Permalänk
Medlem

Datorn rebootar konstant

Hej Sweclockers. Nu har jag ännu ett nytt problem som jag försökt lösa själv men det händer inget.

Problemet: Datorn startar helt plötsligt om sig och gör så hela tiden. Ibland kan jag få igång datorn och då kan den köras normalt i allt från 1min till 20-30 (har kommit upp i 30 max) sen dör den, startar upp och dör igen efter 5 sec. Sen gör den då hela tiden tills jag bryter strömmen på PSUn.

Jag var provat:
Koppla ut alla ram stickorna
Kopplat ut alla fläktar
Kopplat ut alla hdd
Kopplat ut GPU

Datorn är helt ny, alla delar utom PSU (Den är bara ngn månad) och hårddiskarna.
Alla kablar sitter som dom ska, jag har byggt datorer ett flertal gånger så jag är rätt så säker att det inte är SBS ( hoppas jag)

Värt att notera: jag har märkt att ibland när den kommer till skrivbordet tar det väldigt lång tid innan den laddat klart.

Värme nivåerna när jag kör något (tillexempel rainbow 6 siege på ultra) går aldrig över 60 grader på varken GPU eller CPU så det är nog inget värme problem

Mitt spec är:
I5-4690k
Gtx 970
Z97p-d3 mobo
ADATA 8GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600M
Corsair hydro h75
Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze, Modulär
Har 3st HDD som kommer bytas till 2st hdd och 1st ssd imorgon (om paketet hinner fram )
Kör Windows 7 64bit
Sen har jag totalt 4 fläktar ( inkl dom på H75:än)

Är det något mer ni behöver veta så hojta till

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

sök på ditt moderkort och "clear cmos" ,det nollställer biosinställningarna

Permalänk
Medlem

Får du BSOD (BlueScreenOfDeath)?
Som standard är Windows satt att datorn ska starta om det krashar, så denna "skärm" flashar i regel bara förbi.
Det felmeddelande som visas där ger delvis information varför Windows krashade.
Om du inte gjort det stäng av att datorn startar om automatisk.
How To Disable the Automatic Restart
Du kommer att se en kod som börjar på STOP: , skriv ner denna kod och sök på den så får du ledtråd vad som orsakade krashen.
Det finns program som kan läsa .dmp-filerna som i regel skapas, jag vet 2st ett heter WhoCrashed (fungerar ej i Win 10) det andra heter BlueScreenView.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

sök på ditt moderkort och "clear cmos" ,det nollställer biosinställningarna

Ska testa det när jag kommer hem! (Är på jobbet nu)

Skrivet av Belzader:

Får du BSOD (BlueScreenOfDeath)?
Som standard är Windows satt att datorn ska starta om det krashar, så denna "skärm" flashar i regel bara förbi.
Det felmeddelande som visas där ger delvis information varför Windows krashade.
Om du inte gjort det stäng av att datorn startar om automatisk.
How To Disable the Automatic Restart
Du kommer att se en kod som börjar på STOP: , skriv ner denna kod och sök på den så får du ledtråd vad som orsakade krashen.
Det finns program som kan läsa .dmp-filerna som i regel skapas, jag vet 2st ett heter WhoCrashed (fungerar ej i Win 10) det andra heter BlueScreenView.

Jag får ingen BSOD alls, skärmen blir svart, den startar alltså om sig direkt

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Resettade cmos. Problemet kvarstår. Idag ska jag få låna en kompis nätagg så ska vi se om det är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Resettade cmos. Problemet kvarstår. Idag ska jag få låna en kompis nätagg så ska vi se om det är problemet

Du borde stänga av automatisk restart vid BSOD. Startar då datorn om sig ändå så kan du vara säker på att det är hårdvara som tvingar omstart och inte mjukvara.

Edit: Efter det håller jag med om att nätaggregatet ser ut att vara den svaga länken i din setup.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Enklaste felsökningsstegen du kan vidtaga är:

1. Memtest, eller eventuellt testa att köra med ett minne i taget.
2. Inaktivera automatisk omstart (som beskrivits tidigare i tråden) för att få en BSOD med felkod, där man i efterhand då även kan kontrollera dmp-filen för mer detaljerad information.
3. Koppla bort överflödig hårdvara, eller hårdvara som inte är väsentlig för drift (typ extra diskar, USB-grejer, osv.

Lycka till.

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

I mina öron låter det lite som kortslutning någonstans.
Om du testar att ta ut alla komponenter utanför chassit, händer då samma sak?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem men inte exakt likadant, men datorn starta om så hade en en inifinty loop innan Post. Felet var Inte Rapid, kanske samma för dig.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Du borde stänga av automatisk restart vid BSOD. Startar då datorn om sig ändå så kan du vara säker på att det är hårdvara som tvingar omstart och inte mjukvara.

Edit: Efter det håller jag med om att nätaggregatet ser ut att vara den svaga länken i din setup.

Det blir aldrig BSOD, jag kan inte komma in windows längre då den börjar med restart loopen hela tiden. Men jag återkommer med svar efter jag provat nya nätagget

Skrivet av fRg!!!:

Enklaste felsökningsstegen du kan vidtaga är:

1. Memtest, eller eventuellt testa att köra med ett minne i taget.
2. Inaktivera automatisk omstart (som beskrivits tidigare i tråden) för att få en BSOD med felkod, där man i efterhand då även kan kontrollera dmp-filen för mer detaljerad information.
3. Koppla bort överflödig hårdvara, eller hårdvara som inte är väsentlig för drift (typ extra diskar, USB-grejer, osv.

Lycka till.

Som sagt, Jag kan inte göra några tester över huvudtaget eftersom jag inte kommer in i windows eftersom den går in i en restart loop.

Skrivet av Kalasis:

I mina öron låter det lite som kortslutning någonstans.
Om du testar att ta ut alla komponenter utanför chassit, händer då samma sak?

När jag kommer hem ikväll ska jag ta ur allting ur datorn och koppla ihop allting på ett träbord för att utesluta chassi kortslutning, ska prova med mitt egna nätagg och ett nytt som jag lånar.

Skrivet av pAcKiE:

Jag hade ett liknande problem men inte exakt likadant, men datorn starta om så hade en en inifinty loop innan Post. Felet var Inte Rapid, kanske samma för dig.

Vad menar du? Felet var inte rapid? Hur löste du problemet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Som sagt, Jag kan inte göra några tester över huvudtaget eftersom jag inte kommer in i windows eftersom den går in i en restart loop.

Det räcker om du lyckas komma in i Safemode för att inaktivera automatisk omstart. Annars gör resterande felsökning helt enkelt. Memtest gör du ju inte i Windows, exempelvis.

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohdear:

Tror ett L råkade försvinna. Intel rapid menade han nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Skrivet av anon179202:

Tror ett L råkade försvinna. Intel rapid menade han nog.

Som Clawfinger6 skrev, självklart menade jag Intel Rapid och inte "Inte Rapid"

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Har haft ett liknande problem med en laptop (dock med några år på nacken). Testade installera om windows flera gånger, funkade inte. Nu ligger den på hyllan. Följer med i tråden och ser om jag kan snappa upp något. Memtest lät ju spontant bra, då jag misstänker att det är något tjall på den ändan. Men åter till ditt problem så leechar jag bara på råden!

Permalänk
Medlem

Ok, checklista på vad som ska göras ikväll då
-stänga av autoreboot
-memtest
-byta nätagg
-koppla om allt utanför chassit

Tack för all hjälp. Återkommer ikväll med uppdatering ! Håll tummarna nu!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Update:

Tog ut allt ur datorn och satte ihop PSU, CPU och mobo på bordet (Bytte ut min PSU också). Problemet kvarstår. Trycker på power knappen och efter 4 sekunder så börjar loopen. Kan alltså inte köra memtest eller stänga av autoreboot. Kommer helt enkelt inte fram till BIOS äns. Idag gick jag till inet och köpte ny processor och mobo i hopp om att dom delarna jag har är defekta med tanke på att när jag endast har mobo psu och cpu inkopplad så kvarstår problemet. NÅgon som har några fler funderingar?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohdear:

Update:

Tog ut allt ur datorn och satte ihop PSU, CPU och mobo på bordet (Bytte ut min PSU också). Problemet kvarstår. Trycker på power knappen och efter 4 sekunder så börjar loopen. Kan alltså inte köra memtest eller stänga av autoreboot. Kommer helt enkelt inte fram till BIOS äns. Idag gick jag till inet och köpte ny processor och mobo i hopp om att dom delarna jag har är defekta med tanke på att när jag endast har mobo psu och cpu inkopplad så kvarstår problemet. NÅgon som har några fler funderingar?

Skulle gått tillbaka till Inet och hämtat ett nätagg och se'n hålla båda tummarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Update:

Varför började du inte med nätagget som alla tycker du skulle börja med först?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Skulle gått tillbaka till Inet och hämtat ett nätagg och se'n hålla båda tummarna..

Skrivet av vinylens:

Varför började du inte med nätagget som alla tycker du skulle börja med först?

Som jag skrev så har jag provat med ett annat nätagg redan och det löste inte problemet

"Tog ut allt ur datorn och satte ihop PSU, CPU och mobo på bordet (Bytte ut min PSU också)"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bytte ut moderkortet, datorn kör på fint nu. Måste ha fått ett defekt kort från Inet... Skickar tillbaka det! Äntligen kan jag börja njuta av min nya burk!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Bytte ut moderkortet, datorn kör på fint nu. Måste ha fått ett defekt kort från Inet... Skickar tillbaka det! Äntligen kan jag börja njuta av min nya burk!

Kul, grattis!

Mindre kul för mig som hoppades leecha på din lösning... Får hoppas att det är något annat för min stackars laptop, byta modermodem = byta laptop... Men den kanske har gjort sitt efter 4-5 år helt enkelt

Jävla surt eftersom jag revivade den med en SSD precis innan den pajjade!

Permalänk
Medlem

@Foffi: Ajdå, om du har samma problem som jag så tror jag knappast det finns något du kan göra mjukvarumässigt med din stackars laptop. :/ Det är med högst sannolikhet ett hårdvaru problem som jag hade

Visa signatur