Permalänk

Optical in soundbar

Hej, jag köpte en Philips soundbar och skulle koppla optical out från Tivo till soundbaren. Utgången på kabeln lyser rött när jag kopplar in i Tivo men när jag kopplar in till soundbar hörs inget ljud. Kablarna sitter väldigt löst, men jag har läst att det inte spelar så stor roll. Någon som kan gissa vad som är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyperdyne68:

Hej, jag köpte en Philips soundbar och skulle koppla optical out från Tivo till soundbaren. Utgången på kabeln lyser rött när jag kopplar in i Tivo men när jag kopplar in till soundbar hörs inget ljud. Kablarna sitter väldigt löst, men jag har läst att det inte spelar så stor roll. Någon som kan gissa vad som är fel?

har du kollat så att du använder rätt källa i soundbaren? lär ske per automatik men samtidigt så kan det vara att man måste manuellt välja optiskt ingång som källa på soundbaren.

Edit!
"The central section contains an alphanumeric display and a row of touch-sensitive controls on top for power, volume and source selection. The display is large and easy to read, but can be dimmed if it gets too distracting in the dark."

hittade detta, så kan tänka mig att den är på HDMI som standard och prova byta manuellt å se om det gör någon skillnad

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Jag väljer optical in men det hörs ingenting, inte ens brus. Aux in fungerar så högtalaren är inte trasig.

Permalänk
Rekordmedlem

Vilket ljudformat matar du ut från källan och klarar soundbaren av det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är mest troligt så att du måste välja i boxen isf att den ska skicka ljudet via optiskt istället.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk

Jag hittar inga inställningar på Tivo-menyn, men eftersom det är rött ljus i kabeln borde det inta vara signal?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cyperdyne68:

Jag hittar inga inställningar på Tivo-menyn, men eftersom det är rött ljus i kabeln borde det inta vara signal?

Jo det är signal men uppenbarligen inte en kompatibel signal

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

I manualen på Tivo står "Digital Audio (Optical). Connects to an
A/V receiver or home cinema system.
Use an optical digital audio cable (sold
separately) to connect the box to your
home cinema system for digital sound."

Måste jag ha någon receiver mellan tivo och soundbar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cyperdyne68:

I manualen på Tivo står "Digital Audio (Optical). Connects to an
A/V receiver or home cinema system.
Use an optical digital audio cable (sold
separately) to connect the box to your
home cinema system for digital sound."

Måste jag ha någon receiver mellan tivo och soundbar?

Nej men du måste ha kompatibla ljudformat, Toslink är bara en anslutningstyp, mest kompatibelt är pcm 2 kanal 16/44 det spelar i princip alla enheter medans många surroundsystem är spärrade av drm eller liknande, du måste ta reda på vilka format som soundbaren stödjer och vad tivon kan mata ut och välja ett som båda kan hantera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det finns inga inställningar på varken soundbar eller Tivo. Som tur är kom jag på att det räckte med en simpel koaxkabel för att få grymt ljud. Fast jag vill helst att det optiska ska fungera också. Tack för alla svar, och om någon kommer på hur man ska få optiska att fungera mellan Philips HTL2153B och Tivo ct8685 så vore det snällt.

Permalänk

Digital koaxial kabel eller "line out"?

Jag tycker att det verkar konstigt att det i så fall skulle fungera över det koaxiala men ej det optiska.

Är det från linjeutgången du får ljud (röd å vit/svart) så är det inte lika konstigt.

Men kolla ändå om det inte finns någon meny för att välja ljudutgång. Du kanske måste välja mellan ljud via hdmi eller via toslink.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Koax ut var från TV-n, en enkel kabel jag tog från en datorhögtalare. Jag tänkte att det kanske varit bättre med optiskt utgång, men det verkar inte finnas några som helst inställningsmenyer i TIVO. Någon som vet?

Permalänk
Skrivet av Cyperdyne68:

Koax ut var från TV-n, en enkel kabel jag tog från en datorhögtalare. Jag tänkte att det kanske varit bättre med optiskt utgång, men det verkar inte finnas några som helst inställningsmenyer i TIVO. Någon som vet?

https://www.comhem.se/blob/52230/4/tivo-anvandarguide-data.pd...

Kolla sidan... 43 tror jag det var.
Det står inget om att man kan aktivera eller avaktivera optisk ut, men däremot står det att man kan välja mellan pcm och dolby som jag förstod det.

Det jag kan tänka mig är kanske att din soundbar kan ta emot det ena men inte det andra. Har du någon länk till din soundbar?

Sedan en grej till.

Jag har testat en gång att använda en splitter från min dator, så att jag fått två optiska kablar från en utgång. Då räckte inte styrkan på signalen till och det blev inget ljud på någon av enheterna, även om det lyste rött i bägge kablarna.

Det kan vara värt att testa med en så kort kabel som möjligt, och riktigt se till att den sitter fast.

Ibland när det känns som att den sitter på plats men för löst, så har man missat att trycka till det sista så att det klickar till som det ska.
Det kan vara rätt hårt motstånd ibland. Kolla bara så att kontakten är vriden åt rätt håll innan du trycker för hårt

Visa signatur

.:bjorn