Hittar någon annans foto i min mobil - vad ska jag dra för slutsatser?

Permalänk

Hittar någon annans foto i min mobil - vad ska jag dra för slutsatser?

Hej!

För en stund sedan satt jag och pillade med en telefon (Android) som varit liggande oanvänd i sisådär två månader. Jag skulle rensa den inför att jag ska lämna ifrån mig den. När jag gjorde detta så gick jag bland annat in i mappen för foton, och hittade då 6-7 foton som jag garanterat inte tagit. Alla foton utom ett var i en helt oidentifierbar miljö (mysko skitkassa foton tagna på typ skymningen), men ett foto var väldigt intressant, uppseendeväckande, eller vad man vill kalla det.

Jag kan på goda grunder slå fast att det fotot är taget i en grannlägenhet, och har vissa indikationer på vilken specifik lägenhet det handlar om.

Vad fasen drar jag för slutsatser av detta? Har någon tillgång till mitt Google-konto och råkat synka någon annan enhet mot det?

Tilläggas kan att jag för mindre än en vecka sedan hade strul med mitt Spotify-konto. Plötsligt kunde jag inte logga in, och det gick inte ens att återställa lösenordet. När jag angav mitt användarnamn i återställningen så blev bara svaret att kontot inte existerade. Vid kontakt med Spotify fick jag veta att någon bytt e-mailadress som kopplats till kontot (vilket i och för sig inte förklarar varför kontot inte uppgavs existera). Efter att jag försett dem med diverse uppgifter så återgavs jag kontrollen över kontot. De uppmanade mig att byta lösenord på den mail jag haft kopplad till Spotify-kontot. Det gjorde jag förstås, men jag förklarade också för dem att jag inte haft några andra indikationer på att mailen varit kapad. Tyckte att Spotify borde kunna förse mig med adressen som någon bytt till, samt ip-adressen från vilket det skett, men då vacklade de och svävade på målet. Plötsligt var det inte säkert att det var ett verkligt kontoövertagande, utan bara möjligt att det var det. Nu menade de att deras system av säkerhetsskäl frusit mitt konto, utan att det bevisat handlade om någon slags intrång.

Men när nu detta också dyker upp så är det ju förstås ofrånkomligt att koppla samman de två incidenterna.

Så...

1. Vilka slutsatser drar ni av det jag beskrivit? Vad fasen är det som har hänt?

2. Vilka åtgärder skulle ni vidta? Jag har bytt lösenord till allt möjligt jag kan komma på (man har ju en centriljard konton och grejer), men räcker det?

Permalänk
Medlem

Har wlan använts och samma lösenord där som till Google så är det ju lätt att härleda till en granne.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Obehagligt!
Du råkar inte ha en keylogger eller annan spyware på datorn? Du har inte haft ett öppet wi-fi nätverk i din lägenhet som grannen kunnat ta sig in på och därigenom (kanske) fått tag på dina inloggningsuppgifter till diverse sidor och tjänster?
Låter ju lite långsökt, men ingenting är omöjligt antar jag.

Har du sett till att använda program såsom, AVG, Advanced System Care och/eller Malwarebytes Anti-Malware innan du började ändra dina lösenord för att fastställa att du inte har intrång på datorn?

Känner du denna granne som kan vara den som varit inne och rotat med dina lösenord och sånt?

Permalänk
Medlem

Dataintrång har en påföljd av böter eller fängelse i högst 2 år.

Om personen synkat bilder.. och du vet vem det är, så är det ju en lätt sak för polisen.

Sen kan man ju ta ett snack med personen först, så den får en chans att lägga ner..
En del gör det av ren nyfikenhet och tycker det är spännande, men lägger av rätt snabbt om de blir upptäckta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

@guldgossen: på vissa routrar så kan man logga in på admin (192.168.1.1) från Wifi, stäng av den funktionen,
WPS ska också stängas av då det ända som krävs en sifferkod för att komma in i routern.

om du vill gå lite längre så finns det en term "honeypot"

du använder samma SSID och lösenord som förut men det är en annan router, du har information på den "datorn" som ser äkta ut men när det används identifierar användaren.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Har wlan använts och samma lösenord där som till Google så är det ju lätt att härleda till en granne.

Du menar ifall wlan har använts i kommunikationen med telefonen? Det kan jag inte svara på, men jag kan slå fast att jag aldrig har haft samma lösenord till något trådlöst nätverk och till mitt Google-konto. Lösenorden är dessutom av det mer komplicerade slaget. Särskilt lösenordet till det trådlösa nätverket. Det är på tolv tecken, både versaler och gemena, siffror och specialtecken. Google-lösenordet har hittills varit enklare, nio gemena bokstäver.

Skrivet av TheYardbird:

Obehagligt!
Du råkar inte ha en keylogger eller annan spyware på datorn? Du har inte haft ett öppet wi-fi nätverk i din lägenhet som grannen kunnat ta sig in på och därigenom (kanske) fått tag på dina inloggningsuppgifter till diverse sidor och tjänster?
Låter ju lite långsökt, men ingenting är omöjligt antar jag.

Har du sett till att använda program såsom, AVG, Advanced System Care och/eller Malwarebytes Anti-Malware innan du började ändra dina lösenord för att fastställa att du inte har intrång på datorn?

Känner du denna granne som kan vara den som varit inne och rotat med dina lösenord och sånt?

Ja, absolut obehagligt, konstigt, jobbigt och knepigt. Huruvida jag har någon keylogger eller spyware på datorn, vet jag inte. Det hoppas jag förstås inte. Samtidigt, vad är oddsen på att det i så fall är just en granne som angriper mig? som jag svarade kommentaren ovan, så har wifi-lösenordet varit synnerligen avancerat.

Och nej, jag har inte gjort något annat än att bara byta en jäkla massa lösenord. Främst för att jag har begränsade kunskaper om sådant som du räknar upp.

Grannen i fråga är för mig obekant. Några av mina grannar ser jag otroligt sällan. Det jag kan säga utifrån bilden är att den är tagen i en lägenhet av samma slag som min. Det syns på interiören. Vidare så finns två personer med på bilden, som är en slags panoramabild som jag tycker ser ut att vara tagen från en dator-webbkamera. En av personerna känner jag inte igen alls, en av dem är jag rätt säker på bor i huset. Men jag ser honom så sällan att jag inte är säker på i vilken lägenhet han bor. Jag kan isolera det till en av tre lägenheter, eftersom jag har bättre koll på resten av grannarna.

Skrivet av DaBone:

Dataintrång har en påföljd av böter eller fängelse i högst 2 år.

Om personen synkat bilder.. och du vet vem det är, så är det ju en lätt sak för polisen.

Sen kan man ju ta ett snack med personen först, så den får en chans att lägga ner..
En del gör det av ren nyfikenhet och tycker det är spännande, men lägger av rätt snabbt om de blir upptäckta.

Javisst, skulle det förhålla sig så som det verkar så är det såklart en brottslig handling. Ändå handlar det i nuläget främst om att försöka få ett hum om vad som kan ha skett, och i bästa fall en gissning om varför. Utifrån det får det sedan bedömas ifall jag ska gå vidare med en polisanmälan. Har jag inte lidit mer skada än jag hittills kan överblicka, och jag kan få stopp på skiten, så kommer jag inte att gå vidare. Jag har inget intresse av att sätta dit någon för sakens skull.

Vet exakt vem det är, gör jag inte. Men det ska gå att slå fast säkert vem en av de två männen på bilden är, och från vilken lägenhet bilden är tagen. Lyckas jag med det så att jag är snudd på säker, så är det såklart läge att konfrontera personen i fråga. Men dels vill jag i så fall vara säker, och dels ha en rätt sannolik hypotes om hur man gått till väga.

Skrivet av Grönahunden:

@guldgossen: på vissa routrar så kan man logga in på admin (192.168.1.1) från Wifi, stäng av den funktionen,
WPS ska också stängas av då det ända som krävs en sifferkod för att komma in i routern.

om du vill gå lite längre så finns det en term "honeypot"

du använder samma SSID och lösenord som förut men det är en annan router, du har information på den "datorn" som ser äkta ut men när det används identifierar användaren.

Tack, det ska jag omedelbart göra när jag kommer hem från jobbet!

Det där med honeypot verkar dock över min kompetens och kraft.

Men utifrån det jag nu kompletterat med i mina svar här ovan, vad tror ni har hänt? Jag har alltså haft ett mycket avancerat lösenord till routern, men ett klart enklare (dock alls inte enkelt!) till mitt Google-konto. Om jag listar ett antal hypoteser, hur skulle ni rangordna sannolikheten för vilken det handlar om?
- Via router/wifi kommit åt mitt nät och mina enheter?
- Via Google-kontot kommit åt mig?
- Via min mail (lika bra lösenord som till routern) kommit åt uppgifter?
- Annat angreppssätt?

Permalänk
Lego Master

Du borde kunna avgöra när bilderna i fråga är tagna med hjälp av taggarna på dem. Kolla inloggen på din Gmail via webbläsaren och se om du har några inlogg från IP-adresser som ser suspekta ut. Längst ner till höger har du en liten grå text som lyder "Last account activity: X minutes ago" och en länk med "Details". Där kan du kolla de senaste inloggen. Räcker inte den infon tror jag du kan begära längre loggar av Google.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Du borde kunna avgöra när bilderna i fråga är tagna med hjälp av taggarna på dem. Kolla inloggen på din Gmail via webbläsaren och se om du har några inlogg från IP-adresser som ser suspekta ut. Längst ner till höger har du en liten grå text som lyder "Last account activity: X minutes ago" och en länk med "Details". Där kan du kolla de senaste inloggen. Räcker inte den infon tror jag du kan begära längre loggar av Google.

Det jag hittar den vägen är bara de tio senaste loggningarna, och de sträcker sig bara tillbaka till den 26 oktober. Nu från jobbet har jag bara tillgång till en version av bilden som jag mailade till mig själv i natt, men den verkar bli taggad som om den togs när jag sparade ner den på min jobbdator. Där lyckas jag alltså inte se när den togs, men det kanske går på annat sätt? Däremot drog jag av olika skäl i natt slutsatsen att det är en tid sedan den togs. Sannolikt längre tillbaka än till den 26 oktober.

När jag kommer hem och har tillgång till bilden i telefonen, hur kollar jag taggarna för när den tagits (och annat)?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av guldgossen:

När jag kommer hem och har tillgång till bilden i telefonen, hur kollar jag taggarna för när den tagits (och annat)?

Gå in på bilden i Galleri, tryck på Meny-knappen och ta "Mer information". Beroende på märke och modell kan Meny-knappen sitta på olika ställen, men det löser du nog. På min S5a kan jag antingen hålla in app switch-knappen, eller trycka på [...] uppe till höger.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Bildens filnamn är, "PANO_20150909_205130". Av det förmodar jag att bilden togs den 9 september, men kan man av filnamnet säga något om vad det kan vara för enhet bilden tagits med? Olika enheter namnsätter ju på olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldgossen:

Bildens filnamn är, "PANO_20150909_205130". Av det förmodar jag att bilden togs den 9 september, men kan man av filnamnet säga något om vad det kan vara för enhet bilden tagits med? Olika enheter namnsätter ju på olika sätt.

Du borde kunna högerklicka på bilden, välja properties, gå på fliken details. Där listas vissa av EXIF-taggarna, och beroende på kamera kan du få se olika mycket.

EDIT: Att filens prefix är PANO, det är inte helt enkelt så en panoramabild?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guldgossen:

Bildens filnamn är, "PANO_20150909_205130". Av det förmodar jag att bilden togs den 9 september, men kan man av filnamnet säga något om vad det kan vara för enhet bilden tagits med? Olika enheter namnsätter ju på olika sätt.

Ja, 2015-09-09 och det borde vara kl 20:51 (och 30 sekunder)
Annars säger det ingenting. PANO betyder helt enkelt att det är en panoramabild.
Vet inte hur olika telefoner namnsätter dom.

Permalänk
Medlem

Helt hundra på att det inte är du som tryckt i dig för mycket sprit och glidit in till en granne någon gång?

Permalänk
Skrivet av tolle:

Helt hundra på att det inte är du som tryckt i dig för mycket sprit och glidit in till en granne någon gång?

Haha! Nog fasen har tanken föresvävat mig, men inte mer än att den snabbt kunde avfärdas.

Den ena personen har jag aldrig sett, den andra känner jag bara igen vagt, och jag har inte ett spår av minne av att jag befunnit mig i en lägenhet med motsvarande möblering. Dessutom kan jag även utesluta att jag varit stupfull och bara inte minns det, för det aktuella datumet befann jag mig på ett jobbevent den aktuella kvällen, och kom hem först tidigast kl. 22.

Jääävligt skumt är det!

Permalänk

Jag lyckas inte hantera bilden riktigt. Långklickar jag på bilden i telefonen så får jag inte upp några val som gör det möjligt att se detaljer om bilden. Skickar jag över den till datorn så får den dagens datum. Då kopplade jag den till datorn, men jag hittar inte bilden när telefonen (en Nexus 5 32Gb) mappas upp i datorn. Då installerade jag Total Commander i telefonen, men där kräver tydligen sökfunktionen root. Hur fasen ska jag hitta filen?

Permalänk
Medlem

Prova Dropbox

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Prova Dropbox

På vilket sätt? Till att hitta bilden i telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldgossen:

På vilket sätt? Till att hitta bilden i telefonen?

Installera Dropbox-ladda upp bilden-ladda ner den på datorn.
Finns säkert snabbare sätt men det är vad jag kom på just nu.

Permalänk
Medlem

Vad har du för internetuppkoppling i lägenheten? Det låter som ett felconfat LAN i eran byggnad. Har läst om liknande fall innan där okända datorer dyker upp i ens nätverk. Min teori är att grannen har delat ut bilden på sitt nätverk och du kan se den i telefonen då den är uppkopplad mot wifi.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Du kan väl ladda ner någon annan "galleri-app" och se om du kan få mer information om bilden i den. Eller något sånt här som är framtaget specifikt för att få fram så mycket information om bilder som möjligt: https://www.microsoft.com/en-us/store/apps/picture-info/9wzdn...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Zunil:

Vad har du för internetuppkoppling i lägenheten? Det låter som ett felconfat LAN i eran byggnad. Har läst om liknande fall innan där okända datorer dyker upp i ens nätverk. Min teori är att grannen har delat ut bilden på sitt nätverk och du kan se den i telefonen då den är uppkopplad mot wifi.

Bredbandsbolagets 250/100-fiber.

Skrivet av Jonny Myran:

Du kan väl ladda ner någon annan "galleri-app" och se om du kan få mer information om bilden i den. Eller något sånt här som är framtaget specifikt för att få fram så mycket information om bilder som möjligt: https://www.microsoft.com/en-us/store/apps/picture-info/9wzdn...

En sådan vore ju kanon. Den är dock för Windows-telefoner. Någon som vet en motsvarande för Android?

Permalänk
Skrivet av guldgossen:

Bredbandsbolagets 250/100-fiber.

En sådan vore ju kanon. Den är dock för Windows-telefoner. Någon som vet en motsvarande för Android?

Använd appen "Foton", gå in på bilden, tryck en gång så du får upp alla olika alternativ, sedan finns det ett "i" mitten, går du in där ska du få upp en massa info som t.ex vart bilden ligger, vilket kan vara intressesant, vilken kamera och även om personen har haft geotagging på den så kan då få kordinaterna för bilden där den är tagen..
Nu kör jag i och för sig 6.0 på min N5a men borde vara samma..

Hoppas detta hjälper och jag ska leta efter en bra galleri app

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

Använd appen "Foton", gå in på bilden, tryck en gång så du får upp alla olika alternativ, sedan finns det ett "i" mitten, går du in där ska du få upp en massa info som t.ex vart bilden ligger, vilket kan vara intressesant, vilken kamera och även om personen har haft geotagging på den så kan då få kordinaterna för bilden där den är tagen..
Nu kör jag i och för sig 6.0 på min N5a men borde vara samma..

Hoppas detta hjälper och jag ska leta efter en bra galleri app

Ahh, det där gav en del! Dels gav det fototiden kl. 21.54 den 9 september, dels gav det geotaggningen exakt där jag bor (kunde jag dock se redan av bilden), och dels gav det att fotot tagits med en Nexus 5. Det sistnämnda är ju rätt odd. Alltså en likadan telefon somsom den jag nu hittat bilden i. Om det inte vore så att jag kunde säga säkert att bilden inte är tagen med min telefon, så skulle jag säga att det är ett orimligt sammanträffande. Jag klurar vidare på vad jag ska göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror fortfarande att det är spriten som spökar. Du var hemma först klockan 22 sa du? Och fotot är taget däromkring?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan se vilka enheter som sitt googlekonto är associerat med någonstans på google play

Permalänk
Skrivet av guldgossen:

Ahh, det där gav en del! Dels gav det fototiden kl. 21.54 den 9 september, dels gav det geotaggningen exakt där jag bor (kunde jag dock se redan av bilden), och dels gav det att fotot tagits med en Nexus 5. Det sistnämnda är ju rätt odd. Alltså en likadan telefon somsom den jag nu hittat bilden i. Om det inte vore så att jag kunde säga säkert att bilden inte är tagen med min telefon, så skulle jag säga att det är ett orimligt sammanträffande. Jag klurar vidare på vad jag ska göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du skriva när du kommit fram till vad som hänt, jag vill gärna veta!

Hade du telefonen "avaktiverad" under denna tid?

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

Kan du skriva när du kommit fram till vad som hänt, jag vill gärna veta!

Hade du telefonen "avaktiverad" under denna tid?

Jag ger gärna en liten uppdatering. Jag ska säga direkt att jag inte kommit särskilt långt, och att jag börjat få så svårt att bena ut saker och ting att jag kanske inte förmår mig att gräva vidare.

Sedan jag skrev senast så har jag upptäckt, dels att jag missat att telefonen synkades mot ytterligare ett Google-konto (ett mer publikt sådant som många använder av olika skäl, och som jag dessutom inte har en aning om hur avancerat lösenordet är), dels att det fanns ännu fler bilder i telefonen som jag inte tagit.

Telefonen tillhör alltså min tidigare arbetsgivare, för vilken jag haft lite eftersläpande åtaganden som gjort att jag behållit en del teknikprylar. Denne har haft ett Google-konto för bl.a. synkning av telefonnummer. Det kontot hade jag missat att jag låg inloggad mot. Det här förklarar också varför de misstänkta bilderna tagits med en identisk telefon. Nexus-femman är mycket vanlig på arbetsplatsen.

Jag har bl.a. hittat ytterligare en bild med vad som ser ut att vara den eventuelle grannen. Den bilden är dock geotaggad på en helt annan plats. Samma plats som en tredje bild taggats på, men där "grannen" inte är synlig. Däremot är en f.d. kollega synlig i den bilden. Om det inte vore för att den första bilden taggats i huset jag bor i, och tydligt också tagits i en lägenhet i huset, så skulle jag nu vara lugn. Då hade jag kunnat nöja mig med att den f.d. kollegan råkat synka över en del bilder till det gemensamma Google-kontot. Det kan nämligen vara så att hon har en relation med "grannen". Men det förklarar inte den otroliga slumpen att "grannen" skulle, dels vara identisk med min f.d. kollegas "sambo" (jag vet inte vilken relation de har), dels bo i samma hus som jag (geografiskt talar vi om två HELT olika platser), och dels ha råkat synkas över till min telefon.

Jag känner den f.d. kollegan mycket väl. Nu funderar jag på att helt enkelt ringa henne och beskriva grejen, och sedan låta henne se bilderna. Det borde kunna reda ut åtminstone ifall hennes snubbe är identisk med "grannen" (bilderna är inte solklara på den punkten), och förmodligen borde det även kunna klargöra den eventuella kopplingen till huset jag bor i.

EDIT: Telefonen var NOG avstängd vid det aktuella tillfället, men det är inte toksäkert. Den har den senaste tiden legat avstängd, men det här var så långt tillbaka att jag möjligen kan ha haft igång den då. Avaktiverad, hur menar du då?