Permalänk

Project Qaqortoq

Hejsan!

Vet inte riktigt hur man startar en bygglogg.. Kanske berättar lite om sig själv?

Mitt namn är Oscar, är 17 år och bor uppe i kalla Kiruna. Går andra året på industrilinjen. Vad gör man här uppe då? Ja, man kör väl skoter och dricker öl, typ. Har länge varit intresserad utav datorspel, dock aldrig egen moddning eller datorbyggen. Blev medlem i fb-gruppen "Swerigs" i våras tror jag. Där såg jag byggen och projekt och blev väldigt intresserad själv. Hittade Sweclockers genom Swerigs och började läsa projekttrådar och tänkte att jag en dag själv ville starta en. I början på juni så fick jag sommarjobb på LKAB i malmgruvan vi har här uppe. Jobbade 6 veckor och när lönen kom så beställde jag alla delar

Detta är alltså mitt första projekt. Egentligen första gången jag överhuvudtaget jobbar med datordelar. Har aldrig ens tagit av sidopanelen på chassit förut förutom vid rengöring haha.
Kan lova att ni någongång under byggets gång kommer tycka att jag är trög för att jag gör något på ett visst sätt, men säg det då gärna åt mig Detta är som sagt mitt första projekt och jag vill lära mig! Allting jag kommer göra är kanske inte rätt.
Projektet handlar mycket om att jag vill lära mig och därför blir det även sleeving samt custom vattenkylning.

Namnet då? Qaqortoq? Vart fasen kommer det ifrån?
- Har suttit en längre tid och funderat på namn till projektet, lyssnade musik och då kom låten "Qaqortoq - Raubtier" upp. Raubtier är ett band som härstammar från Haparanda, inte så väldigt långt härifrån. Googlade på Qaqortoq och kom fram till att det är en stad på Grönland, namnet betyder "Det vita" och tyckte att det passade perfekt då bygget kommer vara vitt/rött.

Hårdvara
Chassi: CM-Storm Stryker
MB: Asus Z97-A Atx
CPU: Intel Core i7 4770k
GPU: Zotac GTX 980
RAM: Corsair Dominator 1866Mhz 8GB. (Blir 8GB till senare.)
HDD/SSD: WD Blue 1TB + Samsung 850 EVO 120GB för- OS.
PSU: EVGA G2 750W

Vattenkylning
CPU block: EK Supremacy EVO Full Nickel
GPU block: EK-FC980 Nickel
Pump: Alphacool VPP655 D5 + EK pumptop
Reservoar: Alphacool Pro 25
Radiator: Alphacool NEXXXOS UT60 360mm - Vit
Fittings: Barrow från aliexpress. (Bitspower replikor.)
Rör: Monsoon PETG 16mm.
Vätska: Mayhem Concentrate X1 Red

Sleeving är från e22.

Att tillägga är kanske att inte är någon proffsfotograf. Men jag älskar att läsa trådar som har mycket bilder så jag kommer alltså ha mycket bilder, fast inte fotade utav något proffs.

Nu kör vi!

Grafikkortet då jag fick hem det. Köpte det härifrån Sweclockers marknad.

Började för kanske en månad sedan att sleeva lite lätt. 24 pin är den enda som är färdig ännu, måste dock beställa cable combs.

Moderkort med CPU-blocket monterat.

SSD för OS

Fittings från aliexpress

GPU-block monterat

Radiatorn

Såhär ser sidopanelen ut nu

Ska dit större fönster, kommer bli något sånt här

Pump och reservoar

PETG rören

Hur min rigg ser ut just nu haha!

Vetinte ifall bilderna är för stora. Ni får säga till ifall det är sega att ladda.

Permalänk

Reserverad för slutbilder.

Permalänk
Medlem

Woho, vi vill se mer Oscar, vi vill se mer!

Permalänk

Började plocka isär chassit idag!

Såhär såg det ut nytt (google bilder.)

Började med att plocka bort alla plast-delar och sedan borra upp popnitar

Denna jag var tvungen att ta bort för att få plats med radiatorn. En SSD-dockningsstation. Kallas X-DOCK på detta chassi.

Permalänk
Medlem

Imponerande att du ger dig på vattenkylning med PETG-rör som första bygge! Avslutade själv mitt första bygge med hårda rör för ~2 veckor sedan och är mycket nöjd, men det var lite knivigt. Ser ut som att det kommer bli riktigt bra, även kul att se någon här på SweClockers som lyssnar på Raubtier! Lycka till med bygget, ser fram emot uppdateringar!

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk

@pixzie:
Tack för dina fina ord Raubtier är riktigt sköna!

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att följa! Lycka till!

Skoter + puder + raubtier för att sen komma hem helt mör och slå sig ner med några kalla pilsner.. Har mycket svårt att komma på nåt som slår det!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk

@Tandborste:
Kunde inte sagt det bättre själv!
Speciellt då man köpt ny maskin i veckan

Permalänk
Medlem

@Oscargrundstrom
Inge helt okej det där! Jag blir ju inte alls avis! Snajdar omkring på en Phazer MTX själv

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

@Oscargrundstrom:
Om nu datorn heter Qaqortoq kan väl skotern få heta Dieseldöden?

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk

@pixzie:
Inte omöjligt Har dock hört att kvinnliga namn på maskiner funkar bäst..

Permalänk
Medlem

Kör hårt grabben! Du har min like !

Kommer följas!

Mvh

Permalänk

@criscros:
Tack så mycket! Kul att ha dig här

Permalänk

Hallååååå igen! Har jobbat lite på chassit idag

I förra uppdateringen så tog jag av toppen på chassit, bara för att komma åt SSD-Dockningsstationen så att radiatorn skulle få plats i fronten.
Tog samtidigt och kapade bort lite plåt, plåten som har suttit runt hårddiskburarna osv.

SSD-Dockan satt på en platta pop-nitad i chassit så tänkte att jag lika gärna kunde använda den för DVD-läsaren då det ibland kan vara behändigt att ha en sådan.

Den kommer alltså sitta längst ner i chassit. Det är meningen att det original ska sitta en verktygslåda där

Sen skulle radiatorn dit. Original får det endast plats med 240mm radiator, och då måste man även använda hårddiskburarna som fästpunkt för radiatorn, fick alltså göra en liten egen version som kanske inte är så speciellt vacker, men det kommer inte synas sen

Sen var det bara att pop-nita dit toppen igen. Första gången jag använder en pop-nits pistol och fyfan vilket bra verktyg ändå. Går så sjukt fort att fästa saker

Monterade även PSU

Tog och monterade moderkort och grafikkortet också.

Nästa sak som ska göras är väl att bocka en plåt att ha som PSU-cover. Den kommer gå genom hela chassits längd, alltså även under radiatorn osv. Måste även fixa en plåt att montera i "hålet" bredvid radiatorn, det kommer se väldigt tomt ut annars + att jag måste montera pumpen där. Efter det så är det väl bara att börja böjja rör

Tack för mig!