokpeppat för Fallout 4-releasen tills jag insåg att jag nog inte kan köra det på min dator.

System requirements kommer ut och...japp. Det stämde. Så, nu sitter jag här, toksugen och funderar på uppgradering, men helt osugen på att lägga ut pengar.
Det som är för kasst för att klara minimikraven är grafikkortet, men jag är tyvärr inte så bra på det här med hårdvara :/

Jag slits mellan att bara hitta det som möjligtvis tar sig över gränsen för att komma undan billigt, eller att fläska på när man ändå uppgraderar.
Här kommer då min främsta fråga, kan jag fläska på med grafikkortet utan att det sabbar nåt annat? Visst, det blir lite flaskhals, men det borde fungera + att det borde fungera vid eventuell ordentlig uppgradering va..?

Här är iaf det jag sitter med just nu (säg till om nåt saknas):

Chassi: Fractal Design Arc Mini
Moderkort: Gigabyte GA-880GMA-USB3
Processor: AMD Phenom II X4 960T Black Edition 3,0GHz (har läst att det ska gå lätt att klocka, så jag kanske testar det vid behov)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560 Ti 448 HDMI DP 2xDVI 1250 MB (1536 MB enl. http://www.systemrequirementslab.com)
RAM: Glömt bort vilken sort, men 16 GB (kan vara 2x8 eller 4x4)
Hårddisk: Både en tjockis och en SSD

Du ligger precis över minimum system requirements, så du kommer inte att se mycket förbättring av att uppgradera bara grafikkortet. Bättre då att spara tills du kan uppgradera både cpu och grafikkort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Fixa nytt agg som typ ett evga supernova 750 eller corsair rmx 750w och grafikkort typ 380 eller 390 om du har pengarna

EDIT 360 om du typ inte har pengar

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Så länge nätaggregatet i fråga fortfarande klarar det. Nätaggregat åldras rätt hårt.
Råder även om att överklocka. Både roligt och prestanda givande.

Vilken prisklass pratar vi om förresten?

Ah, visste att jag missat nåt.

Nätagget är ett "Cooler Master Silent Pro M500 500W"

Ja, det är ju ju prisklassen jag funderar på. Har sett några kort som borde fungera som gått på under tusenlappen, men frågan är om man inte ska lägga till lite för att få det att hålla något/några år till istället. Funderar just nu mest på att vänta till Black Friday å se om man kan göra nåt kap då.

Vad tror ni ett sånt nätagg orkar dra? Sitter med ett trådlöst nätverkskort och en extern CPU-fläkt också (ingen koll på om det drar mkt).

Nätverkskort: TP-Link TL-WDN4800
CPU-fläkt: Thermalright HR-02 Macho

Sen sitter jag ju med ett minichassi också, så jag får ju inte köpa för stora grejer heller

Jag är förresten inte intresserad av att maxa Fallout 4, jag är sugen på att spela det

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem

Om det är uppgradering av endast grafikkort i befintlig burk skulle jag troligtvis välja mellan 380 4gb eller 970, eventuellt 960 till ett riktigt bra kampanjpris (< 1700kr).

Under tusenlappen är inte värt att titta på. Övervägt begagnat om du vill komma billigt undan? 680/770/7970/280x brukar ligga runt tusingen där.