Webhallen trollat bort beställning

Permalänk

Webhallen trollat bort beställning

God afton, kära överklockskompanjoner.

I torsdags när rean drog igång kände jag att det var dags att byta ut mitt Radeon Hd7750 med det väldigt prisvärda Asus GTX 970 Turbo som Webhallen slängde iväg för ynka 2490 riksdaler. Transaktionen gick igenom, pengarna försvann och jag kom till sidan "Tack för din beställning".
Tog igår kontakt med dom via FB då jag ännu inte fått en orderbekräftelse, och där meddelar dom att ingen order har kommit in under mitt namn. Blir hänvisad till deras mail och dom säger sig ska kolla vidare efter en lösning på problemet.
Vad ska jag förvänta mig, pengarna tillbaks eller att äntligen få uppgradera datorn? Mvh ledsen pojke med sketen dator som sitter utan pengar och uppbrunnet telejack.
Edit: för att klargöra så fanns korten i lager och detta skedde flera timmar innan erbjudandet försvann när någon beställde mer än ett per hushåll.

Permalänk
Medlem

Vänta ett tag. De har säkert mycket att göra nu efter "BlackFriday" så det kan nog ta lite tid innan de kan svara på vad som hänt din beställning och hur det blir.
Du bör dock få ett kort eftersom det är vad du har beställt annars får du pengarna tillbaka om de inte kan ge dig ett grafikkort av någon anledning.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Vänta ett tag. De har säkert mycket att göra nu efter "BlackFriday" så det kan nog ta lite tid innan de kan svara på vad som hänt din beställning och hur det blir.
Du bör dock få ett kort efter som det är vad du har beställt annars får du pengarna tillbaka om de inte kan ge dig ett grafikkort av någon anledning.

Vet du om någon anledning som dom skulle kunna vägra mig ett grafikkort? Aldrig varit med om liknande innan så vet inte riktigt vad jag som kund kan säga eller förvänta mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm jag är inte jätteduktig på lagarna kring detta. Men eftersom du har betalt och priset verkar rimligt så har jag svårt att se hur de får neka ditt köp.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Hmm jag är inte jätteduktig på lagarna kring detta. Men eftersom du har betalt och priset verkar rimligt så har jag svårt att se hur de får neka ditt köp.

Enda undantaget jag kan tänka mig är väl om det är en produkt som i vanliga fall inte finns i sortimentet, annat än vid det erbjudandet. Men så var det ju inte heller. Aja tack så mycket för svar så får jag väl hoppas på det bästa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om pengarna är dragna från ditt konto så har du gjort en affär i lagens mening, Vilket gör att webbhallen är skyldiga dig ett kort, även om dom har tagit slut på lagret.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Om pengarna är dragna från ditt konto så har du gjort en affär i lagens mening, Vilket gör att webbhallen är skyldiga dig ett kort, även om dom har tagit slut på lagret.

Enligt lagen bör jag alltså få ett kort? Det vore ju toppen, då det var det jag kastade pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att skilja på reserverat belopp och "draget" belopp vid kortköp.

Jag skulle tro att beloppet du ser som minus på ditt kontoutdrag endast är en reservation som lagts då du angett ditt kortnummer i deras system. Rent fysiskt finns inte pengarna hos företaget förr än varorna skickats.

Om man från företagets sida "godkänner" din order ska du få en bekräftelse på detta, en orderbekräftelse helt enkelt. Har du inte fått detta anser jag att webhallen i detta fallet har rätt att helt mackulera din order(Om den ens finns), du bör dock få någon form av kompensation för tiden dina pengar varit reserverade.

Hoppas allt löser sig för dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju fråga @Webhallen på forumet eller via hemsidans support.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

köpte du via ditt konto på webhallen så bör det finnas en orderhistorik där.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem

Skräpkorgen i mailen, utifall något spamfilter sorterade in det där?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Skrivet av Aqualize:

Skräpkorgen i mailen, utifall något spamfilter sorterade in det där?

Ingenting där, allt har löst sig nu dock!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nicke505:

Det är viktigt att skilja på reserverat belopp och "draget" belopp vid kortköp.

Jag skulle tro att beloppet du ser som minus på ditt kontoutdrag endast är en reservation som lagts då du angett ditt kortnummer i deras system. Rent fysiskt finns inte pengarna hos företaget förr än varorna skickats.

Om man från företagets sida "godkänner" din order ska du få en bekräftelse på detta, en orderbekräftelse helt enkelt. Har du inte fått detta anser jag att webhallen i detta fallet har rätt att helt mackulera din order(Om den ens finns), du bör dock få någon form av kompensation för tiden dina pengar varit reserverade.

Hoppas allt löser sig för dig.

Pengarna var dragna och inte reserverade, trippelkollade gånger två. När jag frågade i lördags så kunde dom inte se någon beställning i mitt namn, men tydligen hade kortet gått iväg i fredags.
Hämtar ut det i eftermiddag, men tack så mycket för hjälpen iaf!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Webhallen reserverar sig förmodligen för slutförsäljning under dagar som BF. Ingen kan nog berätta för dig hur det kommer sluta. Du får invänta deras svar helt enkelt.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Webhallen
Skrivet av xtQ:

Webhallen reserverar sig förmodligen för slutförsäljning under dagar som BF. Ingen kan nog berätta för dig hur det kommer sluta. Du får invänta deras svar helt enkelt.

Som TS skrev ovan är det redan löst.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch