Permalänk

Hjälp med moderkort.

Tja behöver er hjälp lite tror jag har bränt mitt moderkort o processor ökade lite på multipliern o core inte mkt till 4.3ghz går de på garanti o sen undrar jag om nån har koll på vart man sätter i power Sw o sånna kablar i moderkort msi 970a-g46-Sli. Har råkat slänga manualen :/ blev varmt o så dog datorn när ja kolla på film:/ lukta lite bränt med. sen när ja skulle starta så fick ja ingen bild till skärm men allt annat lös o snurra är allt sönder då.

Permalänk

@trebrecks: Tre sekunders googlande så hittade jag manualen på msi:s egen webbplats:

http://www.msi.com/product/motherboard/support/970A-G46.html#...

Varsågod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Tja behöver er hjälp lite tror jag har bränt mitt moderkort o processor ökade lite på multipliern o core inte mkt till 4.3ghz går de på garanti o sen undrar jag om nån har koll på vart man sätter i power Sw o sånna kablar i moderkort msi 970a-g46-Sli. Har råkat slänga manualen :/ blev varmt o så dog datorn när ja kolla på film:/ lukta lite bränt med. sen när ja skulle starta så fick ja ingen bild till skärm men allt annat lös o snurra är allt sönder då.

Ta hem manualen om du har nån annan enhet du kan ladda hem till.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Jag har gjort det men fick inte liv i datorn. Kan ha satt fel är dålig på det där men ska se om ja kan printa in nån bild på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Jag har gjort det men fick inte liv i datorn. Kan ha satt fel är dålig på det där men ska se om ja kan printa in nån bild på det

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Tack men frågan är om alla kablar ska sitta i den första bilden LR i den andra. Tänkte länka bilden men sitter på telefonen kan vara så att ja brännt alltihoppa

Permalänk
Mattecoach

@trebrecks:

Alltså... Det är en bild, två olika ställen man kan koppla in saker. Du ska koppla in power där det står "Power switch".

ETT TIPS: Koppla inte om du inte vet hur, kolla guide flera gånger innan så du är helt säker. Överklocka FÖRSIKTIGT!

Permalänk

Jag tyckte var försiktigt med överklockningen men det gick inte så bra. Ska se om ja får liv i datorn idag

skrev lite konstigt o snabbt
Permalänk

använder man jfp2 till amd processorer lr vf finns den med?

Permalänk
Mattecoach

@trebrecks:

Båda grupperna med piggar är till för kablar som kommer från chassit, har inget med processorn att göra...

Permalänk

Okej. Ska pröva lite o se nu då. Får pröva med ett annat moderkort om inte detta funkar

Permalänk

Fick liv i datorn men får inte bildskärmen å funka den är blecksvart är de moderkort det är paj då LR? Den blå ledlampan lyser samt fläktar snurrar samtliga Har prövat bägge pcie portarna. Ska jag pröva med det andra moderkortet? Tacksam för hjälp

Permalänk

Höjde du Vcore när du överklockade? Om du inte gjorde det kan jag inte tänka mig att något gått sönder. Starta datorn och tryck "clear CMOS" (knapp någonstans på moderkortet) då återställs bios inställningarna och överklockningen tas bort.

Har du kylning till CPU:n - vilken?

Om datorn var riktig innan du klockade så behöver du ju inte görna nåt med kontakterna på ditt Mobo.

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz