Nybygget ser inte det externa grafikortet

Permalänk
Medlem

Nybygget ser inte det externa grafikortet

Igår satt jag ihop min första burk, innan har jag bara bytt delar allt eftersom.
Men igår började jag från scratch. Ett fel på vägen bara, jag kopplade sladdarna för front panelen fel.
Det stora problemet är dock att systemet (Win10) inte ser det extra grafikortet som sitter i.

Moderkortet är ett Asus B85M-G och grafikkortet ett AMD Powercolor R9 280x.

Jag har googlat en del och det verkar som jag måste in i BIOS och slå på PCI-E kortplatsen.
Kan det verkligen stämma?

Någon av er proffs som har ett tips på vad jag gjort för fel.

Kan säga att jag är grymt nöjd med chassit. Fractal Define Mini, snyggt! Och otroligt tyst!
Det enda som låter är SATA disken. Blir att sätta in en till SSD vad tiden lider.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med det extra grafikkortet? Har du två olika grafikkort eller menar du den interna grafiken i CPU:n och ett externt?

Har du kopplat på ström till kortet? Och var är din monitor inkopplad?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Vad menar du med det extra grafikkortet? Har du två olika grafikkort eller menar du den interna grafiken i CPU:n och ett externt?

Har du kopplat på ström till kortet? Och var är din monitor inkopplad?

Med det extrena menar jag det extra, inte det interna.
Ja, jag har ström i det. Har inte dubbelkollat det.
Jag får ingen bild när jag kopplar in skärmen i det kortet.

Plan för idag (läs: ikväll)
- Kolla så att kortet har ström.
- Kolla BIOS att PCI-E är enabled.
- Uppdatera moderkortets kortets grafikdrivrutiner

Gör som HugSeal säger. :)
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Förstår jag dig rätt att jag ska citera dig för att få svar?

Det gör du, då ploppar det upp i mina notifikationer Kan även rekommendera att redigera dina gamla inlägg så du inte skriver så många i rad, det brukar inte vara superuppskattat.

Vad har du för delar i nybygget? Nätagg, processor och sånt.

Men japps, se så att det sitter som det skall i sin port och att du har kopplat in ström i det från nätagget. Kolla även att alla ställen på moderkortet som behöver ström får det. Har du några lampor som lyser på kortet och isåfall vilka färger?

Men dagens planer låter vettiga.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Se till så att du kopplat ström till grafikkortet, och ställ in grafikkortsplats till PCIE I BIOS/UEFI.

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Det gör du, då ploppar det upp i mina notifikationer Kan även rekommendera att redigera dina gamla inlägg så du inte skriver så många i rad, det brukar inte vara superuppskattat.

Vad har du för delar i nybygget? Nätagg, processor och sånt.

Men japps, se så att det sitter som det skall i sin port och att du har kopplat in ström i det från nätagget. Kolla även att alla ställen på moderkortet som behöver ström får det. Har du några lampor som lyser på kortet och isåfall vilka färger?

Men dagens planer låter vettiga.

Tack.

Nätagg: Crosair 750 W
​Processor: Intel Core i5-4460 3.2GHz
Moderkort: Asus B85M-G Socket 1150 mATX

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRg!!!:

Se till så att du kopplat ström till grafikkortet, och ställ in grafikkortsplats till PCIE I BIOS/UEFI.

Jag har kopplat sladdarna från PSU till kortet... det vet jag med 100%. Måste bara kolla att ingen av dem "hallkat" ur när jag bökade runt med sladdar och delar senare i processen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Jag har kopplat sladdarna från PSU till kortet... det vet jag med 100%. Måste bara kolla att ingen av dem "hallkat" ur när jag bökade runt med sladdar och delar senare i processen.

Då behöver du förmodligen bara göra ändringen i BIOS/UEFI.

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRg!!!:

Då behöver du förmodligen bara göra ändringen i BIOS/UEFI.

Tack!
Det hoppas jag på!

Visa signatur

Permalänk

Tips för framtiden! Du behöver inte kalla grafikkortet för "extra" eller "externt", det gör folk förvirrade. Använd beteckningen "diskret grafikkort" om det vill särskilja det från processorns grafikkrets.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Tips för framtiden! Du behöver inte kalla grafikkortet för "extra" eller "externt", det gör folk förvirrade. Använd beteckningen "diskret grafikkort" om det vill särskilja det från processorns grafikkrets.

Skickades från m.sweclockers.com

Diskret grafikkort hör jag nästan aldrig. Å jag vet vad det är men jag tycker att termen är riktigt knepig då integrerad grafik känns mer... diskret. Men det är jag det

Hur som helst, externa prylar sitter utanför datorlådan.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Som jag trodde. Inte kunde jag vänta tills i kväll.
Jag stack hem på lunchen.

Slet upp burken och såg direkt att ena strömkontakten satt taskigt. Den hade jag missat att trycka i ordentligt. Det var hela problemet.

När jag sedan startade burken plockade den direkt kortet och körde där. Windows 10 hittade rätt drivrutiner och 1 min senare hade jag full upplösning.

Tack för all hjälp!

Visa signatur