Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

42LS340T-ZC Blinkande diod.

Tja

Har fått en tv. En 42LS340T-ZC av märket LG. Nu till problemet.

När man sätter i kontakten, så blinkar den 3st ggr(Dioden fram på fronten). Jag har inte hittat någon service manual än som man kan se vad det är för fel.

Kondingarna ser inte ut att vara svälld. Bör jag byta ändå ?

Jag vet den är gammal , från -12. Men tänkte ha något att ha i sommarstugan. Och vore roligt om man kan laga den. Det brukar väl vara nätaggen som ger upp först av allt ?

Någon som har haft samma problem? och vet vad det kan vara.

Snälla skriv inte att jag ska köpa en ny tv. Jag gillar att laga saker. Och vill få igång den!

Permalänk
Vila i frid

Det är bara kondensatorer och varistorer man kan felsöka själv och göra något åt. Googla på "lg tv led three blinks". Du har hittat nätaggregatet och inte funnit något konstigt? Kondingar kan läcka trots att "krysset" inte är svullet. Kika på mönsterkortet under kondingarna om det finns lämningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Det är bara kondensatorer och varistorer man kan felsöka själv och göra något åt. Googla på "lg tv led three blinks". Du har hittat nätaggregatet och inte funnit något konstigt? Kondingar kan läcka trots att "krysset" inte är svullet. Kika på mönsterkortet under kondingarna om det finns lämningar.

ska göra det. fler som jag pratar med säger att jag ska byta kondingar.

återkommer med hur det är.

Permalänk

Det är inte ovanligt att de stora kraftkondensatorerna i elektronik är av dålig kvalitet, torkar ut och blir dåliga. De små brukar klara sig.
Vad är det för fabrikat på de stora kondingarna som sitter i?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anton_mjor:

Det är inte ovanligt att de stora kraftkondensatorerna i elektronik är av dålig kvalitet, torkar ut och blir dåliga. De små brukar klara sig.
Vad är det för fabrikat på de stora kondingarna som sitter i?

Den stora som är som en tumme är det märket KMF på

Alla andra "små" är det Sam Young på.

Permalänk

En googling på "KMF badcaps" gav några resultat där de nämns på badcaps.net, finns en risk att de blivit dåliga då när andra nämner dem i liknande sammanhang.
Sam Young verkar också vara billiga kondingar. Men små kondingar, typ 10mm på höjden och rätt smala, brukar inte bli dåliga på samma sätt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″