Stundtals startar datorn segt och ger låg fps i spel, AMD Phenom 955 BE

Permalänk
Medlem

Stundtals startar datorn segt och ger låg fps i spel, AMD Phenom 955 BE

Hej!
Jag har en dator med AMD Phenom 955 BE processor.
Ofta så startar datorn "sömnig" dvs i spel så får jag 40fps när jag vanligtvis får 200+ fps, den är seg att öppna sidor eller göra något arbete med, kan bara drömma om att öppna något tungt program såsom Photoshop eller liknande - det går inte alls.

Det enda som gäller när datorn startar såhär är att restarta och hoppas på att den startar bra. Det vill säga att det är helt random om datorn startar bra eller dåligt. Vad tusan är problemet? Jag har omformaterat datorn flera gånger så har inget med virus att göra, jag har uppdaterat alla drivrutiner, och satt inställningar för hög prestanda i Windows.

När jag startar datorn är det 50/50 om jag kommer få en seg dator med 40fps, eller en snabb dator med 200fps. Snälla, hjälp om ni har någon aning eller idé om vad jag ska göra, det börjar bli oerhört frustrerande att starta om datorn 10 gånger om dagen.

Tack på förhand för tips!

Permalänk
Medlem

Kolla upp cpu kylaren om den är dammig samt kika temperaturerna på processorn i windows med t ex hwmonitor.

Ligger den närmare 55 - 60c i temperatur så är det dags och rengöra kylaren (går den för varmt så klockar den ned sig till 800 mhz) och även kanske byta kylpasta på processorn eller om du har möjlighet till det byta processorkylaren till en bättre om du nu har stockkylaren just nu.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Kolla upp cpu kylaren om den är dammig samt kika temperaturerna på processorn i windows med t ex hwmonitor.

Ligger den närmare 55 - 60c i temperatur så är det dags och rengöra kylaren (går den för varmt så klockar den ned sig till 800 mhz) och även kanske byta kylpasta på processorn eller om du har möjlighet till det byta processorkylaren till en bättre om du nu har stockkylaren just nu.

Tack för tipset, jag har varit nogrann med städning av CPU, men ska testa igen.. känns dock intuitivt som att det inte är problemet då jag, som sagt, varit nogrann vid dammning och städning av datorn överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

Tack för tipset, jag har varit nogrann med städning av CPU, men ska testa igen.. känns dock intuitivt som att det inte är problemet då jag, som sagt, varit nogrann vid dammning och städning av datorn överlag.

Plockat av processorkylaren och bytt kylpasta någon gång vid denna städning ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Plockat av processorkylaren och bytt kylpasta någon gång vid denna städning ?

Nej, det har jag inte gjort. Men detta problem har i stort sett varit sedan datorn var fabriksy, så det låter ju lite konstigt men ska provas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

Nej, det har jag inte gjort. Men detta problem har i stort sett varit sedan datorn var fabriksy, så det låter ju lite konstigt men ska provas!

Ta gärna bild på vilket processorkylare du har också så kan vi veta om det är vettigt och byta den eller om den möjligtvis kan varit felmonterad.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

Kolla efter söndriga kondensatorer på ditt moderkort.

Kan vara drivrutinsproblem? Ditt moderkort kanske behöver göra en Cmos?

Kanske en USB-enhet som förstör för dig?

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg