Permalänk
Medlem

Stresstest för GPU?

Hej! Håller på och överklockar mitt 980 och har använt MSI Afterburner för att göra det, har använt MSI Kumbstor, 3D Mark Fire Strike, Uniquine Heaven, allt på högsta och där så går mina klocks igenom och jag får inte artifakter eller någonting men när jag stresstestar med Aida64 och anger att den endast ska stresstesta GPU:n så kraschar den relativt snabbt.

Frågan lyder då, är de dem programmen som klocken gått igenom på för vänliga mot grafikkortet eller är det Aida64 som är för hård mot grafikkortet?, Kan även tillägga att när jag stresstestar GPU på Aida64 så laggar allting och sekunderna hackas fram.

Tacksam för svar!

OFF TOPIC:

Vet någon varför jag får sämre score med 2003Mhz memory clock än med 1978MHz memory clock?

-1978MHz Memory Clock
-2003MHz Memory Clock

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk

Har du provat att stresstesta i Aida64 med fabriks-klock? Det finns flera anledningar till varför det inte skulle fungera men men har du provat kortet i ett tungt spel och inte bara i benchmark tester? Skulle även rekommendera VALLEY BENCHMARK om du inte har testat det. Angående minnesresultaten så behöver inget höga värden betyda bättre men har du ändrat spänningen?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Har du provat att stresstesta i Aida64 med fabriks-klock? Det finns flera anledningar till varför det inte skulle fungera men men har du provat kortet i ett tungt spel och inte bara i benchmark tester? Skulle även rekommendera VALLEY BENCHMARK om du inte har testat det. Angående minnesresultaten så behöver inget höga värden betyda bättre men har du ändrat spänningen?

Gjorde det precis, då verkar det fungera, laggar dock fortfarande hur mycket som helst, fast det kanske det ska göra. Nä har tyvärr inga tunga spel haha så har bara kört Benchmark, Ska prova den med är inte den lite mildare än Heaven till och med?

Ja okej men tycker bara det är konstigt att jag inte fick de +300MHz:en på minnet utan endast ungefär 30Mhz mer fastän jag ställt in +500Mhz istället för +200Mhz

Nä spänningen har jag inte rört än, vet inte hur mycket man kan öka den på en MSI 980, har du nån aninng?

EDIT:

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag har nu kört Valley på Extreme HD och fick 3404 poäng, är det bra/dåligt? Den kraschade inte eller någonting, så kan vi då dra slutsatsen att Aida64 är för extrem mot grafikkortet?

Valley Bild

Har planer på att ändra volten när klocken börjar bli ostabil, hur mycket kan man dra upp den tro? Högsta den varit på nu när jag kört alla olika benchmarks är 1.2180V enligt GPU-Z (Stämmer den?, finns det andra program att volten på som stämmer överens mer?) Vet att på CPU-Z så visar den volten fel som bara den, visar 1.6V fastän max i bios är satt till 1.3, enligt Aida64 så visar den 1.28 vilket känns mycket mer rimligt!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2