Online användarkonto på Windows Server 2012

Permalänk
Medlem

Online användarkonto på Windows Server 2012

Jag har uppgraderat alla familjens klientmaskiner till Windows 10 och använder online användarkonton.

Jag har även en Windows Server 2012 körandes som har de gamla (lokala) användarkontona som jag använde tidigare. Det går ju att fortfarande ansluta till servern om man anger dessa användarnamn och lösenord, men det vore smidigare om användarnamnen var samma på servern som på Windows 10 maskinerna. Så hur skapar jag (lokala) online användarkonton på Windows Server 2012?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Jag har uppgraderat alla familjens klientmaskiner till Windows 10 och använder online användarkonton.

Jag har även en Windows Server 2012 körandes som har de gamla (lokala) användarkontona som jag använde tidigare. Det går ju att fortfarande ansluta till servern om man anger dessa användarnamn och lösenord, men det vore smidigare om användarnamnen var samma på servern som på Windows 10 maskinerna. Så hur skapar jag (lokala) online användarkonton på Windows Server 2012?

Tacksam för hjälp!

Är det inte bara "Add user" och där skriva in credentials? Det blir förvisso nya serveraccounts men det går ju att flytta datan.
Åtminstone har server 2012 möjlighet att administrera online accounts via essentials-verktygen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Är det inte bara "Add user" och där skriva in credentials? Det blir förvisso nya serveraccounts men det går ju att flytta datan.
Åtminstone har server 2012 möjlighet att administrera online accounts via essentials-verktygen.

Men jag kan inte mata in epost-adressen som användar id... Hur gör jag då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Men jag kan inte mata in epost-adressen som användar id... Hur gör jag då?

Hm, MS Server 2003 och 2008 hade den funktionen. Kan det varit i packet Windows server migration tool/s kanske?

Skall kolla på jobbet på fredag. Kan testa på en av lab-servrarna. Det kan hända att om den ligger on premise/hybrid så går det, men är det ett rent MS-konto typ @hotmail eller @gmail kan det hända det inte funkar.
Du får besked på fredag.

E: Hittade lite här, det verkar inte gå på rak arm i alla fall. Tråden något daterad, men berör 2012.

https://social.technet.microsoft.com/Forums/windowsserver/en-...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K