Permalänk
Medlem

Galaxy note 2 batteri

Jag har haft min samsung galaxy note 2 i 3 år i januari. Jag har upplevt att batteriet har blivit en del sämre det senaste halvåret men när jag söker info om det kan jag inte hitta något vettigt. Jag kan heller inte avgöra om det är jag som har börjat använda mobilen mer eller om batteriet har blivit såpass dåligt.

När jag söker info om det hittar man främst hur många laddningar ett Li-Ion batteri klarar, men inte mycket om hur kapaciteten försämras över åren.

Det jag undrar är alltså hur försämras kapaciteten över åren eller fungerar batteriet mer eller mindre lika bra tills det dör?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

De brukar klara ett visst antal laddningscykler innan de dör. Ca 1000?
Visst försämras ett batteri över tid.

Enklast är att använda nån app som kan visa hur batteriet mår och cykler.

Permalänk
Medlem

Jag har också en Galaxy Note 2 som bara höll laddningen sämre och sämre.
På slutet fick jag ladda den mitt på dagen för att ha något batteri alls att tala om på kvällen.

Jag köpte ett nytt originalbatteri för några veckor sedan, och då blev den avsevärt bättre.
Nu hinner jag i alla fall komma hem från jobbet innan jag behöver ladda.

Dock tycker jag fortfarande att det känns som att den håller avsevärt sämre än när såväl mobil som batteri var nytt.

I nuläget överväger jag faktiskt att byta telefon, även om det bär lite emot.
Just denna helgen har Webhallen sänkt pris på Galaxy Note 4, och även om den börjar bli gammal nu, så hänger den väl skapligt med iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluemood:

Jag har också en Galaxy Note 2 som bara höll laddningen sämre och sämre.
På slutet fick jag ladda den mitt på dagen för att ha något batteri alls att tala om på kvällen.

Jag köpte ett nytt originalbatteri för några veckor sedan, och då blev den avsevärt bättre.
Nu hinner jag i alla fall komma hem från jobbet innan jag behöver ladda.

Dock tycker jag fortfarande att det känns som att den håller avsevärt sämre än när såväl mobil som batteri var nytt.

I nuläget överväger jag faktiskt att byta telefon, även om det bär lite emot.
Just denna helgen har Webhallen sänkt pris på Galaxy Note 4, och även om den börjar bli gammal nu, så hänger den väl skapligt med iaf.

Note 2 har redan ett enormt batteri som det är, 3100 mAh. Jag köpte ett nytt på 6200 mAh i förrgår.

Det har blivit lite bättre men ingenstans nära som det var när allt var nytt som du nämnde.

Jag upptäckte också att skype var den stora boven för mig och tog hela 47% av batteriet jämfört med skärmen som tog 16%. Antar att något i programmet är dåligt optimerat för note 2 och satt och tuggade i sig ström.

En annan märklig detalj är att mitt batteri gick från 28% till 26% under en fyratimmars period som den användes och laddades samtidigt, därför har jag även börjat misstänka min laddare som ger ifrån sig ett gnisslande ljud. Sedan gick den från 26% till 75% under 7 timmar av laddning, utan användning.

Permalänk
Medlem

Efter googlande stöter man på denna:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.abmantis.ga...

som hjälpte en hel del.

Problemet med slö laddning är löst. Fick ca 400 mA med min egna laddare och kabel, ca 900 mA med en väns kabel som också var lite trasig, och nu 1800 mA med en helt ny kabel. Detta är när man laddar från vägguttag.

Börjar man fundera på problemet inser man att en sliten och lite trasig kabel har mindre tvärsnittsarea på sina ställen och därmed en mindre yta att kunna transportera ström igenom.

Permalänk
Medlem

@mixxo:

Var köpte du ditt 6200mAh batteri? Är det dubbelt så stort som original batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

@mixxo:

Var köpte du ditt 6200mAh batteri? Är det dubbelt så stort som original batteriet?

Ja det är dubbelt så stort, man får en ny backplate också för det är fysiskt större. Det är ju en äldre mobil så tillbehör kan finnas billigt. Ett nytt vanligt 3100 mAh hade kostat 250-300 men jag hittade den med 6200 mAh på teknikmagasinet för 150 kr. Andra butiker kan också ha utgående tillbehör billigt till den modellen.

Permalänk
Medlem

Ett nytt batteri och en komplett återställning bör göra susen.

Ta först reda på vilka appar som drar mycket.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Alla lithium batterier har vanligtvis 500 laddningscykler. Om man laddar 1 gång/dag så dröjer det ca 1,5 år innan batteriet tappar sitt fulla kapacitet till ca 70-80%. Då det har gått 3 år så är det inte konstigt. Bara köp nytt, kostar inte mycket ändå.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ett nytt batteri och en komplett återställning bör göra susen.

Ta först reda på vilka appar som drar mycket.

Ja längre upp har jag skrivit att skype funkar dåligt på note 2, drog 50% av all batteri. Funkar mycket bättre nu och med det nya batteriet laddas mobilen rätt sällan.