Permalänk
Medlem

Uppgradera grafikkort

Tjenare SweC!

Funderar på att skaffa mig ett nytt grafikkort vid jul sen. Det grafikkortet jag har är ett Sapphire 7950 Dual-x. Processorn jag har är en Intel Core i5 3470 3,2ghz - 3,6ghz och då undrar jag hur kraftigt grafikkort man kan ha till den processorn och om det blir någon förbättring. Kan tillägga att jag har ett 650w Fractal Design nätagg.

Om jag skaffar mig ett nytt grafikkort kommer datorn att räcka till de nya spelen i något år till eller räcker det grafikkortet jag har nu?

Permalänk
Medlem

Ett 7950 är ju fortfarande rätt hyfsat. Är det nåt särskilt spel du vill ha mer prestanda i ? Vad har du för skärm?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem

@Will133

Ett R9 390 eller ett GTX970 känns som en lämplig uppgradering för din dator.

Samt är det viktigt, som Sundkula nämner i sitt inlägg, att ange vilken upplösning du spelar i så att vi kan ge dig så bra råd som möjligt.

Trevlig kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundkula:

Ett 7950 är ju fortfarande rätt hyfsat. Är det nåt särskilt spel du vill ha mer prestanda i ? Vad har du för skärm?

Jag tänkte på alla nya spel men som till exempel Witcher 3 kunde jag inte köra på särskilt hög fps och lite tråkigt att spela när det laggar och inte heller roligt att köra på låg grafik. Men jag tänkte att de nya spelen som kommer vill jag gärna kunna köra på kanske medel grafik och kunna ha en hyffsad fps.

Jag har en BenQ 24tum GL2450 skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@Will133

Ett R9 390 eller ett GTX970 känns som en lämplig uppgradering för din dator.

Samt är det viktigt, som Sundkula nämner i sitt inlägg, att ange vilken upplösning du spelar i så att vi kan ge dig så bra råd som möjligt.

Trevlig kväll.

Jag vill helst inte köra på låg grafik då det ser för jävligt ut i vissa spel men medel går bra och då vill jag också kunna köra på en hyffsad fps alltså kunna köra det med flyt.

Permalänk
Medlem

@Will133

Då är något av korten jag nämnde i det tidigare inlägget bra kandidater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@Will133

Då är något av korten jag nämnde i det tidigare inlägget bra kandidater.

Ok men hur mycket skulle korten kosta begagnade och hur mycket skulle jag kunna få för mitt grafikkort? Vill helst spara så mycket pengar som möjligt.

EDIT: Kollade marknaden här på SweC och där ligger de på 2500 - 3000spänn men finns det en chans att något kort skulle bli väldigt billigt på mellandagsrean till exempel?

Permalänk
Medlem

@Will133: 7-800 Får du kanske på Sweclockers marknaden för ditt gamla. Nån hundring till möjligtvis på Blocket/Tradera. Kommer säkert finnas billiga(re) 970/390 i mellandagarna, men det är ofta referenskorten med lite sämre kylare som får de största rabatterna.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem

ett 7950/280 går väl loss på marknaden mellan 600 till 1000 spänn som högst, tror jag. Beror väl helt på efterfrågan här på marknaden.

Mycket möjligt att du kan komma över ett på mellandagsrean, det kan bara tiden utvisa dock.

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen, ska fundera på det!