Installera OS med samma key och på ny ssd? Går det?

Permalänk
Medlem

Installera OS med samma key och på ny ssd? Går det?

Hej!
Tänkte köpa en dator hos komplett där OS inte hänger med, utan bara en SSD. Har ett Windows 7 liggandes hemma som jag använt till en dator redan, men undrar om det går att installera igen med samma key och skiva. En anställd på komplett sade att det gick, men är inte helt säker när jag tittar runt på andra forum om ämnet. Är det någon som vet om det fungerar eller ej?

MVH

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Skrivet av ConnyxD:

Hej!
Tänkte köpa en dator hos komplett där OS inte hänger med, utan bara en SSD. Har ett Windows 7 liggandes hemma som jag använt till en dator redan, men undrar om det går att installera igen med samma key och skiva. En anställd på komplett sade att det gick, men är inte helt säker när jag tittar runt på andra forum om ämnet. Är det någon som vet om det fungerar eller ej?

MVH

Det beror på vad du har för licens. En OEM-licens av Windows 7 kan du inte flytta från en dator till en annan.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

@Role_Model: Okej, men kan man kopiera ett os från en hdd till en ssd då? Eller måste man ha en skiva och key då?

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Mattecoach

@ConnyxD:

Nej, du kan inte "kopiera". Man behöver installera Windows på din nya SSD, detta går bara att göra om du ej har OEM-licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConnyxD:

@Role_Model: Okej, men kan man kopiera ett os från en hdd till en ssd då? Eller måste man ha en skiva och key då?

Det går att klona, men samma sak gäller, du får inte flytta en OEM nyckel till en ny dator. Och att klona en installation från en gammal dator och sätta in i en ny är bara att be om problem med instabilitet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Tycker att ni förklarar dåligt.

Windows nyckeln låser sig till moderkortet. Byter du moderkort kan du ej använda den gamla nyckeln på det nya moderkortet (om det inte är Retail-licens).
Men eftersom du redan har Windows 7 på datorn så antar jag att du har en licens till den. Är det den du pratar om eller en annan? För komplett sätter en liten lapp på chassit med din nyckel för just såna här situationer och det är den du bör använda.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Tycker att ni förklarar dåligt.

Windows nyckeln låser sig till moderkortet. Byter du moderkort kan du ej använda den gamla nyckeln på det nya moderkortet (om det inte är Retail-licens).
Men eftersom du redan har Windows 7 på datorn så antar jag att du har en licens till den. Är det den du pratar om eller en annan? För komplett sätter en liten lapp på chassit med din nyckel för just såna här situationer och det är den du bör använda.

Alltså, jag använder just nu Windows 10 till datorn jag har hemma(Dock uppdaterat från den Windows 7 licens jag pratar om). Men jag tänker köpa en ny som man inte får med OS i. Alltså tänkte jag använda den nyckel jag har hemma om det gick, men det känns ju inte som det ska fungera efter det ni nu nämnt.

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Medlem

Jag skulle installera om och om den klagar skulle jag ringa Microsoft och godkänna manuellt, brukar fungera utan problem. Nu ska du ju kunna installera Win10 direkt med Win7 nyckel, testa!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Jag skulle installera om och om den klagar skulle jag ringa Microsoft och godkänna manuellt, brukar fungera utan problem. Nu ska du ju kunna installera Win10 direkt med Win7 nyckel, testa!

Kommer inte fungera med den nyckeln kan jag säga direkt. Eftersom den redan är låst till ett annat moderkort kommer den inte gå med på det, jag bytte moderkort och testade det och hittade info om att jag måste ringa Microsofts telefonsupport om jag vill aktivera Windows 10 igen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Kommer inte fungera med den nyckeln kan jag säga direkt. Eftersom den redan är låst till ett annat moderkort kommer den inte gå med på det, jag bytte moderkort och testade det och hittade info om att jag måste ringa Microsofts telefonsupport om jag vill aktivera Windows 10 igen.

Det gäller väl bara OEM Versioner? Har man riltiga tetail skall man ju kunna byta moderkort utan problem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Det gäller väl bara OEM Versioner? Har man riltiga tetail skall man ju kunna byta moderkort utan problem.

Om man ringer Microsoft, jag har rätt att byta dator med min men det hjälpte inte. På deras egen hemsida står att om man byter moderkort måste man ringa dem för återaktivering. Eller hade rätt med min Windows 7, och de har ju sagt att ens retail inte ska kunna bli en OEM...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

@ConnyxD: Nej du måste ha en licens per dator

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Som redan skrivits så måste du ha en licens per dator du använder. Skillnaden är att en OEM licens får bara användas till den datorn som den levererades med. Du får reparera delar av datorn och fortfarande använda samma licens men du kan bli tvungen att kontakta Microsoft för att kunna aktivera den. När hårdvaran har ändrats för mycket så händer detta.

Vad det gäller en vanlig licens så får du flytta den till en annan dator men du får då inte längre använda den gamla datorn. Du har fortfarande bara licens för en dator. Missbruk kan leda till att licensen spärras och det kommer upp en varning om att du kan ha råkat ut för piratkopierad mjukvara.

Om vi nu tittar till din situation så kan du inte längre använda din Windows 7 licens då den är nu mer uppdaterad till en Windows 10 licens. Du har dock rätt att under de första 12 månaderna nedgradera licensen tillbaka till en Windows 7 licens. Efter dessa tolv månader går inte det längre.

Summering: du har ingen Windows 7 licens längre. Du har licens för att köra en dator med Windows 10.

Detta betyder inte att du inte skulle kunna installera Windows 10 på en dator till och aktivera licensen på denna dator (om inte det är en OEM) men det är inte tillåtet.