Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Beställde denna från netonnet 2790, fich den med 2 st wd green. Är det ett bra köp?

Jag skulle nog vilja påstå att det är ett bra köp. Jag har en liggandes för upphämtning på posten och om jag öppnar och det är 8 tb wd green är jag nöjd.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Beställde följande i samma order:
Guild Wars 2
Mortal Kombat 10
Mad Max

Igår fick jag Mad Max i brevlådan, oklart vad som gäller dom andra två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Guild Wars 2
Mortal Kombat 10
Mad Max

Samma sak hände för mig fast jag fick två av tre beställda spel. Har skickat ett mail och frågat vad som händer med det tredje (som på min orderbekräftelse står som "i lager i varuhus").

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vilken del av din länkade artikel är det du tänker på? Var står det att Green-diskar kraschar i NAS-applikationer?
Skickades från m.sweclockers.com

Sen ska man ju komma ihåg att WD Green har en idle på 8 sekunder, dvs om disken inte accessas på 8 sek så parkerar den.
T.ex. så har en person 2785 load cycles på 65 timmar. Det innebär att man gör sina 300000 load cycles på 291 dagar. Även Seagate har stora problem med detta.
För Western Digital så kan man använda WDIDLE3 för ändra tiden från 8 sekunder till t.ex. 300 sekunder.

https://superuser.com/questions/735209/smart-brand-new-wester...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Sen ska man ju komma ihåg att WD Green har en idle på 8 sekunder, dvs om disken inte accessas på 8 sek så parkerar den.
T.ex. så har en person 2785 load cycles på 65 timmar. Det innebär att man gör sina 300000 load cycles på 291 dagar. Även Seagate har stora problem med detta.
För Western Digital så kan man använda WDIDLE3 för ändra tiden från 8 sekunder till t.ex. 300 sekunder.

https://superuser.com/questions/735209/smart-brand-new-wester...

Ja, men det står ingenstans att Green imploderar bara man har dem i närheten av en NAS. I teorin skulle du kunna göra 300k load cycles på en dryg månad om du skickar ett anrop var tionde sekund.

Jag har haft två gröna 1,5TB-diskar som lagringsdiskar i min dator i sex år. Enligt Crystal DI har de gjort ca 152000 resp 163000 cykler på 25000 drifttimmar, dvs de har snurrat ungefär halva tiden jag haft dem. Den WD Blue jag har i samma dator har gjort 200 cykler på 2000 drifttimmar sedan jag köpte den i somras.

OT: Lite intressant är att jag betalade 990 kr/st för mina 1,5 TB Green i november 2009. Idag får man nästan 3 TB för samma pengar (1100 kr hos Webhallen), dvs inte ens en dubbling av kapaciteten på sex år. Min första SSD (Intel 80GB) kostade 2200 kr vid samma tid och var då ett fartvidunder. Idag får man utan problem sex gånger så mycket för samma pengar och dessutom betydligt snabbare.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja, men det står ingenstans att Green imploderar bara man har dem i närheten av en NAS. I teorin skulle du kunna göra 300k load cycles på en dryg månad om du skickar ett anrop var tionde sekund.

Nej, det har jag ju inte påstått heller Men det är relevant i diskussionen om Green vs Red. Om de ska användas i RAID så spelar ju även TLER in.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Därför att de "recensioner" som finns på butikers hemsidor skrivs efter att en privatperson har köpt dem. 95% av de som har köpt en produkt tenderar att tycka att produkten man köpt är superbra, oavsett hur bra den är objektivt sett, just för att man lagt ut sina pengar på den.
Det är också varför det är mer rätt att säga "omdömen" än recensioner, då det sällan finns någon grund alls i vad som skrivs.

Men är du nöjd så är väl det toppen.

Nja, har inte testat den än då jag bor i Nederländerna och den är i Sverige. Anledningen till att jag fortsätter konversationen är snarare för att jag vill veta om du har några mer övertygande belägg som bör göra mig orolig. Men bästa är såklart att testa den och se för mig själv. Lär kunna sälja till samma pris om jag inte gillar den, så de e lugnt. Over and out.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Ni får hoppas på att WD Green 4TB är bättre än 3TB.

https://www.backblaze.com/blog/what-hard-drive-should-i-buy/

Citat:

The drives that just don’t work in our environment are Western Digital Green 3TB drives and Seagate LP (low power) 2TB drives. Both of these drives start accumulating errors as soon as they are put into production. We think this is related to vibration. The drives do somewhat better in the new low-vibration Backblaze Storage Pod, but still not well enough.

Har för övrigt ~40000 drifttimmar och ~65000 load cycles på mina 4st WD Black och även dom fungerar idag, men statistiskt sett är den informationen värdelös.

EDIT; Mer statistik här, https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-q3-2015... dock verkar dom slutat helt med WD Green.

Permalänk
Medlem

Tjena kikar på ps4, tänkt skaffa mig fifa och rocket league. Ska man slå till på den för 2999 på netonnet eller ska man vänta tills black friday vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Ni får hoppas på att WD Green 4TB är bättre än 3TB.

https://www.backblaze.com/blog/what-hard-drive-should-i-buy/

Har för övrigt ~40000 drifttimmar och ~65000 load cycles på mina 4st WD Black och även dom fungerar idag, men statistiskt sett är den informationen värdelös.

EDIT; Mer statistik här, https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-q3-2015... dock verkar dom slutat helt med WD Green.

Har en relativt ny WD40RZRX som jag kör som intern lagringsdisk, 2338h i drift 5704 load cycles.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Tullen:

Nja, har inte testat den än då jag bor i Nederländerna och den är i Sverige. Anledningen till att jag fortsätter konversationen är snarare för att jag vill veta om du har några mer övertygande belägg som bör göra mig orolig. Men bästa är såklart att testa den och se för mig själv. Lär kunna sälja till samma pris om jag inte gillar den, så de e lugnt. Over and out.

Mitt tips är väl då att gå in och läsa det som skrivits på minhembio istället för att läsa omdömen på butikernas sidor. Det finns utan tvekan mer kunskap och objektivitet där.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Beställde CoD:AW, Batman: AK, AC: Unity och Mortal Kombat 10. Fick ett sms om att de krediterat mig då det inte finns på lager längre.. Visste att elgiganten var en dålig butik sedan tidigare så det är inget som förvånar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Beställde CoD:AW, Batman: AK, AC: Unity och Mortal Kombat 10. Fick ett sms om att de krediterat mig då det inte finns på lager längre.. Visste att elgiganten var en dålig butik sedan tidigare så det är inget som förvånar mig.

Själv beställde jag GTA V, Witcher 3, ACU Batman AK och Mad Max i två separata beställningar och har fått allt. Antar att det blev ett lite större tryck än vad deras system mäktade med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Finns även: Intel i7 3770K - 16GB - 2 TB - GTX 680 OBS! Fyndvara

4499 kr

http://cdon.se/hemelektronik/thor-lorride-intel-i7-3770k-16gb...

Wow, snacka prisvärt!
Gällde detta endast (tidigare) idag eller vet nån om när dom la upp detta erbjudande?
Varan var borttagen redan runt 18-tiden när jag kollade.

Permalänk
Medlem

@burgarn:

Försökte också att göra ett köp på denna men den fanns inte när jag klickade på länken cirka 15:30..

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem

den försvann efter typ, 30 min elr nåt.. va små sugen, men när ja bestämde mig så va den borta xD

Permalänk
Medlem

Cdon personlig rabattkod bortskänkes

100:- rabatt vid köp över 500:-

ges till första PM.

edit: redan borta.

Visa signatur

i5 2500k, P8z77-v, G.S RJ 2*4GB 2133mhz, PX-128M3P, Gtx680 Zotac Amp!

5198.79Hz (i5/2500k) på LUFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Nej, det har jag ju inte påstått heller Men det är relevant i diskussionen om Green vs Red. Om de ska användas i RAID så spelar ju även TLER in.

Hur är det med ZFS, MD och andra mjukvarulösningar då?

Å ena sidan står det i man(MD) att om ett läsfel uppstår så att TLER aktiveras (8 sek) så kommer MD att läsa in blocket från andra källor (spegling, paritetsdiskar mm), skriva det på en ny plats och markera det första blocket som trasigt. Det är först om även detta misslyckas som disken felmarkeras och RAID:en degraderas.

Å andra sidan skriver WD i ett informationsblad om TLER på sina enterprise-diskar att man inte skall använda diskar med TLER i annat än RAID (jag förutsätter att de menar HW-RAID):

Citat:

It is important to realize TLER-capable hard drives should not be used in non-RAID environments

. (Jag misstänker dock att den här filen är rätt gammal men principen borde vara den samma?)

Å tredje sidan skriver folk överallt på nätet att enda anledningen att ha TLER i en MD-array är att MD snabbare kommer försöka reparera blocket men att det skett ändå, om än 20-30 sek senare. Det kan t.o.m. vara en nackdel att ha TLER om en disk har kraschat och man får ytterligare ett läsfel under återställningen, då tappar man hela sin array.

Tittar man sedan på Backblazes statistik så talar den ju inte direkt till de röda 3TB-diskarnas fördel, nära 9% av dem har kraschat under 2015 (mer än dubbelt så hög andel som närmaste konkurrent). Visserligen mycket bättre än Seagates Barracuda 7200.14 men fortfarande en hög andel.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av hultron:

Guild Wars 2
Mortal Kombat 10
Mad Max

Skrivet av Ziwe:

Samma sak hände för mig fast jag fick två av tre beställda spel. Har skickat ett mail och frågat vad som händer med det tredje (som på min orderbekräftelse står som "i lager i varuhus").

Kanske bra att man köpte dem i varuhus då trots allt, även om allting inte fanns inne..

Det var ett jäkla strul med denna spel-rea de fick för sig att ha.
Hoppas ni får allt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Verkligen. Och ingen följesedel skickade dom med. Högst oklart om dom är restade.

Är glad oavsett, Mad Max för 99kr är succé.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av hultron:

@andreas_dock: Verkligen. Och ingen följesedel skickade dom med. Högst oklart om dom är restade.

Är glad oavsett, Mad Max för 99kr är succé.

Jo jag försöker inte sura, fick ju CoD AW för 39kr

.. men jag köpte Mad Max för 229kr bara för några veckor sedan.

Så är det dock, ibland skall man vara snabbare än tusan för att göra bra klipp

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Elgiganten har nu med PS4:an för 2990kr
(Netonnet har ju det priset sedan tidigare )

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kanske bra att man köpte dem i varuhus då trots allt, även om allting inte fanns inne..

Det var ett jäkla strul med denna spel-rea de fick för sig att ha.
Hoppas ni får allt.

Nix, dom valde att kreditera 39:- för CoD: AW, tyvärr.. Nåväl, ändå en bra deal. Fick ju trots allt 2 av 3 spel

Permalänk
Medlem

Fick nyss ett sms av Elgiganten att min order är krediterad, GTA 5 kan inte längre levereras...
Det var 5-7st kvar enligt lagersaldot efter jag lagt min beställning i fredags, imorgon så kan man nog beställa dessa spel till ordinarie pris igen och då har dom nog inte några problem att leverera det

Aja, grattis till er som faktiskt fick det ni beställde

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

@Anton89: Samma här!

Citat:

Bäste kund. Tyvärr kan inte PCCDGW2HPP & PCCDMORTCOMX längre levereras och är därav krediterade från er order. Vi beklagar det inträffade! Mvh Elgiganten

Permalänk
Medlem

Jag blev också precis krediterad för Guild wars expansionen .

Permalänk
Medlem

Antar att dom ville få iväg sina datorer med gamla konfigurationer. Så det var nog bara en engångsföreteelse tills dom sålt slut på dom.
Kanske blir igen om dom ska rensa i framtiden, men det är nog ett tag till nästa gång i så fall tror jag.
Men prisvärt var det och en lyckades jag norpa till grabben

Skrivet av burgarn:

Wow, snacka prisvärt!
Gällde detta endast (tidigare) idag eller vet nån om när dom la upp detta erbjudande?
Varan var borttagen redan runt 18-tiden när jag kollade.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Finns motsvarande från Samsung på Inet för 399:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3353089
http://www.inet.se/produkt/5340008/samsung-fit-micro-128gb-us...

Permalänk
Medlem

Fan vad surt att ordern inte kom iväg från Elgiganten. Tror ni de kommer skicka ut en likvärdig produkt till samma pris eller liknande?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Fan vad surt att ordern inte kom iväg från Elgiganten. Tror ni de kommer skicka ut en likvärdig produkt till samma pris eller liknande?

Fick som många andra bara Mad Max trots att jag beställt fler spel.. Tror dock att de kommer sälja ut fler spel inom den närmsta tiden då det verkar som de ska sluta med fysiska spel och bara sälja download-koder. Håll utkik imorgon kväll eller på fredag!